נמצאו 55 ספרים בקטגוריה
לכל הספרייה
מאת: יהודית וייס
תיאור: בתקופת הרנסנס שורה של מלומדים קתולים הביעה עניין ער בספרות הקבלה היהודית מתוך שותפות לתפיסה היהודית כי זוהי התורה שבעל פה שניתנה למשה בסיני ושבכוחה להאיר את הפן הנסתר והסודי של התורה שבכתב. מלומדים אלה קראו בחיבורי הקבלה בעברית ובארמית, תרגמו אותם ללטינית, חיברו להם פירושים נוצריים ושילבו יסודות מתוכם בשיטותיהם התיאולוגיות הנוצריות. אחד הבולטים מבין אלה הוא המזרחן והמיסטיקאי הצרפתי הנודע גיום פוסטל, שידענותו העצומה ושליטתו בשפות רבות קנו לו מוניטין של אחד המלומדים הבולטים בתקופתו. ואולם, בראש ובראשונה היה פוסטל מיסטיקאי שפיתח תכנית תאולוגית-משיחית מפורטת, שבליבה עקרונות היסוד של תורת הספירות הקבלית. פוסטל חזה את בואו של עידן משיחי נקבי, שיונהג בידי אפיפיור-נקבי בהתאם לעקרונות קבלת הספירות. לאורך חייו חיבר פוסטל עשרות חיבורים, ובהם תרגומים לטיניים ליצירות הקבליות המרכזיות, פירושים לחיבורים אלה ומונוגראפיות. מתוך יבולו הספרותי העצום של פוסטל מתבלט תרגומו המוער לזוהר כשיא יצירתו – תרגום לטיני מקיף (אך לא שלם) אליו צירף פירוש בעזרתו הוא מסביר לקורא את כוונתו האמיתית, הנוצרית והמשיחית, של ספר הזוהר. ואולם, תרגומו המוער לזוהר, כמו רוב חיבוריו של פוסטל, נותר בכתבי יד לטיניים, לא נדפס ולא נחקר לעומקו. הספר שלפנינו מציג את סיפורו המרתק של פוסטל ואת הרקע לעיסוקו בקבלה ובזוהר, ומציע לראשונה מפתח פרשני כולל להבנת שיטתו התיאולוגית הסבוכה ולהבנת מקומה של תורת הקבלה בתפיסותיו הנוצריות המשיחיות.
הקיבוץ המאוחד
מאת: מרדכי רוטנברג
תיאור: שאלה קיומית שחייבת לעניין כל אדם היא מדוע חרף הרעיון הנשגב הגלום באמונה המונותאיסטית, רוב המלחמות והעריצויות פורצות בקרב הדתות המאמינות באל אחד שאמור היה לאחד את המאמינים בה. כדי לחשוף את המקור והמזור לכשל זה, מרחיב פרופ' מרדכי רוטנברג את מושג הצמצום שפיתח בספריו על ידי העמדת מושג ה"גיור החברתי" כחלופה אפשרית לשיטה ה"מיסיונית". לעומת העולם ה"מיסיוני" הפועל בשם אמת גברית אחת, שיש לאנוס את נתיניה לקבלה משום שהאל אינו מצומצם כדי לפנות מקום לאמיתות אחרות, בעולם "הגיורי" יש לחזר אחר האל המצטמצם והנסתר כדי להשיגו על ידי ערגה ופיתוי רומנטי. המטאפורה המואבית מוצגת כשיטת פיתוי נשי, שתחילתה במערה החשוכה בסיפור בנות לוט, המשכה דרך סיפור תמר ויהודה על אם הדרך וסיומה בסיפורה של רות המואבייה, אשר פיתתה את בעז על הגורן כדי להפיק ממנו את "מלכות דוד" ואת אפשרות יחסיה"עמך-עמי" השוויוניים. ערך השוויון הגיורי-חברתי הגלום בהצהרת ה"אלוהיך-אלוהי" של רות, אמור למנוע השלטה "אללה אכברית" עריצה המצדיקה כפייה מיסיונית משום ש"רק ההגדרה המונותאיסטית שלי היא הנכונה!" את שיטת הפיתוי הגיורי מתרגם רוטנברג לשפת האימון (הקאוצ'ינג) המתאפשר כאשר הווירטואוז או הגר הפוטנציאלי חייב לחזר אחר המאמן-המגייר הכופה עליו את כישורי הספורטאי, המוסיקאי או הדתי רק לאחר שהלה בחר בו מרצונו החופשי. כך חיזוקה של הדמוקרטיה על פי רוטנברג כולל גם את הדיאלוג בין הכפייה לבין הרצון החופשי, במובן של "כופין אותו עד שיאמר רוצה אני", כפייה מתוך בחירה חופשית.
הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים
מאת: אהרן ליכטנשטיין
תיאור: באור פניך יהלכון,  הרב אהרן ליכטנשטיין בוחן את דמות האדם המאמין לאור אתגרי השעה ומשימות הדור. הספר פורש את תפישת עולמו של הרב ליכטנשטיין, הממוקדת במחויבות לעבודת ה' לצד ההכרה במגוון הדרכים המשרתות מטרה זו. גישתו משלבת מסירות יהודית נאמנה עם רוחב דעת, מחויבות הלכתית ולמדנית עם השכלה כללית עשירה, המשכיות ומסורת עם תחושת מעוף ומרחב. הספר נע מן הנצח אל ההווה, ומציג לפנינו עמדה מגובשת לגבי חיי האדם בכל עת ולגבי חיינו כאן ועכשיו.
משכל (ידעות  ספרים)
מאת: נסים דנה
תיאור: בדורות האחרונים מופצים במרחב האסלאמי והערבי פרסומים רבים על עם ישראל, תורתו וזיקתו לארץ. רוב הפרסומים הללו מגמתיים, והם נכתבו מתוך גישה עוינת ליהודים וליהדות, ומהם אף נגועים באנטישמיות. הקוראן, ספר הקודש של המוסלמים, עוסק, בין היתר, גם בשאלת מעמדה של ארץ ישראל, ובעקבותיו עושים כן גם מפרשים רבים של הקוראן. למרבה הפליאה גורסים מקורות אסלאמיים אלה שהארץ הזאת מובטחת לבני ישראל בלבד. זה הנושא העיקרי הנידון בספר הזה. (כריכה אחורית).
הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל
מאת: רון מרגולין
תיאור: האם היהדות היא בעיקרה דת של חוקים ומצוות שנכפו על בני העם היהודי מתוקפה של ההתגלות ההיסטורית  בסיני? או שמא ניתן למצוא בה גם מרכיב משמעותי של עיסוק בחייו הנפשיים של היחיד, מצוקותיו הקיומיות, מאבקיו הפנימיים וחוויותיו הרוחניות הפורצות מעבר לחיי השגרה? ספר זה מתמודד עם שאלת מקומם של החיים הנפשיים במקורות היהדות החל במקרא והמשך בספרות חז"ל, במחשבה הפילוסופית של ימי הביניים, במחשבה הקבלית ובהתעצמות יוצאת הדופן של העיסוק בחיים הנפשיים שבספרות החסידית. הספר נכתב מנקודת מבט של חקר משווה של דתות, בכך הוא מאפשר לקורא לעמוד על היסוד המשותף בתהליכי ההפנמה בדתות השונות, ומציע מבט חדש הן בחקר הדת והן בחקר המחשבה הדתית. במקום הדיכוטומיות השגורות, והמלאכותיות לעתים קרובות, בין היבטיה הפילוסופיים מזה והמיסטיים מזה של הדת בכלל ושל היהדות בפרט, מתמקדת תשומת הלב במשמעויות הנפשיות של כוונת המצוות, בחוויות אקסטטיות ומדיטטיביות, בהפנמות רעיוניות ובהיבטים קיומיים והכרתיים של החיים הדתיים. אחרית הדבר מציעה דיון פילוסופי על משמעויותיהם של הנתונים הנפרשׂים בספר, ובו באה לידי ביטוי עמדה אקזיסטנציאליסטית הרואה בהשתוקקות לפריצה אל מעבר לסובייקטיביות יסוד מרכזי ברוחניות האנושית. (גב הספר).
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: היו קנדי
תיאור: עניינו של הספר הוא סקירה היסטורית על המזרח התיכון האסלאמי, למן המאה שישית לספירה ועד המאה אחת-עשרה.
