נמצאו 13 ספרים בקטגוריה
לכל הספרייה
מאת: אבי גופר, שחל עבו
תיאור: לפני כ-10,500 שנים, לאחר מאות אלפי שנים שבהן חיו בני אדם בקהילות קטנות, שויוניות ונוודיות, התפרנסו ממשאבי הטבע כלקטים-ציידים ואכלו את מה שמכונה בימינו "דיאטת פליאו", התרחשה באזורנו מהפכה - "המהפכה החקלאית" או "המהפכה הניאוליתית". היה זה שידוד מערכות תרבותי-חברתי-כלכלי מכונן בהיסטוריה האנושית שהוביל ליצירת חברות יושבות קבע של יצרני מזון, צומחות וגדלות בהיקפן, צפופות, מורכבות ומרובדות, שהולידו את התרבות המערבית. קבוצת הצמחים שבוייתה והייתה למרכיביה של "חבילת הגידולים" הניאוליתית במזרח הקרוב כוללת את השעורה, שני מיני חיטה, האפון, העדשה, החמצה (חומוס), בקיית הכרשינה וכן פשתה. רוב המינים האלו מספקים עד היום חלק ניכר מהתוצרת החקלאית המזינה את האדם וחיות המשק שלו. בעלי החיים שבויתו באותה מהפכה הם העז, הכבש, הבקר והחזיר, ומאוחר יותר בויתו עצי פרי - זית, גפן, תאנה, רימון ותמר. אי לכך, יש להכיר בעובדה שהמהפכה החקלאית אימצה אל סביבת החיים והחברה האנושית כבר לפני למעלה מ-10,000 שנים את מרכיבי התזונה הבולטים ביותר עד היום בחלקי עולם גדולים. המעבר לאורח חיים חקלאי דרש שינויים מרחיקי לכת בתפיסת העולם של האדם, כמו גם במבנה ובארגון החברתי, ואלו הובילו את החברה והתרבות האנושית במהרה אל המצב המודרני המוכר לנו כיום. הספר שלפניכם בוחן את שאלות היסוד הנוגעות לביות הצמחים במזרח הקרוב; הוא מציג היבטים שונים של ביות הצמחים ושל היחסים החדשים בין האדם לצמחים, ובינו לבין הטבע בכלל בעקבות הביות. המחברים מעלים את הטענה שביות הצמחים היה מהלך מהיר שהתרחש במרכז אחד, בדרום מזרח תורכיה ובצפון סוריה, ושהוא היה מהלך מתוכנן ומבוסס ידע שבמסגרתו בוייתה חבילת גידולים מאוזנת מהבחינה החקלאית ומהבחינה התזונתית
רסלינג
מאת: רוטחר ברחמן
תיאור: רב המכר העולמי אשר טוען כי בני אדם משגשגים במשבר, וכי טוב לבנו המולד ושיתוף הפעולה בינינו הם הגורמים המשמעותיים ביותר להצלחתנו ארוכת השנים על פני כדור הארץ. זאת אמונה המאחדת שמאל וימין, פסיכולוגים ופילוסופים, סופרים והיסטוריונים. ממקיאוולי עד הובס, מפרויד עד דוקינס, שורשי האמונה הזאת חדרו עמוק-עמוק למחשבה המערבית. בני אדם, כך תמיד מלמדים אותנו, אנוכיים מטבעם ונשלטים בידי האינטרס העצמי. אך מה אם זה לא נכון? "המין האנושי" מעלה טיעון חדש: ההנחה שיצר לב האדם טוב מנעוריו היא מציאותית, ואף מהפכנית. לאינסטינקט לשתף פעולה במקום להתחרות, לבטוח במקום לחשוד, יש בסיס אבולוציוני עוד מראשית הופעתו של ההומו ספיינס. זאת ועוד, בכך שאנחנו מניחים את הרע ביותר ביחס לאחר, אנחנו גם מקבלים את הרע ביותר בפוליטיקה ובכלכלה ובכל תחומי החיים. מחבר רבי-המכר רוטחר ברחמן לוקח כמה מהמחקרים והאירועים המפורסמים ביותר ובוחן אותם בהקשרים חדשים, ובכך מספק נקודת הסתכלות רעננה על 200 אלף השנים האחרונות בתולדות האנושות. מסיפור בעל זבוב אמיתי ועד לבליץ, מחוות שועלים בסיביר ועד לרצח ידוע לשמצה בניו יורק, מהניסוי בהלם חשמלי של סטנלי מילגרם באוניברסיטת ייל ועד לניסוי הכלא של סטנפורד, ברגמן מראה כיצד אמונה בטוב הלב ובאלטרואיזם של בני אדם יכולה ליצור צורת חשיבה ודרך פעולה חדשות שישמשו בסיס לשינוי חברתי אמיתי.
מאת: משה שוקד
תיאור: הספר מגולל קשת עשירה של חוויות ותופעות חברתיות מפרי מחקריו האתנוגרפיים ותצפיותיו בחיי היום־יום של האנתרופולוג משה שוקד, בישראל וארה"ב. רצף הפרקים מעלה סדרה של מפגשים חריגים במספר עולמות, דוגמת: שיקום בית הכנסת האורתודוכסי מימי ראשוני המהגרים לעולם החדש, בית הכנסת ההומוסקסואלי בניו יורק, קהילת היהודים המשיחיים בתל אביב־יפו, ועד ארגוני המחזירים בתשובה בניו יורק ובישראל. ומכאן לאירועי החיים האקדמיים: תנועת מחאה אוניברסיטאית נגד הכיבוש, הפתעות מטרידות באתיקת המחקר והיחסים הקולגיאליים בין מדענים, ועד לפולמוס המקצועני והציבורי, אודות מציאות הפיצול "העדתי" בחברה הישראלית. ביטויי מיניות קווירית, תהפוכות הזמן במרחב הפוליטי, הקהילתי, המחקרי, והסביבתי, מלווים את העדויות של תצפיתן מיומן.
כרמל
מאת: יובל לוריא
תיאור: האנתרופולוגיה חוקרת את ההוויה האנושית הרווחת בתרבויות אדם. אנתרופולוגיה פילוסופית מאפשרת לנו להרהר על משמעות ההוויה האנושית בתרבויות אדם. אחד המאפיינים של ההוויה האנושית, בשונה מההוויה של יצורם אחרים, הוא היותה הוויה של יצורים בעלי תרבות. במרוצתה בני אדם רוכשים תכונות ונטיות אישיות שונות המאפיינות לא רק אותם באופן אישי אלא גם את בני תרבותם ולעתים גם תרבויות אחרות. משמע, תרבות אנושית היא חלק מההוויה האנושית, כמו שתעופה בשמים היא חלק מההוויה של ציפורים. בין התכונות והנטיות התרבותיות המעצבות את ההוויה האנושית בולטת העובדה שבני אדם משתמשים בשפה אנושית, שהיא פרקטיקה משותפת המעצבת את חייהם, בהקנותה למתרחש בהם משמעות לשונית מעשית, אישית ומשותפת. שפה אנושית גם מחברת וגם מפרידה בין בני אדם, ודרכה נוצרות קבוצות לשוניות ותרבותיות שונות. בה-בעת, השימוש המעשי בה מבטא ומייצר היבטים שונים של חיים אנושיים בעלי משמעות אנושית מעשית, אישית, לשונית, תרבותית ומשותפת. ההכרה בתפקיד המעשי שהשפה תופסת בעיצוב משמעות ההוויה האישית והמשותפת של בני אדם בתרבויות שונות היא הבסיס לספרו של יובל לוריא. אנתרופולוגיה פילוסופית משלב תובנות פילוסופיות מהשיח האקזיסטנציאלי של מרטין היידגר עם תובנות מהשיח הפילוסופי של לודוויג ויטגנשטיין על שפה אנושית כצורת חיים מעשית ומשותפת של בני אדם. בתוך כך הוא דן בתולדות החשיבה הפילוסופית ביחס לתרבויות אדם מאז ביטויה בפילוסופיה היוונית הקדומה עד לחשיבה הפילוסופית המודרנית. הוא מאפשר לקוראים להרהר במשמעות חייהם בהקשר אישי, אנושי, תרבותי ופילוסופי.
רסלינג
מאת: עמנואל מרקס
תיאור: החלק הדרומי של חצי האי סיני הררי וצחיח ומיושב בדלילות. הוא משמש בית לכ-10,000 בדווים המתפרנסים מזה דורות בעיקר בעבודות חוץ. אם הפרנסה במקום דלה כל כך, מדוע ממשיכים הבדווים לגור במדבר הזה? ספרו של עמנואל מרקס מנסה להשיב על שאלה זו: האזור מספק לתושביו ביטחון כלכלי בזמנים שכלכלת השוק נחלשת והבדווים מאבדים את מקומות העבודה שלהם, ואילו רשתות חברתיות אמיצות מעניקות להם ביטוח חברתי כולל מפני מחלה, זקנה ושכול. לכל משפחה יש עדר עיזים קטן ובוסתן עם עצי פרי וירקות, אשר בעת מצוקה ניתן בזמן קצר להופכם לנכסי ייצור פעילים. כמו כן, גברים רבים יכולים להתפרנס במקצועות שונים, כגון מרפאים, מוהלים, בנאים, חופרי בארות, חייטים, נהגים ומדריכי תיירים, ואף כחברים בארגוני מבריחים. נוסף על כך, החברות בשבט מבטיחה להם גישה לאדמה ולאזורי מרעה בכל רחבי סיני. קשרי משפחה, שארות וידידות המתוחזקים על ידי הנשים הנשארות בבית מספקים סעד וסיעוד לעת צרה – אלה הסדרים סוציאליים שגם מדינות עשירות עשויות להתקנא בהם. הספר מבוסס על מחקר שדה שנעשה בעשור של הכיבוש הישראלי בסיני, ואחריו.
רסלינג
מאת: אנדרה לוי
תיאור: אסופת המאמרים על מלאכים, שדים ובני אדם מזמנת חוקרות וחוקרים שתרמו מפרי עטם לכבוד חתן פרס ישראל וחבר האקדמיה הלאומית למדעים, פרופ' יורם בילו, אשר תרם אף הוא מאמר משלו. הספר מציע קשת רב-גונית של מחקרים אשר במרכזם חקר התרבות במובָנָה הרחב ביותר; כל מאמר נכתב מפרספקטיבה אחרת, אבל איגודם יחד משקף נאמנה את גישתו המולטי-דיסציפלינרית של בילו. המופעים התרבותיים בספר מתייחסים לאזורים שונים על פני הגלובוס: ישראל, לוב, מרוקו, ספרד, קמבודיה וארצות הברית. הפרישה הגיאוגרפית הרחבה של שדות המחקר המיוצגים בספר זה אינה אופיינית לאנתרופולוגיה של מדינות קטנות דוגמת ישראל, ובכך ייחודה. ייחוד זה תואם את האתוס של האנתרופולוגיה – אחת משתי הדיסציפלינות שהדריכו את בילו (לצד הפסיכולוגיה) – המציע הזדמנות לשבור מחסומים אפיסטמולוגיים שמייצר המובן מאליו המקומי. בין הנושאים הנדונים: יחסי יהודים-מוסלמים בצפון אפריקה; הגבולות והזיקות בין חיים למתים ביהדות ובבודהיזם; האופנים שבהם מצוקות נפשיות מוּבָנות ומוּבְנות אצל מטפלים ומטופלים; ההיבטים הרטוריים והפרפורמטיביים של תהליכי גיור רשמיים בישראל; מוזיאונים היסטוריים כמוסדות נרטיביים; עולמן של מתקשרות בישראל, וארכיאולוגיה של מרבצי אשפה בעידן האנתרופוקן. המפגש הטקסטואלי בין המאמרים השונים מעודד קריאה שנעה בין התרבותי, החברתי, והפסיכולוגי; תנועה זו מהדהדת את החינוך האקדמי של בילו שהציב אותו לדבריו "בין שני עולמות": העולם הסוציו-תרבותי והעולם הפסיכולוגי. התנועה בין הפרספקטיבות הללו הולידה אסופת מאמרים בין-תחומית ורב-דיסציפלינרית הכוללת עבודות עשירות, מורכבות ורבות-פנים.
רסלינג
מאת: חנה יפה
תיאור: ספרה של חנה יפה נפתח בתיאור מאבק להצלת מרחב קדוש וטבעי בעל הוד קדומים ועובר דרך העצמת שבטים ותרבויות נעלמות. הספר חוצה יבשות וימים, דרך נופים שהולכים ונכחדים לצד אורחות חיים מסורתיים המשלבים בתוכם את המודרנה; הוא מעניק טעימה לצד הרחבה והעמקה ביחס לנוהגיהם ומסורותיהם של בני תרבויות בכל רחבי עולם – על המשותף והשונה ביניהם. דרך תיאור מסע לארצות רחוקות וקרובות – אסיה, אמריקה ואגן הים התיכון – עולים רשמים תרבותיים מתוצריהן המוחשיים והבלתי מוחשיים של תרבויות המזרח והמערב, ואף עולה הקשר-מפגש האנושי מתוך תיאור תופעות טבע וסביבה ייחודיות במינן. בצורה שקולה ומפוכחת מורה חנה יפה על המשותף והשונה ביחס לארכיטיפים שונים ברחבי עולם, ומתוך התיאור המפורט הזה עולות שאלות באשר לעתידן של התרבויות הללו ועתידנו בכלל. ספרה של חנה יפה מבוסס על מפגשים אישיים עם התושבים, על ניתוח טקסטים ספרותיים-מקומיים ועל ניסיון לשקף מתוך חוויית המתבונן את ייחודה של כל תרבות ותרבות.
רסלינג
מאת: עמנואל מרקס
תיאור: ספרו של עמנואל מרקס דן באחד מסוגי האלימות הנפוצים ביותר: האלימות שמפעיל כל אחד מאתנו כדי להשיג מטרות חברתיות רצויות. זו אלימות שאדם נוקט בה בשיקול דעת ובמתינות, בידיעה ברורה שההצלחה לא מובטחת ושיש בה סיכון. מרקס אסף את החומר הנתון בספר זה בשתי שנות עבודת שדה בעיירת פיתוח גלילית. ההקשר החברתי של התנהגות אלימה ראה אור לראשונה באנגלית (בהוצאת ראוטלג׳ וקיגן פול) בשנת 1976; הוא נבחר על ידי ראוטלג' היוקרתית לאחד ממאה ספרי האנתרופולוגיה החשובים. לכבוד בחירה זו הוא הודפס שנית בשנת 2004.
רסלינג
מאת: משה שוקד
תיאור: בספר זה מזמין האנתרופולוג הבכיר משה שוקד את הקוראים להצטרף אליו למסע בשדות המחקר ולתצפיותיו מחיי היום-יום, ליטול חלק בחוויות אשר בהן התנסה במסגרת עבודתו כאנתרופולוג חברתי-תרבותי בישראל ובאתרים אחרים. ראשית מסעו בתיאור חייהם של עולים מהרי האטלס במושבי הנגב, ופיתולי המסע מגיעים עד למחקריו בניו יורק של שנות ה-80 על אודות עולמם של הומוסקסואלים (בין השאר יהודים בבית כנסת רפורמי) כיחידים וכפעילים בארגונים. שוקד מוביל את הקוראים למפגש עם תוצאות האלימות של תנועת "הנתיב הזוהר" בפרו, מעלה בפניהם תמונות מהווי רחובות החרדים בבני ברק, מעמת אותם עם מצוקותיהם של עולי אתיופיה וחושף דיאלוג נוקב עם אנתרופולוג מברלין, בנו של פרופסור נאצי. לבסוף מעלה שוקד את דמותו של המורה הכריזמטי מאנגליה, מקס גלקמן, אשר הכשיר אותו כאנתרופולוג והניח את התשתית ללימודי המקצוע באקדמיה הישראלית. הקוראים המשוטטים באתרים קרובים ורחוקים פוגשים בדילמות של מותר ואסור בחקר חייהם של "אחרים" – זרים. במהלך הפרקים נחשפים ריגושים, הפתעות ואכזבות שהם נחלתו של חוקר שהמעבדה שלו נסמכת כולה על נכונותם של נחקריו לפתוח בפניו את צפונות לבם, לשתפו בניסיונותיהם מן העבר ולראות בו חבר ושותף לעולמם בהווה. אבל מעבר לזהותו כחוקר "האחרים" מעלה המחבר גם את לבטיו ביחס לאזרחות הישראלית. מתוך היכרות אישית כותב שוקד את סיפור מיסודה של האנתרופולוגיה בישראל ומעיד גם על התמורות שחלו במהלך השנים בבחירת האתרים ושיטות המחקר, כמו גם בסגנון הכתיבה האתנוגרפית. אפשר לראות בספר זה מעין "הזמנה לפגישה עם האנתרופולוגיה".
רסלינג
מאת: ברוניסלב מלינובסקי
תיאור: בספרו המהפכני והקלאסי מין והדחקה בחברה הפראית (1927) מתעמת האנתרופולוג הנודע ברוניסלב מלינובסקי עם אחדים מהעקרונות הפילוסופיים-מדעיים של האסכולה הפסיכואנליטית הפרוידיאנית. מלינובסקי מבקר בעיקר את יומרתה של הפסיכואנליזה לספק תיאוריה אוניברסלית להתנהגות אנושית, תוך שהוא דוחה את האפשרות שהפסיכואנליזה מסוגלת להציע מודלים הסבריים אחידים ביחס למבנה הנפש האנושית והדינמיקה שלה, מודלים אשר יהיו ישימים ותקפים לכל בני האדם בכל מקום ובכל תקופה. לפי מלינובסקי, ההנחות של פרויד על אודות תסביך אדיפוס מתבססות על דגם ייחודי של משפחה מערבית-פטריארכלית (אב-אם-ילד) ופוריטנית (אב סמכותי מעניש ומרוחק, אם רכה ואוהבת). מכיוון שהדגם הזה הנו ייחודי לחברה המערב-אירופית בתקופה נתונה, התסביך אינו יכול, בהגדרה, לשמש מצע לעקרונות אוניברסליים אחידים. לכל היותר כוחו ההסברי יפה לזמן ולהקשר האירופי שבו פותח מודל זה. את ההבחנות הללו גוזר מלינובסקי מעבודת השדה שביצע – בזמן מלחמת העולם הראשונה – באיי טרובריאנד, מול חופה המזרחי של גינאה החדשה. ואכן, הספר גדוש בעדויות אמפיריות-אתנוגרפיות לקיומן של חברות כאלו שאין בהן עדויות להיווצרות תסביך אדיפוס בצורה שפרויד מציג, כלומר מלינובסקי מעיד בתצפיותיו על תרבויות מטריליניאליות, שבהן האב אינו הסמכות המחנכת/מענישה, אלא אחי האם.
רסלינג
מאת: תמר שק
תיאור: הגעתי לרואנדה בדצמבר 2011 ולא ידעתי כמעט כלום. ידעתי על המקום, כפר של יתומים שהקימה הפילנתרופית האמריקאית, אן היימן, לפי מודל הפנימיות של ימין אורד. ידעתי שבשנת 1994, כשלאדר בתי הקטנה מלאה שנה, היה ברואנדה רצח עם שבו בתוך שלושה חודשים נרצחו כמיליון בני טוטסי בידי ההוטו. אבל לא חשבתי על הקשר ההדוק כל כך בין הג'נוסייד של 1994 לחיים שאני עתידה לפגוש ולהכיר במקום הזה. לא חשבתי שהרעיון המקורי שלי, התנדבות כנקודת מוצא לטיולים, יתהפך על פניו – שאשאר בכפר שנתיים תמימות, ושגם אחר כך אמשיך לחלק את זמני בין ישראל לרואנדה. לא עלו אז בדעתי אפילו מקצת השינויים שהייתי עתידה לחוות וללוות. הספר ארבע שנים ברואנדה הוא סיפור מסע אישי, תרבותי, היסטורי וגיאוגרפי אשר שזורים בו, בד בבד, התהליכים החינוכיים שעברו המורים והתלמידים במשך ארבע שנים והטראומות של מי ששרדו את הג'נוסייד ונגזר עליהם לחיות יחד עם רוצחיהם.
רסלינג
מאת: רות ג'יניאו, נועה לוי, לין שלר
תיאור: השדות באפריקה פותח צוהר אל עולמם של חוקרים ישראלים העוסקים בגיבוש ידע אודות אפריקה. האוסף מעלה שאלות בנושא מתודולוגיה, חוויות מהמחקר וסוגיות שונות שעומדות בפני חוקרים ישראלים בתהליך עבודת השדה. המחברים כולם פונים ליבשת כתחום ידע, ותרומותיהם השונות משקפות גיוון דיסציפלינארי, גיאוגרפי ועִתִּי עצום. מקום המפגש בין המאמרים השונים הוא השאיפה המשותפת לתרום למחקר מושכל על “אפריקה”. ספר זה מציע תובנות על המורכבויות, הדילמות והחוויות שמאפיינות את תהליך הבניית הידע על היבשת כיום. פירות המחקרים תורמים להבנת העולם כולו ומאתגרים את הנחות היסוד של דיסציפלינות רבות, כמו היסטוריה, אמנות, לימודי דתות, פילוסופיה, סוציולוגיה ומדעי המדינה.
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: ג'ארד דיימונד
תיאור: מרביתנו מקבלים כעובדות חיים מובנות מאליהן את מאפייניה של החברה המודרנית. אנחנו מתהדרים בטלפונים האלחוטיים, בטכנולוגיה השוברת שיאים ומנפצת מגבלות, ביכולותינו לנוע על פני הגלובוס בלא קשיים מרובים. יש אף שמעלים לרשימת הזכות את עליית האוריינות והשיפורים בתוחלת החיים. ג'ארד דיימונד, המחבר רב־התהילה של הספר רובים,חיידקים ופלדה (ספרית אפקים, 1997) וחתן פרס פוליצר עליו, מזכיר לקוראיו כי הקיום האנושי במשך יותר משישה מיליון שנים לא דמה כלל לאורחות חיינו כיום. וכדי להציע לנו הצצה מסקרנת לדמותם של חיי אבותינו, הוא מתעד את חיי היום־יום בקהילות הנידחות בגינאה החדשה ובעוד מקומות מרוחקים ומבודדים שסממניה של הציביליזציה המודרנית לא הגיעו אליהם. מן הבחינה המרתקת הזאת העולם עד אתמול הוא ספרו האישי ביותר של ג'ארד דיימונד. הוא מסכם בו יותר מ־40 שנה של עבודה מתבוננת בחברות המסקרנות האלה ומאמץ לחשוף חיים אחרים. ג'ארד דיימונד אינו נוטה לרומנטיזציה של חיי השבטים המרוחקים. הוא אינו מעלים מקוראיו כמה מאורחות חייהם וממנהגיהם הקשים והמקוממים. ועם זאת, כשהוא בוחן כיצד בני האינדיאנים מן האמזונס ואחרים נוהגים בזקניהם, כיצד הם מגדלים את ילדיהם וכיצד הם פותרים סכסוכים קשים ביניהם, הוא מגיע למסקנה כי לנו, בני העולם המודרני, יש מה ללמוד מהתנהלותו של "העולם עד אתמול".
עם עובד
הצג עוד תוצאות