כיבוד אב ואם

עמוד:38

קטע : 1 יראה וכבוד אפשר לחדד את ההבחנה בין יראה לכבוד כשמשווים בין שני סיפורי חז '' ל הנוגעים ליחסי הורים וילדים . " . 1 ומעשה בבנו של גורניוס שברח מבית הספר , והראה לו אביו באזנו [ עשה תנועת איום , [ ונתיירא מאביו , והלך ואיבד את עצמו בבור [ התאבד ] [ ... 1 ומיק [ ומכאן ] אמרו חכמים : אל יראה אדם לתינוק באזנו אלא מלקהו מיד , או שותק ולא אומר כלום " . ( מסכת שמחות " , פרק ב , ד-ו ) " . 2 דמא בן נתינה" ראש פטךבולי [ אדם ממני , ראש מועצת האזרחים ] היה . פעם אחת היתה אימו מסטךתו 1 סוטרת ליו ] בפני כל בולי [ הקהל [ שלו , ונפל קוךךלןן [ סנדלי ! שלה מידה והושיט לה שלא תצטער " . ( תלמוד ירושלמי " , מסכת פאה ' , פרק א , הלכה א ) בנו המסכן של גורניוס אינו נזכר בשמו . גיבור הסיפור הוא האב הקפדן , שתנועת האיום שלו הביאה את בנו לצעד הנואש . היראה כפי שהיא מצטיירת בסיפור זה היא יחס המבוסס על פחד בעיקר . לא תמיד הפחד ממוקד ומוחשי כל כך כמו בסיפור זה , אך הוא מצוי תמיד ברמה כלשהי ברקע . כשאנו יראים מבעל הסמכות אנו חוששים מטעות , או חוששים ממה שיכול לקרות אם בעל הסמכות יחליט לפגוע בנו . יחס זה מוביל אותנו לנסות לרצות את בעל הסמכות , לנסות לקלוע לרצונותיו , ולהבהיר לו שאנו מכירים בסמכותו , כך שהוא יהיה מרוצה ממה שאנחנו עושים ולא ינסה לפגוע בנו . גם הסיפור על הכבוד שהעניק דמא בן נתינה לאימו הוא סיפור על אדם המנסה לרצות את בעל הסמכות . גם דמא בן נתינה מנסה להבהיר לאימו שהוא מכיר בסמכותה . אלא שבסיפור זה אין איום ברקע . אימו של דמא בן נתינה , שעל פי המסופר במדרש רבה הייתה " חסרת דעת , " אינה יכולה לאיים עליו . הוא מנהיג ציבור רב עוצמה והוא חזק מאימו "חסרת הדעת , " ובכל זאת הוא מאפשר לה להשפילו בפומבי ואף מושיט לה את הסנדל , שבעזרתו היא כנראה סוטרת לו . בעל יחס הכבוד בסיפור זה מכיר בסמכות האם , והוא מוכן לצמצם משהו מעצמו כדי לבטא את סמכותה . בחברות שונות כעולם שררו דגמים שונים של כיבוד הורים . יש חברות שחידדו את היראה , ויש חברות שחידדו את הכבוד . הסופר הצרפתי בלזק " , למשל , טען שכשהרפובליקה" התיזה את ראשו של לואי ה " , 16- היא התיזה את ראשיהם של כל האבות . טענה זאת מניחה שכל האבות הם מעין "מלכים קטנים" של משפחתם , עד כדי כך שהפגיעה בסמכות השלטונית מובילה לפגיעה בסמכות ההורית . יש להניח שהחברה שבלזק מתאר היא חברה שבה היחס להורים מושתת על יראה . בקוטב אחר מצויות חברות אינדיאניות שונות , שבהן הילדים כמעט שלא נענשו , עד כדי כך שבשפת שבט המוהאבים , למשל , אין מילה המייצגת " עונש . " ? מסכת שמהות - קובץ הלכת של הלכות אבלות , שנערך כנראה זמן רב לאחר חתימת המשנה ואף לאחר חתימת התלמוד . ? דמא בן נתינה - אדם לא יהודי שהתגורר בארץ ישראל . הוזכר בכמה מאגדות חז"ל כמי שנהג כבוד רב באימו ובאביו . ? תלמוד ירושלמי - אסופה של דיונים , פירושים והרחבות למשנה , שנערכה בידי אמ 1 ראי ארץ ישראל בסוף המאה ה4- לספירה . וראו גם בנספח המושגים שבסוף הספר . ? מסכת פאה - המסכת השנייה בסדר "זרעים " שבמשנה . וראו גם בנספח המושגים שבסוף הספר . ? בלזק , א 1 נ 1 ךה ךה 850-1799 ) ו ) - סופר צרפתי . מחברם של כמה רומנים המתארים צדדים שונים בחברה האנושית , תחת הכותרת : "הקומדיה האנושית . " בין ספריו המפורסמים : " אדני גרנדה " ו " אבא גץ יו . " ? רפובליקה - משסר שבו העם או חלק ממנו בוחר במנהיגיו . וראו גם בנספח המושגים שבסוף הספר . ? לואי ה - ( 1793-1754 ) 16- מלך צרפת בזמן המהפכה הצרפתית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר