נמצאו 56 ספרים בקטגוריה
לכל הספרייה
מאת: יהודית וינברגר
תיאור: התקופה הנוכחית מתאפיינת בשינויים חברתיים ופוליטיים מרחיקי לכת ובהתפתחויות טכנולוגיות המתרחשות בקצב מהיר. על רקע זה נשאלת השאלה: מהו השינוי המתבקש בתכניות ההכשרה להוראה כדי להכין כראוי את נשות ואנשי החינוך העתידיים למציאות המתהווה של שדה החינוך?הספר הנוכחי מציע לשלב את דרכי החשיבה, דפוסי הפעולה והכלים של חוקרים איכותניים על מנת להתמודד עם המורכבות ואי-הוודאות ששדה החינוך מזמן, כל זאת כנדבך נוסף ביחס לגישות המסורתיות המעודדות מורים לחקור את עבודתם. הכשרת מורי העתיד ברוח הפרקטיקות האיכותניות, בד בבד עם דיון גלוי ואמיץ במאפיינים המשתנים של שדה החינוך, תטמיע בקרבם את התפיסה אשר לפיה מקצועיותם כאנשי חינוך מבוססת על כישורי ההתמודדות שלהם עם המציאות. ביטויה של תפיסה זו בעשייה החינוכית ובפעילותם השוטפת תעמוד לבחינה מתמדת של מאפייני ההקשר שבו הם פועלים, ערנותם למשמעות ניסיונם המצטבר ותחושת המסוגלות שלהם לפעול ביעילות בתנאים של עמימות.שני רעיונות מרכזיים עומדים בבסיסו של הספר: האחד קשור למורכבות שהעשייה החינוכית מזמנת למורים לנוכח השינויים המואצים בעידן הנוכחי; האחר קשור לתרומה הפוטנציאלית הטמונה באימוץ מתודות איכותניות להתמודדות עם השלכותיה של מורכבות זו. הספר מציע מענה מעשי להתמודדות עם מורכבויות אלו; הוא מציג את תרומתה של המתודה האיכותנית לתהליך ההכשרה של מורים במסגרות מגוונות ובשלבים שונים של התפתחותם המקצועית.
רסלינג
מאת: אורלי נזר
תיאור: לתהליכים של שליפת ידע בכל המקצועות ־ מלשון וספרות ועד מתמטיקה וגאומטריה ־ וניסוח ייצוג תלת–ממדי לידע הזה, יש יתרון על פני דיבור או כתיבה. ניסוח ידע דרך פיסול בחומר, ולאחר מכן קיום דיאלוג של היוצר עם יצירתו ועם הצופים, מחוללים תובנות חדשות והופכים את חומר הלימוד לזכיר ולמשמעותי באופנים רבים. ספר זה ממחיש את תרומתה של אמנות הפיסול בחֵמר ללמידה של תחומי דעת שונים, ורואה באמנות הזאת כלי חשוב, נגיש וחווייתי, המשרת למידה והבנה של מושגים מעולמות תוכן אחרים. מערכי השיעור המוצעים בספר שלפניכם הם יוצאי דופן, אך קלים ביותר ליישום, ומוליכים לתוצרים חזותיים ייחודיים, שהדיון בהם מאפשר הרחבה, נוסף על המרתם בידע עיוני, לעתים מופשט. בעזרתם יפתחו מורים ותלמידים את יכולתם לעשות שימוש בדמיונם, לתת לחומר צורה בעלת משמעות, לבצע מהלכים בלתי צפויים, ולהפעיל שיפוט על סמך רגשות.
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: דינה חסידוב, אמאל שריף-רסלאן
תיאור: הספר עיון ומחקר בחינוך מתמטי בגיל הרך, פרי עטם של עשרים ושלושה חוקרים מקומיים ובין-לאומיים, מציג מחקרים בהוראה, בלמידה ובחשיבה מתמטית הקשורים לחיי היום-יום של ילדים בגיל הרך (גילאי 3 עד 8). בספר מחקרים העוסקים במתודולוגיה, בדידקטיקה ובתכנים מתמטיים מגוונים הקשורים לתוכנית הלימודים במתמטיקה לגיל הרך. בפרקים השונים מוצגים מחקרים אמפיריים חדשניים ועדכניים בתחומי ידע מתמטי, הוראה ולמידת מתמטיקה בגיל הרך. הספר פותח צוהר לדיון ולמחקרים נוספים בתחום של חינוך וידע מתמטי. הוא מיועד לחוקרים, למחנכים, למורי מורים, לגננות ולמורות, לפרחי הוראה, לסטודנטים ללימודים מתקדמים ולכל מי שמתעניין בחינוך מתמטי בגיל הרך.
מכון מופ"ת
מאת: קירן איגן
תיאור: מה מרגש ומלהיב את הדמיון יותר מסיפור טוב, סיפור עם התחלה ("היה היו פעם"...), אמצע (ניגודים וסיבוכים) וסוף טוב ("והם חיים בעושר ואושר"...)?! מדוע שלא נהפוך את ההוראה בכיתה לסיפור, ונרגש ונלהיב את דמיונם של התלמידים?!

זה הרעיון של הוראה כסיפור: אפשר וכדאי להפוך כל נושא בכל מקצוע לסיפור טוב. על המורה לגלות את היסוד המרגש של הנושא, להעמיד אותו על ניגודים (טוב ורע, אמת ושקר, וכדומה), ולהתיר אותם בעזרת התלמידים. נושאים שהפכו לסיפורים נלמדים באופן הטוב ביותר.
מאת: ליאורה נוטוב, עטרה שריקי, לובה ויסוצ'אנסקי
תיאור: ברוכים הבאים לעולמם המרתק של הפרקטלים – תופעה מתמטית שהילכה קסם על רבים, ובכללם שלוש המחברות של ספר זה. הספר מציע מסע בעולם הפרקטלים שיפגיש את הקוראים עם ביטוייהם המגוונים במחוזות המדע, הטבע והאומנות ויאפשר להתוודע לתכונותיהם, למאפייניהם ולפוטנציאל הגלום בחקירתם. המסע יסתיים בהגדרת הפרקטל, אותו יצור מסעיר ויפהפה שכשם שהוא מציית לחוק, כך הוא בלתי נשלט. לא פחות חשוב מכך, הצעידה בשבילי הגיאומטריה הפרקטלית תוביל לראיית המתמטיקה כתחום ידע שאינו רק מעניין, מאתגר ורב חשיבות, אלא גם מהנה. מחברות הספר השכילו לפרוש את רוחב היריעה של תורת הפרקטלים בצורה בהירה ומושכת, תוך מתן הזדמנות "לטבול את הידיים" בהכנת פרקטלים למיניהם ולהתרשם באופן בלתי אמצעי מיופיים מכאן וממורכבותם הרבה מכאן. עולם עשיר של מושגים לא שגרתיים, עתירי יישומים ושימושים מפתיעים, מתגלה בהדרגה תוך כדי קריאה ועיון בדברים. אי-אפשר שלא להתפעל לא רק מהפרקטלים ומהמתמטיקאים הרבים שתרמו לפיתוח התורה המדהימה, אלא גם ואולי בעיקר מההשקעה העצומה באיסוף הפרטים הרבים ובארגונם ברצף לוגי אשר מקל מאוד לעקוב אחריהם. (פרופ’ ניצה מובשוביץ-הדר)
מכון מופ"ת
מאת: אייל נווה, נמרוד טל
תיאור: חינוך היסטורי הוא תהליך שבו חברה נתונה מטפחת ומעצבת תודעת עבר לחבריה. במסגרת החינוך ההיסטורי עוזבת ההיסטוריה את כותלי מוסדות המחקר, משתחררת במידה רבה מכללי העיסוק המדעי ונרתמת למטרות שונות. מגוון השימושים האפשרי בהיסטוריה, ריבוי הזירות והנפשות הפועלות וכן האינטראקציה ביניהן הופכים את החינוך ההיסטורי לתהליך מורכב ודינמי. בישראל, שבה לעבר תפקיד מכונן, זהו גם תהליך בעל משמעויות פוליטיות וחברתיות עמוקות, ולכן הוא רווי מתחים ומחלוקות. חינוך היסטורי: זירות וזיקות מציע מבט רחב ומקיף וראשון מסוגו על זירות מרכזיות שבהן מתקיים חינוך היסטורי בישראל וכן על מגוון הזיקות שבין הזירות, כגון כיתות הלימוד, משרד החינוך, מכללות להוראה, המרחב הדיגיטלי, המרחב הציבורי, ספרי לימוד, קולנוע, מסמכי מדיניות ועוד. את המאמרים שבאסופה כתבו אנשי ונשות מחקר ומעשה שלקחו ועודם לוקחים חלק מוביל בעיצוב החינוך ההיסטורי בישראל מתוך התבוננות מבפנים על הזירות השונות ועל זיקות הגומלין שביניהן.
מכללת סמינר הקיבוציםהקיבוץ המאוחדמכון מופ"ת
מאת: מולי קימל
תיאור: יוצרים קולנוע בבית הספר התיכון מוליך את המורה בהוראת הקולנוע המעשי בבית הספר התיכון צעד אחר צעד, משלב הקמת המגמה ועד לסרטי הגמר ולערב ההקרנה, ומעשיר אותו גם במישור הטכני של מקצועות ההפקה וגם במישור הפדגוגי. נוסף על המקצוענות המעשית הנרכשת במגמה, מהלך יצירת הסרטים בבית הספר התיכון הוא מעיין שופע של יצירתיות אישית וקבוצתית, כר נרחב לחינוך לערכים ולמחויבות חברתית וצעד חשוב בהתבגרות בני הנוער. ספר זה יעזור למורה להביא את תלמידיו להצלחה בשני המישורים, הטכני והערכי. מולי (משה) קימל הוא בוגר המחזור הראשון של בית הספר לקולנוע 'מעלה', צלם ובמאי, מורה לקולנוע בבתי ספר תיכוניים זה עשרים ושש שנה ומדריך מורים לקולנוע במכללת הרצוג.
תבונות
מאת: לילך ניישטט בורנשטיין, נטע בר יוסף פז
תיאור: פדגוגיה מתבוננת ותיקון עולם אוגד מבחר מאמרים של נשות ואנשי חינוך על התבוננות בהוראה. הספר פורש קשת של פרקטיקות מקוריות, המיישמות במעשה החינוכי מיינדפולנס, יוגה, קשב, דיאלוג ומדיטציה. המאמרים ממחישים את היתרונות הצומחים מתוך למידה המפעילה את הגוף, את החושים, את הרגש, את הדמיון ואת הרוח.
מכללת סמינר הקיבוציםהקיבוץ המאוחדמכון מופ"ת
מאת: אילנה אלקד-להמן, יעל פויס
תיאור: יש הטוענים שהספרות היא בבחינת מורה דרך לגיבוש תכונות ראויות, כמו מצוינות אישית ומוסרית, להתעמקות בשאלות קיומיות, לפיתוח אמפתיה וחשיבה; לעומתם יש הסוברים כי הוראת הספרות יוצרת עומס מיותר על הלומדים במערכת החינוך ומסיטה אותם מקניית מיומנויות הכרחיות לחיים במאה ה 21- . המתח בין שתי עמדות אלה מבטא את מעמדה הפרדוקסלי של הספרות בישראל: מצד אחד הספרות נתפסת כתחום "לא נחשב", לא כדאִי ולא מוערך; מצד שני היא נתפסת כתחום דעת עתיר השפעה חינוכית וחברתית. הספר שלפניכם הוא פרי של מסע חשיבה, לימוד וחקר בן שנתיים שערכו שלוש עשרה חוקרות ממגוון מוסדות להכשרת מורים. חידושה של אסופה זו הוא בהתבוננות המחקרית בלמידת הספרות ובהוראתה בפועל בבתי ספר יסודיים ותיכוניים בזרמי החינוך השונים בארץ. בספר ארבעה שערים: השער הראשון מפנה מבט ביקורתי לתוכניות הלימודים ומצביע על התמורות העיקריות שחלו בהן; השער השני עוסק בשיח כיתה בשיעורי עברית וספרות במרחבי לימוד שונים; השער השלישי נסב על הערכה בהוראת ספרות בסביבות למידה שונות; והשער הרביעי מתמקד בקריאה ובעידוד קריאה בסביבה הבית ספרית. הספר מזמין את קוראיו - קהילות של מורים ומורי מורים, ספרנים והורים - לתהליכי חשיבה על פיתוח דרכים לטיפוח הוראת ספרות, כזאת שתלמידים ימצאו בה מקור השראה ומשמעות לחייהם, עוגן אתי ומצפן לנקיטת עמדה; דרכים שיביאו לעידוד קריאה ולשיפור מעמדה הייחודי של הספרות כתחום דעת.
מכון מופ"ת
מאת: איתן מכטר
תיאור: הוראת המונח "תרבות חזותית" כוללת את החוויה החזותית, את האמצעים והאפשרויות לייצר אותה ובעיקר את הדיון המנסה לברר את מהותה. האתגר הניצב היום בפני החינוך החזותי הוא להתמודד עם הנטייה המקובלת לראות את הדימוי כשקוף וכמובן מאליו למתבונן. לעתים קרובות נתפס הדימוי כשקול למציאות, והפער בין "מציאות אובייקטיבית" לאופן הייצוג שלה אינו תמיד מובן דיו. כשם שהשפה המילולית התבקשה לתאר ולהבין תופעות בעזרת מערכת מקודדת היטב, כך גם נדרשת התרבות החזותית לייצר שפה שבאמצעותה ניתן להעביר מסרים, לפרש, לבטא רגשות ולהזדהות, להסתייג, לבקר וליצור מניפסט אישי, חברתי ופוליטי. אסופת המאמרים אוריינות חזותית בוחנת בפעם הראשונה בעברית, בפרישה רחבה ומקיפה, את שדה האוריינות החזותית מההיבטים הפילוסופיים, המחקריים והפדגוגיים. 21 מאמרי הספר מקיפים מכלול שלם של תחומי יצירה חזותית, מתוך כוונה לגבש בסיס רחב, תיאורטי ומעשי, כמו גם להבנה ולפיתוח של אופני יצירה ודרכי ביטוי חדשים. האוריינות החזותית, כמו האוריינות המילולית, מחייבת בנייה משולבת של יכולת פרשנית של טקסט חזותי לצד התנסויות מבוקרות של תהליכי יצירה עצמאיים. לאור החשיבות ההולכת וגדלה של התקשורת החזותית ביצירה ובהפצה של תרבויות, רעיונות וערכים בחברה המערבית ובישראל, נדרשו כמה מבכירי המרצים של המרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה ומחוצה לו להעלות על הכתב את שיטתם בהוראת תחומי היצירה, לצד דיון בדילמות מרכזיות ביחס לאוריינות חזותית. אסופת המאמרים מציגה מגוון של נושאים הקושרים את תחומי היצירה החזותית לסביבה החברתית ולהתפתחויות הטכנולוגיות העדכניות.
רסלינג
מאת: אביגיל צברי, ברטה טסלר
תיאור: האם חשבתם פעם כיצד מוחנו מתרגם תמונות דו-ממדיות לתמונות תלת-ממדיות? מהם הכישורים הנחוצים כדי להבין את המרחב ולהתמודד עם משימות מרחביות? מה הקשר בין כישורים אלה לידע ולהישגים בגאומטריה של המישור והמרחב? בספר זה הכותבות פותחות צוהר לעולם המופלא של תפיסה חזותית ותבונה מרחבית. מובאים בו הסברים המשלבים תאוריות פסיכולוגיות, ידע מתמטי והניסיון הפדגוגי של הכותבות. בסיומו של כל נושא מוצעות משימות להעמקה ולפיתוח התבונה המרחבית ופתרונות לחלק מן המשימות. הספר מיועד לעוסקים בהוראת מתמטיקה, למכשירי מורים למתמטיקה ולחוקרים בתחומים המערבים תבונה מרחבית. יוכלו להפיק ממנו תועלת גם קוראים המעוניינים להעמיק את ידיעותיהם בנושא מרתק זה.
מכון מופ"ת
מאת: אילנה ברקוביץ
תיאור: לוקחים משחקים בחשבון היא תכנית לפיתוח החשיבה המתמטית של ילדים בגילאי 7-3 . התכנית מבוססת על יכולותיו של כל ילד בהתאם להתפתחותו, ומשנה לחלוטין את כל מה שחשבנו על חשיבה מתמטית בגיל הרך. מטרת הספר, היא לסייע להורים, למבוגרים השוהים עם הילד, ואנשי חינוך לנצל את סביבתו של הילד ואת המשחקים לפיתוח טבעי וחוויתי של החשיבה המתמטית-מדעית, ושל מיומנויות יסוד נוספות, שיקדמו את הילד לקראת עצמאות. המשחקים והפעילויות, הם כלי מושלם להבנה משמעותית של רעיונות ועקרונות מתמטיים.
התוכנית נוסתה בבתים רבים ובגני ילדים.
אוריון הוצאה לאור
מאת: גילה שילה
תיאור: הכתיבה היא נושא המעסיק מאוד אנשי חינוך וחוקרים בתחומי האוריינות, חקר השיח והבלשנות. הקושי של תלמידים בתחום ההבעה בכתב וצמצום אוצר המילים שלהם מדגישים את הצורך בעיסוק בתחום, לא רק בשיעורי לשון. הרצון שנוצר מצד אחד ללמד כתיבה טיעונית ואקדמית ומצד שני לאפשר לתלמידים להביע קול אישי ולהתנסות בכתיבה יצירתית, מחייב התייחסות כוללת ומיוחדת לשיח ולטקסט הבית-ספרי ולהוראתו. הספר מציע תיאור מפורט של דפוסי שיח המאפיינים טקסטים מן העברית הבינונית הנדרשת לכל מוען ונמען, כותב וקורא. כמו כן הוא מקנה כלים מבניים, לשוניים וסגנוניים-רטוריים המסייעים לפענוח הטקסט ולכתיבתו. הכותבת יוצאת מן המצוי – טקסטים מסוגות שונות ולמטרות שונות – ומציגה את הרצוי על פי קריטריונים מתחומים שונים. הספר מיועד לסטודנטים, למורים, למרצים ולחוקרים מתחומי דעת שונים במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית, העוסקים בטקסט על פניו השונות. הוא נותן כלים לכל מלמד ולכל חוקר, לאו דווקא איש לשון, לפענח טקסטים הנדונים בבתי הספר בגילים השונים ולכתוב על פי הנדרש.
מכון מופ"ת
מאת: איריס אלפי-שבתאי
תיאור: ספר חדשני זה עוסק בלשון שנייה בישראל. עיקר עניינו הוא לשון שנייה-זרה הנלמדת באופן פורמלי בהקשר הבית ספרי, אך נסקרים בו גם היבטים של לשון שנייה של מהגרים והיבטים של לשון ראשונה. לאורך כל הספר מודגשת חשיבותו של מורה השפה כחוקר ומפורטות מגוון המיומנויות הנדרשות ממנו לצורך הוראה יעילה ואיכותית, כגון ידע נרחב, תושייה, גמישות מחשבתית ויכולת לפתור בעיות בזמן אמת. פרקי הספר ממחישים הוראה לשונית ארוכת טווח וייעודית לאוכלוסיית התלמידים; הוראה המציבה אותם במרכז תהליך הלימוד ולא ממקמת את תוכנית הלימוד כמקובל בראש סדר העדיפויות. שערו הראשון מציג היבטים תאורטיים של לשון שנייה, ושערו השני - היבטים מעשיים, שבמרכזם שיטה פסיכולינגוויסטית-חינוכית להערכה ולקידום לשון שנייה הנלמדת בהקשר פורמלי. שיטה זו רואה בהערכה הניתנת לתלמידים אמצעי ללמידה ולקידומה, ולא כלי המסכם אותה. הספר מבהיר את השימוש ב"פיגום" כדרך הוראה ומציג חשיבה יצירתית ("מחוץ לקופסה״) מצד המורה לטובת קידום מרבי של תלמידיו.
מכון מופ"ת
מאת: רוני לידור, שירי אייבזו, אלה שובל
תיאור: החינוך הגופני הוא מקצוע ליבה בתוכנית הלימודים של משרד החינוך. המקצוע נלמד בבתי הספר היסודיים, בחטיבות הביניים ובבתי הספר התיכוניים. גם בגני הילדים לומדים הילדים חינוך גופני המותאם לשלב ההתפתחות שלהם ולצורכיהם הגופניים, התנועתיים, החברתיים והריגושיים. מי שעוסקים בהוראת החינוך הגופני במסגרות החינוך הפורמלי בישראל, מי שמכשירים סטודנטים להוראת החינוך הגופני ומי שקובעים את המדיניות במקצוע החינוך הגופני נדרשים מעת לעת לתת את דעתם על תמורות החלות בחברה, בעיקר תמורות טכנולוגיות וחברתיות-תרבותיות, שכן יכולה להיות להן השפעה על התוקף הסביבתי של המקצוע. לדוגמה, בעת הזאת נדרש החינוך הגופני להתמודד עם אתגרים כמו אורח חיים יושבני, תזונה לקויה של תלמידים, תחרות בלתי פוסקת עם מוקדי פעילות גופנית חלופיים (כמו חוגי ספורט ותנועה המוצעים לתלמידים בשעות אחר הצוהריים), ולתת מענה לתלמידים עם צרכים מיוחדים. בספר הזה אנו בוחנים את יסודותיהם של ארבעה מודלים להוראת החינוך הגופני: המודל להבנת המשחק, מודל החינוך לספורט, המודל לחינוך לאורח חיים בריא ומודל החינוך לתנועה. בחרנו במודלים אלו משום שלכל אחד מהם רציונל הוראתי המסביר מדוע הוא נחוץ ומה הם היבטי ההוראה והלמידה שאפשר להשביח, אם ייושם. לטענתנו, יישומם עשוי לחזק את התוקף הרלוונטי הסביבתי של מקצוע החינוך הגופני ולאפשר לו להיות רלוונטי. כל ארבעת המודלים הם מבוססי ראיות, משלימים זה את זה ומאפשרים למורים לחינוך גופני לצקת תכנים מגוונים ומעוררי עניין לשיעורים. לצד אנשי ונשות המקצוע עשוי ספר זה לעניין את כל העוסקים בתנועה, בחינוך בלתי פורמלי ובהדרכת בני נוער וילדים.
מכון מופ"ת
מאת: עינת גוברמן, שרה זדונאיסקי ארליך, טליה חביב, רחל יפעת, אנה סנדבנק
תיאור: גם בעידן הדיגיטלי שבו אנחנו חיים, כתיבה היא כלי חיוני ללמידה, לקידום החשיבה, לניהול עצמי, להבעה ולתקשורת. מטרתו של ספר זה היא להציע למחנכים, לסטודנטים להוראה וגם להורים גישה חינוכית שיטתית המטפחת כתיבה בסוגות שונות כבר בגיל הגן. הספר נכתב בגישה קונסטרוקטיביסטית אקולוגית הטוענת שלמידה מתרחשת במהלך של פעילות רלוונטית ובהקשר חברתי-תרבותי. אינטראקציות בין-אישיות המטפחות כתיבה, חושפות את הילדים לידע על אודות העולם, למגוון של טקסטים ולאוצר מילים עשיר. כל אחד מפרקי הספר עומד בפני עצמו, וביחד הם יוצרים תמונה מקיפה על כתיבת ילדים בגיל הרך. הספר כולל ידע תיאורטי ודוגמות מעשיות לפעילויות פדגוגיות המתאימות לילדים במסגרות חינוכיות פורמליות ובלתי פורמליות.
מכון מופ"ת
מאת: יערה אלעזרי-שבדרון
תיאור: הוראת המוזיקה נמצאת בתהליכי עיצוב ופיתוח בישראל ובעולם. מדינות שונות בוחנות את שילוב תחום הדעת בתוכנית הלימודים הלאומית ומבקשות לעדכן אותו. כיום קיימים דגמים להוראת מוזיקה שבהם כל התלמידים נחשפים לחינוך מוזיקלי: האזנה ליצירות, שירה ונגינה וכן פעילות מוזיקלית יצירתית. נוסף על כך בעשרים השנים האחרונות הוקמו פרויקטים מיוחדים רבים, הפועלים בתוך מסגרת בית הספר או אחריה, ומקדמים את החינוך המוזיקלי, ובמיוחד את הוראת הנגינה. בימים אלו בוחנים במשרד החינוך עדכון אפשרי של תוכנית הלימודים במוזיקה. לצורך זה פנו לשכת המדען והמזכירות הפדגוגית במשרד החינוך אל היוזמה – מרכז לידע ולמחקר בחינוך, בבקשה לכתוב דוח מת"ת )מידע תומך תכנון( אשר יבחן תוכניות לימודים במוזיקה ובנגינה במדינות נבחרות בעולם. הדוח מציג תוכניות להוראת מוזיקה בארבע מדינות: גרמניה, אנגליה, צפון קרוליינה שבארה"ב ופינלנד. מדינות אלו נבחרו לאור תוכניות הלימודים המפותחות שהן מקדמות, ומתוך רצון להציג מגוון תפיסות בחינוך מוזיקלי וביישומו. כמו כן בכל  מדינה נסקר פרויקט מוזיקלי מיוחד. הדוח נכתב על סמך דוחות זמינים במרשתת ועל סמך מחקרים בנושא
יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך
מאת: גליה זר כבוד
תיאור: התוויה של תוכניות לימודים (ת"ל) בביולוגיה לחטיבה העליונה (חט"ע) היא פעולה מורכבת שצריכה להתחשב, בין השאר, בידע שעימו מגיעים התלמידים לחטיבה העליונה ובידע שעימו הם אמורים לצאת כאזרחים מקבלי החלטות מושכלות, בעלי אוריינות מדעית וכעובדים פוטנציאלים בשוק העבודה הרלוונטי לתחום. נוסף על כך, ראוי שתוכנית הלימודים בישראל תעמוד בשורה אחת עם תוכניות מקבילות במדינות נבחרות ברחבי העולם. בימים אלו שוקדים באגף למדעים על עדכון תוכנית הלימוד בביולוגיה לאור שיקולים אלו. לצורך זה הזמינה ד"ר אירית שדה, מפמ"ר ביולוגיה, דוח מת"ת (מידע תומך תכנון) מהיזמה למחקר יישומי בחינוך. הדוח מציג את תוכנן של תוכניות לימודים בביולוגיה בחט"ע בתשע מדינות, מנתח אותן ומשווה ביניהן.
יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך
מאת: ויויאנה דייטש
תיאור: לשכת המדען הראשי במשרד החינוך והמזכירות הפדגוגית פנו ליוזמה – מרכז לידע יישומי בחינוך בבקשה ללמוד על קשרים בין הוראת מוזיקה ונגינה לבין מדדים פדגוגיים שונים.
יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך
מאת: עדו ליטמנוביץ
תיאור: המזכירות הפדגוגית ולשכת המדען הראשי במשרד החינוך פנו ליוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך בשאלה מהם האתגרים בהוראת זהויות לאומיות, דתיות ותרבויות במערכות חינוך בעולם. מטרת הפנייה היא ללמוד על תוכניות להוראת זהות והאתגרים ביישומן, כדי לבחון לאורן את תוכנית תרבות יהודית־ישראלית בחינוך הממלכתי, ולהציע דרכי התמודדות עם אתגרים דומים. לצורך כך מוצגות בדוח זה תוכניות לימודים העוסקות בזהות לאומית וכן תוכניות לימודים בתחומי דעת כגון היסטוריה, דת ואזרחות, שיש להן היבטים של הוראת זהות לאומית, דתית או תרבותית והנחלתן.
יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך
מאת: טוני גוטנטג
תיאור: בשנת 2017 החלה לפעול תוכנית חומש לאומית לצמצום היפגעות בת־מניעה של ילדים מתאונות בישראל(מדינת ישראל, 2017 ). לשכת המדען הראשי ואגף בכיר לביטחון וחירום, בטיחות, זה"ב ונגישות במשרד החינוך פנו ליוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך. כדי ללמוד על תוכניות להכשרת פרחי הוראה ותוכניות לפיתוח מקצועי של מורים בנושא חינוך תלמידים להתנהגות בטוחה. דוח מת"ת (מידע תומך תכנון) זה סוקר חמש תוכניות הכשרת מורים ופיתוח מקצועי בנושא חינוך להתנהגות בטוחה במדינות שונות בעולם, ומשווה בין המאפיינים של התוכניות המוצלחות שנסקרו.