מוסד ביאליקאוניברסיטת בן-גוריון בנגב
מאת: מייקל קוק
תיאור: הספר מתאר את חייו ופועלו של הנביא מוחמד על רקע תקופתו, מתוך הדגשת החידוש וההמשכיות שבדת האסלאם.
הספר מציג בתמציתיות ובבהירות את קורותיו ואמונתו של נביא האסלאם, דן במסרים העיקריים בקוראן ומדגיש את משמעות המונותאיזם, החוק והפוליטיקה בתפיסת-העולם המוסלמית.
בתיאור תולדות חייו של מוחמד משלב המחבר את התמונה העולה מן המקורות המוסלמיים בגישות מחקריות וחדשניות.
מוסד ביאליק
מאת: הנרי צ'דוויק
תיאור: אב-הכנסייה אורליוס אוגוסטינוס (430-354 לספירה) היה סופר מחונן ופורה ביותר.
כתביו, המשקפים את עמדותיו, את ספקותיו ואת התמורות הרבות שחלו בחייו, השפיעו על בני-דורו ועל העולם המערבי מאז זמנו.
אוגוסטינוס התחנך על ברכי העולם הקלאסי, והתנצר בהשפעת פילון האלכסנדרוני.
בדרך הפרשנות האלגורית של פילון למקרא יצא להוכיח את עליונות כתבי הקודש היהודיים והנוצריים על הפילוסופיה והתאולוגיה הפאגנית.
הנרי צ'דוויק מתמקד בהצגת הגותו של אוגוסטינוס והתפתחותה - שורשיה קודם לו וגלגוליה לאחריו.
מוסד ביאליק
מאת: גבריאל ברקאי, אלי שילר
תיאור: "אריאל" הוא כתב העת הוותיק ביותר לידיעת הארץ. מרבית החוברות מוקדשות לנושא מרכזי והן משמשות מעין מדריך שלם וייחודי לאתרים המתוארים.
המאמרים הכתובים ברובם ע"י חוקרים מן השורה הראשונה, מוגשים בלשון בהירה, ובאופן השווה לכל נפש, והם מלווים באיורים ובתצלומים רבים.החוברות מהוות כלי עזר ראשון במעלה בחוגים לידיעת הארץ ולכל העוסקים בלימוד ארץ ישראל ועברה.
חוברת זו כוללת מבחר מגוון של מאמרים בגיאוגרפיה, גיאוגרפיה היסטורית ומקצועות נלווים.
הוצאת ספרים אריאל
מאת: גבריאל ברקאי, אלי שילר
תיאור: "אריאל" הוא כתב העת הוותיק ביותר לידיעת הארץ. מרבית החוברות מוקדשות לנושא מרכזי והן משמשות מעין מדריך שלם וייחודי לאתרים המתוארים.
המאמרים הכתובים ברובם ע"י חוקרים מן השורה הראשונה, מוגשים בלשון בהירה, ובאופן השווה לכל נפש, והם מלווים באיורים ובתצלומים רבים.החוברות מהוות כלי עזר ראשון במעלה בחוגים לידיעת הארץ ולכל העוסקים בלימוד ארץ ישראל ועברה.
חוברת זו כוללת מבחר מגוון של מאמרים בגיאוגרפיה, גיאוגרפיה היסטורית ומקצועות נלווים.
הוצאת ספרים אריאל
מאת: גבריאל ברקאי, אלי שילר
תיאור: "אריאל" הוא כתב העת הוותיק ביותר לידיעת הארץ. מרבית החוברות מוקדשות לנושא מרכזי והן משמשות מעין מדריך שלם וייחודי לאתרים המתוארים.
המאמרים הכתובים ברובם ע"י חוקרים מן השורה הראשונה, מוגשים בלשון בהירה, ובאופן השווה לכל נפש, והם מלווים באיורים ובתצלומים רבים.החוברות מהוות כלי עזר ראשון במעלה בחוגים לידיעת הארץ ולכל העוסקים בלימוד ארץ ישראל ועברה.
חוברת זו כוללת מבחר מגוון של מאמרים בגיאוגרפיה, גיאוגרפיה היסטורית ומקצועות נלווים.
הוצאת ספרים אריאל
מאת: גבריאל ברקאי, אלי שילר
תיאור: "אריאל" הוא כתב העת הוותיק ביותר לידיעת הארץ. מרבית החוברות מוקדשות לנושא מרכזי והן משמשות מעין מדריך שלם וייחודי לאתרים המתוארים.
המאמרים הכתובים ברובם ע"י חוקרים מן השורה הראשונה, מוגשים בלשון בהירה, ובאופן השווה לכל נפש, והם מלווים באיורים ובתצלומים רבים.החוברות מהוות כלי עזר ראשון במעלה בחוגים לידיעת הארץ ולכל העוסקים בלימוד ארץ ישראל ועברה.
חוברת זו כוללת מבחר מגוון של מאמרים בגיאוגרפיה, גיאוגרפיה היסטורית ומקצועות נלווים.
הוצאת ספרים אריאל
מאת: אלי שילר
תיאור: "אריאל" הוא כתב העת הוותיק ביותר לידיעת הארץ. מרבית החוברות מוקדשות לנושא מרכזי והן משמשות מעין מדריך שלם וייחודי לאתרים המתוארים.
המאמרים הכתובים ברובם ע"י חוקרים מן השורה הראשונה, מוגשים בלשון בהירה, ובאופן השווה לכל נפש, והם מלווים באיורים ובתצלומים רבים.החוברות מהוות כלי עזר ראשון במעלה בחוגים לידיעת הארץ ולכל העוסקים בלימוד ארץ ישראל ועברה.
חוברת זו כוללת מבחר מגוון של מאמרים בגיאוגרפיה, גיאוגרפיה היסטורית ומקצועות נלווים.
הוצאת ספרים אריאל
מאת: גבריאל ברקאי, אלי שילר
תיאור: "אריאל" הוא כתב העת הוותיק ביותר לידיעת הארץ. מרבית החוברות מוקדשות לנושא מרכזי והן משמשות מעין מדריך שלם וייחודי לאתרים המתוארים.
המאמרים הכתובים ברובם ע"י חוקרים מן השורה הראשונה, מוגשים בלשון בהירה, ובאופן השווה לכל נפש, והם מלווים באיורים ובתצלומים רבים.החוברות מהוות כלי עזר ראשון במעלה בחוגים לידיעת הארץ ולכל העוסקים בלימוד ארץ ישראל ועברה.
חוברת זו כוללת מבחר מגוון של מאמרים בגיאוגרפיה, גיאוגרפיה היסטורית ומקצועות נלווים.
הוצאת ספרים אריאל
מאת: גבריאל ברקאי, אלי שילר
תיאור: "אריאל" הוא כתב העת הוותיק ביותר לידיעת הארץ. מרבית החוברות מוקדשות לנושא מרכזי והן משמשות מעין מדריך שלם וייחודי לאתרים המתוארים.
המאמרים הכתובים ברובם ע"י חוקרים מן השורה הראשונה, מוגשים בלשון בהירה, ובאופן השווה לכל נפש, והם מלווים באיורים ובתצלומים רבים.החוברות מהוות כלי עזר ראשון במעלה בחוגים לידיעת הארץ ולכל העוסקים בלימוד ארץ ישראל ועברה.
חוברת זו כוללת מבחר מגוון של מאמרים בגיאוגרפיה, גיאוגרפיה היסטורית ומקצועות נלווים.
הוצאת ספרים אריאל
מאת: גבריאל ברקאי, אלי שילר
תיאור: "אריאל" הוא כתב העת הוותיק ביותר לידיעת הארץ. מרבית החוברות מוקדשות לנושא מרכזי והן משמשות מעין מדריך שלם וייחודי לאתרים המתוארים.
המאמרים הכתובים ברובם ע"י חוקרים מן השורה הראשונה, מוגשים בלשון בהירה, ובאופן השווה לכל נפש, והם מלווים באיורים ובתצלומים רבים.החוברות מהוות כלי עזר ראשון במעלה בחוגים לידיעת הארץ ולכל העוסקים בלימוד ארץ ישראל ועברה.
חוברת זו כוללת מבחר מגוון של מאמרים בגיאוגרפיה, גיאוגרפיה היסטורית ומקצועות נלווים.
