נמצאו 54 ספרים בקטגוריה
לכל הספרייה
מאת: דורון לופז
תיאור: ההיסטוריה היהודית רואה בכישלון המרד הגדול, בשרפת בית המקדש השני ובחורבן ירושלים את ראשיתה של הגלות, ואת נקודת השבר המוחלטת בין יהודה לרומא. האם אכן נהגו המצביאים אספסיינוס האב וטיטוס הבן ביהודה בחומרה רבה משנהגו באויבים אחרים? מי נתן את ההוראה לשרפת בית המקדש ומה עלה בגורל מנורת המקדש? מה חגגו השליטים ברומא בתהלוכת הניצחון המרשימה שערכו ברחובות העיר? כיצד קשורים שער טיטוס והקולוסאום ברומא לחורבן ירושלים? האם הוטל מס מיוחד על היהודים ומדוע טבעו הקיסרים הפלאווים את דמותה של 'יהודה השבויה' על עשרות דגמי מטבעות?
יהודה השבויה: רומא והיהודים לאחר החורבן בוחן את היחס ליהודים על רקע המדיניות הרומית כלפי אויביה הרבים. מתוך מבט מעמיק וייחודי על התרבות הרומית, ועל נסיבות עלייתם לשלטון של הקיסרים הפלאווים, מציע המחבר ניתוח חדש ומקורי של היחסים בין היהודים לרומאים בדור שאחרי חורבן המקדש.
מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי
מאת: עטרה שריקי
תיאור: אפשר להמציא מתמטיקה בלי לדעת הרבה על ההיסטוריה שלה. אפשר להשתמש במתמטיקה בלי לדעת הרבה, אם בכלל, על היסטוריה שלה. אבל ללא ידע עמוק על ההיסטוריה של המתמטיקה, בלתי אפשרי להעריך אותה באופן מלא.
אייב שניצר
מתי התחילו בני האדם לעסוק במתמטיקה ומה הניע אותם לעשות זאת? ממצאים ארכאולוגיים מעידים על כך שכפי הנראה המתמטיקה החלה להתפתח לפני כ-50,000 שנים, עקב הצורך לספור, למנות ולתעד כמויות. לפני כ-10,000 שנים התחילו להשתמש במספרים לצורכי מסחר, ולפני כ-4,000 שנים החלו להופיע במסופוטמיה ובמצרים העתיקה טקסטים מתמטיים הכוללים בעיות אריתמטיות וגאומטריות ופתרונות לבעיות. קו ישר מחבר בין הגילויים הקדומים ויישומיהם לבין המצאות שקשה לדמיין את חיינו בהווה בלעדיהן, כמו טלפונים ניידים, מחשבים, טלוויזיות, מטוסים ומערכות ניווט לווייניות.
בספר זה תוכלו להכיר כמה מציוני הדרך הבולטים בתולדות המתמטיקה בעת העתיקה, תוך התמקדות בשיטות המתמטיות המפתיעות שהתפתחו במצרים העתיקה, במסופוטמיה ובהודו. נתוודע גם לתנאים הגאוגרפיים, הדמוגרפיים והתרבותיים שהיו המניע להתפתחות המתמטיקה באזורים אלה, ולסיפורים המרתקים שמאחורי פענוח הכתבים העתיקים.
רוצים לדעת מי המציא את האפס ואיך הספרות של ימינו קיבלו את צורתן? כיצד חישבו שטח של עיגול? אילו חישובים מתמטיים נדרשו כדי לבנות את הפירמידות? איך מצאו שורש של מספר בלי להזדקק למחשבון? מדוע השעה מחולקת לשישים דקות? והאם פיתגורס באמת היה זה שגילה את המשפט הנקרא על שמו? לכל השאלות הללו ולשאלות רבות נוספות, תוכלו למצוא תשובות בספר שלפניכם. בנוסף לסקירה מרתקת ומקיפה של התפתחות המתמטיקה, של התגליות המתמטיות ושל יישומיהן, יוצעו שאלות פתוחות ותרגילים להעמקת הידע והתובנות.
מכון מופ"ת
מאת: יעקב אזואלוס
תיאור: ספר זה עוסק בתורת המלאכים – האנגלולוגיה – של כלל תרגומי התורה הארמיים, על רקע תורות דומות בעולם הקדום, ספרות בית שני, מגילות מדבר יהודה וספרות חז"ל. ספר זה דן, בפעם הראשונה, במכלול שלם ומקיף בתורת המלאכים בתרגומי התורה. הדיון מתבסס על נתונים שנאגרו מכל התרגומים הארמיים לתורה, הכוללים את תרגום אונקלוס, הירושלמי על מהדורותיו, כתב יד ניאופיטי ושוליו, ציטוטי תרגום, תרגומי גניזה ותוספתות תרגום. מכל אלה עולה שהתרגומים לתורה אינם עשויים מקשה אחת: מחד גיסא עומד תרגום אונקלוס שמתעלם כמעט לחלוטין מעולם המלאכים, ומאידך גיסא התרגומים הארצישראליים המשלבים את המלאכים בתרגומם גם באותם מקורות שאין להם זכר במקור המקראי. בעיקר בולט יחסו של התרגום המיוחס ליונתן לעולם המלאכים – הוא מרבה להתייחס אליהם לעיתים בציון שמותיהם ובתיאור תפקידם, בניגוד למקרא המציין שני מלאכים בשמם: מיכאל וגבריאל.
תופעה מעניינת בתרגומים אלה מתבטאת בהוספת מלאכים על הסיפור המקראי ככלי לדיוק בטקסט המקראי, ביאורו, מילוי פערים, פתרון בעיות תיאולוגיות ועוד. מהשוואת התרגומים לספרות חז"ל, לספרות החיצונית, לספרות קומראן ולספרות המיסטית היהודית ניתן להסיק על קרבת התרגומים לעולמם של חז"ל בכל הנוגע להתייחסותם למלאכים. אלה ואלה נמנעים מהרחבת יתר של עולם זה, בניגוד לספרות החיצונית, קומראן והספרות המיסטית. יש להבין קרבה זו בשני אופנים: האחד נעוץ ברצון לגמד את דמותם של המלאכים ולציירם בצבעים חיוורים מחשש להערצת יתר של המלאכים ופולחנם. השני נעוץ בעובדה שהתרגומים משופעים במהויות רבות המתווכות בין האל לאדם, כגון מימרא, יקרא ועוד. בפרק האחרון דן המחבר בנושאים כלליים הנוגעים לעולם המלאכים: בריאת המלאכים, דמותם, שפתם, מוגבלותם ושירתם.
רסלינג
מאת: ליאורה גולדמן
תיאור: "ברית דמשק", חיבור יהודי קדום שנתגלה במערות קומראן, הוא מן החיבורים החשובים שבמגילות מדבר יהודה. בחיבור מתוארים קורותיה של קבוצה שנבחרה, לפי תפיסתה, מכלל ישראל ונכרתה עימה ברית חדשה בארץ דמשק. החיבור מציג את אמונותיה ואת תפיסותיה של העדה בנוגע ליום הדין ואחרית הימים, ואת פולמוסיה עם מתנגדיה.
ליאורה גולדמן מציעה בספרה פירוש טקסטואלי לקטעים נרחבים מתוך "ברית דמשק", וניתוח של שיטות הפירוש והעיבוד של המקרא המשוקעות בנאומי "ברית דמשק". מבדיקה שיטתית של ארבעה נאומים עולה האופן שבו פירשה עדת המגילות את דברי הנביאים, ומן הפירוש של גולדמן מתבררים הן עיקרי הפולמוס בין עדת קומראן למתנגדיה, הן טכניקת פירוש המקרא הנקוטה בידה.
ארבעת הנאומים המפורשים כאן זורעים אור על סוגיות היסטוריות עיקריות בקורות העדה: הקמת העדה, קבלת הפירוש הייחודי של העדה לתורה והמחלוקת שגרמה לבריחת העדה לגלות בדמשק.בספר ניתן מענה לחסרונו של פירוש שיטתי ומקיף בעברית ל"ברית דמשק", מוצע פירוש לתיאורים ההיסטוריים בהקשרם הטקסטואלי, ונפתח פתח להבנה חדשה של מושג "הפשר" ושיטות פירוש המקרא במגילות מדבר יהודה.
מוסד ביאליק
מאת: אבי גופר, שחל עבו
תיאור: לפני כ-10,500 שנים, לאחר מאות אלפי שנים שבהן חיו בני אדם בקהילות קטנות, שויוניות ונוודיות, התפרנסו ממשאבי הטבע כלקטים-ציידים ואכלו את מה שמכונה בימינו "דיאטת פליאו", התרחשה באזורנו מהפכה - "המהפכה החקלאית" או "המהפכה הניאוליתית". היה זה שידוד מערכות תרבותי-חברתי-כלכלי מכונן בהיסטוריה האנושית שהוביל ליצירת חברות יושבות קבע של יצרני מזון, צומחות וגדלות בהיקפן, צפופות, מורכבות ומרובדות, שהולידו את התרבות המערבית. קבוצת הצמחים שבוייתה והייתה למרכיביה של "חבילת הגידולים" הניאוליתית במזרח הקרוב כוללת את השעורה, שני מיני חיטה, האפון, העדשה, החמצה (חומוס), בקיית הכרשינה וכן פשתה. רוב המינים האלו מספקים עד היום חלק ניכר מהתוצרת החקלאית המזינה את האדם וחיות המשק שלו. בעלי החיים שבויתו באותה מהפכה הם העז, הכבש, הבקר והחזיר, ומאוחר יותר בויתו עצי פרי - זית, גפן, תאנה, רימון ותמר. אי לכך, יש להכיר בעובדה שהמהפכה החקלאית אימצה אל סביבת החיים והחברה האנושית כבר לפני למעלה מ-10,000 שנים את מרכיבי התזונה הבולטים ביותר עד היום בחלקי עולם גדולים. המעבר לאורח חיים חקלאי דרש שינויים מרחיקי לכת בתפיסת העולם של האדם, כמו גם במבנה ובארגון החברתי, ואלו הובילו את החברה והתרבות האנושית במהרה אל המצב המודרני המוכר לנו כיום. הספר שלפניכם בוחן את שאלות היסוד הנוגעות לביות הצמחים במזרח הקרוב; הוא מציג היבטים שונים של ביות הצמחים ושל היחסים החדשים בין האדם לצמחים, ובינו לבין הטבע בכלל בעקבות הביות. המחברים מעלים את הטענה שביות הצמחים היה מהלך מהיר שהתרחש במרכז אחד, בדרום מזרח תורכיה ובצפון סוריה, ושהוא היה מהלך מתוכנן ומבוסס ידע שבמסגרתו בוייתה חבילת גידולים מאוזנת מהבחינה החקלאית ומהבחינה התזונתית
רסלינג
מאת: משה פרל
תיאור: משה פרל יצא למסע אל המקומות שבהם התרחשו האירועים שעיצבו את העולם כפי שהוא מוכר לנו, ומראה באמצעות חוויות אישיות ואבחנות מקוריות איך לאורך ההיסטוריה האנושית הכסף מניע הכל – מלחמות, הגירות, מהפכות, פוליטיקה, דתות והמצאות.הוא מתחיל את מסעו באזור ממנו יצא האדם הקדמון מאפריקה כדי להפוך את עצמו לתעשיין מזון ואת בעלי החיים למכונות לייצור אוכל; עובר לאירופה, שם הקדימה חבורת יהודים את מרק צוקרברג באלף שנים וייסדה רשת חברתית שגלגלה מיליונים; ממשיך באותה יבשת, בה חילץ נפח אלמוני את העולם מרעב ומעוני כשהמציא את פרסת הסוסים; טס לאינדונזיה, אליה התכוון קולומבוס להגיע כדי לעשות אקזיט על תבלינים ובלי משים הקים את תעשיית הסטארטאפ; חולף במחוזות האינקה בדרום אמריקה, מהם שדדה ספרד זהב שהציף את אירופה וגרם לעולם להבין לראשונה שיותר מדי כסף גורם למחלה בשם אינפלציה; מדלג אל הלב הפיננסי הפועם בוול-סטריט, רחוב שהחליף את החומה אותה הקימו חלוצי המתיישבים בארה"ב, כשניו-יורק עדיין נקראה ניו-אמסטרדם; ומסייר בעוד תחנות רבות על הגלובוס שטלטלו את הכלכלה העולמית. משה פרל יצא למסע אל המקומות שבהם התרחשו האירועים שעיצבו את העולם כפי שהוא מוכר לנו, ומראה באמצעות חוויות אישיות ואבחנות מקוריות איך לאורך ההיסטוריה האנושית הכסף מניע הכל – מלחמות, הגירות, מהפכות, פוליטיקה, דתות והמצאות.הוא מתחיל את מסעו באזור ממנו יצא האדם הקדמון מאפריקה כדי להפוך את עצמו לתעשיין מזון ואת בעלי החיים למכונות לייצור אוכל; עובר לאירופה, שם הקדימה חבורת יהודים את מרק צוקרברג באלף שנים וייסדה רשת חברתית שגלגלה מיליונים; ממשיך באותה יבשת, בה חילץ נפח אלמוני את העולם מרעב ומעוני כשהמציא את פרסת הסוסים; טס לאינדונזיה, אליה התכוון קולומבוס להגיע כדי לעשות אקזיט על תבלינים ובלי משים הקים את תעשיית הסטארטאפ; חולף במחוזות האינקה בדרום אמריקה, מהם שדדה ספרד זהב שהציף את אירופה וגרם לעולם להבין לראשונה שיותר מדי כסף גורם למחלה בשם אינפלציה; מדלג אל הלב הפיננסי הפועם בוול-סטריט, רחוב שהחליף את החומה אותה הקימו חלוצי המתיישבים בארה"ב, כשניו-יורק עדיין נקראה ניו-אמסטרדם; ומסייר בעוד תחנות רבות על הגלובוס שטלטלו את הכלכלה העולמית". -- מהמעטפת האחורית.
משכל (ידעות  ספרים)
מאת: פטריק נ' האנט
תיאור: במאה השלישית לפנה"ס היתה קרתגו השַׁליטה הבלתי-מעורערת במסחר באגן הים התיכון, עם מושבות מספרד ועד סיציליה. כשהרפובליקה הרומית שהחלה לצבור כוח אתגרה את מעמדה של קרתגו באזור, המפקד העליון של קרתגו, חניבעל, הוביל את הקרב עד רומא. כשהוא גובר על כל הצבאות שנשלחו להדוף אותו, היווה חניבעל איום על רומא עצמה לפני שהוכרע לבסוף באחד הקרבות האפיים ביותר בעולם העתיק.

הביוגרפיה המעמיקה הזאת מעוררת לחיים את המפקד הדגול שחצה את האלפים עם פילי מלחמה, מן ההישגים הראויים ביותר לציון בהיסטוריה הצבאית העולמית.
משכל (ידעות  ספרים)
מאת: נתן וסרמן
תיאור: למַגְיָה היה תפקיד מכריע בתרבות מסופוטמיה הקדומה. מאות רבות של לחשים באכדית ובשומרית, כתובים בכתב יתדות, הגיעו לידינו מבבל ומאשור: לחשים נגד מחלות ותאונות, שדים ושדות, חיות רעות, חלומות לילה וביעותים, לחשים לניצחון במאבק משפטי או לעימות עם בעל שררה, לחשים ללידה קלה, להחזרת אהבות קודמות או להגברת האון הגברי, כמו גם המון לחשים נגד כישוף ועין הרע. אולי יותר מסוגות ספרותיות אחרות, חושפים הלחשים את עולמם הפנימי של אנשי מסופוטמיה הקדומה על חששותיהם ועל תקוותיהם, ומעידים על מאמציהם להתמודד מול איומים ופגעים.

אסופה זו מביאה, לראשונה בעברית, מגוון רחב של לחשים מסוגים שונים – כולם תורגמו ישירות מן האכדית והשומרית, תוך הסתמכות על ספרות מדעית עדכנית. טקסטים חד־פעמיים אלה מרתקים את הקוראים בלשונם העשירה, בדימוייהם המפתיעים וברגישותם האנושית, והם נקראים לא רק כתעודות היסטוריות אלא כספרות של ממש.
כרמל
מאת: גלן ו' באוארסוק
תיאור: אימפריות מתנגשות בשלהי העת העתיקה מבוסס על הרצאות שנשא ההיסטוריון הנודע גלן ו' בָּאוּאֶרסוֹק במסגרת 'במת ירושלים להיסטוריה על שם מנחם שטרן', מטעם החברה ההיסטורית הישראלית. בחיבור מציג באוארסוק בירור מעמיק של ההתפתחויות הפוליטיות בחצי האי ערב על סף עלייתו של האסלאם. הוא דן בצמיחת אתיופיה הנוצרית ובסכסוך עם היהודים בחצי האי ערב ומתאר את נפילת ירושלים לידי הקיסרות הסָסָנית-הפרסית בראשית המאה השביעית. בתיאור האירועים בירושלים מבליט באוארסוק את חשיבותה של תבוסת הכוחות הססניים-הפרסיים בידי הקיסרות הביזנטית, וטוען שהדבר ערער את יציבות האזור ויצר הזדמנות לעליית האסלאם ולהצלחתו הצבאית בכיבושיו במאה השביעית. בהסתמכו על קריאה מדוקדקת בטקסטים ששרדו, באוארסוק מעמיד באור חדש את היחסים המורכבים בין הכוחות הביזנטיים, האתיופיים והפרסיים לבין כוחות האסלאם המתעוררים והולכים.
החברה ההיסטורית הישראלית
מאת: בארי שטראוס
תיאור: עיר קטנה וענייה למדי נעשתה לשליטה נערצת. יותר מ־1,000 שנים משלה בעולם. יותר מ־1,000 שנים משלו בה גברים תאבי כוח. הם ניהלו אותה, ואת המרחב שעיצבה, בתערובת של אכזריות ונדיבות, תככים וחוכמה, אגו ומידות טובות.

הקיסרים של רומא מהלכים קסם על מי שצופים בהם ממרחק הזמן. הם דוגמה נצחית לערמומיות פוליטית, אומץ לב מדיני, קור רוח. 12 קיסרים משלו ברומא לקראת ובמהלך המאה הראשונה. 9 קיסרים במאה השנייה. 29 בשלישית. 21 ברביעית. חלקם שמות מוכרים לכול, כמו יוליוס, אוגוסטוס, קליגולה. חלקם מוכרים פחות, אבל לא בהכרח חשובים פחות, כמו דיוקלטיאנוס, רודף הנוצרים, או טריאנוס, מדכא מרד היהודים.

בארי שטראוס בחר עשרה מהם. את עשרת החשובים ביותר. כמובן —החשובים ביותר לדעתו. לא כולם יסכימו עם הבחירה שלו. מה שרק מוסיף עניין לספר. ובכל מקרה, שטראוס הוא המומחה המתאים לבחור, והמומחה המתאים לנמק את הבחירה, והמומחה המתאים לתאר את חייהם הססגוניים של העשרה שבחר, מאוגוסטוס ועד קונסטנטינוס. לכל אחד מהגברים האלה סיפור מרתק. לכל אחד מהם הייתה דרך משלו לעצב מחדש את האימפריה הגדולה. מכל אחד מהם אפשר ללמוד משהו על כוחה של מנהיגות ועל מגבלות השלטון, על חשיבותה של אישיות ועל משמעותו של חזון.

כל הקיסרים, כותב שטראוס, ״רצו להפגין שליטה פוליטית בבית, להקרין כוח צבאי החוצה, להנהיג שגשוג, לבנות את העיר רומא וליהנות מיחסים טובים עם האלים. וכל קיסר רצה למות במיטתו ולהעביר את הכוח ליורשו הנבחר.״ הצלחותיהם - הביאו את רומא לפסגה. כישלונותיהם - קירבו את סופה הבלתי נמנע. ירושתם – זו גם הירושה שלנו. כאשר עיצבו את העולם העתיק שלהם, עיצבו גם את העולם שלנו.
כנרת, זמורה דביר בע"מ
מאת: משה מעוז
תיאור: ספרו של משה מעוז מציע מחקר דקדקני אודות נזירות ירושלים הנוצרית-ביזנטית בין המאות השלישית והשביעית. זוהי תקופה סוערת ועתירת מתחים. שלל דמויות ססגוניות - נזירים, אצילות לשעבר שזנחו את חיי המותרות, קיסרית בגלות, מלאו את רחובות העיר. ועידת כלקדון יצרה פילוג תיאולוגי שקיים עד היום, אשר חילק את הנוצרים בירושלים לשניים - תומכי ומתנגדי החלטות הוועידה. זאת ועוד: בשנת 614 נכבשת ירושלים על ידי הפרסים אשר מחריבים את ירושלים הנוצרית ולוקחים לשלל את הצלב המקורי. אולם כיבושם אינו מחזיק מעמד זמן רב. בשנת 630 יוצא קיסר ביזנטיון הרקליוס בתהלוכת ניצחון במהלכה הוא משיב את הצלב לכנסיית הקבר. ירושלים הביזנטית שבה לתחייה, עד הכיבוש המוסלמי.
הוצאת גמא
מאת: אוריאל סימונסון, יניב פוקס
תיאור: קובץ המאמרים בספר זה בא לשמש במה אחת לעבודות מכמה תחומי מחקר בנושא המשפחה, ויש בו משום נקודת פתיחה להיכרות של הקורא העברי עם שלהי העת העתיקה. לפני הקורא נפתח כאן צוהר לעולמן התרבותי של קהילות כפריות בסוריה הביזנטית, לחקיקה בבבל התלמודית, לחיג'אז בימיו הראשונים של האסלאם, לממלכות הפרנקיות בשלטון המלכים המרובינגים, ועוד. במוקד מאמרי הקובץ ניצבת המשפחה. יחסים בין בני משפחה ובין משפחות לקהילות תופסים מקום חשוב במקורות המשפט, התאולוגיה, הפרוזה, השירה והאומנות של בני התקופה. לא אחת המשפחה העולה מן המקורות היא קהילה זוטא, שנסמכת על מכלול רחב של ערכים ודפוסי התנהגות משותפים, קהילה שהיחסים בין חבריה נרקמים על מצע של רגשות ועקרונות. בתור שכזו פותחת המשפחה אשנב אל ההיסטוריה של התקופה, והעיסוק בה לא רק מחדד את הדומה והשונה שבין תרבויות המרחב, אלא גם מסייע להעמיק בעולמן הרוחני והחומרי של קהילות שלהי העת העתיקה. מחברי המאמרים שבקובץ מייצגים תחומים רבים, ובהם מדעי היהדות, לימודים קלסיים, נצרות המזרח, אירופה הפרנקית, ראשית האסלאם, ספרות השוואתית, משפט ופילוסופיה.
מוסד ביאליק
מאת: מעין מזור
תיאור: הרומאים הותירו אחריהם מסורת ארוכה שהשפעתה ניכרת בימינו. רומא העתיקה ממשיכה להיות עבורנו קנה מידה לבירור סוגיות של שלטון, חירות, משפט, כיבושים, אזרחות ואלימות. ספר זה מספר בפשטות ובשטף את סיפורה של אותה עיר במרכז איטליה, שהפכה מכפר קטן וחסר חשיבות לאימפריה עולמית רחבת ידיים. במבט ממעוף הציפור סוקר הספר את ייסודה של רומא ותקופת המלוכה המוקדמת, משטר הרפובליקה, הכיבושים והשפעתם על החברה והמשטר ברומא, הדרך שבה נוהלו השטחים שנכבשו, מלחמות האזרחים, ועד רצח יוליוס קיסר ותפיסת השלטון על ידי אוגוסטוס , הקיסר הראשון. תככים ומזימות, תחכום, מעשי עוול, אכזריות ורדיפת כבוד ותהילה, אך גם אומץ לב, נחישות, כושר המצאה , דמיון ויופי - כל אלה נפרשׂים על פני כ 700_ שנות היסטוריה רומאית, שזורה בדמויות שעולות לגדולה, נאבקות, סובלות ולבסוף נופלות, ועוזרות לנו לחשוב על עצמנו, מנהיגינו, אמונותינו ודרך חיינו.
כרמל
מאת: ישראל שצמן
תיאור: משׂרת הדוקּס ( dux ) היא אחת מעשרות המשרות הבכירות שנהגו בתקופת הקיסרות הרומית המאוחרת, והיווצרותה וסמכויותיה משקפות את השינויים שחלו במוסדות המנהל הצבאי בניהול האימפריה הרומית מזמן שלטונו של דיוקלטיאנוס ( 284 – 305 ) עד תחילת המאה השביעית לסה"נ. ספר זה מתאר את תהליך היווצרותה של משרת הדוקס, תוך פירוט מבנה הצבא הרומי, והיווצרותן של יחידות המנהל הצבאי אשר כונו לימס. מוקד הספר הוא הדיון בלימס של פלאיסטינה, הלימיטנאים שלה ודוקסיה וחלוקת הסמכויות בכל הנוגע למנהל הצבאי והמנהל האזרחי. הספר מציג ניתוח עמוק ומדוקדק של פעילותם של אלה שנשאו בתפקיד הדוקס פלאיסטינה, הנסמך על מגוון רחב של מקורות ספרותיים וכתובות שהתגלו בארץ וברחבי העולם הרומי.
יד יצחק בן-צבי
מאת: עידן ברייר
תיאור: "מרירות התושבים נגד שליטם עוררה תסיסה. לדברי ריב־אדדה, בשל התסיסה נגדו הוא מנוּע מלצאת את עירו מחשש להפיכה או לנטישה מסיבית של תושבים. העיר הנצורה נמצאה במצב אנוש. המחסור בה הלך וגדל ולא הייתה אפשרות להשיג סוסים", תיאור זה מן הספר שלפנינו נוגע לתקופה קדומה (1200-1460 לפה״ס בקירוב) הנבחנת בו באמצעות גישה חדשה שקוראת את התעודות הקדומות, מצבות ניצחון, תבליטים במקדשים, מכתבים, חוזים בין־לאומיים ושנתונים המתעדים מסעות, לאור מודל הלקוח מחקר היחסים הבין־לאומיים בעידן המודרני. שימוש במתודה זו מוביל לתובנות חדשות. הספר בוחן את מארג היחסים במערכת הבין־לאומית בתקופת ארכיון אל־עמארנה המורחבת, על השליטים שפעלו בה, לאור הממצא העשיר יחסית של מקורות בני הזמן. בחינת הזירה הבין־לאומית מתבצעת בעזרת הפרדת המערכת הבין־לאומית הגלובלית לשתי תת־מערכות והפרדת הדיונים בהן. כל אחת משתי תת־המערכות תִפקדה כמערכת־חיץ, שכללה שתי ממלכות גדולות וממלכה קטנה בתווך. במקרה הראשון מדובר בחניגלבת (Hanigalbat), שחצצה בין האימפריה האשורית התיכונה לאימפריה החתית. במקרה השני ניצבה במוקד ממלכת אמורו (Amurru) ששימשה כממלכת־חיץ בין האימפריה החתית לאימפריה המצרית של תקופת הממלכה החדשה. הספר בוחן את התבססותן ושקיעתן של האימפריות, ומתמקד ביחסי המדינה הדינמיים שנרקמו סביב ממלכות־החיץ.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
מאת: יוסף גייגר
תיאור: במשך כמעט אלף שנים, מאז מסע הכיבוש של אלכסנדר מוקדון (332 לפסה"נ) ועד לכיבוש ארץ-ישראל בידי המוסלמים (בשנת 638), חיה בארץ אוכלוסייה גדולה דוברת יוונית שהותירה את חותמה על הממצא החומרי – שרידי ערים, מבני ציבור כגון תאטראות, מקדשים ועוד, שמפארים עד היום את פני הארץ.
לעומת זאת בני האדם שחיו, פעלו ויצרו בעריה היווניות והמעורבות נותרו עלומים במידה רבה.ספר זה הוא ניסיון ראשון לאסוף, לתאר ולהעריך את היצירה הרוחנית החשובה והמגוונת של היוונים האלה.
כמאתיים אנשי הרוח הנדונים בספר, וביניהם מן המוכרים והמשפיעים ביותר בזמנם בכל העולם הדובר יוונית, הותירו שרידים המסתכמים באלפי טורי שיר ובאלפי עמודי פרוזה, שרק זעיר מזעיר מהם מוכרים לקורא העברי.
יד יצחק בן-צבי
מאת: אמנון אלטמן
תיאור: ספר זה מציע לקורא תרגום עברי של כל החוזים המדיניים של המזרח הקדום, בין השנים 2900 ל 330- לפסה"נ, הידועים לנו כיום, ואשר נשתמרו בצורה המאפשרת לפחות תרגום משמעותי רציף. זאת בצירוף מבוא כללי לתורת הבריתות במזרח הקדום וסִדרה של מבואות לַבּריתות השונות. הבריתות נכתבו במקורן בשפות שונות: שומרית, אֶבּלאית, עילמית קדומה, אכדית לניביה השונים, חתית, מצרית, אוגריתית וארמית. כל החוזים תורגמו מהמקור בידי המחבר ועל ידי קבוצה של חוקרים ישראלים אחרים. המבוא התיאורטי הנרחב, המקדים את תרגומי החוזים, מכיל תיאור מקיף ושיטתי של החוזים מכל התקופות. בין השאר, הקורא מקבל כאן מידע על תולדות חקר החוזים, על הטרמינולוגיה המלאה של סוג תעודות זה, על המסורות השונות של ניסוח בריתות במזרח הקדום בהשתלשלותן ההיסטורית, על הסוגים השונים של הבריתות במזרח הקדום, על הדרכים המשפטיות והדתיות שנקטו הצדדים להגן על תוקף הבריתות שכרתו ביניהם, ועוד. מבוא מקיף זה, המהווה את חלקו הראשון של הספר, מסתיים בפרק שלם הסוקר את הבריתות במקרא. החיבור בכללו נכתב מתוך כוונה לשרת ארבע קבוצות שונות של קוראים: חוקרים של תולדות המזרח הקדום ותרבויותיו, חוקרי מקרא, חוקרי המשפט הבינלאומי, וציבור הקוראים הכללי שעשוי להתעניין בבריתות אלו. ייחודו של הספר לא רק בהיותו תרגום של החוזים הבינלאומיים של המזרח הקדום לעברית, אלא בהיותו אוסף מלא ראשון של תרגום תעודות אלה לשפה מודרנית.
מוסד ביאליק
מאת: עידו קוך
תיאור: במשך כ-400 שנות שלטון האימפריה המצרית בכנען היו מגעים קרובים בין פקידי השלטון המצרי לבין האוכלוסייה המקומית בכנען, מגעים שהובילו לעיצוב זהותה החברתית, התרבותית והדתית של האליטה הכנענית. ספר זה בוחן את הממצאים הארכיאולוגיים מתוך גישה פוסט-קולוניאלית מודרנית, ולומד מהם על מערכת הקשרים בין תושבי השפלה ומישור החוף הדרומי של ארץ ישראל לבין השלטון המצרי. כיצד חווה הנשלט את השלטון ואת תרבותו? כיצד השפיעה התרבות המקומית על דפוסי השלטון הקולוניאלי? כמו כן בוחן הספר את התמורות שחלו בחברה הכנענית לאחר תום שלטון האימפריה; איזו מורשת השאירה התקופה הארוכה של השלטון הזר על האוכלוסייה המקומית? כיצד הושפעו הדת, התרבות והזהות החברתית של תושבי כנען, ובעיקר אלו של האליטות, מהניתוק מן התרבות המצרית הדומיננטית? מסקנות הספר אינן ממעיטות מחשיבות הגורמים ה"חיצוניים" בעיצוב המאורעות ההיסטוריים, אך הן מוסיפות ממד נוסף להבנת התקופה שעיקרו תפקידה הפעיל של האוכלוסייה המקומית בעיצוב האירועים. בספר נסקרים ממצאי המחקר הארכאולוגי החדש מן השפלה וממישור החוף הדרומי של ארץ ישראל מהאלף השני ומראשית האלף הראשון לפסה"נ.
יד יצחק בן-צבי
מאת: דבורה גרא, דניאלה דוויק, נורית שובל־דודאי
תיאור: היצירה הרוחנית החשובה של היוונים שחיו, פעלו ויצרו בעריה היווניות של ארץ־ישראל נסקרה בספרו של יוסף גייגר 'אהלי יפת: חכמי יוון בארץ־ישראל' שראה אור בהוצאת יד יצחק בן־צבי בשנת תשע"ב (2012 ). הספר המלומד, אשר זיכה את מחברו בפרס יצחק בן־צבי בחקר תולדות ארץ־ישראל לשנת תשע”ג, מיפה לראשונה את חיי הרוח של דוברי היוונית בארץ־ישראל במשך כאלף שנה — מימי אלכסנדר מוקדון ועד הכיבוש המוסלמי — וכלל תיאור של כמאתיים אנשי חינוך, משפטנים, פילוסופים, אנשי מדע, היסטוריונים ומשוררים. הסקירה המקיפה והמדויקת של גייגר חשפה לראשונה בפני הקורא העברי עולם עשיר של אנשי רוח ויוצרים יוונים, מהם שהשפיעו רבות על כלל הקהילה דוברת היוונית של זמנם. כך התגלה פרק חשוב בחיים האינטלקטואליים בארץ־ישראל בתקופה הידועה גם כתקופת המשנה והתלמוד. אנשי הרוח הללו השאירו אחריהם אלפי עמודים של שירה ופרוזה, אך יצירותיהם כמעט אינן מוכרות לקורא העברי. אוסף התרגומים המוגש בזה לכבוד פרופ' גייגר עם הגיעו לגבורות הוא כרך נלווה ל'אהלי יפת', ומטרתו לפתוח צוהר נוסף לעולם האינטלקטואלי של היוונים והרומאים בארץ־ישראל. מיטב החוקרות והחוקרים בארץ, במגוון התמחויות, תרגמו לראשונה לעברית מדגם של קטעים יווניים ולטיניים מן התקופה, וכך יש בידי ציבור הקוראים להכיר מקרוב כתובות ופפירוסים, שירה ופרוזה, פילוסופיה, רטוריקה, היסטוריה וכתבים צבאיים, שנכתבו בארץ־ישראל בעת ההיא.
יד יצחק בן-צבי
מאת: תוקידידיס .
תיאור: הספר פותח במילים אלה: "תוקידידיס, איש אתונה, העלה על ספר את קורות מלחמת הפילופונסים והאתונאים כמות שהן. והוא התחיל בזאת מיד משנתרגשה ובאה, שכן ציפה שחשובה וראויה לתשומת-לב תהא יותר מאלו שקדמוה". ספרו הוא התעודה הגדולה והמרוכזת ביותר שנשמרה ממורשת יוון בפרט וממורשת המחשבה הפוליטית-ההיסטורית של האנושות בכלל.
מוסד ביאליק
מאת: בנימין שימרון
תיאור: הספר מתאר את ראשית השיטה של כתיבת ההיסטוריה המקובלת היום.
השיטה נוצרה במאה החמישית לפני הספירה ובאה לידי ביטוי ביצירתו של הרודוטוס.
שיטות המחקר והניתוח שהרודוטוס הניח את יסודותיהן, הן פרי המהפכה המחשבתית ביוון במאות השביעית והשישית לפני הספירה, כשהשתחררו הוגיה מן התלות הרעיונית במסורת הלא רציונאלית של המיתוס, ופנו אל החקירה ההגיונית של העולם הקיים.
מוסד ביאליק
מאת: משה ברש
תיאור: 'היראקליטוס ופארמנידיס' הכינו את פריחת הפילוסופיה הקלאסית, וכן השפיעו על עיצוב דמותה של הפילוסופיה המערבית. שני ההוגים העמידו במרכז חשיבתם את בעיית היחס בין האחדות לריבוי בממשות ובהכרה האנושית.
מוסד ביאליק
מאת: מרקוס טוליוס קיקרו
תיאור: מארקוס טוליוס קיקרו (160 עד 43 לפנה"ס), מדינאי רומאי, מייצג את התקופה האחרונה של הרפובליקה הרומית.
נאומיו המזהירים ומכתביו הרבים הם נכס היסטורי.
הוא פיתח את הלשון הספרותית הרומית, חידש בה מונחים, בעיקר בפילוסופיה, בתורת הנאום ובביקורת הספרות.
קיקרו קירב את הפילוסופיה היוונית לקוראיו הרומיים, והציע לשומעיו ולקוראיו מערכת שיטתית של תורת-המידות להדרכה מעשית בחיים.
המתרגם בחר משפע יצירותיו את האופייניות ביותר כדי להביא לקורא העברי מבחר מייצג של כל שטחי פעילותו.
מוסד ביאליק
מאת: ארתור סג"ל
תיאור: בהקדמה לספרו מציין המחבר את מהותו של התאטרון לפי הבנתו ומסביר שלנושא יש שני פנים: התאטרון כמבנה ארכיטקטוני והתאטרון כמוסד תרבותי.
פרופ' סגל מציג את שני הפנים האלה כפי שבאו לידי ביטוי במרחב הגיאוגרפי של ארץ ישראל וערביה בפרק הזמן שבין המאה הראשונה לפני הספירה ועד המאה השלישית לספירה.
בספר סקירה נרחבת של אתרי תאטראות רומיים רבים בארץ ישראל וערביה וכן צילומים רבים, שירטוטים ומפות.
מוסד ביאליק
מאת: פלוטינוס
תיאור: במבוא ארבעה חלקים: א. פלוטינוס, זמנו, חייו וכתביו; ב. רקע הניאופלטוניות - השיטות הפילוסופיות היווניות והלא-יווניות בכללן השיטות הגנוסטיות שעליהן התחנך פלוטינוס; ג. השפעת הניאופלטוניות בעולם האלילי, הנוצרי, המוסלמי והיהודי בימי הביניים ובעת החדשה. המתרגם הקדים לאנאדות את תרגום חיבורו של פרופיריוס, תלמידו של פלוטינוס.
חיבור זה הוא המקור העיקרי לידיעותינו על אישיותו ופועלו של פלוטינוס.
האנאדות כוללות שישה תשיעונים שהם נ"ד פרקים, שמהווים אחדות שאינה ניתנת לחלוקה.
במרכז משנתו של פלוטינוס עיון בסוד ההווייה וחוקיות כל הנמצאים. הוא מצביע על יסודות ומקורות הניגודיות והשניות בעולמנו.
בכרך הראשון נכללות אנאדות א-ג ובשני אנאדות ד-ו. הן מסודרות לפי הסדר שקבע פרופיריוס, סדר השונה מן הסדר הכרונולוגי שבו נכתבו בידי פלוטינוס.
בסוף הכרך השני צורפו טבלאות לפי הסדר שקבעו פרופיריוס ופולטינוס, מבחר ביבליוגראפי, מפתח שמות ומקורות לאנאדות ומפתח עניינים.
מוסד ביאליק
תיאור: זהו תרגום ראשון לעברית של מכתבי פליניוס (61 עד 113 לספירה) המשקפים את חייו ותקופתו.
הנושאים הנידונים בהם רבים ומגוונים ומקיפים את רוב תחומי הפעילות של הפרט והחברה.
המכתבים כתובים בסגנון נאה, מתובל בהומור דק, ואחדים מהם מיוחדים לתיאורי טבע וחיים.
ספרים א-ט מכילים מכתבים לנמענים שונים, שפליניוס עצמו פרסם. הספר הוא לקט של מכתבים שהוחלפו בין פליניוס לקיסר טראיאנוס.
אלה פורסמו לאחר מותו של פליניוס, והם נחשבים לתעודות רשמיות, שיש בהן כדי ללמד על פעילות המנגנון המנהלי היעיל של הקיסרות הרומית בעת ההיא.
מוסד ביאליק
מאת: פלוטארכוס .
תיאור: יצירתו המפורסמת ביותר של פלוטארכוס היא "חיי אישים" – סדרה של ביוגרפיות של אישים מפורסמים מתולדות יוון ורומא העתיקה, מסודרות בזוגות כדי להאיר את מידותיהם המשותפות ואת מומיהם המשותפים של האישים המושווים. שרדו 23 זוגות כאלו, ובכל אחד ביוגרפיה של יווני לצד ביוגרפי של רומאי. כמו כן שרדו ארבע ביוגרפיות ללא בנות-זוגן. היו היסטוריונים מאוחרים יותר שזלזלו בפלוטארכוס, אך עיקר עניינו לא היה בהיסטוריה אלא בבחינת השפעת האופי על חייהם וגורלם של אישים.
מוסד ביאליק
מאת: פלוטארכוס .
תיאור: כרך זה חותם את שורת הביוגראפיות של פלוטארכוס.
כונסו בו כל אותן ביוגראפיות שנשמטו מטעמים שונים משני הכרכים הראשונים, בלי להוציא מן הכלל גם את האישים המיתולוגיים שאף-על-פי שאין להם ערך היסטורי-ארכיאולגי, הרי ערכם בהיסטוריה התרבותית רב.
מוסד ביאליק
מאת: פוליביוס .
תיאור: פוליביוס (119-203 לפנה"ס בקירוב), יליד מגאלופוליס, הוגלה לרומא לאחר המלחמה המקדונית השלישית.
שם הגה את הרעיון לכתוב חיבור על תולדות ההשתלטות של רומא על 'העולם המיושב', לתאר בו את האירועים, להסבירם ולעמוד על דרכי המדיניות והמלחמה של הרומאים ועל שיטות שלטונם.
ספרו נכתב ברוח ההיסטוריוגרפיה של הרודוטוס ותוקידידס. חקירת העובדות, בדיקת המקורות והסקת המסקנות בשיטות מדעיות.
מוסד ביאליק
מאת: אלכסנדר פוקס
תיאור: המחקרים שכונסו והותקנו בספר נדפסו בכתבי עת שונים.
תשעת המחקרים הראשונים, בחלקו הראשון של הספר, דנים בבעיות המשטר המדיני והמפלגות הפוליטיות הנאבקות על עיצובו של משטר זה בתקופה הקלאסית ביוון ובעיקר באתונה, במאה החמישית לפנה"ס.
מוסד ביאליק
מאת: פלוטארכוס .
תיאור: כרך זה המחזיק ביוגראפיות של אנשי יוון, מן הנודעים שבהם בתחומי פעילותה המדינית והציבורית, נכתב בידי פלוטארכוס שחי בימי הקיסרים קאליגולה, נירון, אספסיינוס, טיטוס וטרייאנוס ומת בתחילת מלכותו של אדריאנוס.
מוסד ביאליק
מאת: אלכסנדר פוקס
תיאור: תיאור המדינה, החברה וחיי הרוח של הפוליס היוונית בתקופת השיא של התפתחותה - בדימוקראטיה האתונאית של המאה החמישית לפנה"ס.
הפוליס היתה בבחינת יחידה סוציאלית בעלת תודעה. ספרי החוקים היווניים, מבנים יצירות האמנות הפלאסטית והכתובים הם עדות להתגבשותם של דעות, השקפות וארח חייהם המשותפים לכלל האזרחים.
מוסד ביאליק
מאת: צבי יעבץ
תיאור: חיבור קצר זה נכתב במקורו כהקדמה לספר 'כתבים נבחרים' מאת מ"ט קיקרו.
המחבר מתאר את קיקרו, האדם והפוליטיקאי, כפי שהוא מתגלה בכתביו, מראשית דרכו הפוליטית ועד להירצחו בשנת 43 לפנה"ס, ומגולל את סופה העגום של הרפובליקה הרומית.
מוסד ביאליק
מאת: דוד אשרי
תיאור: הספר הוא אסופת מאמרים מאת גדולי החוקרים של ההיסטוריוגרפיה היוונית העתיקה בישראל ובעולם, מכלול שנדרש להיסטוריונים היוונים החשובים, להשקפותיהם על חקר ההיסטוריה, לשיטותיהם ולדרכי כתיבתם. ההיסטוריון היווני תוקידידס ייעד, לדבריו, את ספרו למדינאים, למחוקקים ולמצביאים לעתיד לבוא, לעיון וללמידה כיצד לנהוג וממה להימנע כדי שלא לחזור על טעויות העבר.
'לא לשם שעשוע בלבד' כתב את ספרו - ואנחנו, שקיבלנו את דעתו, קראנו כך לספרנו.
עורך הספר, פרופסור דוד אשרי ז"ל (2000-1925) היה חוקר ההיסטוריוגרפיה היוונית, בעל שם בין-לאומי, בכיר חוקרי ההיסטוריה העתיקה באוניברסיטה העברית בירושלים, חבר האקדמיה הישראלית הלאומית למדעים.
מוסד ביאליק
מאת: קורנליוס טאקיטוס
תיאור: החיבור ספרי השנים,ה"אנאלים", הוא אחד מחיבוריו החשובים ביותר של ההיסטוריון הרומי הדגול קורנליוס טאקיטוס (56 בקירוב לאחר שנת 117 לסה"נ). שישה-עשר ספרים נכללו בו כמשוער, מהם הגיעו לידינו בכתבי יד חסרים, ואחרים לא נשתמרו כלל.
ספרי-השנים פותחים ב"מותו של אוגוסטוס שהיה לאל" ב-14 לסה"נ, ונפרשת בהם יריעה נרחבת של תולדות רומא עד מותו של נירון קיסר במחצית השנייה של המאה הראשונה.
טאקיטוס משקיף כאן בעין חדה וביקורתית על רומא בימי הקיסרים, וחושף את הניגוד שבין הדברים כהווייתם ובין הדברים כמו שהם נראים לעין. הוא אינו נותן אמון במילים, במחוות ובצורות הנאות שבאמצעותן מחפים בני-אדם, ובייחוד השליטים, על כוונותיהם האמתיות. את גדוּלתו כהיסטוריון יש לתלות בשילוב של ראייתו הפיוטית ותבונתו המדינית. התיאור הדרמטי של המאורעות והירידה למשמעותם הפוליטית והמוסרית הם המַקנים לכתיבתו את טעמה המיוחד; אם נוסיף לכך מבנה קוהרנטי ומחושב היטב וכושר ביטוי מלוטש, נבין מדוע כה עז רושמהּ של ההיסטוריה שמַתווה טאקיטוס, ומדוע נעשית הקריאה בכתביו לחוויה מעשירה כל כך.
המתרגמת, שרה דבורצקי, זכתה בפרס טשרניחובסקי לתרגומי מופת, תשכ"ו, על תרגומה זה. את המבוא המקיף כתב הפרופ' חיים וירשוּבּסקי, ואת ההערות והביאורים הוסיף הפרופ' עקיבא גלבוע.
כרך זה, שיוחד כולו לספרי-השנים, והכרך דברי-הימים, חיי אגריקולא, גרמניה ושיחה על הנואמים, מחזיקים יחד את כל כתבי טאקיטוס.
מוסד ביאליק
מאת: מרדכי כוגן
תיאור: כבר במאה ט' לפסה"נ החלו מגעים בין ישראל ויהודה והאימפריה האשורית האדירה.
לפי המקרא המגעים בין ישראל למעצמות הגדולות של מסופוטמיה הקדומה התבטאו בעיקר במלחמות, כיבושים והגליות. להשלמתה של תמונה היסטורית חד-צדדית זו יש להסתייע בכתובות מלכי אשור ובבל המאפשרות שחזור מבוקר ומאוזן יותר של האירועים שקבעו את גורלן של ישראל ויהודה.
באסופת כתובות זו, ראשונה מסוגה בעברית, מובאות ארבעים ושתיים תעודות ממאות ט'-ו' לפסה"נ. היא כוללת את מרבית הכתובות המלכותיות המסופוטמיות הנוגעות לתולדות ישראל וארץ-ישראל.
מוסד ביאליק
מאת: פרגוס מילר
תיאור: "הרפובליקה הרומית בראי ההגות המדינית" פורש בפני הקורא את המקורות השונים על מערכת השלטון הרפובליקאית ברומא, ובוחן את השימוש שעשו בהם הוגים פוליטיים מאז ראשיתה של האימפריה הרומית ועד ימינו.
בראשית הספר משרטט המחבר את דמותה של הרפובליקה הרומית כמערכת מדינית פעילה, פתוחה, ובמובנים רבים גם דמוקרטית. הוא מצביע על מיעוט המקורות הכתובים שניתן ללמוד מהם על אופייה ועל תפקודה של מערכת השלטון ברפובליקה הרומית, ועל הדרכים שבהן הובנו, ולעתים קרובות עוותו, מקורות אלה בידי קוראיהם כבר בתקופת הרפובליקה עצמה.
מילר מנתח את מקומה של הרפובליקה הרומית במשנם של הוגים מדיניים מימי הביניים והרנסנס, אצל הוגי המאה ה-17 באנגליה, בכתביהם של הוגי המהפכות באנגליה, בצרפת ובאמריקה, ובגישתם של הוגים בני ימינו. את ספרו הוא מסיים בפרק היפותטי מרתק, השואל כיצד היה אריסטו מתאר את מוסדותיה ואת אופייה של הרפובליקה הרומית.
"הרפובליקה הרומית בראי ההגות המדינית" עוסק ברפובליקה הרומית ובדרכים שבהן נתפסה כמערכת פוליטית מדינית.
הוא פונה אל קהל רחב של היסטוריונים, אנשי ספרות, חוקרי מדע המדינה וקוראים משכילים המתעניינים בהגות הפוליטית של המערב בעת העתיקה, בימי הביניים ובעת החדשה.
הספר מבוסס על ההרצאות שנשא פרופסור מילר בשנת 1997 כאורח במת ירושלים להיסטוריה על-שם מנחם שטרן, מטעם החברה ההיסטורית הישראלית.
החברה ההיסטורית הישראלית
תיאור: משורר הסטירות יובנאליס שפעל בשנים 110 - 130 לספירה בקירוב השפיע יותר מכל סטיריקן רומי על עיצובה של הסטירה המערבית ועל תפיסתנו שלנו את המושג 'סטירה'.
ביקורתו על השחיתות, העוולות והאיוולת של החברה העירונית בת זמננו נזעמת, סרקסטית ושנונה, ולעתים דרשנית ומטיפה.     
מוסד ביאליק
מאת: דן דאור
תיאור: החשובים והמרתקים במיתוסים הסיניים מובאים כאן לראשונה בפני הקורא העברי בידי דן דאור, טייל ותיק ומומחה לפילוסופיה וספרות סינית.
אלים ובני אלמוות, בעלי חיים אגדיים ומפלצות ססגוניות - כל אלה קמים לתחייה בעברית מודרנית, קולחת ומרתקת, מלאה הומור ותובנות, מנקודת מבטו של מספר מודרני.
לסינים אמנם אין אפוסים עתיקים רחבי היקף, אלא שברי סיפורים ששובצו במהלך הדורות בטקסטים פילוסופיים ופוליטיים, בשירים, או בהערות שוליים לספרי הגות ועיון. עם זאת, למרות שהקונפוציאניזם לא האמין באלים ולא שימר את המיתוסים, העם הסיני נאחז בסיפורים הקטנים והפך אותם לדת עממית.
מלבד המיתוסים יש בספר מילון מונחים קצר, אחרית דבר, לוח כרונולוגי של תולדות סין, מפתח מפורט של שמות ומושגים, וכן מפה של העולם המיתי הסיני.
מפה : מיפוי והוצאה לאור
מאת: יעקב רז
תיאור: הופעת המיתולוגיה היפנית היא ציון הדרך השני בסידרה מיתוסים: בפעם הראשונה מסופר בעברית מבחר גדול של סיפורי המיתולוגיה היפנית, אוצר בלום של תרבות מרוחקת. יפן, אחת המדינות המפותחות בעולם, שהקיסר העומד בראשה הוא נצר לשושלת הנמשכת מראשית הזמנים ועד היום: תרבות שהשכילה לקבל השפעות מארצות רחוקות, ועם זאת לא לאבד את ייחודה: ארץ שהצמיחה לאומנות גסה ואלימה בצד מנהגים מעודנים ורגישויות אמנותיות שאין כדוגמתן.
איזה מיתוסים התפתחו, וממשיכים להתפתח, במקום כזה? איזה סיפורים מספרים לעצמם אנשים שנולדו למסורת כזאת? יעקב רז למד וחי שנים ביפן, חקר וכתב על פנים רבות בתרבותה, תירגם מספרותה וכתב יומן מסע רב פנים על יפן ("טוקיו הלוך וחזור"). לספר זה הוא בחר את היפים והמרגשים במיתוסים היפניים העתיקים וסיפר אותם בלשונו, בפרוזה מרוכזת ובהירה החותרת לשקף את סגנון הכתיבה היפני המסורתי.
החלק הראשון, "עידן האלים", כולל מבחר סיפורים על בריאת העולם, על פנתיאון האלים ועלילותיהם ועל ראשית שושלת הקיסרים - האלים: החלק השני, "עידן בני - התמותה" מספר את קורות הקיסרים ועל מפגשיהם של בני - האדם עם עולם השדים ויצורים פלאיים אחרים. החלק השלישי מביא שלושה סיפורי סמוראים מרכזיים בהיסטוריה היפנית: החלק הרביעי עוסק במיתוסים בני ימינו. את הספר חותמים אחרית דבר מאת המחבר, מילון מושגים, מפתח, מפת יפן המיתית ועוד נספחים.
מפה : מיפוי והוצאה לאור
מאת: אהרון שבתאי
תיאור: הופעת המיתולוגיה היוונית היא חג לשוחרי התרבות בישראל: בפעם הראשונה מסופר בעברית, בידי מחבר ישראלי, מכלול סיפורי המיתולוגיה היוונית, מאבני הפינה של התרבות העולמית.
אהרן שבתאי, המוכר לקורא העברי לא רק משיריו אלא גם מתרגומיו למחזות יווניים קלאסיים, מביא בספר זה עיבוד מקורי שלו לסיפורים ולאפוסים החשובים המרכיבים מיתולוגיה זו, בפרוזה צלולה ועדכנית, מדויקת וסוחפת. זוהי יצירה מקורית הנשענת על השירה, הדראמה והפרוזה היוונית הקדומה, ומוגשת לקורא בסגנון אישי מובהק.
סיפורי המיתולוגיה בנוסחו של אהרון שבתאי מיטיבים לבטא את הנעלה והשפל, הנשגב והנתעב, הגס והמעודן, היצרי והמרוסן, האכזרי והחומל, המשמשים כולם בהרמוניה מופלאה בעולם הקסום של יוון העתיקה.
השער הראשון, "מאוראנוס לאדיפוס", כולל מבחר מקיף של סיפורים על בריאת העולם וכינון הסדר הקוסמי, על פנתיאון האלים ועלילותיהם, על קורותיהם של אלים למחצה וגיבורים בני תמותה כמו הרקלס, תזאוס, פרסאוס, בלרופון ועוד רבים אחרים. השער השני, "ממדיאה לפנלופה", מביא את שלושת האפוסים המכוננים של המיתולוגיה היוונית = מסע ארגו (סיפור גיזת הזהב), אילאדה ואודיסיאה - ועד כמה סיפורים בשוליהם.
את הספר חותמים אחרית-דבר מאת המחבר ומפתח מבואר המשמש גם כעין מילון מושגים.
מפה : מיפוי והוצאה לאור
מאת: חגי דגן
תיאור: המיתולוגיה היהודית, ספר נוסף בסידרה מיתוסים, מעניק לקורא הישראלי המודרני מבט חדש על מקורותיו התרבותיים.
המחבר, חגי דגן, זיקק את החומרים המיתיים מתוך העושר העצום הגנוז בטקסטים היהודיים לסוגיהם - מקרא, מדרש, אגדה, קבלה, וגם פירושים ועיבודים מאוחרים יותר. בלשון חיה וציורית הוא מתאר את הסיפורים המכוננים של מכלול התכנים הקרוי יהדות - בריאת העולם והאדם, הגירוש מגן עדן, המבול, סיפורי האבות והאימהות, יציאת מצרים, מתן תורה, החורבן, הגאולה ועוד - וכן את הדמויות המרכזיות בדרמה הזאת והיחסים ביניהן: האל, השכינה, המלאכים וכוחות האופל, עם ישראל, ארץ ישראל.
שורשיהם של החומרים המיתיים האלה נעוצים בעבר הכנעני רווי האלים והאלות, שהיה רקע לחיי העם עד סוף ימי בית ראשון, והמשכם בהשפעות שונות ורבות שהפכו את דמותו של האל היצרי והכמעט-פגאני לאל מטוהר מכל גשמיות.
הסיפור הוא סיפורו של היהודי החילוני לא פחות מאשר של היהודי הדתי. החילוני אמנם יודע שהסיפור הוא רק סיפור, ומוצא בו חומרים מיתיים ולא גופי אמונה. אבל הוא עשוי לגלות שהמילים הללו, המציגות את עצמן כדברי אלוהים חיים, עדיין חיות, ולפעמים אפילו בועטות, והאלוהים הזה עדיין אומר לו משהו. הוא עשוי לגלות שהסיפור הזה, הסיפור על היהודים ועל אלוהיהם, על אמונותיהם ופחדיהם ותסביכיהם העתיקים, עדיין אינו נותן לו מנוח.
מפה : מיפוי והוצאה לאור
מאת: אמיאנוס מארקלינוס
תיאור: אמיאנוס מארקלינוס היה גדול ההיסטוריונים הרומיים בשלהי המאה הרביעית, בימי חידוש הפאגאניות בידי יוליאנוס קיסר.
חיבוריו נכתבו בזמן המאבק האחרון בין הפאגאניות לנצרות בקיסרות הרומית.
תרגמה מרומית שרה דבורצקי; הקדים מבוא ארנאלדו מומיליאנו; הוסיף הערות וביאורים דוד רוקח.  
מוסד ביאליק
מאת: משה ברש
תיאור: בשנת 340 לפנה"ס נערך בעיר אתונה משפט מיוחד במינו: המדינאי אפולודורוס תבע לדין אישה כבת שישים, נאיירה שמה, שבצעירותה התפרסמה כאחת מיצאניות-הצמרת (הטאירות) היפות והמבוקשות בכל רחבי יון. נאום התביעה שהושמע באותו משפט מובא כאן לראשונה בתרגום העברי. הוא מגולל את פרשת הרפתקאותיהן של נאיירה ובתה פאנו, על רקע החברה הססגונית של אתונה, מוסדותיה ותרבותה השוקעת, בימי מאבקיה האחרונים למען חירותה המדינית. הנאום הגיע לידינו בתוך קובץ כתביו של דמוסתנס, אבל כבר הקדמונים הטילו ספק בשיוך זה, וגם בימינו הדעה הרווחת היא שלא דמוסתנס חיברו.
מוסד ביאליק
מאת: שלמה שפאן
תיאור: המשל הסיפורי, המכונה בספרות העולם 'המשל האיסופי' שורשו בקדמות היצירה האנושית, ועקבותיו נודעו בתרבויות העתיקות של המזרח הקרוב והרחוק. בית גידולו ופיתוחו הוא בייחוד התרבות היוונית, וממנה התפשט בספרות האירופית.
כ'אבי כל ממשל' מקובל איסופוס, עבד יווני מסאמוס, שחי לפי המסורת במאה השישית לפני הספירה. תולדותיו מעולפות אגדות ומעוטרות אנקדוטות, הבאות להטעים את ערכה ולספר בשבחה של הפיקחות העממית לעומת חכמתם ה'רשמית' של חכמים ופילוסופים.
המשל האיסופי הוא פרי הסתכלות בטבע האדם, במידותיו וביחסיו אל זולתו. הוא משעשע ומבדח את הדעת באמצעות סיפורים אלגוריים שנונים, המיוסדים על האנשת החי, הצומח והדומם; כל דבר בעולם חי ומדבר במשלים האלה. מגמתו של המשל האיסופי אינה אסטתית-ספרותית בלבד, אלא בעיקר מוסרית-חינוכית. הוא נועד לאלף בינה, להדריך את האדם בהכרת המציאות, לרמוז לו איזוהי הדרך הטובה והמועילה שיבור לו בחיים.
מוסד ביאליק
מאת: איסכילוס
תיאור: 'הפרסים' אין להם אחות בין הטראגדיות היווניות, שניצלו מיד הכיליון והגיעו לידנו.
בשאר הטרגדיות נזקקו הטראגיקנים לפרשיות מיתיות, ואילו ה ' פרסים' הועלתה פרשה היסטורית: המלחמה שהייתה בין הפרסים ובין היוונים בראשית המאה החמישית לפני ספרית הנוצרים; ולא בעבר קבע איסכילוס את עלילתה של יצירתו זאת, כי אם בהווה: המחזה הוצג בראשונה שנים אחדות אחרי קרב סלאמיס, שהמשורר נשתתף בו בהגינו על מולדתו מפני צבאות פרס (מתוך תקציר על הספר המופיע בכריכה פנימית).
מוסד ביאליק
מאת: פובליוס אובידיוס נזו
תיאור: יצירתו של פוליביוס אובידיוס נזו, מגדולי משוררי רומא, רצופה באגדות יוון ורומי אשר עובדו על-ידו לסוגים ספרותיים שונים: סיפור, מעשייה, אידיליה, אלגיה, מכתב אהבה, המנון ואפיגראמה.
לתרגום צירף שלמה דיקמן, מבוא מקיף על המשורר ותקופתו, מבחר ביבליוגראפי, הערות מבארות לגופי השירים ובסוף הכרך השני, מילון תיאולוגי.
מוסד ביאליק
מאת: פובליוס אובידיוס נזו
תיאור: יצירתו של פוליביוס אובידיוס נזו, מגדולי משוררי רומא, רצופה באגדות יוון ורומי אשר עובדו על-ידו לסוגים ספרותיים שונים: סיפור, מעשייה, אידיליה, אלגיה, מכתב אהבה, המנון ואפיגראמה.
לתרגום צירף שלמה דיקמן, מבוא מקיף על המשורר ותקופתו, מבחר ביבליוגראפי, הערות מבארות לגופי השירים ובסוף הכרך השני, מילון תיאולוגי.
מוסד ביאליק
מאת: מיכאל אבי-יונה
תיאור: ביסודו של הספר הונחה הבחינה הסוציולוגית. התפתחות האמנות הקלאסית מוארת בו מתוך ראיית כלל תולדותיה של החברה היוונית ושל תולדות החברות האחרות שבתוכן התפתחה. תיאורם של כל פסל או תמונה מלווה בתיאור המצב המדיני, החברתי, הכלכלי ואף בדעות פילוסופיות בנות הזמן.
"הגישות האפשריות לתולדות האמנות מרובות: יש גישה פורמלית, העוסקת בהתפתחות הצורות, וכנגדה גישה אסתיטית, וכן גישה פילוסופית. הלכתי אחר מורי, החוקר האיטלקי הדגול ביאנקי-באנדינלי, והשתדלתי להאיר את הדברים מתוך גישה חברתית. ראיתי להסביר את התפתחות האמנות הקלאסית בהקשרן של תולדות החברה היוונית ושל תולדות החברות האחרות, שבתוכן התפתחה אמנות זו. נמצא, כי הגישה הסוציולוגית מונחת ביסודו של חיבור זה, ומובן מאליו שדבר זה נעשה אגב שילובה של גישה זו בדיון רחב ככל האפשר בגופי היצירות, שהם עצם מורשתה של האמנות הקלאסית." (המחבר - מתוך ההקדמה)
מוסד ביאליק
מאת: נדב נאמן, שאול שקד, מנחם קיסטר, יוסף גייגר
תיאור: בעיני היהדות הייתה האמונה באלים  רבים "עבודה זרה", אבל  איך  נראתה בעיני מאמיניה?
בספר זה כונסו שנים עשר מחקרים מסכמים על הפוליתאיזם בסביבה התרבותית שבה התפתחו היהדות, הנצרות והאסלאם - פרי עטם  של כמה מטובי החוקרים.
הבנת התפיסות של הדתות הפוליתאיסטיות חיונית להערכה נכונה של המציאות הדתית המורכבת המשתנה שהייתה בארץ ישראל ובסביבתה במשך מאות שנים (בתקופת המקרא, בית שני, המשנה והתלמוד), ומזמינה את הקורא למחשבה מעמיקה יותר בדבר היחס בין  ה"אלילות" למונותאיזם.
יד יצחק בן-צבי
הצג עוד תוצאות