נמצאו 774 ספרים בקטגוריה
לכל הספרייה
מאת: סיגל אופנהיים-שחר
תיאור: כיצד נראה מעשה מנהיגותי ראוי בעידן של טלטלות - מגפות, מלחמות ומשברים חברתיים וכלכליים? הספר מציע תשובה אחרת מזו שאנו רגילים לה. הוא מערער על הדימוי ההגמוני של מנהיגות ככוח היררכי ומשתלט, ומציג מודל פמיניסטי חדש הנשען על כוח רותם, המבוסס על יצירת בריתות, רתימת משאבים, טיפוח אמון ולקיחת יוזמות. המחברת מדברת בשבח המעשים הקטנים, היום־יומיים - סילוק חסמים, יצירת מרחבי ביטחון, טיפוח תחושת שייכות - כמנוע לשינוי וכערך הנועד להרחיב את גבולות המנהיגות לטובת הכלת אותן אלה שהודרו ממנה עד כה.
הספר חושף כיצד מערכות החינוך, לעיתים מבלי משים, ממשיכות לעצב ולשמר דפוסי הסללה מגדריים ויחסים היררכיים, המדירים חדשות לבקרים נערות ונשים מתפקידי מנהיגות. לצד זאת הוא מצביע על ההזדמנות הטמונה דווקא בעיתות משבר, שבהן מתגלים סגנונות מנהיגות אחרים - רגישים, גמישים, אמפתיים ומשתפים, ומראה כיצד נערות ונשים יכולות להפוך דווקא אז לסוכנות שינוי מרכזיות.
מרחיבות את השורות - נערות, נשים ומנהיגות בעיתות משברים והזדמנויות מיועד לכל המבקשים לראות במעשה המנהיגותי פרקטיקה יום־יומית שניתן לטפחה ולהתאמן עליה, ובפרט לנשות ולאנשי חינוך – מורות ומורים, פעילים חברתיים וקהילתיים, ואף סטודנטים בתחומי החינוך, המגדר והסוציולוגיה.
ד"ר סיגל אופנהיים שחר - חוקרת, מרצה ופעילה חברתית. תחומי המחקר והעשייה שלה משלבים מגדר, חינוך ואקטיביזם. בעבודתה האקדמית והפדגוגית היא מבקשת להרחיב את גבולות השיח על צְעִירוּת ונערוּת מזווית פמיניסטית על בסיס הוראה, מחקר ופעולה במטרה לאפשר מרחבים חדשים של חשיבה, ביטוי ושינוי.
מכון מופ"ת
מאת: מירי כהן-אחדות
תיאור: נכנסתי להיריון. בהתחלה לא הייתה שום בעיה, חיינו נמשכו כרגיל. אבל אז הבטן התחילה להיראות. אני זוכרת את עצמי הולכת במעבר בין מדפי הספרים ומבינה שמשהו השתנה. אבל בניגוד אליו, עליי השינוי ניכר, לי אין דרך לברוח ממנו. אני זוכרת שכבר אז התרעמתי, שנאתי את זה. אנחנו הרי זוג שוויוני – שנינו שוטפים כלים ועושים כביסה, כשיגיע הילד נחלק בינינו את ימי האיסוף מהגן. אבא ואמא זה בדיוק אותו דבר, אז למה אני צריכה להסתובב בעולם מסומנת, והוא לא? למה הוא יכול לבחור למי ומתי הוא מספר שצפוי להיוולד לנו תינוק, ואני לא?
מירי כהן־אחדות, מרצה, אמא, בלשנית ואישה (לאו דווקא בסדר הזה) היא לא הפמיניסטית שהייתה פעם. בכתיבה רגישה ואירונית, היא שואלת על המשמעות של פמיניזם היום – מאה שנה אחרי המהפכה הפמיניסטית, כמעט עשור אחרי מהפכת me too, כשהפערים בין המגדרים הולכים ומצטמצמים (לכאורה). איך הוא עדיין משפיע על הרצונות ועל הבחירות שלנו? איך הוא בא לידי ביטוי בגוף שלנו, באימהוּת שלנו, בשפה שלנו? האם עמדה פמיניסטית היא אידאולוגיה או זהות? למה נשים עדיין מרגישות צורך לומר “אני לא פמיניסטית, אבל”? ואם בן הזוג שלה עושה כביסה – עדיין מותר לה לכתוב ספר על פמיניזם?
שתים - בית הוצאה לאור
מאת: ניסים מזרחי, כנרת שדה
תיאור: מדוע השיח הביקורתי השולט זה שלושה עשורים במדעי הרוח והחברה בישראל מתקשה לסחוף אחריו יחידים המשתייכים לקבוצות המיעוט שאותן הוא מבקש לרומם, ואפילו מעורר בהם התנגדות? כיצד יכולות לחיות יחד קבוצות ליברליות ולא ליברליות החולקות מרחב פוליטי משותף אך חלוקות ביניהן על טיבם של החיים הטובים, על הסדר החברתי-פוליטי הרצוי ועל מקורות הסמכות לאותו הסדר? מהו תפקידם של האקטיביזם ושל האמנות במציאות של קיטוב מוסרי עמוק? והאם וכיצד קבוצות לא ליברליות יכולות להביא לידי שלום ודו-קיום בין יהודים לערבים בישראל ובאזור? אלה הן כמה מן השאלות הניצבות במרכזו של ספר זה.
האסופה הרב-תחומית מֵעבר לדמיון הליברלי של המחקר הביקורתי בישראל מבקשת לפרוץ דרך חדשה עבור מדעי הרוח והחברה בישראל ולהרחיב את גבולות המרחב הפרשני ואת אופקי הדמיון הפוליטי של השיח הביקורתי הקיים. לצד ניתוח הכשלים וההחמצות של "הדקדוק הליברלי" של השיח הביקורתי – הן כעמדה מחקרית הן כעמדה פוליטית – האסופה מניחה יסודות לדקדוק חלופי שביכולתו לשמש חוקרות וחוקרים ופעילות ופעילים חברתיים המבקשים להבין את מציאות החיים בישראל ולשנותה. מאמרי האסופה שייכים למגוון תחומי ידע ועוסקים בסוגיות קונקרטיות, בהן זהות מזרחית, מעמד הביניים הערבי, קולנוע מזרחי עכשווי, אמנות פוליטית, מבקשי מקלט, יחסי יהודים–ערבים, שלום, ואקטיביזם של זכויות אדם. כל אחד מן המאמרים, וכולם יחדיו, מציגים את הקושי של השיח הביקורתי להציע פרשנות מאירת עיניים לתרבות ולחברה בישראל וממחישים את היתרונות בפיתוח עמדה פרשנית חלופית הממוקמת מעבר לגבולות הדמיון הליברלי.
הקיבוץ המאוחד
מאת: חגית דבורה אדלר
תיאור: עמוד הבית>מגדר | פמיניזם>סוד קסמן סוד קסמן קריאה פמיניסטית ביצירתה של עמליה כהנא-כרמון מאת: חגית דבורה אדלר ₪102.00 כמות של סוד קסמן- 1 + הוספה לסל ספרה של חגית דבורה אדלר מציע עיון מחודש בעיצובה של דמות האישה ביצירת עמליה כהנא-כרמון. קריאה פמיניסטית חושפת דמות של אישה חזקה המודעת היטב הן לכוחה והן למידת השפעתה על הגבר; זו אישה המתנהלת במרחב באופן פעיל ומודע, וככזה הוא פותח בפניה אפשרויות בחירה מגוונות. הקריאה הפמיניסטית עומדת על העובדה שהאישה בסיפוריה של כהנא-כרמון היא לרוב דמות דינמית ואיתנה המתנגדת לסדר הגברי שדוחק אותה אל האחרוּת והשוליות; היא בעלת יכולת לנהל את חייה ואת קשריה עם הגבר ועם העולם כהבנתה, ובשום מקרה היא אינה חסרת שליטה. עיצובו של הקול הנשי ביצירה אינו נפרד מקולה האישי של כהנא-כרמון, אשר אותו השמיעה בתכיפות במאמרים ובמסות שפרסמה בעיתונות. יצריות האישה, מיניותה והתנגדותה למנגנון הדיכוי הגברי מקבלים ביטוי נרחב בכל הדמויות הנשיות בסיפורי הקובץ "בכפיפה אחת", כמו גם בדמותה של נועה טלמור, גיבורת הרומן "וירח בעמק איילון", הנוקטת ב"התנגדות של יום יום".
שימוש בלשון פרגמנטרית ונטייה אינטנסיבית לחזרתיות, לשילוב של ציטוטים ממקורות שונים, ולרשימות קטלוגיות מבטאת דווקא את הנפש הקרועה של הגבר ואת חרדתו כפי שהיא באה לידי ביטוי באמצעות חילוף התפקידים המגדרי בנובלה "שם חדר החדשות". החריגה של דמויות הגבר והאישה מהסטריאוטיפים המגדריים מתגלה גם בנובלה "ממראות גשר הברווז הירוק", אשר במרכזה טראומה-נשית והאפשרות לספר אותה מחדש, כנרטיב נשי. חילוף תפקידים מגדרי הוא לב עניינו של הרומן "ליוויתי אותה בדרך לביתה", אשר במהלך מזהיר כורכת בו כהנא-כרמון את התשוקה הנשית ביחד עם יחסי הכוח העדתיים בישראל של סוף המאה ה-20, כפי שהם משתקפים מחשבון הנפש שעורך הגבר.
רסלינג
מאת: אמנון מגן, פנינה הילמן
תיאור: יום העיון הזה, שיעסוק בשאלה איך ניתן לקדם את שיתופן ושילובן של החברות בתנועה הקיבוצית בשנים הבאות, מתוך הנחה ותפישה שהמצב היום הינו רחוק מאד מלהשביע את רצוננו.
כאן עלי לספר משהו בקשר לפוליטיקה של ההכנות לקראת הוועידה הזאת, שהחלטנו לנסות ולשלב בה את נושא קידום הנשים, כנושא רשמי ומקובל בסדר היום. קיימתי התייעצויות עם מי שהכינו את הוועידה, איר לשלב את ההצעות בנושא הנשים בחוברת ההצעות של הוועידה. הייתי מופתעת, כשקיבלתי את החוברת, והנה אין בה אף אחד מן הסעיפים שהוגשו בנושא הנשים. אולי זה ממחיש את הנקודה שלא מספיק להיות בסדר וחכמים ומתוכננים, אלא צריך גם להיות הרבה יותר תקיפים ולבדוק את המערכת ללא הפסק כדי שהעניין לא יישמט.
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: עמית פכלר
תיאור: "ביום השני אחרי הלידה ביקרתי את אשתי בחדר לידה ולקחתי את הבן שלי על הידיים... ואז התיישבתי בבית החולים וכתבתי לו מכתב: 'לי לא היה אבא ואני לא יודע איך להיות אבא, אבל אני מקווה שאני אהיה בסדר'."
אבות שהתייתמו מאב בגיל צעיר מספרים למחבר הספר, שחוקר את השפעות האבדן, על נוכחות אביהם המת בחיי היומיום: בזוגיות, בהורות ובקריירה. תופעות כגון חזרה בתשובה, רגשי אשם, קשיי אינטימיות ואימוץ דמויות אב מוארות באור חדש, וסיפורי המשתתפים משרטטים את האופן שבו מתוך הכאב בוקעות תקווה חדשה ואפשרות לתיקון.
בשפה קולחת ובלוויית מובאות מן הקולנוע, מן הספרות היפה ומן התרבות הפופולרית, המחבר מציע הסבר פסיכואנליטי מפתיע למניעים הסמויים, הלא־מודעים, לבחירותיו של אדם שהתייתם מאב. יחסיו המורכבים של היתום עם שתי הנשים החשובות בחייו — אמו ורעייתו — זוכים לדיון מעמיק ופרק מיוחד מוקדש לסוגיות קליניות בטיפול הפסיכואנליטי ביתומים מאב.
תופעת היתמות וחוויית האבהות מעולם לא זכו להתבוננות כמו זאת המוצגת כאן. ספר זה ייגע בכל מי שחווה אבדן בחייו ובכל מי שמכיר אדם המתמודד עם אבל, אולם הוא יכול לספק תובנות חשובות גם לכל המתעניינים בפסיכולוגיה ובתורתם של פרויד, יונג, ויניקוט ואחרים, ולהאיר באור חדש את תחושותיהם ובחירותיהם.
הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפהפרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: אמיל דורקהיים
תיאור: אמיל דורקהיים (1917-1858), הסוציולוג הצרפתי־יהודי, נחשב לאחד מאבות הסוציולוגיה המודרנית. בשתי המסות הכלולות בספר זה, שנכתבו בתגובה נסערת אך בה במידה תבונית ל"פרשת דרייפוס" הוא שופך אור על התפקיד שמילאו "האינטלקטואלים" בהגנה על הדמוקרטיה כערובה לשמירה יעילה על זכויות האדם והאזרח ומצביע על הקשר החיוני בין המחשבה האקדמית והאינטלקטואלית ובין עולם המציאות והפעולה החברתית־פוליטית החיוני להגנה על שלמות החברה והמדינה, המבוססות על סולידריות וצדק.
על רקע פרשת דרייפוס, דורקהיים מוכיח שלא רק שהאינדיבידואליזם והאינטלקטואלים אינם גורמים לאנרכיה כפי שמטיחים בהם הלאומנים האנטישמים, אלא שהם הערך היחיד המחבר בין הקשר החברתי והאחדות המוסרית.
מרתק להיווכח עד כמה המחלוקת שפילגה את צרפת לפני יותר ממאה ועשרים שנה, והתארגנותם של שני מחנות בעלי תפיסות מנוגדות של המדינה, החברה, המוסר והצדק, יכולה ללמד על המתרחש בשנת 2023 במדינת ישראל, ובדמוקרטיות נוספות בעולם, המאוימות על ידי כוחות לאומניים וגזעניים.
נהר ספרים
מאת: ג'יימס בולדווין
תיאור: בפעם הבאה – שריפה אוצֵר שני חיבורים אישיים פרובוקטיביים, מעֵין "דיבור פומבי", פרי עטו של ג'יימס בולדווין, הסופר האמריקאי השחור הגדול ולוחם זכויות האזרח, שנכתבו במלאת מאה שנה להכרזת האמנציפציה (1863).
בסוף הספר מובא ההספד המרגש שנשאה הסופרת טוני מוריסון בטקס ההלוויה של בולדווין.
בולדווין, שהיה לאחד השופרות הבולטים במאבק השחורים בארצות הברית בעליונות הלבנה; האיש שצבע עורו התווה את מסלול חייו, פונה בקולו הרענן לקוראים האמריקאים, שחורים ולבנים כאחד, וקורא להם לתקוף את מורשתה הנוראית של הגזענות; הוא מזהיר מפני מה שעלול לקרות אם בעיית הדיכוי לא תטופל, ומפני מי שאין להם מה להפסיד.
קרוע בין מציאות לתקווה, הוא מפציר בקוראיו לקרוא תיגר על הערכים המוצמדים לצבע העור, וטוען שאף כי הדבר נראה בלתי אפשרי, ההיסטוריה האנושית – ובפרט זו של השחורים האמריקאים – היא עדות להגשמתו הנצחית של הבלתי אפשרי.
למרות הטון הנוקב והאלימות המפעפעת ברקע, הספר מציע תקווה המוּנעת מאהבה וממחויבות לחיים, שכמוה הם כ״מגדלור קטן בחשכה המבעיתה שממנה אנו באים ואליה אנו שבים״.
במלאת 101 שנים להולדתו של בולדווין, ספרו העל־זמני מצטרף למדף הספרים בעברית המוקדשים למאבק בגזענות ובהדרה. גם כיום ההזמנה לקרוא בו היא קריאת השכמה: לא יהיה עוד מבול; בפעם הבאה – שריפה!
הוצאת אסיה
מאת: ורדה זילברברג
תיאור: האם נשים הן חלשות וזקוקות לעזרה והצלה או חזקות ונחושות? האם לאחר שבעה באוקטובר, הנשים בישראל רכות כחמאה או מחושלות כברזל? הספר ”רכות מברזל” מנסה לשפוך אור על מציאות של ’גם וגם’, ואינו מתפתה, כמעט, לתשובה חד-ממדית. גם אם חטאנו בכך בפרק זה או אחר, הרי שהמכלול מהווה קליידוסקופ מורכב ועשיר של זוויות ראייה.
”רכות מברזל” נכתב עבור הקהל המשכיל העסוק בשאלות חברתיות בישראל, מתוך הקשת הרחבה של פרקי הספר עולות תובנות מעודדות, מנחות ולעיתים רדיקליות, על ההווה והעתיד של החברה הישראלית. את פרקי הספר כתבו וסקרו חוקרות מובילות בישראל בתחומי מדעי החברה, פסיכולוגיה והיסטוריה, בתקופה של מלחמה ממושכת, בגישה איכותנית המזמינה דיאלוג עמוק בין עולמן הפנימי של החוקרות לעולמן הפנימי של הנחקרות והקוראות.
איפאבליש הוצאה לאור
מאת: מירב אהרון-גוטמן
תיאור: בעשור האחרון הציבור המזרחי בישראל, ובייחוד מעמד הביניים, התקדם בעקביות בזירות רבות של החיים החברתיים: הכלכלית, הפוליטית והתרבותית. ואולם, השיח הציבורי והאקדמי בנושא ממאן לעסוק במגמה חיובית זאת וממשיך להתמקד בפוליטיקת הזהויות ובמרחבים שבהם מזרחים עדיין סובלים מאפליה וממחסור בהזדמנויות.
עומדים בפני עצמם הוא הזמנה לשחרר את הדיון על מזרחיוּת מנקודת המבט הדיכוטומית של "ישראל הראשונה" ו"ישראל השנייה" באמצעות עיון בארבעה מקרי בוחן הקושרים בין מוביליות חברתית של מזרחים לתהליכי פיתוח עירוניים: צמיחתו של מעמד ביניים מזרחי באשדוד, פועלם של "מתווכים עירוניים" בני דור 1.5 לעלייה המזרחית ביבנה, הקמתה של התזמורת האנדלוסית הישראלית והעברת האחריות על "פסטיבל עכו הבינלאומי לתיאטרון אחר" לידי אנשי תרבות בני העיר.
על בסיס מחקרים אמפיריים ובכתיבה אישית לא מתנצלת, מירב אהרון-גוטמן מותחת ביקורת נוקבת על שיח הדיכוי, ומזהירה מפני העיוורון המחשבתי הטמון בו. המציאות, אם רק נסכים להרים את ראשינו ולהביט בה, כבר מראה אחרת.
מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגבלמדא עיון - הוצאת הספרים של האוניברסיטה הפתוחה
מאת: נעמי גל
תיאור: ספר רחב יריעה זה הוא המשך לספרה הקודם של נעמי גל, "אלימות נגד נשים" (2003), אשר דן בשאלה האם אלימות כלפי נשים היא נורמה או סטייה. המחקר הנוכחי שארך כעשור מרחיב את היריעה לאלימות במשפחה הישראלית, אלימות שהולכת ומחמירה וגובלת ברצח נשים. שנת 2022, למשל, מדווחת על רצח של 24 נשים על ידי בני זוגן. אלימות במשפחה מופנית לרוב ביחס לחלשים במשוואה, ולרוב מדובר בנשים ובילדים. ספר זה דן באלימות במשפחה בקבוצות שונות בחברה הישראלית; הוא מדגיש מספר סוגיות חשובות: אלימות במשפחה קיימת בכל מגזרי החברה הישראלית; העלייה במודעות בקרב כלל האוכלוסייה הביאה למחאות והפגנות, כך שבשנת 2018 למעלה מ-30 אלף נשים, גברים וילדים הפגינו נגד אלימות במשפחה ורצח נשים, כמו גם נגד רפיסות ממשלות ישראל לדורותיהן ביחס לטיפול באלימות, בקורבנות ובתוקפים.
בעשורים האחרונים ישראל קלטה למעלה ממיליון עולים, ואי לכך במחקר הנוכחי ניתן דגש על תהליכי הגירה והשפעתם על אלימות במשפחה. כפי שעולה מהספר, אחת הסיבות להחמרה במצב האלימות במשפחות עולים היא הסתגלותן האינטגרטיבית של נשים לעומת ההלם התרבותי-חברתי והנסיגה שחווים גברים. תופעה זו הופכת להיות חמורה במיוחד במעבר מחברה מסורתית-פטריארכלית לחברה מודרנית. לצד זאת המחברת בוחנת לעומק את סוגית האלימות ורצח נשים בחברה הערבית.
רסלינג
מאת: עידן הרטוגזון
תיאור: משנה תודעה: רשימות מהרנסנס הפסיכדלי הוא הספר העברי (והבינלאומי) הראשון שמציע מבוא מקיף לסוגיות המרכזיות של ההתעוררות הפסיכדלית בת זמננו – במדע, ברפואה, ברוח ובתרבות. בגישה פתוחה, סקרנית וקליידוסקופית, צולל הספר אל תוך השאלות הגדולות שמעוררת הפסיכדליה: מהן ההבטחות של החוויה הפסיכדלית? אילו אופקים חדשים היא פותחת לאדם ולחברה? וכיצד ניתן לנווט בה באופן מטיב? באופן קולח, מעורר מחשבה וייחודי, מצייר משנה תודעה פורטרט מקיף וצלול של הפסיכדליה במאה ה־21 ומשמש מורה נבוכים חיוני לכל מי שמבקשים להבין את עולמה המתעורר של התודעה.
ד״ר עידו הרטוגזון הוא מרצה בכיר בתוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה באוניברסיטת בר אילן. הרטוגזון עוסק מזה 20 שנה במחקר של ההיסטוריה והתרבות הפסיכדליים ועבודתו זכתה למוניטין והשפעה בינלאומיים. ספרו טכנומיסטיקה (הוצאת מדף, 2009) היה הספר העברי הראשון שעסק בנושא הפסיכדלי והיה לאבן דרך בהתפתחות התחום בארץ. ספרו American Trip: Set, Setting and the Psychedelic Experience in the 20th century פורסם ב-2020 בהוצאת MIT וזכה לביקורות משבחות. מאז 2021 מפרסם הרטוגזון טורים וכתבות בנושא הרנסנס הפסיכדלי במוסף גלריה של עיתון הארץ.
פרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: דורון פרץ
תיאור: המדינה היהודית הייתה אמורה, על פי חזונו של הרצל, לפתור אחת ולתמיד את בעיית האנטישמיות – אך נראה שרק החמירה אותה. אל מול האיום ההרסני שמסרב לעזוב אותם, ליהודים נותרה משימה כבדת משקל: למצוא את הנוסחה לערבות הדדית, לשיח מכבד ולאחדות אמיתית – כזו שאינה מטשטשת את ההבדלים, אך שמסוגלת להכילם ולגשר ביניהם.
הרב דורון פרץ כתב את הספר הזה באנגלית לקראת יום העצמאות ה־75 למדינת ישראל. על המהדורה העברית הוא עמל בעת שבנו הוגדר כחייל חטוף בעזה, ולאחר מכן כחלל צה"ל. שאלות העומדות ברומו של עולם על הברית המשותפת, ייעודה של מדינה יהודית, ערכה של מחלוקת ואחדות בת־קיימא – הופכות בספר הזה לבעלות חשיבות ודחיפות גדולות מתמיד.
* איזו שותפות דרמטית התאפשרה בזכות מכתב הסטטוס קוו?
* איזו אפשרות חדשה למנהיגות פוליטית התווה דוד המלך?
* האם היהדות היא דת?
* ומה אם המחלוקת אינה הבעיה, אלא דווקא חלק מהפתרון?
הוצאת סלע מאיר
מאת: ראם שמואלביץ'
תיאור: שעריו של מידברן הם שער ליקום מקביל: עיר צבעונית וליברלית, אשר יצירה, השראה וחופש מצויים בה בכל פינת רחוב והחיים בה מתנהלים בלי חוקים, היררכיה או כסף.
מה בין החלום האוטופי של מידברן למציאות חיינו? האם האופטימיות והדמיון שניצת בקרב אלפי המשתתפים מתקרקעים ונספגים במחזור הדם של החברה הישראלית? האם הברנרים שמשקיעים שעות של עשייה ללא שכר רואים בעצמם כנושאי בשורת שחרור חברתי? מה אדוותיו של השינוי התודעתי שמתחולל ב"אירוע הטרנספורמטיבי" הזה?
לאחר הצלחת הספר הקודם – "מידברן: יֵצֶר הטוב" (הקיבוץ המאוחד 2022), ספר ההמשך – "לחיות את המידברן" עוסק במפגש של העיר הזמנית עם החיים עצמם.
הספר ידבר אל סוכני שינוי חברתי, מייצרי מציאות, מעצבי קהילות ואל אנשים שחשים שהחיים יכולים להיראות קצת אחרת, שרוצים לעורר השראה ושקוראים תיגר על הסדר הקיים. בין אם נכחו במידברן או שומעים עליו לראשונה.
מאת: יאיר דואר
תיאור: חלק זה כולל מבוא על מדיניות ההתיישבות לאחר מלחמת ששת הימים, סיפוריהם של 94 היאחזויות ומאחזים שהוקמו ממלחמת ששת הימים ועד 1992.
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוציתישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור
מאת: דורון נדיב
תיאור: הספר "שברים בשמש" מתאר ומנתח את אופן התמודדותן של הנהגות הקיבוץ הארצי, הקיבוץ המאוחד והקיבוצים עם ההשמאלה בקיבוצים בשנים 1948–1956.בינואר 1948 הקימו הקבה"מ והקבה"א את מפ"ם, והיא הלכה והזדהתה עם ברית המועצות עקב אי-שיתופה בממשלה הראשונה בראשות דוד בן-גוריון. הזדהות זו יצרה תסיסה פנימית במפ"ם, בתנועות ובקיבוצים, והיא שיצרה את הקונפליקט בין הנהגות הקבה"א, הקבה"מ ומפ"ם לבין הנהגת השמאל בראשותם של סנה וריפתין. תופעת ההשמאלה בקבה"א ובקבה"מ הקצינה עוד יותר על רקע משפטי פראג (20.11.1952), ופרשת סנה הייתה שיאו של המאבק בה. הפרשה עמדה בצילו של הפילוג בקבה"מ. הנהגות התנועות חששו מעוד פילוג, הפעם מצידה השמאלי של המפה הפוליטית, שתוצאותיו עשיות היו להיות הרסניות לשתי התנועות הקיבוציות.. זו הייתה הסיבה העיקרית לכך שמתחילת משפטי פראג פעלו התנועות הקיבוציות בכוחניות ובאובססיביות לסילוק תומכי סנה. דבר ראשון סולקה חטיבת השמאל ממפ"ם (28.1.1953). לאחר מכן החל שלב הטיהורים הנרחבים בקיבוצים לאחר שהחליטה הנהגת השמאל בקבה"א שלא לפרוש מהתנועה ומהמפלגה. בשל כך בודדו אנשי השמאל בקיבוצים, שתמכו בחטיבתו של סנה, והדבר הקל על הנהגות התנועות והקיבוצים להוציאם מקיבוצם. בסיכומו של המהלך השיגו הנהגות הקבה"א והקבה"מ את מרבית מטרותיהן, הן ברמת התנועה הן ברמת הקיבוץ היחיד, והדבר ניכר בשמונה קיבוצים שנחקרו בספר זה.
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוציתיד יערי
מאת: מנחם טופל, דורון נדיב
תיאור: במרחב העשיר של מחקרי הקיבוץ והשתנותו יש "נקודה עיוורת" שטרם הוארה עד כה במחקר – אתגר השיתופיות. נשאלת השאלה כיצד שומר קיבוץ שיתופי המוקף אינדיבידואליזם ניאו-ליברלי על הערך המרכזי של קיומו – השיתופיות? ספר זה מורכב מארבעה מחקרים שנערכו בארבעה קיבוצים שיתופיים תוך מעקב רב-שנים החל מתקופת המשבר הכלכלי העולמי של 2009. הספר שופך אור על דרך התמודדותם של קיבוצים אלה עם אתגר זה כביטוי לרצון חבריהם. הוא מאיר תהליכים דיאלקטיים המייצרים מציאות דינמית של "גם וגם", מציאות שנקבעת בדרכים דמוקרטיות מגוונות, תסיסה ציבורית מתמדת ויחסים חברתיים מתוקנים. הספר מוסיף תובנות על הדרך שבה הניהול הטכנוקרטי משפיע על שינוי התרבות הקהילתית ומאתגר את השיתופיות.
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוציתיד יערי
מאת: ישראל מאייר
תיאור: זכרונותיו של ישראל גלר ושיחותיו עם עמוס הנפלינג (מוגלי) משדות-ים - בקיץ 1981
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: אריה גוטמן
תיאור: החלום - חלומם של יהודים-ציונים בקהילת גלאסגו שבסקוטלנד, שהיגרו אליה במאה ה-19 מרוסיה הצארית, המבקשים לעלות לארץ ישראל ולהקים בה יישוב שיתופי.
הגשמת החלום - בעליית אחדים, חלוצי הקבוצה, והתיישבותם ליד "הקואופרציה" במרחביה שבעמק יזראל, ב-1912.
המחבר, איש נען, בן למשפחת גוטמן שהייתה בין החלוצים, שחקר ואסף את החומר לחוברת זו.
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: בני ביילי
תיאור: הצד השני של הכאב מאיר את מצוקתם של גברים החיים עם אישה המתנהגת בכוחנות פוגענית, מתעללת רגשית ולעיתים גם אלימה פיזית. הספר מבוסס על מקרים קליניים וידע מחקרי המראים שבניגוד לדעה המקובלת, תוקפנות ואלימות מצד נשים לסוגן אינן תופעות שוליות אלא תופעה רווחת בקרב זוגות רבים, הנעדרת כמעט כליל מהשיח על אלימות בין בני זוג. למרות שמדובר בנושא שנוי במחלוקת, הטעון רגישות חברתית ומגדרית, מדובר בחלק ממשי ומהותי של בעיה רחבה המחייבת הכרה והתייחסות על מנת להביא לצמצום תופעת האלימות במשפחה בכללותה.
רסלינג
מאת: דן פרייס
תיאור: התכנון והבנייה של השיכון החברתי והציבורי הם מפעלים חסרי תקדים בהיקפם ובין החשובים שיזמו גורמים בתנועה הציונית מאז חודשה ההתיישבות היהודית בארץ ישראל. השיכון הציבורי שנבנה בשנים 1967-1945 הוא מאגר הדירות הגדול ביותר בארץ, המונה כמיליון וחצי יחידות דיור, והוא משמש השראה לדורות של אדריכלים.
הספר נחלת הכלל: השיכון החברתי והציבורי בישראל, 1967-1945 חושף את שורשיו האידאולוגיים של מפעל הבנייה החלוצי הזה ומתאר כיצד חתרה האדריכלות המודרנית בארץ ישראל לממש דרכו את ערכי היסוד של הציונות הסוציאליסטית: שיוויון חברתי, צדק חלוקתי, בעלות ציבורית על הקרקע ובניית חברה חדשה.
באמצעות ניתוח ביקורתי של הנרטיב ההיסטורי, האידאולוגי והאדריכלי שרווח עד שלהי שנות השישים, חושף אדריכל ד"ר דן פרייס את האתגרים שהציבה השונוּת התרבותית בבניית זהות ישראלית מאחדת ומנתח את דרכי הפעולה שנקטו אדריכלים, מתכננים ופקידי ממשלה כדי ליישם את חזונם.
הספר מציע דיון מקורי במורשת התרבות האדריכלית בישראל ומזקק את ההישגים התכנוניים ואת הערכים החברתיים הייחודיים הגלומים בה
מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגבלמדא עיון - הוצאת הספרים של האוניברסיטה הפתוחה
מאת: אליסיה גרינבנק, גלית אגם בן ארצי, אפרת בנג׳ו
תיאור: הספר "סליל החיים – תחנות בחייהם של אנשים עם מוגבלות" מאפשר היכרות וחשיפה לעולמם של אנשים עם מוגבלות מהגיל הרך ועד הזקנה, באמצעות שבעה שערים: הגיל הרך, שנות בית הספר, צבא, השכלה גבוהה, תעסוקה, זוגיות ומיניות, וזִקנה. הפרקים בכל שער כוללים היבט עיוני, מחקרי ומעשי, וכן תוכניות מצליחות עבור אנשים עם מוגבלות המתקיימות בארץ. כל שער נפתח בנימה אישית שדרכה נשמע קולם של אנשים עם מוגבלות או של קרוביהם.
הספר מיועד לקשת רחבה של קוראים: אנשים עם מוגבלות, מטפלים, אנשי חינוך, סטודנטים במקצועות החינוך והבריאות, הורים, בני משפחה ועוד. קריאה בו תוביל להעלאת המודעות למסע חייהם הייחודי של אנשים עם מוגבלות, ולהעלאת המחויבות של החברה להכיר וליישם ערכי שוויון וכבוד.
"הספר שבידיכם, עונה על צורך חשוב ביותר: לחבר בין הילדות, הבגרות והזקנה כמסע חיים רצוף, כאשר בכל רגע נתון אנחנו חיים את ההווה, העבר והעתיד שמשלימים זה את זה. כמי שדוגלת בתפיסה ההומניסטית כבסיס להתייחסות למוגבלויות, אני מברכת את העורכות ואת כותבי הפרקים על ספר שמזמין להקשבה לאדם עם מוגבלות, להבנת הרצף של ההתפתחות מילדות לזקנה, תוך דגש על הסתכלות הוליסטית ואקולוגית הן ברמת המיקרו והן ברמת המקרו" (פרופ' שונית רייטר, מתוך דברי הפתיחה).  
המכללה האקדמית לחינוך - גבעת ושינגטון
מאת: עוזי שמעוני, חנה גולדמברג, יעקב גליק, מנחם רוזנר
תיאור: מרכז מחקרי רעיוני ותיעודי של התק״ם, המכון לנושאים חברתיים.
שני מכוני המחקר החליטו להקדיש לזכרו של עוזי את הפרסום המוגש בזה.
הדפים הראשונים של חוברת זו מוקדשים לסקירה קצרה על חייו ופעילותו ולדברים לזכרו.
בספר זה מובאים שני מחקרים שהוביל:
1. גורמי מוטיבציה לעבודה בתעשייה הקיבוצית
2. ודגמי ניהול ודפוסי ארגון במפעלי תעשייה קיבוציים על רקע המשבר    
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: ויויאן סילבר
תיאור: "שיוויון המינים", "מעמד האשה", "זכויות שוות לאשה" - ביטיים המעוררים מגוון של תגובות, ביניהן רוגז, לעג, חוסר סבלנות - תגובות מוכרות לכולנו:
"אין נושא שוויון המינים רלוואנטי לקיבוץ! הרי הקיבוץ דוגל בשוויון ערך האדם ושוויון ערך העבודה - וזה כולל גם נשים."
לא סוד הוא, שבחברה הקיבוצית, שלנו, היום, קיימת חלוקה על פי מין, הן בעבודה והן בתפקידים. אני שואלת ומקשה: מדוע הפכה ההתפלגות הזאת למקובלת? מדוע התמסדה?
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: זאב צור
תיאור: הקיבוץ המאוחד ביישובה של הארץ, כרכים א'-ד' שנים 1980-1927. עבודה מקיפה ביותר של זאב צור על קורות הקיבוצים והקיבוץ המאוחד בפרט.
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: זאב צור
תיאור: הקיבוץ המאוחד ביישובה של הארץ, כרכים א'-ד' שנים 1980-1927. עבודה מקיפה ביותר של זאב צור על קורות הקיבוצים והקיבוץ המאוחד בפרט.
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: חיותה דויטש, מיכל טיקוצ'ינסקי
תיאור: בספר שלפנינו מקובצים מאמרים בנושאים הלכתיים שכתבו נשים, רובן השתתפו בתוכנית לכתיבה הלכתית שהקימה הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי במכללת הרצוג. הספר מציע שיח ודיונים הלכתיים בנושאים שונים ומגוונים, לא בהכרח 'נשיים', אם כי חלקו עוסק גם באלה. “סביר להניח שלנשים הנכנסות לדיון ההלכתי תהיה נקודת מבט ייחודית שתתרום לכל נושא, בהתאם להשלכותיו ולמורכבותו" כתבה פרופ' תמר רוס. יקראו הקוראים וישפטו, אם כך הדבר. אנו מפרסמים ספר זה, בתקווה שבעקבותיו יבואו ספרים רבים נוספים, שיעשירו את עולם ההלכה היהודי בזווית שנחסכה ממנו דורות רבים מדי.
תבונות
מאת: ריטה גולשטיין-גלפרין, אופיר מוהבן, רועי קנת-פורטל
תיאור: שירותים חברתיים רבים שהציבור נזקק להם, כגון שירותי בריאות, חינוך, רווחה ושירותים מוניציפליים, מסופקים בעיקר או רק על ידי גופים ציבוריים. כך בעיתות שגרה, ועל אחת כמה וכמה בשעת משבר, כאשר הביקוש לשירותים אלו והתלות בהם רק גוברים. המוטיבציה למחקר זה הייתה סקר שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה בשתי נקודות זמן — באוגוסט 2023 (לפני אירועי 7 באוקטובר) ובדצמבר 2023 (בעיצומה של המלחמה) — והצביע על ירידה מתמשכת בשביעות הרצון של האזרחים והאזרחיות מהשירותים הציבוריים שהוא מקבל מהממשלה. במחקר זה בחנו את תפקודו של השירות הציבורי, את טיב השירותים ואת שביעות הרצון של האזרחים מהנגישות לשירותים חברתיים - בישראל ביחס למדינות ה- OECD. הממצאים מצביעים על חולשת המנגנונים, על ירידה בטיב השירותים ועל הישגים נמוכים בתחומים שונים - כגון חינוך, רווחה ואפילו שימוש והנגשה של דאטה. בסופו של דבר, שירותים ירודים מתורגמים לשביעות רצון נמוכה של ישראלים מהגישה לשירותים חברתיים בהשוואה למקביליהם במדינות ה OECD ולאיכות חיים (well being) נמוכה של האזרחים.
המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר
מאת: תמר הרמן, ליאור יוחנני, ירון קפלן, אינה אורלי ספוז'ניקוב
תיאור: מדד הדמוקרטיה הישראלית מציע הערכה שנתית של איכות הדמוקרטיה הישראלית. לצורך זה נערך מדי שנה בשנה סקר רחב במדגם מייצג של האוכלוסייה הישראלית. מטרתו של המדד לעמוד על המגמות בחברה הישראלית בשאלות כבדות משקל הקשורות להגשמת הערכים והיעדים הדמוקרטיים ולתפקוד של מערכות השלטון וממלאי התפקידים הנבחרים. ניתוח התוצאות מבקש לתרום לדיון הציבורי על מצב הדמוקרטיה בישראל וליצור מאגר מידע רחב שיעמיק את הדיון בנושא.
המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר
מאת: יוסף לניר
תיאור: המחבר מציג בספר זה את הקיבוץ כמערכת מדינית, שבה משולבות ביחסי גומלין הקהילה והתנועה. הקהילה הקיבוצית, בתפיסתו של המחבר, הינה מערכת שיתופית מאקרו-כלכלית, המשלבת את פונקציות הייצור, הצריכה, החיסכון וההשקעה ביחסי הפנים והחוץ שלה. הוא רואה את הקונפליקט כסימן היכר לבגרותו ה"לא אוטופית" של הקיבוץ. הקונפליקט הוא אימננטי ובלתי נמנע ומכאן הצורך בהתאמה מתמדת לשינויים בהתפתחות. חוסר פתרונות המותאמים לצורכי התקופה מעמיקים את הקונפליקט והינם ביסוד המשבר. במיוחד בולטת בהקשר זה האקטואליות של המשבר בו נתון הקיבוץ בסוף שנות ה-80.
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: דוד אתר
תיאור: האסופה שלפנינו מוקדשת להסברת בעיות הזיקנה האנושית דרך פרקי ספרות. בחירת הפרקים מבוססת על הספרות שהופיעה במקורה בשפה העברית או בתרגום לעברית, ולכן הייתה מוגבלת. הבחירה הייתה קשה, מאחר שתדמית הזיקנה שלילית, מעוותת, מורשת מימי הביניים ועד המאה ה-17 וה-18. בתקופה העתיקה הייתה הערכת הזיקנה לחלק אינטגראלי הדן באדם. פסוקי חוכמה עתיקים ממשיכים עד היום ללוות את חיינו.
בקטעי הספרות שלפנינו מתואר מגוון רחב של בעיות קשישים. הם מאפשרים למורה להציג ספציפית את שאלות ההזדקנות, במסגרת נושא כללי על חיי האדם. תוך הסכמה לדברי סימון דה בבואר, בדבר דלות הספררות על הזיקנה, נכבד את המועט העומד לרשותנו. וכך כותב ד"ר יובל דרור, ראש המחלקה לחינוך בחטיבה האוניברסיטאית באורנים: "אסופת הרשימות , על ההיבט הגרנטולוגי ביצירות ספרות, יכולה לסייע למורה ולמדריך הנדרש להיבט זה בשיעור לספרות, בשיעור החינוך ובפעילויות הבלתי-פורמליות לסוגיהן. מבחינה חינוכית, אין ספק שההיבטים הגרנטולוגיים נחוצים לשם הפגשת הילדים והנערים עם בעיות הזיקנה. יש בזה התמודדות עם הממד השכלתני, הריגושי וההתנהגותי, שבעמדות התלמידים כלפי הזיקנה כששלושתם משלימים אלו את אלו".  
מאת: אלדד שלם
תיאור: עד שנות השישים, שנים רבות לפני המשבר הנוכחי, סבלו הקיבוצים בישראל ממשברים כלכליים חוזרים ונשנים שאילצו את המוסדות הלאומיים לבוא לעזרתם ולחלצם שוב ושוב מן החובות המעיקים.
באמצע שנות השישים ולאחריהן נעשה ניסיון רחב היקף להקים מערכת לאספקת אשראי לתנועות ההתיישבות תחת הכותרת "מערכת האשראי המרוכז". המערכת ניסתה לפתור את הבעיה הכלכלית באמצעות אספקת מימון מתקציבי משרד החקלאות, לא רק לכיסוי החובות אלא גם למימון השקעות חיוניות לפיתוח המשק הקיבוצי. התנאי לקבלת המימון היה ריכוז כל הפעילות הפיננסית של הקיבוץ בבנק אחד וכניסה למסגרת של מעקב, פיקוח ותכנון כלכלי משותף. התקווה הייתה שהחדרת נוהלי התכנון והפיקוח תעלה את המשק הקיבוצי לדרך המלך הכלכלית, תאפשר את צמיחתו והתפתחותו לאורך השנים ותמנע הסתבכויות כספיות.
אך נשאלת השאלה האם הייתה זו שיטה מוצלחת לפתרון הבעיות הכלכליות של המשק הקיבוצי? האם המבנה של השיטה הוא שנתן את ההזדמנות לכך? והאם שיטת האשראי המרוכז איפשרה בפועל פיתוח משק קיבוצי עצמאי ובריא, או שמא היו בה יסודות שתרמו לניוון היוזמה והאחריות של הקיבוצים, בכך שחיזקה שוב את הישענותם על מערכת חיצונית תומכת במקום "לעמוד על רגליהם"? מעבר לשאלות האלה, המקרה של האשראי המרוכז יכול לשמש אבן-בוחן גם לכמה שאלות יסוד לקיומם והתפתחותם של ארגונים שיתופיים-דמוקרטיים בכלל: מהי מידת יעילותם של הסדרי סיוע לארגונים שיתופיים? כיצד מתנהגים ארגונים תחת 'אילוצי תקציב רכים' במסגרת משטר ניאו-קורפורטיסטי? ומה ייחודי בהקשר זה, בהיסטוריה של התנועה הקיבוצית וההתיישבות בארץ?
שאלות אלה ואחרות הן לב-לבו של מחקר זה, הראשוני מסוגו, ומסקנותיו מאירות העיניים מהוות תרומה ייחודית למחקר המתרחב של ההיסטוריה הכלכלית של הקיבוץ.
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: אברהם פווין
תיאור: זה שנים נמצאים קיבוצים רבים, כמו יישובים אחרים בפריפריה, בעיקר הכפרית, במשבר. השאלה העומדת בפני כל יישוב ובפני המוסדות שיכולים להושיט עזרה היא, באיזו מידה הקהילה מסוגלת לגייס מתוכה את הכוחות הנחוצים כדי להיחלץ מן המשבר? כלומר, מה יכולתם של התושבים לשתף פעולה ביעילות לטובת הכלל ולתועלתם ההדדית. ובמילים אחרות, מהי רמת ההון החברתי של היישוב?
המטרה המרכזית של המחקר היתה פיתוח מדד של הון חברתי מתאים לקהילה הקיבוצית.
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: יצחק טבנקין
תיאור: מהי ההתיישבות? ההתיישבות ככוח פוליטי, הדרכים ליישובה של הארץ, שלמותה ההתיישבותית של הארץ, האופי ההתיישבותי של תנועת הפועלים הארץ ישראלית, פיזור האוכלוסיה ויישובי הספר, רשימת מקורות .
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוציתהקיבוץ המאוחד
מאת: חיים הדרי
תיאור: אופוזיציות השומר הצעיר נצ"ח, הפילוג במחנות העולים בין הקיבוץ והמפלגה עם דגל האיחוד פגישות למשא ומתן התכנסויות נפרדות ערעור הפעולה במזכירות הקיבוץ החלוץ האחידה שליחות החינוכית הכשרה לשליחות הפילוג במפא"י הקרע מתפשט אל הגולה ועדה משותפת לנתעוות מפולגות ערעור הפעולה בנוער בארץ בימים של התרחשויות היסטוריות הפילוג בישובים המאמצים לעצור את מסע הפילוג עולים בתוהו נחתך הדין.  
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: זק הירש, יותם מרגלית
תיאור: מהן המיומנויות הנחוצות ביותר בשוק העבודה ומהן המיומנויות הנחוצות פחות? היכן נמצאים הפערים הגדולים ביותר בין כישורי העובדים לבין הדרישות בפועל במקומות העבודה? האם ובאיזו מידה המיומנויות הנדרשות דומות בין קבוצות האוכלוסייה?
שאלות אלו עומדות במוקד מחקר זה.
המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר
מאת: מוסטפא כבהא, נחום קרלינסקי
תיאור: במיתוס הציוני-הישראלי המכונן שמור לענף הפרדסנות מעמד ראשון במעלה. בדומה לתעשיית ההיי-טק כיום, גם ענף הפרדסנות של ימי המנדט הבריטי והעשור הראשון שלאחר מלחמת 1948 שימש מנוע כלכלי מרכזי, עטוף הילה אידיאית וחברתית. ובדומה למיתוס הציוני-הישראלי עצמו, ולא פחות מכך לשיח הישראלי הנוכחי, גם המחקר על הפרדסנות העלים את מקומם, ופעמים רבות אף את עצם קיומם, של הערבים-הפלסטינים מתולדותיו של ענף מרכזי זה. במחקר מקורי ופורץ דרך זה חושפים מוסטפא כבהא ונחום קרלינסקי רבדים בלתי ידועים על ענף הפרדסנות הפלסטיני טרם הנכבה, כמו גם על היחסים המורכבים שניהל עם מקבילו הציוני. יחסים אלה החלו בתחרות כלכלית ולאומית, אך התפתחו לכדי יצירת מבנה דו-לאומי משותף חסר תקדים בהיקפו ובמשכו. הפרדס האבוד מראה שענף הפרדסנות הארצי נוסד על ידי יזמים ערבים מיפו וסביבותיה כבר באמצע המאה ה-19, לפני הופעת התנועה הציונית, ושהפרדסנים הציונים נשענו על הידע המקצועי והטכנולוגי שפיתחו המייסדים הפלסטינים. עוד מראה הספר שענף הפרדסנות הביא לשגשוג כלכלי ולניעות חברתית רבת-משמעות בחלקים ניכרים של המגזר הכפרי הפלסטיני של ימי המנדט. הפרדס האבוד מנתח את הגורמים שאפשרו את הקמת המבנה הדו-לאומי הפרדסני ואת עמידותו האיתנה עד לתוככי מלחמת 1948 והנכבה. זאת ועוד, ספרם של כבהא וקרלינסקי עומד על גורלם הטרגי של הפרדסנים הפלסטינים, אשר רובם ככולם הפכו להיות פליטים, ואחר גורל פרדסיהם שהולאמו על ידי מדינת ישראל. הפרדס האבוד מצביע על כך שגם בימים של הרס ואובדן, כמו בימים קשים אלה, קיימת דרך אחרת, דרך של שלום, שיתוף וכבוד הדדי – דרך סלולה שהצדדים הניצים כבר פסעו בה.
