הגנה וסעד לחלשים

עמוד:66

על פי חוקרי המקרא , ובראשם יחזקאל קויפמן " , השלב הראשון בקורות המעשר מתחיל במתנה ספונטאנית לאל , ובהמשך מתנה זאת מופנית למשרתי הקודש , הכוהנים והלןיים . בשלב הבא , המתנה הספונטאנית מקובעת בחוק , ומעתה יש לתת מתנה כזאת , שהיא עשירית מהיבול , בפרקי זמן קצובים . תפנית מפתיעה בקורות המעשר חלה כאשר למקבלי המעשר הצטרפו הגר , היתום והאלמנה , וכן מי שמעניק את המעשר בעצמו . כמה מחוקרי המקרא מסבירים את התפנית הזאת בכך שחלה ירידה במעמד הכוהנים והלןיים מצד אחד , ומצד אחר גברה הרגישות החברתית ומוסדות הדת עכרו תהליך של חילון . כשמתבוננים בתהליך הזה מתקבלת תמונה מרשימה מאוד , של דת המציגה את העזרה לחלשים כמתנה לאל , ומתכלת את רגש הכרת הטובה לאל למעשה של נתינה לזולת . סוגי המעשר לפי S " m חז " ל הסבירו את השוני בין המקורות המקראיים השונים העוסקים במעשר , בכך שחוקי המקרא מציגים מערך רחב של סוגי מעשר . לפי חז " ל , בכל שנה היה כל אדם צריך להפריש שני מעשרות ; מעשר ראשון שניתן ללוי , ומעשר נוסף , אשר כשנים מסוימות היה "מעשר עני , " ובשנים אחרות היה "מעשר שני . " מחזור השנים מחולק למחזורים של שבע שנים . כל שנה שביעית במחזורים אלה היא שנת שמיטה - שנה שבה אין מעבדים את האדמה וגס אין מביאים מעשרות . לפי חז"ל המעשרות מסווגים כך : - מעשר ראשון - מעשר הניתן בכל שנה ללוי . - מעשר שני - מעשר הנאכל על ידי הבעלים בירושלים בשנים 4 , 2 , 1 ו5- לשמיטה . - מעשר עני - מעשר הניתן לעניים בשנה השלישית והשישית לשמיטה . 4 עיינו במקורות שלפניכם.- במדבר ירו : 24-21 , דברים יד -. 26-22 , דניים יד .-29-28 , 4 ציינו לאיזה סוג מעשר מתאים כל אחד מקטעים אלה . ? קויפמן , יחזקאל - ( 1963-1889 ) חוקר מקרא והוגה דעות . וראו גם בנםפרו המושגים שבסוף הםפר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר