נמצאו 27 ספרים בקטגוריה
לכל הספרייה
מאת: שי פרוגל, דורית ברחנא לורנד
תיאור: הספר שלפנינו מספק מענה דחוף, עשיר ומאתגר לפער הבלתי נסבל במערכת החינוך הישראלית בין ההכרה שהחינוך לאמנות הוא יסוד מרכזי בפיתוח אישיות הצעירים ובהתחדשות התרבות לבין השוליות הנידחת שהוא זוכה לה בפועל במכלול תכנית הלימודים. המאמרים הנכללים בספר מלמדים על חשיבות החינוך לאמנות דרך הדגשת הזיקה שבין התפתחות אסתטית להתפתחות אתית ולהיבטים החברתיים של העשייה האמנותית. הספר פותח בדיון ממבט-על בשאלת מקומן של האמנויות במערכת החינוך, ובהמשכו מציע דרכים מעשיות לשילובן במערכות החינוך בבתי-הספר ובמכללות לחינוך.
הקיבוץ המאוחדמכון מופ"ת
מאת: אייל נווה
תיאור: בשנים האחרונות נשחק מעמדו של הנרטיב הציוני. גילויים חדשים על העבר וביקורות המציירות אותו כהבניה שנועדה לשמר את ההגמוניה של קבוצה חברתית שלטת, קוראים תיגר על ראייתו כאמת היסטורית בלעדית. מערכת החינוך אינה יכולה עוד להתעלם מהשיח הגועש בשאלת הנרטיב ונאלצת להתמודד עם התקפות כלפיו הן מצד חוגים אקדמיים המתויגים "פוסט־ציוניים" והן מצד הממסד הפוליטי. הספר עבר בסערה דן במחלוקות על העבר בישראל ואף בוחן אותן לנוכח ויכוחים דומים המתנהלים בעולם. לעומת הסוברים שיש לטשטש אותן בפתרונות מאולצים, מציע המחבר לרתום אותן לטיפוח תפיסת עבר מרובת פרספקטיבות.
הקיבוץ המאוחדמכון מופ"ת
מאת: יעל נתיב, הודל אופיר
תיאור: "כשאני רוקדת, לרגע אחד, כמה שניות קצרות, אני שוכחת הכול. את כל הבעיות, המבחנים והדברים הקטנים שמעצבנים אותי, ומתמסרת כולי לתנועה שדרכה אני מביעה את מי שאני. כשאני רוקדת אני נותנת את כולי, אני כאילו נמצאת בעולם אחר לגמרי שקצת קשה לתאר אותו במילים. אני כאילו מתעלה מעל לכל הדברים היומיומיים ומוצאת פורקן רגשות ענק. זו באמת הרגשה של התעלות, מעל לעולם ומעל לעצמך". (תלמידת כיתה י"א) "כל פעם יש לי את ההרהורים האלה, בגלל הגוף שהוא כל כך חמקמק, הפכפך ובלתי צפוי, עד מתי אני אוכל להמשיך לתפקד כמורָה בתחום הזה. זו חרדה שבהחלט מלווה אותי. בתור אחת שכל-כך מתעסקת במה יהיה, אני תמהה מה יהיה. אני רוצה לדעת שיהיה. יהיה המשך, שהוא יכול לקבל צורה ופנים שונות, אבל שאני אמשיך להתעסק עם הגוף, עם התנועה. נורא חשוב לי. ושאני אוכל מתישהו לבטא את עצמי מבחינה אמנותית דרך התחום הזה. שתהיה לי פריבילגיה כזאת". (מורה למחול, 39 ) העיסוק בריקוד בקרב ילדות ונערות בישראל הוא תופעה רחבת היקף, ועל-פי הסימנים הרבים היא עוד הולכת וגדלה. ילדות ונערות רבות מרקע תרבותי, עדתי, סוציו-אקונומי וגיאוגרפי שונה, פונות ללימודי ריקוד; נשים-רוקדות שרכשו השכלה גבוהה מקימות ומנהלות בתי ספר למחול, מלמדות ויוצרות בתחום. בתי ספר תיכוניים מקיימים מגמות מחול לבגרות, ובתי ספר יסודיים מעשירים את תכני הלימוד בהם בתנועה ומחול. אחורי הקלעים של עולם הריקוד האמנותי בישראל מתרחב ותוסס, המדינה רוקדת. אולם למרות ייחודה והיקפיה זכתה זירה חברתית-חינוכית זו, שצבעה המגדרי מובהק, אך למעט תשומת לב מחקרית. הספר סדקים של חירות, השוזר את מחקריהן של שתי חוקרות, מציע מבט אתנוגראפי עשיר ומקורי על שדה החינוך למחול בישראל בראשית האלף השלישי. המחברות בוחנות את התנאים הסוציו-תרבותיים שבהם מתקיים חינוך לריקוד, את משמעות הריקוד והוראת הריקוד עבור נערות צעירות ונשים, את הכוח והסוכנות הטמונים בגוף הרוקד ובו-בזמן את גבולות הכוח ואת השוליות הנכרכים בעיסוק במחול. מרחבי הפעולה של רוקדות ומורות נחשפים לאורך הספר כמרחבים צרים, שלמרות שוליותם וזניחותם מאפשרים מידה של חופש, גופניות ואקזיסטנציה שאינה מתממשת או מתאפשרת במרחבי חיים אחרים. הכותבות רואות בספרן המשותף נדבך נוסף בדיאלוג שהן מקיימות ביניהן, ומעשה פמיניסטי מתוך עמדה אידיאולוגית המניחה שידע נוצר בין אנשים מתוך שיתוף ושילוב ביניהם.
הקיבוץ המאוחד
מאת: רונן א. כהן
תיאור: המהדורה השלישית של ספר הלימוד לפרסית מודרנית, מכילה תוספות המלוות את הלימוד והופכות אותו לחווייתי, יעיל ומדויק. במהדורה נוספו שירים מתורגמים בתוספת אקורדים לליווי מוסיקלי, וכן פתרונות לתרגולים המופיעים בספר. הספר מונגש לסטודנטים בעימוד ותצורה חדשה ומאפשר רכישת ידע ואתגר לימודי עבור לומדי וחובבי השפה הפרסית, הקניית כלים בסיסיים לרכישת השפה על כללי דקדוקיה והוראותיה השונות, וצבירת אוצר מילים רחב. בעזרת תרגולי אוצר המילים, דיאלוגים, זמנים ופעלים המופיעים בפרקי הספר, יוכל הלומד להרחיב את ידיעותיו וביטחונו בלימוד השפה הפרסית בקלות ובצורה פשוטה, נוחה ועקבית.
הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל
מאת: שרה קלימן
תיאור: בחודש אייר תשע"ה (מאי 2015) התקיים במכון מופ"ת כינוס בין-לאומי מקוון שנשא את השם "עברית בקוונה תחילה - הוראת העברית כשפה נוספת לאוכלוסיות מגוונות בישראל ובעולם". הכינוס היה אבן דרך חשובה בתהליך הפיתוח של מסלול פעילויות בנושא "הוראת העברית כשפה נוספת בישראל ובעולם". על פיתוחו של מסלול זה מופקד הערוץ הבין-לאומי של מכון מופ"ת בניסיון להיענות לצרכים שזוהו בקרב מורים לעברית בישראל ובתפוצות: למורים בארץ נחוצות דרכים ושיטות עדכניות שיסייעו בידם לגייס את אמצעי התקשורת ואת הטכנולוגיה המתקדמת לטיפוח החינוך האורייני-לשוני. בתפוצות יש צורך בהכשרה של מורים מקצועיים ומיומנים, ואלה זקוקים להעמקת הידע שלהם עצמם ולהיכרות עם שיטות הוראה עדכניות. הכינוס המקוון התמקד בסוגיות בהוראת העברית כשפה נוספת לאוכלוסיות מגוונות בארץ וברחבי העולם ובאתגרים שהן מציבות למורים, למורי מורים, לחוקרים, לאנשי חינוך ולמעצבי מדיניות. בכינוס התקיימו הרצאות, סדנאות והיצגים קצרים, ובאמצעותם הוצג ידע רב ומגוון בתחום הוראת העברית כשפה נוספת. כדי לשמר את הידע, להרחיבו ולהפיצו הוחלט לפרסם אסופת מאמרים שתתבסס על היצגי הכינוס. המציגים התבקשו להגיש את ההיצגים בתבנית של מאמר מדעי. המאמרים שהוגשו הועברו לשיפוט של חברי הוועדה המדעית של הכינוס, ועתה הם מפורסמים באסופה זו.
מכון מופ"ת
מאת: שוש ברוש
תיאור: בלקט זה שבעה מאמרים מתורגמים מאנגלית, שנכתבו בידי מיטב החוקרים בתחום האוריינות. עניינם של המאמרים - אוריינות במובן העדכני שלה: הם מדגישים מסרים ערכיים-חינוכיים שבמרכזם עומדים הלומד והחברה, מתמקדים בתהליכים הכרוכים בכתיבה ובקריאה ומציגים מודלים חדשים של למידה ושל הוראה. הלקט מיועד למורים, במיוחד לאלה המלמדים הבנה והבעה, וכן לסטודנטים ולהורים, באשר גם הם מורים.
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
מאת: עינת ליכטינגר
תיאור: הספר עוסק בשיפור ההבעה בכתב של תלמידים. הכתיבה היא פעילות תובענית הן קוגניטיבית והן רגשית, ואצל כותבים רבים היא תהליך קשה ומעורר חרדות. מטרת ספר זה היא לסייע למורים לתת כלים לתלמידים מתקשים שיקלו עליהם את תהליך הכתיבה. הספר מציע תהליך אבחוני לבדיקת מצבו של התלמיד בכתיבה ותהליך הוראה של אסטרטגיות ותהליכי ויסות שיוכלו לקדם אותו. הוראת האסטרטגיות ותהליכי הוויסות מפתחת את הלמידה העצמית של התלמיד, את הידע המטה-קוגניטיבי שלו ואת המוטיבציה שלו לכתיבה. הספר מציע למורה או למאבחן כלי אבחון פרטני המאפשר לאתר את תהליכי הוויסות והאסטרטגיות שהתלמיד מפעיל בכתיבה ואת התהליכים שחסרים לו. הכלי האבחוני הוא כלי ייחודי משום שהוא מציע בדיקה של תהליך הכתיבה עצמו, ולא רק של התוצרים של התלמיד (עינת ליכטינגר
מכון מופ"ת
מאת: סמדר דוניצה-שמידט, עפרה ענבר-לוריא
תיאור: מערכת החינוך בישראל מתמודדת עם סוגיות לשוניות מורכבות הנובעות ממאפייניה הרב-לשוניים והרב-תרבותיים של החברה הישראלית, שבה חברו יחדיו עברית וערבית, שפות עולם ושפות מהגרים. מטרתו של ספר זה להציג מחקרים וסקירות הנוגעים בחלק מהסוגיות ומהאתגרים הלשוניים הרבים והמגוונים הקיימים בהקשר הישראלי. זאת על מנת להציף את המורכבות המאפיינת את סוגיות הלשון המרתקות הללו ולהגביר את המודעות לקיומן ולאינטראקציה הייחודית ביניהן. בש היקפו הרחב פוצל הספר לשני חלקים. הוא כולל 23 מאמרים של הטובים מבין חוקרי השפות בישראל העוסקים בהיבטים שונים של הוראת השפות למטרות שונות ולאוכלוסיות יעד מגוונות: הוראה ורכישה של העברית כשפה שנייה, הוראת הערבית כשפה שנייה, הוראת האנגלית והוראת שפות נוספות וביניהן רוסית, אמהרית, ספרדית, צרפתית, יידיש וסינית. הספר מיועד לקובעי מדיניות, לחוקרים, למורי מורים, למורים ולסטודנטים העוסקים בחקר שפות בישראל ובהוראתן, וכן לקהל הרחב שימצא עניין בסוגיות המרתקות המשקפות את המרקם הייחודי הלשוני והתרבותי של החברה הישראלית.
מכון מופ"ת
מאת: סמדר דוניצה-שמידט, עפרה ענבר-לוריא
תיאור: מערכת החינוך בישראל מתמודדת עם סוגיות לשוניות מורכבות הנובעות ממאפייניה הרב-לשוניים והרב-תרבותיים של החברה הישראלית, שבה חברו יחדיו עברית וערבית, שפות עולם ושפות מהגרים. מטרתו של ספר זה להציג מחקרים וסקירות הנוגעים בחלק מהסוגיות ומהאתגרים הלשוניים הרבים והמגוונים הקיימים בהקשר הישראלי. זאת על מנת להציף את המורכבות המאפיינת את סוגיות הלשון המרתקות הללו ולהגביר את המודעות לקיומן ולאינטראקציה הייחודית ביניהן. בשל היקפו הרחב פוצל הספר לשני חלקים. הוא כולל 23 מאמרים של הטובים מבין חוקרי השפות בישראל העוסקים בהיבטים שונים של הוראת שפות למטרות שונות ולאוכלוסיות יעד מגוונות: הוראה ורכישה של העברית כשפה שנייה, הוראת הערבית כשפה שנייה, הוראת האנגלית והוראת שפות נוספות וביניהן רוסית, אמהרית, ספרדית, צרפתית, יידיש וסינית. הספר מיועד לקובעי מדיניות, לחוקרים, למורי מורים, למורים ולסטודנטים העוסקים בחקר שפות בישראל ובהוראתן, וכן לקהל הרחב שימצא עניין בסוגיות המרתקות המשקפות את המרקם הייחודי הלשוני והתרבותי של החברה הישראלית.
מכון מופ"ת
מאת: עדנה רובין, ורדה בר, היידי פלביאן
תיאור: בספר זה מוצגים רעיונות להוראת מדעים בכיתות הטרוגניות שמשולבים בהן תלמידים עם ליקויי למידה. הספר מציע ללמד מדעים את כלל התלמידים באמצעות גישת "הוראת מדעים מפעילה״ active learning instruction)) התורמת לפיתוח מיומנויות קוגניטיביות ומיומנויות תשתית גופניות. גישת ההוראה מבוססת על תאוריות למידה ועל גישות הנסקרות בהרחבה לאורך פרקי הספר. במרכז גישת ההוראה המפעילה עומד עקרון הלמידה ההתנסותית. השימוש בהוראה מפעילה במדעים הוא חלק טבעי מאימון ותרגול המובילים לשיפור מיומנויות לקויות של תלמידים עם ליקויי למידה. טיפוח המיומנויות נעשה תוך כדי הוראת התכנים המדעיים. הוראה מפעילה של תוכן מאפשרת פיתוח של מגוון מיומנויות, כגון ארגון של עצמים, זמן ומרחב, אימון המוטוריקה הגסה והעדינה לשם ביצוע פעולות במדעים כמו מדידה ודיווח. על פי המודל המוצע בספר, הפעילויות צריכות להיות מכוונת למוכנות התלמידים בכל שלב. מערך מגוון של אמצעי המחשה ציוריים ומילוליים מלווה את הפעלת התכנית על כל שלביה. מרבית הפעילויות המוצגות בספר נוסו והותאמו לעבודה עם תלמידי בית הספר היסודי, והן משמשות בסיס לפיתוח חשיבה מדעית בבית הספר היסודי ואחר כך גם בחטיבת הביניים ובתיכון. בספר משולבות גם דוגמאות מנושאים שיתאימו להוראה בחטיבת הביניים, כדי שיובן הרצף בתהליכי החשיבה והלמידה של כלל התלמידים.
מכון מופ"ת
מאת: דב לנדאו
תיאור: הספר "כיצד שואלים, כיצד חושבים וכיצד משיבים?" מלמד לשאול שאלות ולחשוב, כדי להשיב תשובות. שלושת המושגים הללו הם שלושה אספקטים של אחדות אחת, ובכל תשובה, בכל מצב ובכל חוויה טמונות השאלות המיוחדות להם. החשיבה היא דו-סטרית, ומובילה מן השאלה אל התשובה, אך גם מן התשובה ניתן לפענח את השאלה. העולם הוא חידה שתשובתה בתוכה, והשביל שביניהם מוביל לשני הכיוונים. מצער שדרכי החשיבה שהן גם דרכי שאלה, לא נלמדו דרך שיטה בצמוד למקצועות הלימוד במערכת החינוך. הספר כולל מספר מערכות של שאלות על-פי מושגי החשיבה, וכן על-פי שיטות מיון אחרות כגון שאלות רחבות וצרות, סגורות ופתוחות, שאלות מפתח ושאלות ציר, שאלות של בעד ונגד, של סיבות ותוצאות ועוד. כן נוספה מערכת של מיון חדש, על-פי יסודות הספרות ועקרונותיה, כגון המטאפורה, המטונימיה, הסמל, הסונטה, האידיליה, האפוס, הדמויות, העלילה, הריתמוס, החרוז ועוד. על כל אלה נבנו שאלות הולמות, והחשיבה כוונה מן השאלה ומן הצורה אל התשובה ואל המשמעות. לכל הקטגוריות הללו הוצמדו קטגוריות מקבילות של תשובות. תלמידים ואף בוגרים נדרשים לעיתים להשיב "תשובה מעמיקה", אך הם מתקשים במשימה, מפני שלא למדו את דרכי ההעמקה. ספרנו משתדל לתת הסבר לטיב התשובה החסרה, השלמה, המלאה, והמעמיקה. על בסיס רחב ורב צדדי זה נבנתה בסוף הספר דרך ההוראה הרב-ממדית המודעת. בספר תרגילים רבים מן הספרות, מן המקרא ומן האגדה.
שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור
מאת: אסתר טוב לי, יחיאל פריש
תיאור: המסע האורייני, שחווה כל בר אוריין מינקות ועד יומו האחרון, הנו מסע המשקף את החוסן הערכי והתרבותי של החברה, שאנו חיים בה. העם היהודי, שכונה "עם-הספר" משחר ההיסטוריה, מאבד לאחרונה את מקומו המרכזי של הספר בחיינו. מסע אורייני מוצלח יצמצם את הבערות המהווה מקור לדאגה עצומה של מתווי מדיניות, פילוסופים וחוקרי חינוך. מסע אורייני מוצלח אף יאפשר פיתוח הון אנושי שיביא לקדמה של הדור הבא. קידום היכולת האוריינית של ילדי ישראל הוא משימה חינוכית ראשונה במעלה של מורי-מורים, הורים, פרחי הוראה ותלמידים. בספר "המסע האורייני" שני שערים: השער ראשון "תאוריה כבסיס למעשה ההוראה", מביא לראשונה בישראל אסופה של מחקרים המהווים את גוף הידע העדכני בנושא קריאה וכתיבה. אסופת המחקרים נוגעת לתחומי האוריינות השונים ומשלבת תמיד את המחקר בעולם על הנושא. ייחודו של הספר הוא, שבשונה מחקר הקריאה, שנסוב סביב השפה האנגלית, כאן בכל נושא קיימת התייחסות ספציפית לשפה העברית ולמחקרים עדכניים וייחודיים לה. השער השני "מן המחקר אל מעשה ההוראה – סוגיות נבחרות בעולם הקריאה והכתיבה" מביא מחקרים ייחודיים של המחברים בתחום הקריאה והכתיבה, מתוך אוריינטציה אל השדה ואל עבודת המורים בגן ובכיתה. זהו מסע אורייני המתחיל בגיל הגן, ממשיך לתלמידי בית-ספר היסודי, לקויי למידה, עם הפרעות קשב. משם מתקדם לחטיבת-הביניים ומסיים בתלמידים בעלי מוגבלות קשות ומורכבות. הפרקים בשער השני עוסקים בנושאים בוערים בתחום האורייני. בכל פרק קיים ניתוח של הידוע בישראל ובעולם על אודות הנושא, הרחבת היריעה בהצגת מחקר ייחודי של המחברים, שנועד לתרום להבנה מעמיקה של התופעות הנחקרות ובהצעת תכנית התערבות "מבוססת מחקר" לקידום התלמידים.
שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור
מאת: דורית פטקין, אביקם גזית
תיאור: סוגיית הוראת המתמטיקה והשפעתה על הישגי התלמידים בתחום אינה יורדת מסדר היום. אסופת המאמרים בספר זה כוללת מגוון מחקרים עדכניים של מיטב חוקרי החינוך המתמטי ומומחים להוראת התחום, הבוחנים מגוון היבטים של סוגיה חשובה זו. הספר מצייר את תמונת עולמם של מורי המתמטיקה בבית הספר היסודי, תוך התייחסות לארבעה היבטים שמרכיבים את עולמו המקצועי של המורה למתמטיקה: תהליך ההכשרה, הידע המקצועי, הידע הפדגוגי ומאפייני האישיות. המאמרים הכתובים בגובה העיניים יוכלו לעניין קהל רחב של קוראים: חוקרים, מורים, מתכשרים להוראה, הורים ותלמידים.
מכון מופ"ת
מאת: יהודה אשכנזי
תיאור: מחקרים רבים מראים ששילוב משחקים דידקטיים בתהליך הלימוד בכלל ובלימוד המתמטיקה בפרט משפר את קליטת החומר הלימודי. בנוסף לכך, הפעילות המשחקית משפרת את האווירה בכיתה, מגבירה את הביטחון העצמי של התלמידים וכן יוצרת קישור בין הנאה ללימוד. ספר זה מכיל מספר רב של פעילויות מהנות ומשחקים אשר נועדו לשפר את התפישה המתמטית של ילדים בבתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים. חלק מן הפעילויות הן פרי פיתוח מקורי של המחבר וחלקן מבוסס על משחקים ופעילויות מוכרות שעברו שינוי כלשהו כדי להתאימן ליעדים שהוצבו. חלק גדול מן הפעילויות נוסה בכיתות שונות בבתי ספר יסודיים וחלקן בחטיבות ביניים. בעקבות הלקחים שנלמדו מניסיונות אלו נערכו שינויים במבנה המקורי של הפעילויות. (מתוך ההקדמה).
הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל
מאת: שרה הרשקוביץ
תיאור: "לכל בעיה יש פתרון, שאם לא כן - לא הייתה בעיה" (איינשטיין 1955-1879).
ספר זה עוסק בניתוח בעיות מילוליות במספרים טבעיים ובפתרונן, כפי שעוסקים בהן בלימודי המתמטיקה בבית הספר היסודי.
המחקר העוסק בחינוך מתמטי, במהלך שלושים השנים האחרונות, חושף בפנינו מרחב גדול של הבחנות בין סוגי הבעיות השונות, סוגי קשיים הנובעים ממבנה הבעיות, וסוגי קשיים הנובעים ממרכיבים קוגניטיביים המופיעים אצל התלמידים הצעירים בזמן העיסוק בבעיות המילוליות השונות.
מטרתו המרכזית של הספר היא להציג בפני מורים, מדריכי מורים, סטודנטים להוראה, הורים ושאר המתעניינים,
ד"ר שרה הרשקוביץ עומדת בראש צוות המתמטיקה במרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח), ובראש המסלול להוראת מתמטיקה לבית הספר היסודי במכללה האקדמית הדתית לחינוך שאנן.
היא עוסקת בפיתוח חומרי לימוד כתובים וממחושבים, מחקר, ופיתוח מקצועי של מורים.
תחום מחקרה העיקרי הוא ניתוח בעיות מילוליות המתאימות לבית הספר היסודי ודרכי הפתרון שלהן.
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
מאת: תלמה לויתן
תיאור: הספר מיועד לקוראים המתחילים בלימודי המתמטיקה המתקדמת, למורים למתמטיקה בבתי הספר ולמעוניינים לרענן את הידע שלהם במתמטיקה מתקדמת.
הספר נכתב כמורה דרך הדרגתי וידידותי במסלול השואף להשגת היעדים הבאים: היכרות עם השפה המתמטית ועם חוקי הלוגיקה; התנסויות מגוונות בפעילויות מתמטיות מקובלות: הכללה, הסקה, הגדרה, הוכחה מתמטית וכדומה; חיזוק והעמקה של ידע קודם )שנרכש בבית הספר( במתמטיקה; הצגה פורמלית של מושגי מפתח במתמטיקה מתקדמת; פתיחת צוהר למגוון רחב של נושאים חדשים.
בבסיס הספר עומדת ההחלטה להקדים ללימודי המתמטיקה המתקדמת דיון מקיף בשפה, בתרבות ובחשיבה הנדרשות מהעוסקים במתמטיקה מתקדמת. ההדגמה של המושגים ושל הרעיונות החדשים מתבססת בעיקר על תכנים מהמתמטיקה בבית הספר העל-יסודי - גישה שנועדה לסייע לרענן את זיכרון הקוראים בנושאים שהם נכסי צאן ברזל של כל מתמטיקאי מתחיל.
כל אלה יקבלו ניסוח חדש בשפה מתמטית מדויקת ומבוססת המדגישה את הרעיונות המתמטיים הכלליים העומדים בבסיסם.
מכון מופ"ת
מאת: רות ליטאי-יעקבי
תיאור: מי שניסו אי פעם לשפר את קולם ואת הגייתם מכירים את התרגילים החדגוניים ונטולי ההשראה כמו: “מָה – מֶה – מִי – מוֹ – מוּ...״ הכרוכים בכך.
אמנם אין מנוס מתרגול מונוטוני חיוני זה, אך אפשר להשיג תוצאות טובות בדרכים מהנות ויעילות יותר, למשל באמצעות תרגילים שיטתיים, מחורזים וקצביים, שלא חסר בהם אלמנט של שעשוע והם מתרכזים בכל פעם בהגה אחד ובצירופיו (טאוטופוניה). את אלה מציע הספר דבר דבור ואופניו.
הספר המציע הסברים מפורטים בצד הצעות להפיכת תרגילי הדיבור לתרגילי זמרה, מיועד לכל המשתמשים בקולם בפומבי או המתעתדים להשתמש בו, בהם זמרים, קריינים, שחקנים ואף מורים ועורכי דין. הוא יכול לשמש גם כלי עזר למטפלים בקול ולקלינאי תקשורת בעבודה עם מטופליהם, למנצחי מקהלות - לשם עבודה עם זמריהם, ולכל המעוניינים לאתגר את ההגייה (דיקציה) שלהם ולשפרה.
כערך מוסף, בכוחם של תרגילים אלה לתרום לשיפור איכותם של הקול הדובר והקול המזמר כאחד.
מכון מופ"ת
מאת: דינה תירוש, פסיה צמיר, נאוה אזהרי, רונית קליין
תיאור: זהו ספר שני בסדרת הספרים "יבול" (יחידות הוראה במתמטיקה ובהוראתה להכשרת מורים בבתי-ספר יסודיים). הסדרה מיועדת למורים בבתי ספר יסודיים ועל-יסודיים ולסטודנטים להוראת המתמטיקה.
חלק מהספרים בסדרה ידונו בסוגיות ובדילמות בהוראת מתמטיקה ואחרים יעסקו בנושאים הוראתיים ספציפיים.
החוברות כולן מתייחסות להיבטים מתמטיים, היסטוריים, פסיכולוגיים, דידקטים ומתודיים, ומציגות גישות מקוריות שיוכלו לסייע למורים בהווה ובעתיד במילוי המשימות המורכבות הכרוכות בהוראת מתמטיקה.                
רמות
מאת: אפרים פישביין, דינה תירוש, מיכאל קורן, אביבה ברש, רונית קליין, בועז שני, נאוה אזהרי, אביבה טולדו
תיאור: זהו ספר ראשון בסדרת הספרים "יבול" (יחידות הוראה במתמטיקה ובהוראתה להכשרת מורים בבתי-ספר יסודיים). הסדרה מיועדת למורים בבתי ספר יסודיים ועל-יסודיים ולסטודנטים להוראת המתמטיקה.
חלק מהספרים בסדרה ידונו בסוגיות ובדילמות בהוראת מתמטיקה ואחרים יעסקו בנושאים הוראתיים ספציפיים.
החוברות כולן מתייחסות להיבטים מתמטיים, היסטוריים, פסיכולוגיים, דידקטים ומתודיים, ומציגות גישות מקוריות שיוכלו לסייע למורים בהווה ובעתיד במילוי המשימות המורכבות הכרוכות בהוראת מתמטיקה.
רמות
מאת: אפרים פישביין, דינה תירוש, מיכאל קורן, אביבה ברש, רונית קליין, בועז שני, נאוה אזהרי, אביבה טולדו
תיאור: זהו ספר ראשון בסדרת הספרים "יבול" (יחידות הוראה במתמטיקה ובהוראתה להכשרת מורים בבתי-ספר יסודיים). הסדרה מיועדת למורים בבתי ספר יסודיים ועל-יסודיים ולסטודנטים להוראת המתמטיקה.
חלק מהספרים בסדרה ידונו בסוגיות ובדילמות בהוראת מתמטיקה ואחרים יעסקו בנושאים הוראתיים ספציפיים.
החוברות כולן מתייחסות להיבטים מתמטיים, היסטוריים, פסיכולוגיים, דידקטים ומתודיים, ומציגות גישות מקוריות שיוכלו לסייע למורים בהווה ובעתיד במילוי המשימות המורכבות הכרוכות בהוראת מתמטיקה.
רמות
מאת: מרים בן-יהודה, בת-שבע אילני
תיאור: הספר פיתוח חשיבה מתמטית בגיל הרך מציג תכנית להכשרת מורים וגננות לפיתוח חשיבה מתמטית בגיל הרך. בתכניו משולב המאגר "עוד מעט חשבון", שיצא ופותח במרכז להוראת המתמטיקה במכללה האקדמית בית ברל.
הספר מיועד לכל העוסקים בתחום ההוראה: למורי מורים ולמדריכים פדגוגיים בעבודתם עם סטודנטים במסלול לגיל הרך במסגרת קורסים העוסקים בפיתוח חשיבה בכלל וחשיבה מתמטית בפרט, וכן למורים ולגננות בפועל.
הרציונל העומד מאחורי כתיבת הספר הוא הצורך לפתח הבנה משמעותית של רעיונות מתמטיים ולמצוא דרכים לפיתוח חשיבה, תוך כדי התנסות בלימוד חוויתי ומאתגר. לפיכך גישת ההוראה המוצגת בספר מושתתת על התנסות עצמית וחוויתית בדרך החושפת את הלומדים לתכנים, לתאוריות, למושגים, לאסטרטגיות ולדרכים לתכנון יחידות הוראה עבור הילדים בנושא פיתוח החשיבה המתמטית.
יחידות ההוראה המוצגות בספר עוסקות בתחום הידע הפדגוגי בהוראת המתמטיקה, במיומנויות החשיבה הדרושות לפעילות מתמטית, בהיבטים הפסיכולוגיים וההתפתחותיים הקשורים בלמידת מתמטיקה בגיל הרך, בתכנים המתמטיים ובקשיים העולים מהוראתם.
ד"ר מרים בן יהודה, מרצה במכללה האקדמית בית ברל בתחום החינוך המיוחד ובעלת התמחות בהוראת מתמטיקה לתלמידים מתקשים. מדריכה דידקטית במתמטיקה, עוסקת בכתיבה ובפיתוח חומרי הוראה-למידה, ובינהם המאגר "עוד מעט חשבון".
ד"ר בת-שבע אילני, בעלת התמחות בחינוך מתמטי במכללה האקדמית בית ברל ובאוניברסיטה הפתוחה.
עוסקת בכתיבה, במחקר ובפיתוח חומרי למידה, בינהם המאגר "עוד מעט חשבון". השתתפה בכתיבת הספר "יחס ופרופורציה:מחקר והוראה בהכשרת מורים למתמטיקה", בהוצאה משותפת של מכון מופ"ת והוצאת אח.
מכון מופ"ת
מאת: צביה מרקוביץ
תיאור: המורה המלמד מתמטיקה צריך להתמודד מדי יום עם אירועים מתמטיים שונים המתרחשים בכיתה. לשם כך עליו להיות בעל ידע מתמטי רחב, להכיר היטב את דרכי החשיבה של התלמידים ולדעת כיצד להסביר להם בשנית נושאים שלא הבינו.
עיסוק מוקדם באירועים מתמטיים וניתוחם יעשיר את הרפורטואר של המורה ויכין אותו להתמודדות בזמן אמת בכיתה.
האירועים המתמטיים הכלולים בחוברת זו עוסקים בנושאים מתמטיים שונים הנלמדים בבית הספר היסודי ועוזרים להרחיב את הידע המתמטי של המורה ואת ידע התוכן-הפדגוגי שלו. הם מעודדים את המורה לחשוב ולהרהר על נושאים הקשורים להוראה בכלל ולהוראה שלו בפרט, מחדדים את ההקשבה לדברי התלמידים וממקדים את ההסבר לשאלה או להתלבטות של התלמיד.
האירועים המתמטיים שבחוברת זו מתאימים לעבודה הן עם סטודנטים להוראה והן עם מורים בפועל במסגרת של קורס, סדנה או השתלמות, כמו גם במסגרת בית ספרית בידי קבוצה קטנה של מורים או בידי מורה יחיד.
מכון מופ"ת
מאת: דינה תירוש, אביבה ברש, פסיה צמיר, רונית קליין
תיאור: יחידת ההוראה "היבטים פסיכולוגיים בהוראת המתמטיקה" עוסקת בתכנים מתמטיים הנלמדים  בבית הספר היסודי מתוך פרספקטיבה רחבה.
ביחידה זו שלושה פרקים מרכזיים:
א. תכונות המתמטיקה כתחום דעת.
ב. המרכיבים העיקריים של הפעילות המתמטית: המרכיב האלגוריתמי, המרכיב הפורמלי והמרכיב האינטואיטיבי.
ג. עקביות מתמטית ומצבי אי הגדרה: המקרה של חילוק באפס.
יחידת ההוראה מיועדת לעוסקים בהכשרה להוראת מתמטיקה בבית הספר יסודי: מורים להוראת מתמטיקה במכללות ובסמינרים למורים, מרכזי מקצוע, מדריכים בהשתלמויות מורים ובמרכזים פדגוגיים, במרכזי מורים אזוריים ובמרכזי מורים ארציים. ניתן להשתמש בפעילויות המוצעות ביחידה זו גם במסלולים העוסקים בהכשרת מורים להוראת מתמטיקה בחטיבת הביניים.
מכון מופ"ת
מאת: יהודית ברק, אריאלה גדרון
תיאור: "המסע של תכנית שח"ף (שיתוף חינוכי פעיל) במכללת קיי החל לפני כשבע שנים. במכללה שררה אז תחושה מוזרה; בשטח קיבלו את בוגרינו בזרועות פתוחות. הם השתלבו ב"שדה" בקלות ובמהירות, ונחשבו למורים מצליחים. אך לנו הייתה הרגשה אחרת. שהרי אנחנו רצינו לראות מורים שאינם "משתלבים במערכת", אלא פועלים לשנות אותה. רצינו במורים שמגמתם לשפר את החברה ולא רק את מעשה ההוראה עצמו. כך יצאה לדרך תכנית שח"ף, המכשירה מורים ברוח "חתרנית". היא מדגישה את חשיבות הדרך ולא רק את קדימות המטרה. היא מציבה במרכזה את הדיאלוג ולא רק את התחרותיות. היא מחשיבה את השותפות ואת הקהילה ולא רק את היחיד ואת הישגיו" (מתוך: פרופ' שלמה בק; פתח שבר)
הספר שלפניכם מציין תחנת ביניים במסע לעבר הכשרת מורים אחרת. הוא מציג עבודות מחקר של חברי צוות שח"ף, הבוחנות את התהליך הזה כדרך חלופית אפשרית של חינוך להוראה ומציע מודל דינמי אפשרי של שיתוף חינוכי פעיל, הנטווה ונכתב בידי העוסקים במלאכה.
"בשח"ף ... הכלי היחידי כמעט שקיבלתי כדי לצאת למסע הזה בנבכי מערכת החינוך היה תחושת שייכות ואכפתיות. אני פשוט הרגשתי שווה יותר, יכולה יותר, מצליחה יותר, משנה...היום בכיתה שלי, אני משתדלת להיות בעבור תלמידיי המורה שרציתי תמיד שתהיה לי. בשח"ף למדתי להכיר ולהוציא אותה מקרבי." (ענת, סטודנטית בשח"ף) "אני מאמינה שבאתי לשח"ף עם משהו, של 'ככה אני', 'ככה אני עובדת וחושבת', אבל בשח"ף אמרו לי: "בואי תבדקי את מה שאת עושה ותבדקי גם דרכים אחרות..." צמחתי, למדתי לראות את הדברים אחרת." (דורית, סטודנטית בשח"ף).
מאת: שמאי גלנדר, אלי ברוך, תמר עזר, לורית רמון
תיאור: הקשיים הכרוכים בהוראת הנבואה מוכרים וידועים לכל מורה למקרא. יחידת הוראה זו, המיועדת בעיקר למורי מכללות ולמורים בכיתות הגבוהות של בית הספר התיכון, מציגה דרכי התמודדות עם חלק מן הקשיים העיקריים. שבעת פרקי היחידה מייצגים מבחר של דרכי התמודדות עם נושאי אורך ועם נושאים ממוקדים. אלה וגם אלה מציעים ראייה מקיפה של הנבואות והבנתן על רקע הקשריהן, וכן התייחסות לתופעות עיצוב מקובלות וייחודיות.
מחבריה של יחידת ההוראה הנם בעלי נסיון רב בהוראה, בעיקר במכללת אורנים, וחלקם גם בחוג למקרא באוניברסיטת חיפה.
כולם התנסו בליווי של סטודנטים להוראה בעבודתם המעשית, בליווי של מורים בשנות עבודתם הראשונות בבתי ספר תיכוניים, וכן במתן הדרכה והשתלמות למורים מנוסים.
מכון מופ"ת
מאת: שרה שמעוני, אהובה לוין
תיאור: מדוע כל תלמיד לומד אחרת? במה שונים תהליכי הלמידה של כל תלמיד מאלו של חברו לכיתה? ובמה שונים התוצרים של הלמידה? כיצד ניתן לזהות את מרב ממדי השונות בלמידה באמצעות התבוננות בתלמידים שונים במהלך פעולתם בכיתה? כיצד ניתן להשתמש בידע על השונות בלמידה כבמנוף לתכנון ולביצוע תהליכי הוראה-למידה טובים יותר? כיצד ניתן להיענות למגוון הרב של צורכי התלמידים על מנת שכל אחד מהם יוכל למצות את הפוטנציאל הלמידה הטמון בו?
לשאלות אילו ניתנו תשובות נבחרות, הנגזרות מתוך גישותיהם של הווארד גרדנר על אינטליגנציות מרובות, רוברט סטרנברג על אינטליגנציה תלת קשתית, דיוויד פרקינס ונופי החשיבה, ל"ס ויגוטצקי וראובן פוירשטיין ושל תאורטיקנים אחרים, אשר עניינם במבני אינטליגנציה, בסגנונות הכרה ולמידה בגישות ללמידה ועיבוד מידע.
החוברת שלפנינו עוסקת בתאוריות שהוזכרו לעיל ובהשלכותיהן לתחום החינוך. היא מכילה רקע תאורטי רחב ומגוון ופעילויות שנועדו לעבד את לקחי התאוריות ולתרגל את השימוש בהם הלכה למעשה.
החוברת נועדה להכשרת מורים ולהשתלמותם באחד מן התחומים ה"חמים" בעידן הפוסט מודרני - האינדיווידואליזם.
מכון מופ"ת
מאת: אבנר בן-עמוס
תיאור: העבר הינו היבט חשוב בחייה של כל אומה, בהיותו אחד המרכיבים העיקריים בזהותה. היסטוריה משותפת וזכרונות משותפים, במיוחד אם הם משתרעים על-פני תקופה ממושכת, נעשים לעיתים קרובות מקור לגאווה ובסיס ללגיטימציה של טענות לאומיות. בין שההיסטוריה והזכרונות אמיתיים ובין שהם מדומים, חשיבותם נעוצה בכך שהם נחלתם של כל בני האומה, המוצאים בהם מכנה משותף שמאחד אותם מעבר למחלוקות החברתיות, הפוליטיות והדתיות.
הדבר נכון במיוחד כאשר מדובר באומה חדשה יחסית, כישראל, שמנסה להתגבש מתוך ריבוי של מסורות תרבותיות ושסעים חברתיים ודתיים המאיימים לפלגה. הקשר ההדוק בין ייצוג העבר והזהות הלאומית הופך כל ויכוח בנושא הזהות למאבק על העבר, במיוחד על זה המוצג לפני תלמידי בתי-הספר.
קובץ המאמרים מנתח את האופן שבו העבר הלאומי מוצג במערכת החינוך הישראלית, וממקם את הדיון הציבורי בו בהקשרים פוליטיים, חברתיים ותרבותיים. להוראת ההיסטוריה בבתי-הספר יש תפקיד-מפתח משום שהיא ממוקמת בתווך שבין הכתיבה ההיסטורית האקדמית לבין עיצוב הזיכרון הקולקטיבי.
רמות
הצג עוד תוצאות