דוח מת"ת נועד להשיב על שאלות ממוקדות בסוגיות אקטואליות של מתווי מדיניות. התוצר הוא מסמך ממוקד, בהיר ומותאם אישית לצורכי המזמין. דוח מת"ת סוקר ספרות מחקר עדכנית וכן מדיניות חינוך. הסקירה נעשית בהתאם לנושא הנדון והיא מפנה את הקוראים להרחבות. חוקרים מהתחום מלווים את כתיבת הדוח, קוראים ומעירים במהלך הכתיבה.
יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך
מאת: שירה זיוון
תיאור: הכתיבה מאפשרת לנו להביע מחשבות, רעיונות ורשמים ולשמר אותם. לאורך השנים עוצבו דרכי הכתיבה בהתאם לטכנולוגיה המצויה, בין אם מדובר בחריטה על קירות, רישום על קלף בנוצה, שימוש בעט ובנייר ולאחרונה גם שימוש במחשב ובמקלדת. על אף שהכתיבה היא ייחודית לאדם, אין היא טבעית לו (ילון, 2019 ). מדובר בתהליך רכישה מורכב הדורש את התפתחותם של תפקודים שפתיים, קוגניטיביים (הכרתיים)וסנסו־מוטוריים (חישה ותנועה) הפועלים בתיאום מלא. לשם כך נדרשות הוראה והדרכה המלוות בתרגול ובאימון ממושכים. כיום בבתי הספר, בעיקר בכיתות הנמוכות, עיקר הכתיבה נעשית באמצעות עיפרון. בעבר מקובל היה להקדיש שיעורים נפרדים להוראת הכתיבה בכתב יד ולהקפיד על הנחיות תנועתיות וגרפיות מדויקות כדי ליצור כתיבה תקנית או אומנותית )שיעורי "כתיבה תמה" בעברית(. מקצוע הכתיבה אף זכה לציון נפרד בתעודת הלימודים ( Blazer, 2010 ). בעשורים האחרונים הלכה ופחתה הוראת הכתיבה התקנית בעולם, ובמקביל הלכה ועלתה חשיפת הילדים והילדות להקלדה – כתיבה באמצעים דיגיטליים (מחשב, מחשב לוח [טאבלט] וטלפונים חכמים). ההתקדמות הטכנולוגית והחשיפה המוקדמת אליה מעלות שאלות בשדה החינוך באשר לנחיצות הוראת הכתיבה בכתב יד, נחיצות הוראת ההקלדה ושעות ההוראה שיש להשקיעה בשתיהן. שאלות אלו נכונות בעבור כלל התלמידים והתלמידות במערכת החינוך, ונכונות בעיקר בעבור אלו המתקשים בכתיבה בכתב יד. בדוח זה נסקור את המיומנויות הדרושות להפקת כתיבה בכתב יד ונבחן מה אומרת ספרות המחקר על חשיבות הכתיבה בכתב יד ותרומתה למיומנויות שפה נוספות. כמו כן נעמוד על הקשרים שבין הכתיבה בכתב יד להקלדה ונבדוק מה יכולים להיות היתרונות של הוראת ההקלדה בבתי ספר יסודיים לצד הסייגים האפשריים. הדוח מורכב משלושה חלקים מרכזיים – החלק הראשון מוקדש לנושא הכתיבה בכתב יד, המיומנויות שהיא כוללת, האתגרים שהיא מציבה בפני כלל התלמידות והתלמידים והקשיים של תלמידים עם לקות כתיבה. החלק השני מתמקד בהשוואה בין כתיבה בכתב יד להקלדה. תחילה נגדיר מהי מיומנות ההקלדה ואילו תפקודים כלולים בה, ולאחר מכן נשווה את שתי הדרכים לכתיבה מבחינה תפקודית ומבחינת תפוקות הכתיבה ואיכותה. בחלקו השלישי והאחרון של הדוח מרוכזות תובנות, השגות והמלצות בנושא הוראת הכתיבה בכתב יד וההקלדה, המבוססות על ספרות המחקר ועל מסמכי מדיניות בנושא.
יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך
מאת: יונתן מנדל
תיאור: ערבית היא השפה המדוברת הקרובה ביותר לעברית. היא שפת המזרח התיכון, שפת הפלסטינים בארץ, ושפת המורשת של כמעט מחצית מהיהודים בישראל. זאת ועוד, הערבית הייתה שפה רשמית בישראל במשך שבעה עשורים, והיא מקצוע חובה בבתי הספר. אף על פי כן, בקרב היהודים בישראל שוררת בורות מוחלטת בכל הנוגע לערבית: רובם אינם מבינים ואינם דוברים את השפה, ואינם מסוגלים לכתוב או לקרוא בה. שפת האזור הוחלפה בידי "הערבית הישראלית", סוציולֵקְט המיועד ליהודים בלבד, שמבטא את מרחק הביטחון שבין לומדי הערבית - ובעצם בין החברה היהודית בישראל - לבין העולם הערבי. כיצד נוצר המצב האנומלי הזה? הספר שפה מחוץ למקומה: אוריינטליזם, מודיעין והערבית בישראל מוקדש לבחינת השאלה הזאת. הוא מתחקה על התפתחות הוראת הערבית בארץ במאה השנים האחרונות ועומד על ההיגיון המנחה אותה. הספר חושף שני צירים שסביבם התעצבו לימודי הערבית בארץ: הראשון הוא הגישה הפילולוגית–דקדוקית להוראת השפה, גישה שיובאה ארצה בידי מזרחנים יהודים מאירופה בתחילת המאה העשרים; והשני הוא הקֶשר המודיעיני, שנוצר בצל הסכסוך הישראלי-ערבי, ושבמסגרתו התגבשו רשתות אזרחיות- ביטחוניות בשדה הוראת הערבית. זהו הספר הראשון שמנתח את ההיסטוריה החברתית והפוליטית של הוראת הערבית בישראל. הוא עומד על הדיאלקטיקה שלה, המאופיינת בתנועה בין שיח של שלום לשיח של ביטחון, ומראה כיצד שני סוגי השיח - הסותרים לכאורה - משלימים זה את זה כבמעגל קסמים. כך, כפי שמתאר הספר, נוצר מצב שבו לימודי הערבית בישראל אינם מקרבים בין לומדי השפה לדובריה, אלא תורמים דווקא להפרדה ולהרחקה ביניהם.
מכון ון ליר בירושליםהקיבוץ המאוחד
מאת: תמר יחיאלי
תיאור: הספר על למידה משמעותית והוראה משמעותית של מושגים מדעיים הוא ניסיון אקדמי להציג עמדה ברורה, עקבית ומבוססת באשר למשמעות הביטויים למידה משמעותית והוראה משמעותית. מחברת הספר מתבססת על התאוריה של הפסיכולוג החינוכי דיוויד אוזובל, ומגדירה למידה משמעותית כלמידה שבמהלכה הלומד בונה לו משמעות אישית של החומר הנלמד באמצעות תבניות וידע שכבר קיימים בהכרתו. לדברי המחברת, היא כל אסטרטגיית הוראה הגורמת ללמידה משמעותית אצל התלמיד. הבסיס התאורטי להמלצות הדידקטיות שבספר הוא המודל לשינוי תפיסתי של פוזנר ועמיתיו. המחברת בחרה לחקור את מושגי הלמידה וההוראה המשמעותית בתחום הוראת המדעים בחטיבות הביניים בפרט, וחקירה זו מרכיבה את מהלכו העיקרי של הספר. הוא כתוב בלשון קולחת ובהירה, ומשולבות בו קריקטורות המתכתבות עם הרעיונות המוצגים וממחישות אותם. הספר מיועד לעוסקים בהוראת המדעים; בראש ובראשונה למורים ולמכשירי מורים בתחום וכן לקהילת החינוך הרחבה המתלבטת בשאלת החיבור האפשרי שבין למידת מושגים מדעיים ללמידה משמעותית. נראה כי פרקי הספר עתידים לשמש בסיס גם למגוון דיונים של קהילות מקצועיות, בעיקר בתחום הוראת מדעי הטבע ובתאוריה של המעשה החינוכי.
מכון מופ"ת
מאת: צביה מרקוביץ
תיאור: לילדים צעירים יכולות מתמטיות גבוהות מאלה שאנחנו נוטים לייחס להם. הם סקרנים, הם מתעניינים במתמטיקה, והם עוסקים בה כחלק משגרת היומיום. התנסויות מוקדמות במתמטיקה חשובות מאוד להמשך דרכם ותורמות לפיתוח חשיבה מתמטית-לוגית. מטרתו של ספר זה להציג לפני אנשי החינוך וההורים את האופן שבו ילדים צעירים חושבים מתמטיקה, מדברים מתמטיקה ולומדים מתמטיקה, וכן לתת להם כלים ורעיונות שבאמצעותם יוכלו לפתח את החשיבה המתמטית של הילדים. הספר כולל דוגמאות ורקע תאורטי על התפתחות מושג המספר ומושגים גיאומטריים בקרב ילדים, וכן פורש מגוון של רעיונות לפעילויות פשוטות ולמשחקים מתמטיים שאפשר להכין בקלות בגן ובבית.
מכון מופ"ת
מאת: דורית פטקין, אביקם גזית
תיאור: הוראת המתמטיקה והשפעתה על הישגי התלמידים הן נושאים "חמים" שעוסקים בהם רבות הן בהכשרת מורים הן במסגרות שונות של השתלמויות מורים במסלול להתפתחות מקצועית. אסופת המאמרים בספר זה מציעה מגוון מחקרים עדכניים של מיטב חוקרי החינוך המתמטי ומומחים להוראת התחום, שבוחנים היבטים שונים של סוגיה חשובה זו. הספר מצייר את תמונת עולמם של מורי המתמטיקה בבית הספר היסודי, תוך התמקדות ביצירתיות בפתרון בעיות בתחומים שונים במתמטיקה: פתרון בעיות באריתמטיקה, מעבר מאריתמטיקה לאלגברה, הנדסת המישור והנדסת המרחב, הסתברות וסטטיסטיקה, ולבסוף חשיבה מתמטית לא שגרתית ויצירתיות בפתרון בעיות אתגר במתמטיקה.
מכון מופ"ת
מאת: טאהא מסאלחה, רחל שגיא
תיאור: בספר פיזיקה בגובה העיניים מוצגים ניסויים נבחרים העוסקים בתפיסת מושגי יסוד פיזיקליים שונים. הניסויים פשוטים, ואפשר לבצע אותם גם ללא מכשור מתקדם. הם קשורים לחיי היום-יום, מה שמגביר את מידת העניין של התלמידים בהם ומזמן אפשרות לפיתוח חשיבה הגיונית-מדעית. הספר מיועד לקהל מגוון של קוראים. מורי המורים לפיזיקה ולמדעים במכללות להכשרת מורים ימצאו בו פעילויות רבות ברמות המשגה שונות, שיאפשרו להם ללמד בדרך קצת אחרת. סטודנטים המתכשרים להוראת הפיזיקה והמדעים ואנשי חינוך שעוסקים בהוראת המדעים יוכלו להעשיר את הידע שלהם הן במגוון ניסויים הקשורים לחיי היום-יום והן בדרכי הוראה שמאתגרות את הלומדים, מפתחות את הסקרנות שלהם ומעשירות אותם. תלמידים שמתעניינים במדע ובפיזיקה יוכלו לקבל נקודות מבט חדשות ולהתנסות בניסויים קלים לביצוע. כל אחד ואחת מהקוראים מוזמן ומוזמנת להתאים את החומרים למטרותיהם, לרצונותיהם ולהקשר הלימודי שבו הם פועלים.
מכון מופ"ת
מאת: עמוס כהן, אורית כהן שניר
תיאור: ספר זה סולל דרך דיאלוגית לבחינת הטבע הסובב אותנו ומציע מעדן אינטלקטואלי לאוהבי הדעת, למתעניינים במדע, בפילוסופיה ובהיסטוריה של המדעים. אנו מתבוננים בטבע שסביבנו בפליאה ומנסים להבין מדוע הקשת בענן צבעונית, ומדוע היא עגולה; מדוע קרומי הסבון צבעוניים, וכיצד ניתן להיעזר בקרום הסבון לפתרון בעיות מתמטיות מהחיים - ללא נוסחאות כבדות ו"ללא דמעות". תיאור תופעות הטבע והניסיון להסביר את עולמנו הם מהותו של החקר בפיזיקה, שעיקרו החיפוש אחר הסבר פשוט ככל האפשר לתיאור הטבע. אנו מבקשים לבנות את לימודי הטבע על פיתוח ההבנה תוך דיאלוגים על חקר וגילוי בפיזיקה ובמתמטיקה, ותוך בנייה ופיתוח של פרויקטים מדעיים יצירתיים. הלומד והמנחה יוצאים יחדיו למסע משותף בשביליו הגלויים והסמויים של הטבע. מסע זה קשור גם באופני הלמידה והחקירה של הלומד וגם בפיתוח כלי חשיבה ועקרונות דידקטיים מרתקים. אבני הבניין המרכזיות של דרך הלימוד המוצעת בספר זה הן הניסוי או התצפית, הניתוח ובניית מודל להסבר התופעה הנחקרת. בארגז הכלים שהספר פותח בפנינו ניתן למצוא דיון מרתק על הדומה והשונה שבין מדעי הטבע הניסויים, הָאֶמְפִּירִיִּים - לבין המתמטיקה והלוגיקה, המדעים הָאַפְּרִיוֹרִיִּים. כלי חקירה נוספים מוצגים בדיון על האנלוגיה והסימולציה - מה בין משל ונמשל לבין התבוננות וחקר עולמנו. דיונים פיזיקליים ומתמטיים מעמיקים יותר מוגשים בנספחים, כך שקריאת הספר קולחת, מעוררת חשיבה ופותחת זווית ראייה רחבה, בין-תחומית ויצירתית.
מכון מופ"ת
מאת: דפנה ילון
תיאור: הספר מציג את התפתחות הכתיבה התקינה מהשרבוט הינקותי ועד לכתב הבוגר ואת ההפרעות הרבות האפשריות במהלכה. ייחודיותו של הספר בהתייחסות המקיפה והמעמיקה להיבט הידני של הכתיבה ולערכים של שימור היכולות הכרוכות בה בעידן ההקלדה במחשב. הספר בוחן את הדרכים המצויות והרצויות להוראת הכתיבה ולהערכת כתב יד. הוא חושף את אנשי ההוראה והחינוך ואת כל המתעניינים בכתיבה לסוגי האבחון של תלמידים עם קשיי כתיבה ועם דיסגרפיה ולשיטות הטיפול בהם. הגורמים הכרוכים בהפקת הכתיבה בכלל וכתב היד בפרט ואופן התיאום ביניהם מתוארים מתוך גופי ידע של מומחים מתחומי החינוך, הריפוי בעיסוק, הפסיכולוגיה, הבלשנות, התנועה, הגרפולוגיה, הרפואה והאורתופטיקה.
מכון מופ"ת
מאת: שי פרוגל, דורית ברחנא לורנד
תיאור: הספר שלפנינו מספק מענה דחוף, עשיר ומאתגר לפער הבלתי נסבל במערכת החינוך הישראלית בין ההכרה שהחינוך לאמנות הוא יסוד מרכזי בפיתוח אישיות הצעירים ובהתחדשות התרבות לבין השוליות הנידחת שהוא זוכה לה בפועל במכלול תכנית הלימודים. המאמרים הנכללים בספר מלמדים על חשיבות החינוך לאמנות דרך הדגשת הזיקה שבין התפתחות אסתטית להתפתחות אתית ולהיבטים החברתיים של העשייה האמנותית. הספר פותח בדיון ממבט-על בשאלת מקומן של האמנויות במערכת החינוך, ובהמשכו מציע דרכים מעשיות לשילובן במערכות החינוך בבתי-הספר ובמכללות לחינוך.
הקיבוץ המאוחדמכון מופ"ת
מאת: אייל נווה
תיאור: בשנים האחרונות נשחק מעמדו של הנרטיב הציוני. גילויים חדשים על העבר וביקורות המציירות אותו כהבניה שנועדה לשמר את ההגמוניה של קבוצה חברתית שלטת, קוראים תיגר על ראייתו כאמת היסטורית בלעדית. מערכת החינוך אינה יכולה עוד להתעלם מהשיח הגועש בשאלת הנרטיב ונאלצת להתמודד עם התקפות כלפיו הן מצד חוגים אקדמיים המתויגים "פוסט־ציוניים" והן מצד הממסד הפוליטי. הספר עבר בסערה דן במחלוקות על העבר בישראל ואף בוחן אותן לנוכח ויכוחים דומים המתנהלים בעולם. לעומת הסוברים שיש לטשטש אותן בפתרונות מאולצים, מציע המחבר לרתום אותן לטיפוח תפיסת עבר מרובת פרספקטיבות.
הקיבוץ המאוחדמכון מופ"ת
מאת: יעל נתיב, הודל אופיר
תיאור: "כשאני רוקדת, לרגע אחד, כמה שניות קצרות, אני שוכחת הכול. את כל הבעיות, המבחנים והדברים הקטנים שמעצבנים אותי, ומתמסרת כולי לתנועה שדרכה אני מביעה את מי שאני. כשאני רוקדת אני נותנת את כולי, אני כאילו נמצאת בעולם אחר לגמרי שקצת קשה לתאר אותו במילים. אני כאילו מתעלה מעל לכל הדברים היומיומיים ומוצאת פורקן רגשות ענק. זו באמת הרגשה של התעלות, מעל לעולם ומעל לעצמך". (תלמידת כיתה י"א) "כל פעם יש לי את ההרהורים האלה, בגלל הגוף שהוא כל כך חמקמק, הפכפך ובלתי צפוי, עד מתי אני אוכל להמשיך לתפקד כמורָה בתחום הזה. זו חרדה שבהחלט מלווה אותי. בתור אחת שכל-כך מתעסקת במה יהיה, אני תמהה מה יהיה. אני רוצה לדעת שיהיה. יהיה המשך, שהוא יכול לקבל צורה ופנים שונות, אבל שאני אמשיך להתעסק עם הגוף, עם התנועה. נורא חשוב לי. ושאני אוכל מתישהו לבטא את עצמי מבחינה אמנותית דרך התחום הזה. שתהיה לי פריבילגיה כזאת". (מורה למחול, 39 ) העיסוק בריקוד בקרב ילדות ונערות בישראל הוא תופעה רחבת היקף, ועל-פי הסימנים הרבים היא עוד הולכת וגדלה. ילדות ונערות רבות מרקע תרבותי, עדתי, סוציו-אקונומי וגיאוגרפי שונה, פונות ללימודי ריקוד; נשים-רוקדות שרכשו השכלה גבוהה מקימות ומנהלות בתי ספר למחול, מלמדות ויוצרות בתחום. בתי ספר תיכוניים מקיימים מגמות מחול לבגרות, ובתי ספר יסודיים מעשירים את תכני הלימוד בהם בתנועה ומחול. אחורי הקלעים של עולם הריקוד האמנותי בישראל מתרחב ותוסס, המדינה רוקדת. אולם למרות ייחודה והיקפיה זכתה זירה חברתית-חינוכית זו, שצבעה המגדרי מובהק, אך למעט תשומת לב מחקרית. הספר סדקים של חירות, השוזר את מחקריהן של שתי חוקרות, מציע מבט אתנוגראפי עשיר ומקורי על שדה החינוך למחול בישראל בראשית האלף השלישי. המחברות בוחנות את התנאים הסוציו-תרבותיים שבהם מתקיים חינוך לריקוד, את משמעות הריקוד והוראת הריקוד עבור נערות צעירות ונשים, את הכוח והסוכנות הטמונים בגוף הרוקד ובו-בזמן את גבולות הכוח ואת השוליות הנכרכים בעיסוק במחול. מרחבי הפעולה של רוקדות ומורות נחשפים לאורך הספר כמרחבים צרים, שלמרות שוליותם וזניחותם מאפשרים מידה של חופש, גופניות ואקזיסטנציה שאינה מתממשת או מתאפשרת במרחבי חיים אחרים. הכותבות רואות בספרן המשותף נדבך נוסף בדיאלוג שהן מקיימות ביניהן, ומעשה פמיניסטי מתוך עמדה אידיאולוגית המניחה שידע נוצר בין אנשים מתוך שיתוף ושילוב ביניהם.
הקיבוץ המאוחד
מאת: רונן א. כהן
תיאור: המהדורה השלישית של ספר הלימוד לפרסית מודרנית, מכילה תוספות המלוות את הלימוד והופכות אותו לחווייתי, יעיל ומדויק. במהדורה נוספו שירים מתורגמים בתוספת אקורדים לליווי מוסיקלי, וכן פתרונות לתרגולים המופיעים בספר. הספר מונגש לסטודנטים בעימוד ותצורה חדשה ומאפשר רכישת ידע ואתגר לימודי עבור לומדי וחובבי השפה הפרסית, הקניית כלים בסיסיים לרכישת השפה על כללי דקדוקיה והוראותיה השונות, וצבירת אוצר מילים רחב. בעזרת תרגולי אוצר המילים, דיאלוגים, זמנים ופעלים המופיעים בפרקי הספר, יוכל הלומד להרחיב את ידיעותיו וביטחונו בלימוד השפה הפרסית בקלות ובצורה פשוטה, נוחה ועקבית.
הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל
מאת: שרה קלימן
תיאור: בחודש אייר תשע"ה (מאי 2015) התקיים במכון מופ"ת כינוס בין-לאומי מקוון שנשא את השם "עברית בקוונה תחילה - הוראת העברית כשפה נוספת לאוכלוסיות מגוונות בישראל ובעולם". הכינוס היה אבן דרך חשובה בתהליך הפיתוח של מסלול פעילויות בנושא "הוראת העברית כשפה נוספת בישראל ובעולם". על פיתוחו של מסלול זה מופקד הערוץ הבין-לאומי של מכון מופ"ת בניסיון להיענות לצרכים שזוהו בקרב מורים לעברית בישראל ובתפוצות: למורים בארץ נחוצות דרכים ושיטות עדכניות שיסייעו בידם לגייס את אמצעי התקשורת ואת הטכנולוגיה המתקדמת לטיפוח החינוך האורייני-לשוני. בתפוצות יש צורך בהכשרה של מורים מקצועיים ומיומנים, ואלה זקוקים להעמקת הידע שלהם עצמם ולהיכרות עם שיטות הוראה עדכניות. הכינוס המקוון התמקד בסוגיות בהוראת העברית כשפה נוספת לאוכלוסיות מגוונות בארץ וברחבי העולם ובאתגרים שהן מציבות למורים, למורי מורים, לחוקרים, לאנשי חינוך ולמעצבי מדיניות. בכינוס התקיימו הרצאות, סדנאות והיצגים קצרים, ובאמצעותם הוצג ידע רב ומגוון בתחום הוראת העברית כשפה נוספת. כדי לשמר את הידע, להרחיבו ולהפיצו הוחלט לפרסם אסופת מאמרים שתתבסס על היצגי הכינוס. המציגים התבקשו להגיש את ההיצגים בתבנית של מאמר מדעי. המאמרים שהוגשו הועברו לשיפוט של חברי הוועדה המדעית של הכינוס, ועתה הם מפורסמים באסופה זו.
מכון מופ"ת
מאת: שוש ברוש
תיאור: בלקט זה שבעה מאמרים מתורגמים מאנגלית, שנכתבו בידי מיטב החוקרים בתחום האוריינות. עניינם של המאמרים - אוריינות במובן העדכני שלה: הם מדגישים מסרים ערכיים-חינוכיים שבמרכזם עומדים הלומד והחברה, מתמקדים בתהליכים הכרוכים בכתיבה ובקריאה ומציגים מודלים חדשים של למידה ושל הוראה. הלקט מיועד למורים, במיוחד לאלה המלמדים הבנה והבעה, וכן לסטודנטים ולהורים, באשר גם הם מורים.
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
מאת: עינת ליכטינגר
תיאור: הספר עוסק בשיפור ההבעה בכתב של תלמידים. הכתיבה היא פעילות תובענית הן קוגניטיבית והן רגשית, ואצל כותבים רבים היא תהליך קשה ומעורר חרדות. מטרת ספר זה היא לסייע למורים לתת כלים לתלמידים מתקשים שיקלו עליהם את תהליך הכתיבה. הספר מציע תהליך אבחוני לבדיקת מצבו של התלמיד בכתיבה ותהליך הוראה של אסטרטגיות ותהליכי ויסות שיוכלו לקדם אותו. הוראת האסטרטגיות ותהליכי הוויסות מפתחת את הלמידה העצמית של התלמיד, את הידע המטה-קוגניטיבי שלו ואת המוטיבציה שלו לכתיבה. הספר מציע למורה או למאבחן כלי אבחון פרטני המאפשר לאתר את תהליכי הוויסות והאסטרטגיות שהתלמיד מפעיל בכתיבה ואת התהליכים שחסרים לו. הכלי האבחוני הוא כלי ייחודי משום שהוא מציע בדיקה של תהליך הכתיבה עצמו, ולא רק של התוצרים של התלמיד (עינת ליכטינגר
מכון מופ"ת
מאת: סמדר דוניצה-שמידט, עפרה ענבר-לוריא
תיאור: מערכת החינוך בישראל מתמודדת עם סוגיות לשוניות מורכבות הנובעות ממאפייניה הרב-לשוניים והרב-תרבותיים של החברה הישראלית, שבה חברו יחדיו עברית וערבית, שפות עולם ושפות מהגרים. מטרתו של ספר זה להציג מחקרים וסקירות הנוגעים בחלק מהסוגיות ומהאתגרים הלשוניים הרבים והמגוונים הקיימים בהקשר הישראלי. זאת על מנת להציף את המורכבות המאפיינת את סוגיות הלשון המרתקות הללו ולהגביר את המודעות לקיומן ולאינטראקציה הייחודית ביניהן. בש היקפו הרחב פוצל הספר לשני חלקים. הוא כולל 23 מאמרים של הטובים מבין חוקרי השפות בישראל העוסקים בהיבטים שונים של הוראת השפות למטרות שונות ולאוכלוסיות יעד מגוונות: הוראה ורכישה של העברית כשפה שנייה, הוראת הערבית כשפה שנייה, הוראת האנגלית והוראת שפות נוספות וביניהן רוסית, אמהרית, ספרדית, צרפתית, יידיש וסינית. הספר מיועד לקובעי מדיניות, לחוקרים, למורי מורים, למורים ולסטודנטים העוסקים בחקר שפות בישראל ובהוראתן, וכן לקהל הרחב שימצא עניין בסוגיות המרתקות המשקפות את המרקם הייחודי הלשוני והתרבותי של החברה הישראלית.
מכון מופ"ת
מאת: סמדר דוניצה-שמידט, עפרה ענבר-לוריא
תיאור: מערכת החינוך בישראל מתמודדת עם סוגיות לשוניות מורכבות הנובעות ממאפייניה הרב-לשוניים והרב-תרבותיים של החברה הישראלית, שבה חברו יחדיו עברית וערבית, שפות עולם ושפות מהגרים. מטרתו של ספר זה להציג מחקרים וסקירות הנוגעים בחלק מהסוגיות ומהאתגרים הלשוניים הרבים והמגוונים הקיימים בהקשר הישראלי. זאת על מנת להציף את המורכבות המאפיינת את סוגיות הלשון המרתקות הללו ולהגביר את המודעות לקיומן ולאינטראקציה הייחודית ביניהן. בשל היקפו הרחב פוצל הספר לשני חלקים. הוא כולל 23 מאמרים של הטובים מבין חוקרי השפות בישראל העוסקים בהיבטים שונים של הוראת שפות למטרות שונות ולאוכלוסיות יעד מגוונות: הוראה ורכישה של העברית כשפה שנייה, הוראת הערבית כשפה שנייה, הוראת האנגלית והוראת שפות נוספות וביניהן רוסית, אמהרית, ספרדית, צרפתית, יידיש וסינית. הספר מיועד לקובעי מדיניות, לחוקרים, למורי מורים, למורים ולסטודנטים העוסקים בחקר שפות בישראל ובהוראתן, וכן לקהל הרחב שימצא עניין בסוגיות המרתקות המשקפות את המרקם הייחודי הלשוני והתרבותי של החברה הישראלית.
מכון מופ"ת
מאת: עדנה רובין, ורדה בר, היידי פלביאן
תיאור: בספר זה מוצגים רעיונות להוראת מדעים בכיתות הטרוגניות שמשולבים בהן תלמידים עם ליקויי למידה. הספר מציע ללמד מדעים את כלל התלמידים באמצעות גישת "הוראת מדעים מפעילה״ active learning instruction)) התורמת לפיתוח מיומנויות קוגניטיביות ומיומנויות תשתית גופניות. גישת ההוראה מבוססת על תאוריות למידה ועל גישות הנסקרות בהרחבה לאורך פרקי הספר. במרכז גישת ההוראה המפעילה עומד עקרון הלמידה ההתנסותית. השימוש בהוראה מפעילה במדעים הוא חלק טבעי מאימון ותרגול המובילים לשיפור מיומנויות לקויות של תלמידים עם ליקויי למידה. טיפוח המיומנויות נעשה תוך כדי הוראת התכנים המדעיים. הוראה מפעילה של תוכן מאפשרת פיתוח של מגוון מיומנויות, כגון ארגון של עצמים, זמן ומרחב, אימון המוטוריקה הגסה והעדינה לשם ביצוע פעולות במדעים כמו מדידה ודיווח. על פי המודל המוצע בספר, הפעילויות צריכות להיות מכוונת למוכנות התלמידים בכל שלב. מערך מגוון של אמצעי המחשה ציוריים ומילוליים מלווה את הפעלת התכנית על כל שלביה. מרבית הפעילויות המוצגות בספר נוסו והותאמו לעבודה עם תלמידי בית הספר היסודי, והן משמשות בסיס לפיתוח חשיבה מדעית בבית הספר היסודי ואחר כך גם בחטיבת הביניים ובתיכון. בספר משולבות גם דוגמאות מנושאים שיתאימו להוראה בחטיבת הביניים, כדי שיובן הרצף בתהליכי החשיבה והלמידה של כלל התלמידים.
מכון מופ"ת
מאת: דב לנדאו
תיאור: הספר "כיצד שואלים, כיצד חושבים וכיצד משיבים?" מלמד לשאול שאלות ולחשוב, כדי להשיב תשובות. שלושת המושגים הללו הם שלושה אספקטים של אחדות אחת, ובכל תשובה, בכל מצב ובכל חוויה טמונות השאלות המיוחדות להם. החשיבה היא דו-סטרית, ומובילה מן השאלה אל התשובה, אך גם מן התשובה ניתן לפענח את השאלה. העולם הוא חידה שתשובתה בתוכה, והשביל שביניהם מוביל לשני הכיוונים. מצער שדרכי החשיבה שהן גם דרכי שאלה, לא נלמדו דרך שיטה בצמוד למקצועות הלימוד במערכת החינוך. הספר כולל מספר מערכות של שאלות על-פי מושגי החשיבה, וכן על-פי שיטות מיון אחרות כגון שאלות רחבות וצרות, סגורות ופתוחות, שאלות מפתח ושאלות ציר, שאלות של בעד ונגד, של סיבות ותוצאות ועוד. כן נוספה מערכת של מיון חדש, על-פי יסודות הספרות ועקרונותיה, כגון המטאפורה, המטונימיה, הסמל, הסונטה, האידיליה, האפוס, הדמויות, העלילה, הריתמוס, החרוז ועוד. על כל אלה נבנו שאלות הולמות, והחשיבה כוונה מן השאלה ומן הצורה אל התשובה ואל המשמעות. לכל הקטגוריות הללו הוצמדו קטגוריות מקבילות של תשובות. תלמידים ואף בוגרים נדרשים לעיתים להשיב "תשובה מעמיקה", אך הם מתקשים במשימה, מפני שלא למדו את דרכי ההעמקה. ספרנו משתדל לתת הסבר לטיב התשובה החסרה, השלמה, המלאה, והמעמיקה. על בסיס רחב ורב צדדי זה נבנתה בסוף הספר דרך ההוראה הרב-ממדית המודעת. בספר תרגילים רבים מן הספרות, מן המקרא ומן האגדה.
שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור
מאת: אסתר טוב לי, יחיאל פריש
תיאור: המסע האורייני, שחווה כל בר אוריין מינקות ועד יומו האחרון, הנו מסע המשקף את החוסן הערכי והתרבותי של החברה, שאנו חיים בה. העם היהודי, שכונה "עם-הספר" משחר ההיסטוריה, מאבד לאחרונה את מקומו המרכזי של הספר בחיינו. מסע אורייני מוצלח יצמצם את הבערות המהווה מקור לדאגה עצומה של מתווי מדיניות, פילוסופים וחוקרי חינוך. מסע אורייני מוצלח אף יאפשר פיתוח הון אנושי שיביא לקדמה של הדור הבא. קידום היכולת האוריינית של ילדי ישראל הוא משימה חינוכית ראשונה במעלה של מורי-מורים, הורים, פרחי הוראה ותלמידים. בספר "המסע האורייני" שני שערים: השער ראשון "תאוריה כבסיס למעשה ההוראה", מביא לראשונה בישראל אסופה של מחקרים המהווים את גוף הידע העדכני בנושא קריאה וכתיבה. אסופת המחקרים נוגעת לתחומי האוריינות השונים ומשלבת תמיד את המחקר בעולם על הנושא. ייחודו של הספר הוא, שבשונה מחקר הקריאה, שנסוב סביב השפה האנגלית, כאן בכל נושא קיימת התייחסות ספציפית לשפה העברית ולמחקרים עדכניים וייחודיים לה. השער השני "מן המחקר אל מעשה ההוראה – סוגיות נבחרות בעולם הקריאה והכתיבה" מביא מחקרים ייחודיים של המחברים בתחום הקריאה והכתיבה, מתוך אוריינטציה אל השדה ואל עבודת המורים בגן ובכיתה. זהו מסע אורייני המתחיל בגיל הגן, ממשיך לתלמידי בית-ספר היסודי, לקויי למידה, עם הפרעות קשב. משם מתקדם לחטיבת-הביניים ומסיים בתלמידים בעלי מוגבלות קשות ומורכבות. הפרקים בשער השני עוסקים בנושאים בוערים בתחום האורייני. בכל פרק קיים ניתוח של הידוע בישראל ובעולם על אודות הנושא, הרחבת היריעה בהצגת מחקר ייחודי של המחברים, שנועד לתרום להבנה מעמיקה של התופעות הנחקרות ובהצעת תכנית התערבות "מבוססת מחקר" לקידום התלמידים.
שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור
מאת: דורית פטקין, אביקם גזית
תיאור: סוגיית הוראת המתמטיקה והשפעתה על הישגי התלמידים בתחום אינה יורדת מסדר היום. אסופת המאמרים בספר זה כוללת מגוון מחקרים עדכניים של מיטב חוקרי החינוך המתמטי ומומחים להוראת התחום, הבוחנים מגוון היבטים של סוגיה חשובה זו. הספר מצייר את תמונת עולמם של מורי המתמטיקה בבית הספר היסודי, תוך התייחסות לארבעה היבטים שמרכיבים את עולמו המקצועי של המורה למתמטיקה: תהליך ההכשרה, הידע המקצועי, הידע הפדגוגי ומאפייני האישיות. המאמרים הכתובים בגובה העיניים יוכלו לעניין קהל רחב של קוראים: חוקרים, מורים, מתכשרים להוראה, הורים ותלמידים.
מכון מופ"ת
מאת: יהודה אשכנזי
תיאור: מחקרים רבים מראים ששילוב משחקים דידקטיים בתהליך הלימוד בכלל ובלימוד המתמטיקה בפרט משפר את קליטת החומר הלימודי. בנוסף לכך, הפעילות המשחקית משפרת את האווירה בכיתה, מגבירה את הביטחון העצמי של התלמידים וכן יוצרת קישור בין הנאה ללימוד. ספר זה מכיל מספר רב של פעילויות מהנות ומשחקים אשר נועדו לשפר את התפישה המתמטית של ילדים בבתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים. חלק מן הפעילויות הן פרי פיתוח מקורי של המחבר וחלקן מבוסס על משחקים ופעילויות מוכרות שעברו שינוי כלשהו כדי להתאימן ליעדים שהוצבו. חלק גדול מן הפעילויות נוסה בכיתות שונות בבתי ספר יסודיים וחלקן בחטיבות ביניים. בעקבות הלקחים שנלמדו מניסיונות אלו נערכו שינויים במבנה המקורי של הפעילויות. (מתוך ההקדמה).
הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל
מאת: שרה הרשקוביץ
תיאור: "לכל בעיה יש פתרון, שאם לא כן - לא הייתה בעיה" (איינשטיין 1955-1879).
ספר זה עוסק בניתוח בעיות מילוליות במספרים טבעיים ובפתרונן, כפי שעוסקים בהן בלימודי המתמטיקה בבית הספר היסודי.
המחקר העוסק בחינוך מתמטי, במהלך שלושים השנים האחרונות, חושף בפנינו מרחב גדול של הבחנות בין סוגי הבעיות השונות, סוגי קשיים הנובעים ממבנה הבעיות, וסוגי קשיים הנובעים ממרכיבים קוגניטיביים המופיעים אצל התלמידים הצעירים בזמן העיסוק בבעיות המילוליות השונות.
מטרתו המרכזית של הספר היא להציג בפני מורים, מדריכי מורים, סטודנטים להוראה, הורים ושאר המתעניינים,
ד"ר שרה הרשקוביץ עומדת בראש צוות המתמטיקה במרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח), ובראש המסלול להוראת מתמטיקה לבית הספר היסודי במכללה האקדמית הדתית לחינוך שאנן.
היא עוסקת בפיתוח חומרי לימוד כתובים וממחושבים, מחקר, ופיתוח מקצועי של מורים.
תחום מחקרה העיקרי הוא ניתוח בעיות מילוליות המתאימות לבית הספר היסודי ודרכי הפתרון שלהן.
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
מאת: תלמה לויתן
תיאור: הספר מיועד לקוראים המתחילים בלימודי המתמטיקה המתקדמת, למורים למתמטיקה בבתי הספר ולמעוניינים לרענן את הידע שלהם במתמטיקה מתקדמת.
הספר נכתב כמורה דרך הדרגתי וידידותי במסלול השואף להשגת היעדים הבאים: היכרות עם השפה המתמטית ועם חוקי הלוגיקה; התנסויות מגוונות בפעילויות מתמטיות מקובלות: הכללה, הסקה, הגדרה, הוכחה מתמטית וכדומה; חיזוק והעמקה של ידע קודם )שנרכש בבית הספר( במתמטיקה; הצגה פורמלית של מושגי מפתח במתמטיקה מתקדמת; פתיחת צוהר למגוון רחב של נושאים חדשים.
בבסיס הספר עומדת ההחלטה להקדים ללימודי המתמטיקה המתקדמת דיון מקיף בשפה, בתרבות ובחשיבה הנדרשות מהעוסקים במתמטיקה מתקדמת. ההדגמה של המושגים ושל הרעיונות החדשים מתבססת בעיקר על תכנים מהמתמטיקה בבית הספר העל-יסודי - גישה שנועדה לסייע לרענן את זיכרון הקוראים בנושאים שהם נכסי צאן ברזל של כל מתמטיקאי מתחיל.
כל אלה יקבלו ניסוח חדש בשפה מתמטית מדויקת ומבוססת המדגישה את הרעיונות המתמטיים הכלליים העומדים בבסיסם.
מכון מופ"ת
מאת: רות ליטאי-יעקבי
תיאור: מי שניסו אי פעם לשפר את קולם ואת הגייתם מכירים את התרגילים החדגוניים ונטולי ההשראה כמו: “מָה – מֶה – מִי – מוֹ – מוּ...״ הכרוכים בכך.
אמנם אין מנוס מתרגול מונוטוני חיוני זה, אך אפשר להשיג תוצאות טובות בדרכים מהנות ויעילות יותר, למשל באמצעות תרגילים שיטתיים, מחורזים וקצביים, שלא חסר בהם אלמנט של שעשוע והם מתרכזים בכל פעם בהגה אחד ובצירופיו (טאוטופוניה). את אלה מציע הספר דבר דבור ואופניו.
הספר המציע הסברים מפורטים בצד הצעות להפיכת תרגילי הדיבור לתרגילי זמרה, מיועד לכל המשתמשים בקולם בפומבי או המתעתדים להשתמש בו, בהם זמרים, קריינים, שחקנים ואף מורים ועורכי דין. הוא יכול לשמש גם כלי עזר למטפלים בקול ולקלינאי תקשורת בעבודה עם מטופליהם, למנצחי מקהלות - לשם עבודה עם זמריהם, ולכל המעוניינים לאתגר את ההגייה (דיקציה) שלהם ולשפרה.
כערך מוסף, בכוחם של תרגילים אלה לתרום לשיפור איכותם של הקול הדובר והקול המזמר כאחד.
מכון מופ"ת
מאת: דינה תירוש, פסיה צמיר, נאוה אזהרי, רונית קליין
תיאור: זהו ספר שני בסדרת הספרים "יבול" (יחידות הוראה במתמטיקה ובהוראתה להכשרת מורים בבתי-ספר יסודיים). הסדרה מיועדת למורים בבתי ספר יסודיים ועל-יסודיים ולסטודנטים להוראת המתמטיקה.
חלק מהספרים בסדרה ידונו בסוגיות ובדילמות בהוראת מתמטיקה ואחרים יעסקו בנושאים הוראתיים ספציפיים.
החוברות כולן מתייחסות להיבטים מתמטיים, היסטוריים, פסיכולוגיים, דידקטים ומתודיים, ומציגות גישות מקוריות שיוכלו לסייע למורים בהווה ובעתיד במילוי המשימות המורכבות הכרוכות בהוראת מתמטיקה.                
רמות
מאת: אפרים פישביין, דינה תירוש, מיכאל קורן, אביבה ברש, רונית קליין, בועז שני, נאוה אזהרי, אביבה טולדו
תיאור: זהו ספר ראשון בסדרת הספרים "יבול" (יחידות הוראה במתמטיקה ובהוראתה להכשרת מורים בבתי-ספר יסודיים). הסדרה מיועדת למורים בבתי ספר יסודיים ועל-יסודיים ולסטודנטים להוראת המתמטיקה.
חלק מהספרים בסדרה ידונו בסוגיות ובדילמות בהוראת מתמטיקה ואחרים יעסקו בנושאים הוראתיים ספציפיים.
החוברות כולן מתייחסות להיבטים מתמטיים, היסטוריים, פסיכולוגיים, דידקטים ומתודיים, ומציגות גישות מקוריות שיוכלו לסייע למורים בהווה ובעתיד במילוי המשימות המורכבות הכרוכות בהוראת מתמטיקה.
רמות
מאת: אפרים פישביין, דינה תירוש, מיכאל קורן, אביבה ברש, רונית קליין, בועז שני, נאוה אזהרי, אביבה טולדו
תיאור: זהו ספר ראשון בסדרת הספרים "יבול" (יחידות הוראה במתמטיקה ובהוראתה להכשרת מורים בבתי-ספר יסודיים). הסדרה מיועדת למורים בבתי ספר יסודיים ועל-יסודיים ולסטודנטים להוראת המתמטיקה.
חלק מהספרים בסדרה ידונו בסוגיות ובדילמות בהוראת מתמטיקה ואחרים יעסקו בנושאים הוראתיים ספציפיים.
החוברות כולן מתייחסות להיבטים מתמטיים, היסטוריים, פסיכולוגיים, דידקטים ומתודיים, ומציגות גישות מקוריות שיוכלו לסייע למורים בהווה ובעתיד במילוי המשימות המורכבות הכרוכות בהוראת מתמטיקה.
רמות
מאת: מרים בן-יהודה, בת-שבע אילני
תיאור: הספר פיתוח חשיבה מתמטית בגיל הרך מציג תכנית להכשרת מורים וגננות לפיתוח חשיבה מתמטית בגיל הרך. בתכניו משולב המאגר "עוד מעט חשבון", שיצא ופותח במרכז להוראת המתמטיקה במכללה האקדמית בית ברל.
הספר מיועד לכל העוסקים בתחום ההוראה: למורי מורים ולמדריכים פדגוגיים בעבודתם עם סטודנטים במסלול לגיל הרך במסגרת קורסים העוסקים בפיתוח חשיבה בכלל וחשיבה מתמטית בפרט, וכן למורים ולגננות בפועל.
הרציונל העומד מאחורי כתיבת הספר הוא הצורך לפתח הבנה משמעותית של רעיונות מתמטיים ולמצוא דרכים לפיתוח חשיבה, תוך כדי התנסות בלימוד חוויתי ומאתגר. לפיכך גישת ההוראה המוצגת בספר מושתתת על התנסות עצמית וחוויתית בדרך החושפת את הלומדים לתכנים, לתאוריות, למושגים, לאסטרטגיות ולדרכים לתכנון יחידות הוראה עבור הילדים בנושא פיתוח החשיבה המתמטית.
יחידות ההוראה המוצגות בספר עוסקות בתחום הידע הפדגוגי בהוראת המתמטיקה, במיומנויות החשיבה הדרושות לפעילות מתמטית, בהיבטים הפסיכולוגיים וההתפתחותיים הקשורים בלמידת מתמטיקה בגיל הרך, בתכנים המתמטיים ובקשיים העולים מהוראתם.
ד"ר מרים בן יהודה, מרצה במכללה האקדמית בית ברל בתחום החינוך המיוחד ובעלת התמחות בהוראת מתמטיקה לתלמידים מתקשים. מדריכה דידקטית במתמטיקה, עוסקת בכתיבה ובפיתוח חומרי הוראה-למידה, ובינהם המאגר "עוד מעט חשבון".
ד"ר בת-שבע אילני, בעלת התמחות בחינוך מתמטי במכללה האקדמית בית ברל ובאוניברסיטה הפתוחה.
עוסקת בכתיבה, במחקר ובפיתוח חומרי למידה, בינהם המאגר "עוד מעט חשבון". השתתפה בכתיבת הספר "יחס ופרופורציה:מחקר והוראה בהכשרת מורים למתמטיקה", בהוצאה משותפת של מכון מופ"ת והוצאת אח.
מכון מופ"ת
הצג עוד תוצאות