הוצאת ספרים אריאל
מאת: אלי שילר, יעקב גורן
תיאור: "קרדום - דו ירחון לידיעת הארץ" הוא כתב העת הוותיק ביותר לידיעת הארץ. מרבית החוברות מוקדשות לנושא מרכזי והן משמשות מעין מדריך שלם וייחודי לאתרים המתוארים.המאמרים הכתובים ברובם ע"י חוקרים מן השורה הראשונה, מוגשים בלשון בהירה, ובאופן השווה לכל נפש, והם מלווים באיורים ובתצלומים רבים.
החוברות מהוות כלי עזר ראשון במעלה בחוגים לידיעת הארץ ולכל העוסקים בלימוד ארץ ישראל ועברה.
הוצאת ספרים אריאל
מאת: נתן שור, אלי שילר
תיאור: "אריאל" הוא כתב העת הוותיק ביותר לידיעת הארץ. מרבית החוברות מוקדשות לנושא מרכזי והן משמשות מעין מדריך שלם וייחודי לאתרים המתוארים.
המאמרים הכתובים ברובם ע"י חוקרים מן השורה הראשונה, מוגשים בלשון בהירה, ובאופן השווה לכל נפש, והם מלווים באיורים ובתצלומים רבים.החוברות מהוות כלי עזר ראשון במעלה בחוגים לידיעת הארץ ולכל העוסקים בלימוד ארץ ישראל ועברה.
חוברת זו כוללת מבחר מגוון של מאמרים בגיאוגרפיה, גיאוגרפיה היסטורית ומקצועות נלווים.
הוצאת ספרים אריאל
מאת: מירצ'ה אליאדה
תיאור: הספר שלפנינו יכול היה להיקרא "מבוא לפילוסופיה של ההיסטוריה".
זוהי למעשה מהות החיבור הזה: הוא בוחן את תפיסות היסוד של החברות הארכאיות בעניין ההיסטוריה והמיתוסים הקשורים בה. אליאדה התרשם במיוחד, בעת המחקר של חברות מסורתיות אלה, מהדחייה המוחלטת שלהן את הזמן הקונקרטי וההיסטורי מהנוסטלגיה שלהן לשיבה מחזורית אל זמן הראשית המיתי.
מירצ'ה אליאדה, אחד מגדולי חוקרי הדתות במאה העשרים, נולד וגדל בבוקרשט.
בין השנים 1930 - 1932 שהה בהודו והתמחה במיסטיקה הודית, דבר שעיצב במידה רבה את תפיסת עולמו ואת דרכו המדעית. הוא לימד באוניברסיטת בוקרשט, ולאחר מכן בפריס ובשיקאגו עד מותו ב-1968.
אליאדה חיבר חיבורים רבים שבהם הציע תפיסה מקפת של מהות הדתות והתפתחותן. חיבוריו זכו לתפוצה רבה ביותר, תורגמו ללשונות רבות והקנו לו מוניטין.
הספר הפך לחיבור המפורסם ובעל ההשפעה הגדולה ביותר שלו.
לספר נוספה אחרית דבר מאת הפרופסור משה אידל
כרמל
תיאור: מגילת הבשורה על פי תומא נתגלתה רק ב – 1945, אולם היא נכתבה כעשרים שנה בלבד לאחר מותו של ישוע – לפני כל ספרי הבשורה המוכרים לנו ב'ברית החדשה' ולכן היא התיעוד המוקדם ביותר המצוי בידינו הקשור לאדם ששימש כמקור לדת הגדולה בעולם.
ייחודיותה היא בכך שזו הבשורה היחידה שבה ישוע מדבר ישירות לתלמידיו, ולא להמונים, וכך פסוקיה 'קיצוניים' יותר במובן שמשמעותם מרחיקת לכת הרבה יותר.
כרמל
מאת: אלי שילר
תיאור: יש מקומות בירושלים שזיהויים ההיסטורי אינו מוטל בספק; באחרים העובדות ההיסטוריות והמסורות משמשות בעירבוביה; 'דרך היסורים' היא כולה מסורת - יציר רוחם של עולי הרגל שביקשו להביע את רחשי ליבם ולהנציח בירושלים את האירועים הקשורים לסבלו של ישו.
העובדה כי לפנינו מסורת מאוחרת (בעיקר מימה"ב ואילך), איננה גורעת, כמובן, מחשיבותה של 'דרך היסורים' כאחד ממוקדי העליה לרגל לירושלים ואחד מהמקומות היותר מקודשים שבה.
החוברת הנוכחית מהווה נסיון ראשון בשפה העברית לסכם את הידוע על 'דרך היסורים' והאתרים לאורכה. העבודה פורסמה לראשונה ע"י מחלקת ההדרכה של משרד התיירות במתכונת פנימית מצומצמת ב-1974
וב-1980.
המהדורה הנוכחית מופיעה במתכונת מורחבת בהרבה, בתוספת פרקים רבים וכן צילומים ואיורים, שיש בהם כדי להמחיש את הכתוב. כן נוספו מאמרים מקוריים הרואים כאן אור לראשונה.
הוצאת ספרים אריאל
מאת: מרק טווין
תיאור: בשנת 1867 החלה הפלישה של התיירות מאמריקה. מודעות ענק בעתונות ארה"ב בישרו על פתיחת ההרשמה לטיול לאירופה ולארץ הקודש.
האמריקני הממוצע, שהפרוטה בכיסו, נלהב לצלול אל מעמקי התרבות המערבית, לעטוף נפשרו בבדי היצירות של אמנות אירופה, לנמנם בערש הנצרות, ולשבור צמאונו ממעינות היסוד של האמונה והישועה.
ביוני חוצה ספינת הקיטור "קוויקר סיטי" את האטלנטיק, כשדגל הכובים והפסים מתנוסס על תורנה, ואל סיפונה חבורת נוסעים המצוידים בספרי תנ"ך, היסטוריה והימנוני תהילה. הם הועידו את טיול הקיץ לחיזוק האמונה ולאישור המוסכמות. מתלווה אליהם נער השעשועים של המערב הפרוע - מרק טוויין. בעינים פקוחות ובחושים דרוכים, מעלה הסופר הצעיר את רשמי מסעו. בצחוןק סלחני, בלגלוב שנון ובשמחה כמעט שחצנית מנפץ האמריקני החדש את הקדושות של העולם הישן.
הוצאת ספרים אריאל
מאת: חוה לצרוס-יפה
תיאור: עניינו של הספר הוא בחקר הידע של האסלאם ויחסו אל המקרא.
המחברת לא רק מתחקה אחר עקבותיהם של רעיונות יהודיים, נוצרים והלניסטיים המשתקפים בכתבים מוסלמיים, אלא אף מראה כיצד הכתבים האלה השפיעו על חוקרי מקרא מערביים.
מוסד ביאליק
תיאור: מתוך ביקורתה של גליה פת-שמיר במוסף לספרות, ידיעות אחרונות 10.3.2006:
הפילוסופיה הסינית הגדולה מעמידה במרכזה את ההומניזם הטהור ולא את האל.
"האדם מרחיב את הדרך, לא הדרך את האדם", משפט הפתיחה ב'ספר המאמרות' של קונפוציוס, שחי בסין של המאה השישית לפני הספירה, מרמז לא מעט על החיבור כולו. זהו קובץ דיאלוגים קצרים בין המורה קונפוציוס לבין תלמידיו, אשר אספו והעלו אותם על הכתב במשך שנים ארוכות.
המבנה הדיאלוגי מזכיר לעתים את הפילוסופיה של הדיאלוגים הסוקראטיים, ולעתים שאילתות לרב, כפי שהן באות לביטוי בדת.
מעמדו של הספר בקונפוציאניזם דומה לזה של כתבי-קודש בדתות המוכרות לנו מהמערב.
האין זה מפתיע שהצהרת הפתיחה של ספר השוכן בלב לבה של התרבות הסינית מתייחסת ללימוד, להנאה, לחברות, לשמחה ולשוויון נפש? ישאלו ספקנים אחדים: האם זאת הפילוסופיה הגדולה של סין? ואחרים: האם אלה יסודות הדת בתרבות החשובה הזאת?
והתשובה לשתי השאלות היא "כן, בהחלט".
במשפטים הפשוטים הללו גלומים יסודות ההומניזם הקונפוציאני: ההנאה ולא התועלת שנלווית ללימוד, היחס האנושי שבין המורה לתלמידיו, הנתינה לחברים שכולה שמחה, ו"מידת ההשתוות" של האדם.
הצהרה כזאת מבטאת, מבחינה פילוסופית, תפיסה מוסרית שבמרכזה היחס שבין אדם לאדם ואשר לימוד נתפס בה כלימוד היחס הזה במיטבו, כלומר: לימוד מוסר.
ספר המאמרות זכה לתרגומים רבים ללשונות מערביות. כל תרגום, מדויק ככל שיהיה, מביא עמו הטיה פרשנית. דניאל לסלי ואמציה פורת תרגמוהו לעברית ב-1960. תרגום זה נוסח בשפה תלמודית, ולמעשה הציג את המאמרות מהאספקט הדתי. תרגומה החדש והנפלא של אמירה כץ מגיש את הצד הפילוסופי-הומניסטי של החיבור.
מוסד ביאליק
מאת: מאיר חטינה, אורי מ. קופפרשמידט
תיאור: האחים המוסלמים החלו את דרכם במצרים לפני יותר משמונים שנה, כריאקציה לסחף במעמדו של האסלאם ולהחרפת שסעים חברתיים מול אתגרי המודרניזציה, ההתמערבות והאימפריאליזם.
בחלוף השנים התנועה ביססה את מעמדה כנאבקת במשטרים נוקשים במזרח התיכון, שכשלו בעיניה במימוש צדק כלכלי וחברתי לאזרחיהם.
גלי ההתקוממויות שפקדו חלק ממדינות ערב ב- 2011 ("האביב הערבי"), וממשיכים להתסיס מדינות אחרות, עמדו בסימן התביעה לחירויות אישיות, לרפורמות ולדמוקרטיזציה, והם שאפשרו לאחים המוסלמים לפרוץ ככוח דומיננטי אל קדמת החזית הפוליטית.
האחים המוסלמים חותרים בנחישות ליישום עקרונותיהם הדתיים, הרחבת מאחזיהם הקהילתיים, השגת עמדות שלטון ואכיפת החוק האסלאמי לפי פרשנותם. לתנועה היסטוריה שורשית ואידיאולוגיה אטרקטיבית.
במרבית מדינות ערב פעלה התנועה לאורך השנים במחתרת או תחת מעשי רדיפה והתנכלות מצד הרשויות. ולמרות זאת הצליחה לפתח יכולת ארגונית מרשימה ואחיזה ממשית בחברה. מקצת מהסתעפויותיה אף תפסו את השלטון, כמו "האחים" בסודן או חמאס ברצועת עזה.
האידיאולוגיה של התנועה אף היוותה מקור השראה להתפתחותם של גורמים אסלאמיים קיצונים ממנה. כיום, עלייתם של "האחים" ככוח פוליטי משמעותי במרחב הערבי, מחייבת את מנהיגיהם להתמודד עם סבך של דילמות אקטואליות ולהתאים את עצמם לסביבה משתנה ודינמית.
הספר שלפנינו בוחן לעומק את תולדות האחים המוסלמים, ופורש בפני הקורא יריעה רחבה של ידע אודות התנועה, המאפשר הבנה של אחת התופעות המשמעותיות ביותר באזורנו בעת הנוכחית.
הקיבוץ המאוחד
מאת: טהא חוסין
תיאור: טהא חוסיין, הסופר והפובליציסט הנודע המצרי (נפטר 1973), היה מחלוצי ההתחדשות התרבותית, החברתית והספרותית במצרים, מורה דרך ובעל סמכות בלתי מעורערת בחיי החברה ובכל תחומי הספרות והתרבות במצרים - וזאת אף על פי שהיה עיוור מילדותו.
הוא כתב עשרות ספרים, מאות מאמרים, תרגם ויזם עשרות תרגומים לערבית. הוא יסד את אוניברסיטת אלכסנדריה, שימש פרופסור באוניברסיטת קהיר, היה נשיא האקדמיה ללשון הערבית ואף כיהן כשר החינוך במצרים.
עמנואל קופלביץ, המתרגם הנודע מערבית, ערך מבחר מכתבי טהא חוסיין ומלווה אותו במבוא מקיף המאפשר לקורא העברי להתוודע אל סופר מצרי מודרני חשוב זה.
מוסד ביאליק
מאת: דינה קטן בן-ציון
תיאור: 'המיתולוגיה הסרבית', ספר נוסף בסידרה 'מיתוסים', מביא לראשונה לקורא העברי מאוצרות המיתולוגיה הסרבית - פן אחד במיתולוגיה רבת הפנים של העמים הסלבים הדרומיים.
זהו סיפור על גילגולם של מיתוסים קדומים באפוסים מאוחרים, על השילוב הבלתי ניתן להפרדה בין ההיסטוריה רבת התהפוכות של הסרבים לבין המיתוסים המלווים ומעצבים אותה עד לימינו.
בלבו של סיפור זה ניצב מיתוס קוסובו והאגדות שנרקמו סביבו.
דינה קטן בן ציון, משוררת, מתרגמת וחוקרת ספרות, ליקטה ממקורות שונים ומגוונים שלל סיפורים ופרטים על הדת הסלבית העתיקה מההיבט המיוחד של העם הסרבי ועל גילגולי האלים העתיקים בגיבורי האפוס הסרבי מכאן ובקדושי הנצרות מכאן. עוד בספר סיפורים המחיים את רוחן של ישויות אגדתיות המאכלסות את המיתוס והפולקלור הסרבי - וילות ומכשפות, אלות ואז'דאיות, נחשים ובני מינם, ענקים ומפלצות.
ישויות אלה, כמו דמויות האלים העתיקים, יונקות ממחוזות קיום קדמוניים תוך שילוב בין יסודן הפגני לבין תדמיתן הנוצרית.
הספר פורש תמונה מרתקת של אמונות ואגדות המבטאות את מרכזיותו של הטבע בעולמו הנפשי של העם הסרבי.
בספר 'אחרית דבר' על מוצאם של העמים הסלבים, על הדת הסלבית העתיקה ועל האפוס הסלבו-סרבי וכן רשימה ביבליוגרפית ומפת יוגוסלביה-לשעבר עם מפת התפשטות סרביה בימי גדולתה.
מפה : מיפוי והוצאה לאור
מאת: לבנה ליטני
תיאור: 'המיתולוגיה הבריטית', ספר נוסף בסדרה מיתוסים, מביא לראשונה אל הקורא העברי את אוסף הסיפורים העומדים עד היום בבסיס המורשת הלאומית הבריטית.
המחברת, לבנה ליטני, ליקטה וערכה את הסיפורים העיקריים מתוך שפע עצום של מקורות וגירסאות. המלך ארתור, גוויניבר אשתו, לנסלוט האביר, מרלין המכשף, אקסקליבור, חרב הפלאים של ארתור, והגביע הקדוש - כל הסיפורים האלה ורבים אחרים, שזכו עד היום לאינספור עיבודים בכל ערוצי התקשורת האפשריים, מופיעים כאן בצורתם המקורית.
חלקו הראשון של הספר עוסק במיתולוגיה הוולשית, ובו סיפורים המשמרים בחלקם את דרך החשיבה הקלטית, המערבת יסודות של עולם המציאות ועולם הדמיון. בסיפורים אלה מופיעה לראשונה דמותו של ארתור, אך עדיין לא עם כל המאפיינים המוכרים שלו. החלק השני מביא בקצרה את עלילת היצירה המפורסמת 'ביאוולף' (מן המאה ה-8 לספירה), החשובה מבין היצירות שנכתבו באנגלית עתיקה.
זהו אפוס אנגלו-סקסוני המתאר את שורשיהם הקדומים של העמים הגרמניים תושבי סקנדינביה שצאצאיהם התיישבו ברבות הימים באי הבריטי. החלק השלישי מתאר את ההיסטוריה של בריטניה כפי שנכתבה בידי ההיסטוריון ג'פרי ממונמות' במאה ה-12.
ג'פרי, וולשי במוצאו, ניסה לבנות בסיפוריו ההיסטוריים-מיתולוגיים תשתית לסיפור לאומי בריטוני (לעתיד בריטי). כאן נקבעה דמותו המוכרת של ארתור, המלך הלוחם, המקים בחצרו מסדר אבירים ומרחיב את גבולות הממלכה הבריטונית. החלק הרביעי והאחרון מביא מבחר מגוון של סיפורים מתוך מחזור אגדות המלך ארתור כפי שהתפתחו והתגבשו במהלך המאות 12- 15.
מפה : מיפוי והוצאה לאור
מאת: אורי גבאי, תמר וייס
תיאור: "המיתולוגיה הבבלית", ספר נוסף בסידרה מיתוסים, מציג בפני הקורא העברי את מבחר המיתולוגיה של ארץ הפרת והחידקל בפרוזה קולחת, השואפת לשקף את הלשון הציורית, רבת הדימויים, של המיתוסים הכתובים העתיקים ביותר הידועים לאנושות.
בפני הקוראים נפרש כאן עולם שנשתכח מלב במשך קרוב לאלפיים שנה ונתגלה מחדש בזכות החפירות הארכיאולוגיות בעיראק ופיענוח כתב היתדות והשפות שאותן שימש (בהן השומרית והאכדית).
לוחות טיט רבים כתובים בכתב זה נשתמרו והגיעו לידינו, והם מגלים טפח מן העולם העתיק שסבב את תרבות המקרא. המיתוסים העוסקים בבריאת העולם והאדם ובמבול שהובא על הארץ מאירים את סיפורי התנ"ך באור חדש ומרתק. מרתקים לא פחות הם המיתוסים המשקפים התמודדות אנושית עם רגש האהבה ועם אימת המוות – הידוע שבהם הוא "עלילות גלגמש".
המחברים, אורי גבאי ותמר וייס, ליקטו מבין המיתוסים הבבליים את השלמים והמובנים ביותר לקורא בן ימינו. חלקו הראשון של הספר כולל מבחר סיפורים המגוללים עלילות שגיבוריהן הם האלים: בריאת העולם מגופתה של האלה תיאמת, מעשי אהבה ואונס, וכן סיפורים על ירידתם של אלים לשאול וקשיי עלייתם משם. חלקו השני של הספר כולל את סיפורי היריבות המתמשכת בין הערים ארך וארתה, את פגישת הגיבור לוגלבנדה בנשר אנזו, את חיפושו של המלך גלגמש אחר חיי הנצח, ואת עלייתם השמיימה של החכם אדפה והמלך אתנה.
עוד בספר 'אחרית דבר', המתארת את הרקע התרבותי שבו נולדו המיתוסים העתיקים, וכן רשימה ביבליוגרפית, מפתח מבואר ומפת האזור.
מפה : מיפוי והוצאה לאור
מאת: לבנה ליטני, יהודה ליטני
תיאור: 'המיתולוגיה האירית', הספר השלישי בסידרה 'מיתוסים', מביא לראשונה בעברית את המיתוסים של אירלנד הקלטית.
המחברים, לבנה ויהודה ליטני, מספרים את החשובים שבסיפורים האיריים, שבמרכזם עומדות עלילות אהבה וגבורה, כישוף ומסתורין. רבים מסיפורים אלה עדיין חיים בזכרונם של תושבי אירלנד.
שלא כמו רוב העמים הקלטים, שנכבשו בידי האימפריה הרומית וקיבלו את תרבותה, האירים נשארו מחוץ לעולם הרומי ושמרו על תרבותם ועל מסורתם.
מאז המאה ה6- החלו נזירים נוצרים להעלות על הכתב את המיתוסים האיריים, ויחד עם מאמציהם "לנצר" את הסיפורים הם שמרו על רבים מהמרכיבים הפגאניים הקדומים שלהם. בזכותם ובזכות המשוררים האירים העממיים נשמרה המיתולוגיה האירית והיתה למתועדת שבמיתולוגיות הקלטיות.
הספר כולל ארבעה מחזורים: המחזור המיתי, שבמרכזו עומדת פלישת בני הטואטה דה-דנאן לאירלנד ומלחמתם בפומורים הדמונים; מחזור הגבורה של אלסטר, שבמרכזו עומדות עלילות הגבורה והאהבה של הגיבור קוהולין ומלחמתו במלכה מייב; מחזור הפיאנה, המספר על עלילותיו של פין מק-קואל ואנשיו; ומחזור המלכים, המביא את סיפוריהם של אחדים ממלכי אירלנד הקדומה.
כן כולל הספר אגדות על החשובים שבקדושים הנוצרים האירים, מבוא על התרבות והמיתולוגיה האירית-קלטית, מפתח מבואר ואחרית דבר.
מפה : מיפוי והוצאה לאור
מאת: אביטל וולמן, יוסף שורץ
תיאור: מה נותר כיום מהאמונה הנוצרית בתוכנית האלוהית? ומה המקום השמור בתוכנית זו ליהודים, ולמי שאינם יהודים ואף אינם נוצרים? שאלה זו ניצבה בלב התיאולוגיה הנוצרית במאה העשרים – בעיקר לאחר השואה, הקמת מדינת ישראל והחלטות מועצת הוותיקן השנייה.
הנזיר הדומיניקני האח מרסל-ז'אק דיבואה (1920—2007) הקדיש את חייו ואת כל כוחו הרוחני והשכלי להתמודדות עם סוגיה זו, ובעקבותיה עזב בשנת 1962 את צרפת מולדתו והתיישב בירושלים.
פרופסור דיבואה היה ראש החוג לפילוסופיה באוניברסיטה העברית וראש מועצת הוותיקן ליחסי יהדות--נצרות. על מפעל חייו זה זכה בשנת 1996 בפרס ישראל.
הספר שלפנינו הוא אסופת מאמרים ורשימות שנכתבו בידי עמיתיו של האח מרסל דיבואה בעולם האקדמיה ובכנסייה הקתולית. המאמרים עוסקים בשלושה נושאים עיקריים, המשקפים את תחומי פעילותו ובתוך כך זורים אור על אישיותו: הוראת הפילוסופיה, הדיון התיאולוגי ובניית הגשר לדיאלוג יהודי--נוצרי.
האמונה מתבררת בספר לא כפתרון נוח בעבור מי שמחפש מענה דוגמטי לתהיותיו אלא כמקור השראה למי שמבקש להוסיף ולהתחבט בהן. הדיאלוג, כך עולה ממאמרי הספר, הוא פרי המפגש בין אנשים המזהים זה בזה תהייה משותפת והתלבטות בשאלות דומות.
פרופ' אביטל וולמן מלמדת בחוג לפילוסופיה באוניברסיטה העברית בירושלים.
פרופ' יוסף שורץ הוא ראש המכון להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות ע"ש כהן באוניברסיטת תל-אביב.
מכון ון ליר בירושליםהקיבוץ המאוחד
מאת: יוחנן מופס
תיאור: מראשיתה,נאלצה המחשבה הדתית להתגבר על המכשול שהציבו לה ביטויי הגשמת האל המופיעים במקרא לרוב. בספר מעורר מחשבה זה מסיט יוחנן מופס, מגדולי חוקרי המקרא של זמננו, את תשומת הלב משאלת גופניותו של האל להיבט משמעותי הרבה יותר של האנשת האל: אישיותו מלאת החיים והמורכבת של האלוהים, ומערכת היחסים האוהבת והסבוכה עם עמו, עם ישראל.
מכון שלום הרטמן
מאת: אהרן ליש
תיאור: הספר האסלאם: המרת דת, צוּפיות, תחייה ורפורמה בוחן את התפשטות האסלאם באסיה ובאפריקה, את המיסטיקה האסלאמית כביטוי תרבותי וכמסגרת חברתית, ואת דרכי התגובה של האסלאם בזמננו לאתגרי המערב.
הספר מוקדש לזכרו של פרופ' נחמיה לבציון (1935–2003), שהיה מעמודי התווך של חקר המזרח התיכון, האסלאם ואפריקה. בעבודתו רחבת היריעה והבין-תחומית שילב פרופ' לבציון גם בין מתודות מחקר מגוונות ובין מבטים פרטיקולריים, אוניברסליים ומשווים. מנעד מחקרי ומתודי זה בא לידי ביטוי בקובץ זה, המבוסס על הרצאות שנישאו בכנס השנתי של החברה המזרחית הישראלית שהתקיים במכון ון ליר בירושלים.
בספר ארבעה שערים: המרת דת לאסלאם; צופיות וארגוני אחווה צופיים; תנועות תחייה ורפורמה באסלאם; מערב אפריקה: אסלאם והיסטוריה קדם-קולוניאלית. מחברי המאמרים הם עמיתיו ותלמידיו של לבציון, שמשמרים במידה זו או אחרת את מורשתו המחקרית אך כמובן מפתחים אותה על פי תחומי העניין שלהם ונטיותיהם המחקריות.
הספר מיועד לחוקרים ולסטודנטים ממגוון דיסציפלינות: למזרחנים, להיסטוריונים ולמדעני החברה, וכן לציבור הרחב המתעניין באסלאם. חשיבות מיוחדת נודעת לו בימים אלה, שבהם מתחוללים שינויים מרחיקי לכת בעולם המוסלמי באזורנו.
מכון ון ליר בירושליםהקיבוץ המאוחד
מאת: ג.ו.פ הגל
תיאור: אין ספק שמבין "כתבי השחרות התיאולוגים" של ג.ו.פ. הגל (1770-1831), החשוב, המקיף והבשל ביותר הוא רוח הנצרות וגורלה (1800-1798). החיבור מתמודד עם שאלת יחסה של התיאולוגיה הנוצרית עם מוסר התבונה של הנאורות, בעיקר בגרסתו הקאנטיאנית. סוגיה זו מבוררת בחיבור זה לא באופן ישיר אלא על ידי הצעתה של סכמה היסטורית-פילוסופית המתחקה אחר הופעתו של ישו כדמותו של מהפכן הצומחת מתוך וכנגד רוחה של היהדות. מאפייניה הבולטים של רוח היהדות לטענת הגל הם שעבוד מוחלט לאדון בלתי נראה, ניכור לטבע ויופיו, עוינות וזרות מתמדת לאחר הלא-יהודי. מאפיינים אלון גולמו כולם במעשהו המכונן של אברהם, אבי האומה היהודית, המתואר כפעולת "התנתקות הקורעת את קשרי החיים בצוותא ואת האהבה; את מכלול זיקותיו לאדם ולטבע, את היחסים הנפלאים של ימי נעוריו השליך אחר גוו".
כנגד תיאור חריף זה של היהדות מציג הגל את ישו ובשורתו כמושתתים על האהבה ככוח המפייס את כל אותם קרעים ברוחה של היהדות שלא היה בה העוז לאמץ בשורה זו, מה שהוביל לכינונה של הנוצרית. אולם גם בנצרות עוותה בשורתו של ישו והתאבנה אל תוך דת ממוסדת, תהליך שאפשר לראות בו את "התייהדותה" ההכרחית של הנצרות שהשתחררות ממנה וחזרה אל הבשורה המקורית של ישו הופכים עתה למשימתה של הפילוסופיה עצמה, לא של הדת.
עושרו הרעיוני הרב של חיבור חשוב זה איננו מסתכם רק בהצעה של מסגרת היסטורית-פילוסופית להבנה של היחס יהדות נצרות ומיקומו בפרובלמטיקה של הנאורות ויחסה של זו לדת, שכן זהו חיבור שקשה למצוא טוב ממנו להתוודעות למחשבתו המורכבת והסבוכה של הגל הבוגר. החיבור חושף בפני הקורא לא רק את מוטיבציית היסוד שמניעה את מחשבתו אלא גם את עיצובם הראשוני של האמצעיים המושגיים שדרכה הוא מתאר ומספק לה הצדקה.
באחרית הדבר שצורפה לתרגום עומד בהרחבה ד"ר פיני איפרגן, מהאוניברסיטה העברית בירושלים, על היבט זה באמצעות ניתוח ותיאור של השלבים המכריעים שעובר הגל לקראת ניסוחה הראשוני של עמדתו הבשלה.
רסלינג
מאת: יצחק בנימיני
תיאור: בבואנו לקרוא בספר בראשית אנו כבר יודעים מה נאמר בו, שכן אנו חוסים תחת צל ענקי-ההבנה המשרה עלינו ביטחון. אנו יודעים שאלוהים ברא את העולם באופן מושלם בהיותו מושלם, שהוא הזיק לבבל בגלל המגדל הנוסק לשמים, שהטובעים במבול ואנשי סדום היו רשעים מרושעים והאלוהים הטוב ביקש לתקנם, שאברהם הגיע מאור כשדים האלילית של אביו, שאלוהים ניסה את אברהם וזה חווה חרדה פרוטסטנטית בהיתקלותו באלוהים האימתני והטרנסצנדנטי מתוך רצף ניסיונות שהעמיד את אברהם וכו' וכו'. האם אכן כך הדבר?
בספרו צחוק אברהם מציג יצחק בנימיני את פירושו החלופי לספר בראשית – בקריאה צמודה מסיפור הבריאה ועד סיפור עקדת יצחק. מתוך כך עולה האפשרות של יחס רך אל האלוהים, שאינו יחס חרד או חרדי. סד הפרשנויות האחרות מוטה הצידה על מנת לאפשר לרגע מבט כביכול ראשוני בכתוב, על מנת להציג את דון-אברהם-קיחוטה לא כאביר נצחי של אמונה אלא כמאמין ערמומי אל מול התביעה האלוהית כלפיו.
בנימיני קורא בספר בראשית בלא מנוח לאלוהים, שואל עליו, לפני שיבחן את כליותיהם של אדם, נוח, אברהם ושאר אבירי אמונה (אם כלל כאלה הם). באופן הזה הפירוש לספר בראשית הוא מצע לתיאולוגיה ביקורתית, לא אמונית, לקראת בחינה דווקאית של שאלת האמונה, כשזו מציבה את עצמה אל מול המוחלט באופן כנוע.
ד"ר יצחק בנימיני עוסק בכתיבה על היחס שבין תיאולוגיה יהודית ונוצרית לבין פסיכואנליזה. עורך, בשיתוף עם עידן צבעוני, של הוצאת רסלינג. מלמד בבצלאל ירושלים ובאוניברסיטת בן-גוריון בנגב. ערך יחד עם עידן צבעוני את האסופה "עבד, התענגות, אדון" (רסלינג, 2002). פרסם את ספר השירים "יורד במלצ'ט, יורד ביוהנס פסיון" (גוונים, 1998) ואת הספרים "מה רוצה הגבר?" (רסלינג, 2003), "פאולוס והולדת קהילת הבנים" (רסלינג, 2007) ו"השיח של לאקאן" (רסלינג, 2009).
רסלינג
מאת: רות קרטון-בלום
תיאור: הספר "הרהורים על הפסיכותאולוגיה בשירת נתן זך" מטיל אור על הדיאלוג בין שירתו של זך לכתבי הקודש היהודיים והנוצריים, בעיקר הברית החדשה, ומגלה את הפרסונה של זך כמי שלעיתים ראה בעצמו מעין ישו של שירה.
קריאה שונה זו במכלול היצירתי של נתן זך מסיטה את המבט מן המקום השגור שקיטלג את זך כמשורר הקדרות האקסיטנציאליסטית החילונית וחושפת גם את הגעגוע לטרנסצנדנטי בשירתו. רות קרטון בלום מגלה קשר מרתק בין הביוגרפיה המורכבת של זך לבין הביוגרפיה הרוחנית המתייסרת שלו המוחה כנגד נפקדותו של האל.
המסה הנרחבת, המשלבת טקסטים שונים (פרוזה, קטעי סרטים וראיונות) מעמידה פרשנות לשירי זך אשר טרם נידונו במחקר ובביקורת- שירים מתוך הספרים המאוחרים "כיוון שאני בסביבה", "הזמיר לא גר כאן יותר", וכאלה שלא ראו אור בספר עד הכינוס האחרון.
אחד משיאיו של הספר היא הפרשנות המפתיעה לאחד השירים הגדולים בתולדות השירה העברית-"רגע אחד". "הרהורים על הפסיכותאולוגיה בשירת נתן זך" הוא חוליה נוספת במחקריה של פרופסור רות קרטון-בלום, אשר פתחה כיוון חדש בפענוח הקשרים הסמויים בין השירה הישראלית לבין הצל הלא מודע הנוצרי שלה. כיון שהספר מציע מפתח חדש לשירי זך, קריאה בשלושת הכרכים שהופיעו זה עתה לא תהיה אותה קריאה אחרי קריאה בספר זה.
הקיבוץ המאוחד
מאת: אדוורד א' אוואנס-פריצ'ארד
תיאור: עניינו של הספר בתורות המגוונות העוסקות בדתות של אנשים פרמיטיביים ומציעות להן הסבר. כלומר, אין עניינו של המחבר בתורות הפרימיטיביות עצמן דווקא אלא במה שנחשב למחקרים אנתרופולוגיים (שאת רובם כתבו חוקרים בריטיים) המנסים להבין ולהסביר אמונות וטקסים דתיים של אנשים פרימיטיביים.
מוסד ביאליק
מאת: יצחק בנימיני
תיאור: מזה כמה עשורים שאיגרותיו של פאולוס מצויות במוקד של סערה אקדמית והגותית בנוגע לשאלות הנוגעות לחוק היהודי, לשאלת האהבה ביחס לחוק, לקשר בין היהדות לנצרות וכו'. מה יש בכתביו של פאולוס אשר יכול לשמש מפתח להבנת התרבות המערבית? בספרו פאולוס והולדת קהילת הבנים מבקש יצחק בנימיני לקרוא מחדש באופן ביקורתי-פסיכואנליטי – בעקבות התיאוריה של ז'אק לאקאן – באיגרותיו של פאולוס כדי לגלות איזה גרעין בלתי מודע מותיר לנו טקסט זה אשר העמיד את הבסיס התיאולוגי לתרבות הנוצרית-מערבית כולה. במה זכינו, אנו המערביים, היהודים, הנוצרים, המוסלמים (והאורחים מבחוץ)? באיזו אהבה?
בנימיני בוחן את השימוש שפאולוס עושה בריטואל הנוצרי (סעודת האדון והטבילה), תוך גיבויו בצו "ואהבת לרעך כמוך" המקראי, על מנת לכונן זהות קהילתית נוצרית הנפרדת מהיהדות ומהאלילות "הבשריות". לטענתו, פאולוס מכונן קהילה נרקיסיסטית של בנים המעמידים במרכז הווייתם את דמותו של הבן. מתוך כך הדמיוני הנוצרי מוצב כמערך חלופי להתענגות האלילית-בשרית, אך גם כחלופי לחוק היהודי של התורה, מכיוון שהחוק נתפס על ידי פאולוס כבעל יחסים דיאלקטיים עם ההתענגות והחטא. בטקס הטבילה מי שממיר את אמונתו מצווה למות לתוך-ישו, ובטקס סעודת האדון המאמין מצווה לאכול את ישו ולשתות אותו. ריטואלים אלה מפנים את המאמין חזרה לקהילתו - קהילה המשתווה לאדונה, ישו, דרך האהבה. יתר על כן, ישו, שלמענו פאולוס מכונן את הקהילה, הנו בעל חזות כפולה: מושא החיקוי של הקהילה, אך גם פרויקציה המחקה את תפיסת האני הנוצרי את עצמו כסובל; מסמן המאפשר את הלכידות הקהילתית, אך גם אובייקט ממשי שהמפגש הריטואלי עמו מאיים על מבנה הקהילה המכוננת למענו.
רסלינג
מאת: אדריאן הייסטינגס
תיאור: האומנם הלאומיות היא תופעה מודרנית? מה הזיקה בין הדת ובין הופעת הלאומיות, ומדוע נתפשטה ונשתרשה בעיקר בעולם הנוצרי ולא בעולם המוסלמי? עם שאלות אלו ורבות אחרות מתמודד ספרו המקורי של פרופ׳ אדריאן הייסטינגס.
בנייתן של אומות קורא תיגר על האסכולה המודרניסטית בחקר הלאומיות, ומפריך את טענתה העיקרית שהלאומיות היא תופעה מודרנית. בניגוד לדעה השלטת, הייסטינגס גורס כי גילויים של אומה ולאומיות נראו כבר בימי הביניים, ושביסוד הופעתם עומד התנ״ך שמילא תפקיד מכריע בגיבוש התודעה הלאומית הן באמצעות מודל הלאום המתואר בו, הן בהיותו הספר הראשון שתורגם לשפות המקומיות.
ראשית צמיחתה של הלאומיות האירופית התרחשה, לדברי הייסטינגס, באומה שלמרבה הפליאה לא זכתה לתשומת לב נאותה מצד החוקרים המודרניסטיים – האומה האנגלית, שניכרו בה סימנים מובהקים של תודעה לאומית עוד בימי הביניים המוקדמים. הניתוח הפרטני, שנע מאנגליה אל שכנותיה, מתרחב והולך ומגיע עד לאומות אפריקה המודרנית; והוא חושף קשר מרתק בין הדת הנוצרית להיווצרותם של לאומים בקרבה, קשר העולה בבירור מן ההשוואה עם האיסלאם.
הוצאת שלם
מאת: בת-שבע גרסיאל
תיאור: המקרא ומדרשיו השפיעו רבות על הקוראן ומפרשיו הקדומים. מחקר מקיף זה מצביע על חומרים סיפוריים רבים – הכלולים בפרשות מקראיות, ששימשו בעיקר בליטורגיה של בתי הכנסת היהודיים בערב ולוו במדרשים ובפירושים – אשר מצאו את דרכם אל הקוראן, והשתלבו במסכת הנאומים וההטפות שלו.
המחברת בוחנת ביסודיות את הדומה והשונה בתיאורם ובשילובם של הדמויות והמוטיבים המשותפים למקרא, למדרשים הקדומים ולקוראן, מתחקה אחרי הסיבות לשינויים בכל אחד משלושת אוצרות הדת והתרבות הללו, ומעריכה את המשמעויות המגוונות העולות מדרכי התיאור השונים.
הקיבוץ המאוחד
מאת: צבי ה. וולפסון
תיאור: בספר זה נקבצו מסות מחקר של צבי וולפסון מגדולי החוקרים במחשבת ימי-הביניים על שלושת ענפיה: הנוצרי, המוסלמי והיהודי.
מאת: דניאל סטטמן, אברהם שגיא
תיאור: הספר הוא אחד הניסיונות הראשונים בספרות הפילוסופית לנתח בצורה שיטתית ומקיפה את שאלות-היסוד של היחס בין דת למוסר. הספר מתמקד בבחינתן של שתי עמדות: לפי הראשונה, המוסר תלוי דת; ואילו לפי השנייה, המוסר מנוגד לדת. המחברים בוחנים באופן ביקורתי גרסאות שונות של עמדות אלו, ומסקנתם היא שיש לדחות את רובן. למסקנה זו השלכות חשובות להבנת מעמדו של הגורם המוסרי בתודעה ובחיים הדתיים.
מוסד ביאליק
מאת: נדב נאמן, שאול שקד, מנחם קיסטר, יוסף גייגר
תיאור: בעיני היהדות הייתה האמונה באלים  רבים "עבודה זרה", אבל  איך  נראתה בעיני מאמיניה?
בספר זה כונסו שנים עשר מחקרים מסכמים על הפוליתאיזם בסביבה התרבותית שבה התפתחו היהדות, הנצרות והאסלאם - פרי עטם  של כמה מטובי החוקרים.
הבנת התפיסות של הדתות הפוליתאיסטיות חיונית להערכה נכונה של המציאות הדתית המורכבת המשתנה שהייתה בארץ ישראל ובסביבתה במשך מאות שנים (בתקופת המקרא, בית שני, המשנה והתלמוד), ומזמינה את הקורא למחשבה מעמיקה יותר בדבר היחס בין  ה"אלילות" למונותאיזם.
יד יצחק בן-צבי
מאת: שולמית וולקוב
תיאור: קיומן של קבוצות מיעוט, וכן המתח והמאבקים בינן לבין אוכלוסיות הרוב, הינם עניין של קבע, שימיו כימי היסטוריה האנושית בכלל. אין תקופה היסטורית שלא היו בה מתחים מסוג זה ואין אזור בעולם שתושביו לא התנסו במאבקים כאלה. לכן, במבט ראשון מפתיע להיווכח, שרק לעיתים רחוקות טיפלו בכך ההיסטוריונים. רק לאחרונה, עם גיבושה של השקפת עולם הרואה בחיוב את הרב-תרבותיות בכל חברה אנושית, ועם גבור העניין של היסטוריונים בנושאים שאינם מגויסים לחיזוקה של מדינת הלאום דווקא, הולך והופך תחום זה למרכזי.
לפנינו חמישה עשר מאמרים שלוקטו ועובדו לפרסום בעקבות כנס של החברה ההיסטורית הישראלית ומרכז זלמן שזר. המאמרים שלפנינו פורשים משהו משלל האפשרויות הטמונות בחקר מיעוטים. הם מאפשרים הצצה אל עולמות נשכחים ואל מיגוון אנושי מרתק. הם רומזים על מציאותן של בעיות זהות מורכבות ולא מוכרות, ועל הקשיים החוזרים ומתגלעים של חיים הגונים בצוותא. הם מצביעים על תחום שרק מעט מאוד ממנו נחקר בינתיים, ומזמינים אותנו להמשיך ולעסוק בו, ואולי אף ליישם את מסקנותיו בשיגרת חיינו.
מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי
מאת: ברנרד לואיס
תיאור: המרכזים העקריים של חיים יהודיים ופעילות יהודית מאז ראשית ימי הביניים היו בארצות האסלאם והנצרות.
תנאים מיוחדים נדרשו כדי לאפשר את קיומה של הסמביוזה התרבותית, שהולידה את מה שמכונה 'המסורת
היהודית-אסלאמית' של קיום בצוותא והשפעה הדדית. בספר זה בוחן פרופ' ברנרד לואיס את מקורותיה, את פריחתה ואת סיומה של מסורת זו על הרקע של ההיסטוריה היהודית ושל ההיסטוריה האסלאמית.
מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי
מאת: שלמה פישר, אדם ב' סליגמן
תיאור: בניגוד לציפיות, הדת ממשיכה למלא תפקיד חשוב בחיים האישיים, החברתיים והפוליטיים של אזרחי העולם גם במאה ה-21. מרכזיותה מתבטאת גם בעימותים הרבים הצוברים תאוצה בכל רחבי תבל וממתינים לפתרונות המחייבים שינוי תפיסה וראייה חדשה.
הספר ע(ו)ל הסובלנות: מסורות דתיות ואתגר הפלורליזם מציג מקורות רעיוניים ותרבותיים, המעוגנים במסורות הדתיות עצמן והעשויים לשמש תשתית לסובלנות ולדו-קיום בין הדתות ובתוכן.
מאמרי הספר בוחנים את המשאבים לסובלנות הן באסלאם ובנצרות בהקשר הכללי והן ביהדות בהקשר ההיסטורי ובהקשר הישראלי. לשילוב שתי זוויות הראייה – הכללית והמקומית – נודעת חשיבות רבה. חשוב להראות שהבעיה אינה ייחודית ל"ביצה הישראלית" וחשוב להשתמש במינוח ובמערכת מושגים כלליים המשוחררים מן המטענים ומן המאבקים המקומיים. ההשוואה למתרחש בדתות ובמסגרות אחרות יכולה להעשיר את הדיון ולהגדיל את מאגר הרעיונות והפתרונות.
מחברי המאמרים – אנשי אקדמיה, אנשי דת, פסיכולוגים ומחנכים בני שלוש הדתות המונותאיסטיות – באים מתחומים מגוונים ורוקמים יחדיו יצירה ייחודית ומעוררת חשיבה.
מכון ון ליר בירושליםהקיבוץ המאוחד
מאת: יוסי קליין הלוי
תיאור: הספר הוא מסע רוחני  ואנתרופולוגי בן שנתיים שערך הלוי, שהוא יהודי מסורתי, בקרבם של המוסלמים והנוצרים בישראל, ובמהלכו השתתף בתפילותיהם במנזרים ובמסגדים וחגג את חגיהם בניסיון לחוות את הקדושה, ללמוד מחוכמתם ולנסות למצוא את המשותף לשלוש הדתות: היהדות, הנצרות והאסלאם, תוך ניסיון להתגבר על הקונפליקטים רוויי הדמים בני אלפי השנים.
מכון שלום הרטמןכתר ספרים (2005) בע"מ
מאת: מרדכי רוטנברג
תיאור: לסיפור גן העדן של ספר בראשית יש תפקיד עצום בעיצוב האופן שבו רואות תרבויות המערב והמזרח הקרוב את קו הגבול שבין חיי האדם הסופיים לבין השאיפה המתמדת לחיי נצח.
גן העדן משמש מעין תמונת תשליל ביחס לחייו הממשיים של בן תמותה, תמונה של חיי נצח ומיניות בלתי מוגבלת. גן העדן משמש כאשליה של האפשרות לחזור לחיי חוסר גבולות, של און נעורים אין סופי, של חיים ללא מוות וללא זיקנה.
"אחרי בלותי היתה לי עדנה?!" שואלת שרה, האם עדיין קיים גן העדנה שבו אין סוף ליכולתו של האדם לפרות? בעולם שבו פחד המוות המודחק הוא אחד מהדחפים המרכזיים בחיי האדם, דימויי החיים שלאחר המוות הם אשליה חיונית.
לתמונה הזו יש גם צד אפל, האמונה בקיומו של גן עדן שאליו הולכים המתים, הופכת את החיים לחדר המתנה, לפרוזדור המוליך אל העולם שמעבר. הספר על החיים והאלמוות הופך את הסדר הזה, ומנסה להבין כיצד דימויי העולם הבא יוצרים התניה התנהגותית המעצבת את חיי העולם הזה. בספר זה, בהיפוך לדברי חז"ל דווקא העולם הבא הוא 'הפרוזדור' לעולם הזה. רוטנברג מפנה את תשומת הלב להתמודדות האנושית עם עולם הצימצום, עולם המוות והסופיוּת שנוצר בגירוש מגן העדן.
נקודת המבט ההשוואתית מאפשרת לספר להאיר את האפשרויות השונות הגלומות ברעיון העולם הבא. איזו דת מדגישה את פיתויי גן העדן? איזו דת מהלכת אימים באיומי גהינום? באיזו דת אפשר לעבור בקלות מגהינום לגן עדן בכוח הישגים רוחניים? האם אפשר לחנך אדם שיאהב את המוות? והאם דימוי גן העדן הוא האמצעי הבלעדי של הדתות להתמודדות עם פחד המוות? הדיון בשאלות הללו מקבל דחיפות עצומה מתוך המציאות הפוליטית, שבה השימוש בפחד המוות הפך לכלי נשק בינלאומי ובין-דתי, שבכוחו אפשר לחנך אדם לאהוב את המוות ולצפות לו.
הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים
מאת: קימי קפלן, עמנואל סיון
תיאור: נוכחותם בולטת בשנים האחרונות בקניונים שאינם באזורים חרדיים; רבים מהם מבקרים בגן החיות בירושלים ובספארי ברמת-גן; אחרים פוקדים את מוזיאון יד ושם בירושלים, את בית התפוצות בתל-אביב ואת מוזיאוני ההגנה, האצ"ל והלח"י. בחורי ישיבה נראים מטיילים בגולן ובנגב, חלקם אף בטיולי סנפלינג. אכן, חרדים רבים בישראל עוברים תהליך של ישראליזציה, המתאפיין בהשתלבות בלא טמיעה. אפילו הפגנותיהם נגד בית המשפט העליון או נגד התוכנית הכלכלית מלמדות על מהלך של השתלבות, קבלה חלקית של חוקי המדינה וסמכותם של מוסדותיה השלטוניים, ואף שותפות. כל אלו מתקיימים בצד היבדלות, ביקורת והתנגדות מילולית חריפה.
המאמרים בספר זה מבוססים על מחקרים חדשים, והם פרי מאמץ משותף של חוקרות וחוקרים המתייחסים לממדים שונים של תהליך ההשתלבות של חרדים בחברה הישראלית. השתלבות זו, המתאפיינת במאמץ למנוע טמיעה בחברה הסובבת, באה לעתים מתוך עימות, וגורמת למתבונן לטעות ולראות בה רק את ממדי ההיבדלות וההסתגרות. יש בספר כדי ללמד הן על אחת המובלעות התרבותיות המרכזיות בחברה הישראלית ועל המתחדש בחקרה, והן על תהליכים העובדים על חברה זו בפתחה של המאה ה-21.
מכון ון ליר בירושליםהקיבוץ המאוחד
מאת: נסים דנה
תיאור: הספר דן בדרוזים במדינת ישראל בפרט ובמזרח התיכון בכלל, משלושה היבטים מרכזיים: אמונה וזהות דתית, משפחה ומעמד האישה, אוכלוסייה וארגון עדתי. אלה נבחנים על רקע הזיקה למסורת  מחד גיסא, ולתמורות המתחייבות מן התקופה המודרנית מאידך גיסא. כנספח מובא חוק המעמד האישי של העדה הדרוזית שחל ברובו גם בישראל, בנוסחו הערבי ובתרגום ראשון לעברית, בתוספת הערות והארות.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
הצג עוד תוצאות