רסלינג
מאת: גלעד גולדשמיט
תיאור: שדה החינוך בישראל הומה בשנים האחרונות מניסיונות חינוכיים הנפרסים על פני קשת רחבה של כיוונים ואפשרויות; נראה שהיצירתיות הישראלית באה לידי ביטוי גם בשדה החינוך והלמידה. אל מול מערכת חינוך שמרנית ומיושנת עומדים מאות מוסדות חינוכיים אלטרנטיביים, ולצידם קבוצות הורים ויזמים הנושאים עמם רוח חדשה ומרעננת ביחס למה שאנו רגילים לכנות: למידה, הוראה או חינוך. החינוך האלטרנטיבי בישראל מבקש לתרום להבנת זרמי החינוך האלטרנטיביים הפועלים בארץ, לתפיסה של יחסיהם ההדדיים ושל המייחד כל זרם על מהותו, עקרונותיו ויישומו המעשי. הספר שלפניכם מציג בפעם הראשונה תמונה מחקרית ומעשית של זרמי החינוך האלטרנטיבי בישראל. מדובר בזרמי החינוך העיקריים, אלה שהתבססו בהווייה החינוכית הישראלית, ולהם משנה סדורה. זרמי החינוך המוצגים בספר הם: חינוך דמוקרטי חינוך ולדורף (אנתרופוסופי) חינוך מונטסורי חינוך ביתי חינוך דיאלוגי חינוך יער בית הספר החברתי כל פרק בספר מתאר זרם חינוכי ייחודי, על אנשי החינוך שיצרו או הגו אותו, על עקרונותיו, על ייחודו ועל מטרותיו; הדיונים עוקבים אחר התבססותו של החינוך האלטרנטיבי בהוויה החינוכית בארץ ויישומו המעשי מנקודת המבט של התלמידים הלומדים לאורו. הפרקים השונים נכתבו על ידי נציגי הזרמים, אנשים שהם בדרך כלל גם הוגים בתחומם וגם מחנכים בפועל על פי משנתם.
רסלינג
מאת: ירון שוורץ
תיאור: מהם המודלים התרבותיים שמהם נערים לומדים כיום מה המשמעות של להיות "גבר"? מהי גבריות בעידן המתכתב עם אידיאלים של שוויון, שיח רגשי ומיניות בריאה? האם בית הספר הוא המקום הנכון ללמד בו גבריות חדשה? כדי לענות על השאלות הללו חינוך לגבריות חדשה מציע מסע אל תוך עולמם של גברים שנבחרו לשמש כמנחים בסדנאות גבריות לנערים. הספר מציג תחילה ידע עדכני ביחס למה שמכונה משבר-הגבריות, לצד הדרכים שבהן תנועות של גבריות חדשה ניסו להשתחרר ממנו. לאחר מכן מוצעת סקירה ביחס להשפעה המהותית של תהליכי החברות לגבריות המתרחשים במהלך שעות הלימודים בבית הספר; בהקשר זה נבחנת השאלה כיצד אלו משמרים בקרב נערים דפוסים המובילים לפיתוח נורמות סיכוניות. בהמשך הספר מובאים סיפורי התמודדות אישיים מהכיתה של מנחי הסדנאות לגבריות, ודרכם נלמדות הבעיות הטמונות באתגר של חינוך לגבריות חדשה: ההיצמדות של נערים לתכונות של תחרותיות, שליטה ואלימות, החשש מהומופוביה, ההתנגדות לתפיסות של שוויון מגדרי וההשפעות של דימויי גבריות שליליים מהמדיה, מהרשתות החברתיות ומהפורנוגרפיה. מעל כל הדילמות הללו מרחפת השאלה כיצד ניתן להשפיע על נערים ממקום של העצמה ולא מתוך אשמה. חינוך לגבריות חדשה מציע כלים מעשיים לאנשי חינוך, הורים ולכל מי שמתעניין באפשרות של שינוי תפיסתי בקרב נערים בישראל. בנוסף לכך, אנשי מחקר ימצאו בו שפה תיאורטית ומושגית שיכולה לעזור לנתח מגוון התנהגויות גבריות מנקודת מבט רעננה שטרם נדונה עד כה.
רסלינג
מאת: אמתי ניב, דן בר-און
תיאור: חלוקת העבודה בחברה המערבית עורכת הבחנה ברורה בין ה"קהילה" ל "ארגון". הראשונה מהווה את "ביתו" של היחיד ואמורה לספק לו, בצד שירותים הכרחיים, מסגרת השתייכות ומשמעות חברתית לקיומו. הארגון מהווה את הכלי למילוי המטלות המאפיינות את הצד ה"פעיל" של החברה המודרנית: ייצור ומתן שחרותים בהתאם להתמחויות ספציפיות ועל פי עקרונות של יעילות מרבית. ראשוני הסוציולוגים כבר עמדו על מהותן המנוגדת של שתי המסגרות האלה ועל ההכרח לקיים ביניהן הפרדה מלאה. הקיבוץ התעלם מאז ראשיתו, מההבחנה הזו, ומנסה, בעקשנות רבה ליהנות משני העולמות; להוות קהילה חמה לחבריו ובאותו הזמן גם לפעול כארגון יעיל. במודע "הסתבך" כך הקיבוץ בדילמה קשה. ניתן לפתור אותה רק על ידי ויתור על אחד ממרכיביה. מה שהיה מרוקן את הקיבוץ מתכניו העיקריים. אי יכולתו העקרונית של הקיבוץ לפתור את הדילמה חייבה אותו ללמוד איתה. ההתנסות והלמידה הכרוכות בכך מהוות את הציר המרכזי של המחקרים המכונסים בקובץ זה.
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: רות בר-למבך
תיאור: מסמך זה הוא עדות אישית, זיכרונות ילדות ונעורים ממרחק של כשלושים שנה. זוהי עדות מכלי ראשון: תיאור בלתי אמצעי, אותנטי, מקורי וחיוני, המאפשר מבט אל תוך אורח החיים של ההוטרים והברדרהוף- עדות דתיות החיות חיי קומונה. גם הזווית האישית- של ילדה ונערה- מוסיפות טעם ועניין. זהו תיאור מיוחד במינו, בהיבטים שונים של החיים בקהילה שיתופית: חיי משפחה, יחסי הורים – ילדים, שיטות חינוך, יחסים בינו לבינה, ואף גילויים צנועים של מרד- נעורים, וכן מאורעות היסטוריים, כמו הקשרים בין ההוטרים והברדרהוף, ו"מהפך התרבות" שנגרם ע"י הצטרפות אנשי ברודרהוף למושבה הוטרית, וחוויות הפילוג והקרע. וכך לומדים אנו גם על קשיי הקומונות להתמודד עם תופעות חריגות ועם השפעות העולם החיצוני.
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: ארזה אברהמי
תיאור: במחקר זה נערכת השוואה בין ממצאים של שני מחקרים שערכה המחברת האחד ב – 1986 והשני ב – 1992. השאלות במחקרים אלו כוונו לגלות את צפונות לבם של בני קיבוץ בוגרי כיתות י"ב באשר למה שקושר אותם לקיבוץ. נראה שכשאר האינדיווידואליות גוברת, אין היא נעצרת בשער הקיבוץ. השינוי התרבותי בעמדות בני הקיבוץ משפיע על יחסם לקיבוץ. ועם זאת, הרצון בחיים בעלי משמעות לא פג, אם כי אין הוא מרכזי בחייהם של בני הקיבוץ, כבעבר.
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית
מאת: סילביה פוגל-ביז'אווי
תיאור: אסופת מאמרים זו מתארת מאה שנות קיבוץ בקולותיהן של נשים מדורות שונים, החל מעידן הייסוד של הקיבוץ עד העידן הניאו ליברלי העכשווי. העלאת קולותיהן המגוונים של הנשים והפניית הזרקור אל מהלך חייהן ואל הפרשנות שהן מעניקות למציאות הממשית ולאידיאולוגיה שבבסיס בניינה, מאפשרות להאיר באור חדש את התמודדותן עם שגרת חייהן ועם מצבי משבר ושינוי. תוך כדי מעלות סוגיות שהושתקו ונדחקו עמוק אל תוך זיכרונן האישי ו/או אל תוך הזיכרון הקיבוצי הקולקטיבי.
האסופה כוללת סקירת מבוא ומציגה בהמשך, מבחר שלשנים-עשר מאמרים, שנכתבו על ידי חוקרות ותיקות וחוקרות חדשות של התנועה הקיבוצית.
המאמרים מופיעים בשלושה שערים: השער הראשון, "על אימהות, נשיות ומעגלי הדרה", מציג ומנתח במסגרת מוסד האימהות הקיבוצי, על גלגוליו השונים, את הדרתן ההיסטורית של הנשים ממוקדי הכוח הארגוניים והאידיאולוגיים של הקיבוץ. השער השני, "לאן אנחנו הולכות מכאן? מבט מגדרי על השתנות הקיבוץ", מתייחס ברמת המאקרו לתהליך השינוי הניאו-ליברלי המתרחש בקיבוץ היום. בשער השלישי, "אני חיה לי מיום ליום", מואר, על בסיס מחקר איכותני, תהליך השינוי החברתי בקולן של הנשים עצמן.
יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוציתהקיבוץ המאוחד
מאת: אורי מאיר-צ'יזיק
תיאור: בעשורים האחרונים שני תהליכים בצלחת הישראלית: הקולינריה המקומית התפתחה באופן חסר תקדים ושוק המזון המקומי הלך והתדרדר. המחירים בסופר מזנקים, החקלאות המקומית גוועת - במיוחד בדרום ובצפון המפונים, מזון טרי נעלם אט אט מהתפריט, והקשרים הקהילתיים, שמזון תמיד היה חוט מקשר עבורם - מתרופפים. היינו חושבים שזה פשוט מחיר החיים המודרנים, אבל מסתבר שכל אלה הם תוצאה של שוק ריכוזי להחריד ומתוכנן להפליא.
הפוליטיקה של האוכל הוא ספר שנקרא בנשימה עצורה, אך תוכנו קשה לעיכול. הוא חושף איך בעשורים האחרונים המדינה, בעיניים פקוחות, מסרה את משק המזון הישראלי לידי קומץ תאגידים כוחניים שחונקים אותו ואותנו, בשם ערך הגדלת הרווחים. הספר מציג את הנזק הנסתר שכבר נגרם מהפוליטיזציה של האוכל, ומזהיר מהמשך עצימת העיניים. אבל הוא מציע גם תקווה: מפת דרכים ברורה לתיקון האפשרי.
רדיקל
מאת: ערן גוסקוב
תיאור: החברה הישראלית מצויה בקיטוב שמאיים לקרוע אותה מבפנים. הקיטוב מתאפיין, בין היתר, בחוסר יכולתם של הצדדים החלוקים להקשיב זה לזה ולשמוע זה את זה. במצב כזה אין מסוגלות לקיים דיונים פתוחים, קשובים ורציונליים על אודות החיים ביחד והטוב המשותף.
קולו הצלול של הניסיון לשכנע בהיגיון הולך ונאלם. במקומו נשמע בעוז קולו העכור של הרצון להכריע. דומה שהחינוך בבית הספר הוא הסיכוי היחיד והאחרון לדמיין אופק אופטימי, שבו יוכלו צדדים החלוקים בהשקפותיהם לחלוק עתיד דמוקרטי משותף. הספר שלפניכם מבקש לסייע בבניית תשתית חינוכית ראויה לניהול שיח פתוח, מכבד ומכובד על נושאים שבמחלוקת ציבורית. תשתית זו תקנה לתלמידים, אזרחי העתיד, כלים להתנהלות מושכלת ומועילה במצבי מחלוקת.
מכון מופ"ת
מאת: קאשה אורבניאק
תיאור: זה לא עוד ספר על העצמה נשית.
הספר הזה ישנה את כל מה שחשבת על נשיות ועל כוח, ועל החיבור ביניהם.
אנחנו עמוק בתוך המאה העשרים ואחת, ורבות מאיתנו עדיין מתקשות להשמיע את קולן בפגישות עבודה או בוויכוחים. עדיין קופאות ומשתתקות ברגעים החשובים והקשים ביותר של חייהן.
קאשה אורבניאק סבורה שאפשר לשנות זאת. אחרי מסע אישי ארוך ורב-תהפוכות – ממנזר בסין, דרך עבודה כמלכת סאדו ועד ייעוץ לאלפי נשים ברגעי משבר ושינוי – גיבשה אורבניאק תובנות מרתקות על יחסי כוח בין נשים לגברים, ואיך לשנות אותם, גם בסיטואציות יומיומיות. מתוך תובנותיה, היא זיקקה רעיונות ותרגילים מעשיים שיעזרו לכל אישה:
– לבקש כל מה שהיא רוצה בחיים, בעבודה ובזוגיות
– לדעת להציב גבולות
– להיפטר מהאשמות עצמיות
– להפסיק להיות "הילדה הטובה" ולהתחיל לעמוד על שלה ולהשפיע באמת
– ללמוד להגיד – וגם לשמוע – את המילה "לא"
הכתיבה הקולחת והבלתי מתפשרת של אורבניאק, דפוסי החשיבה המקוריים שהיא מציעה, וכמובן גם סיפוריהן של נשים רבות ששינו את חייהן בזכותה – כל אלה הופכים את משוחררות לספר חובה עבור כל אישה בעידן הנוכחי.
תכלת הוצאה לאור
מאת: אהרן ז'אן-מארי לוסטיגר
תיאור: הקרדינל אהרן ז'אן-מארי לוסטיגר שאף כל ימיו לבנות גשר בין יהודים לנוצרים ולתרום להבנה הדדית ולהתמודדות עם פצעי העבר, כך שיהיה "מפגש היהודים והנוצרים בשירות האנושות מקור השראה לשלום וברכה עבור כולם". הוא מוסיף ואומר כי "הקבלה של הנוצרים את העם היהודי והיהדות כברכה יכולה להביא להכרה של היהודים בנוצרים ובמציאות הנוצרית. העתיד יגיד והאלוהים יודע, אך לא ניתן לקוות שתהליך כזה יתרחש לפני שנתגבר על משקלן של מאות שנות הרדיפה". אחת התמות המרכזיות בספר זה הוא דרישתו הנחרצת של הקרדינל להעמיק את ההיכרות העצמית דרך המפגש עם הזולת, קרי דיאלוג בין יהודים לנוצרים: "מפגשם של מנהיגי הכנסייה הקתולית והיהדות יכול על בסיס אמון הדדי לעזור במיתון ההתפרצויות חסרות ההיגיון של שנאה, טינה או נקמה, ואם ירצה ה', לכונן דו־שיח המבוסס על כבוד הדדי ומפגשים נושאי פרי".
הקרדינל אהרן ז'אן-מרי לוסטיגר (2007-1926) נולד בפריז להורים יהודים שהיגרו לצרפת מפולין. בגיל 14 הוא נטבל כנוצרי, והוסיף את השמות ז'אן ומארי לשמו אהרן. אימו ג'יזל נספתה באושוויץ. הוא הוסמך לכהן בכנסייה הקתולית, שימש כרועה קהילה בפריז (1979-1969), וכהגמון העיר אורליאן (1981-1979). בשנת 1981 הוא מונה לארכיהגמון של פריז וב-1983 לקרדינל. במעמדו כקרדינל וכארכיהגמון של בירת צרפת, ובשל זהותו היהודית וקשרי הידידות שיצר עם יהודים, תרם הקרדינל לוסיטגר רבות לדו-שיח יהודי-נוצרי בצרפת ומעבר לגבולותיה.
אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים
מאת: דניאל סטטמן
תיאור: בשנת 2019 פעלה במכון הישראלי לדמוקרטיה קבוצת מחקר בנושא החרדים והמרחב הציבורי. בקבוצה השתתפו נשים וגברים חרדים, דתיים שאינם חרדים וחילונים. מטרתה הייתה לפתח נקודות מבט חדשות על הנושא שיאפשרו להרהר בצוותא על ההסדרים הראויים בתחום הנדון. הפרקים באסופה זו צמחו ברובם מתוך דיוני הקבוצה הזאת, והם מציגים לקוראות ולקוראים מגוון היבטים מרתק של הסוגיה האמורה.
שאלת מקומם של החרדים בחברה הישראלית הפכה לשאלה מרכזית בתנועת המחאה שקמה בשנת 2023 נגד ממשלת נתניהו. היא התעצמה בעקבות מתקפת 7 באוקטובר 2023 והמלחמה שבאה בעקבותיה, שגרמה למספר הולך וגדל של ישראלים לחשוב שמוכרח לחול שינוי ביחסה של המדינה לחרדים. אני תקווה שהספר שמונח לפניכם יסייע לחשוב על טבעו של שינוי זה.
המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר
מאת: נג'לא ג'ריצאתי ח'ורי
תיאור: חצי תרנגול, אף באורך שבע אמות, נערה בתחפושת של נער היוצאת לדו־קרב עם השאה, מלך וּוזיר שיוצאים לשוטט בממלכה בבגדי דרוויש, מפלצות על אם הדרך, אנשים שהופכים לבעלי חיים ולצמחים, נימפות מים, ענקים, רוחות רפאים ושדים לחשנים – כל אלה הם רק חלק משלל הדמויות המופיעות בסיפורי העם שנאספו בקובץ זה.
שישים וחמישה הסיפורים בקובץ הם מבחר מתוך ארכיון ובו מאות סיפורים שאספה הסופרת הלבנונית נג'לא ג'ריצאתי ח'ורי בשנות מלחמת האזרחים בלבנון. את הסיפורים היא שמעה בעל פה, בעיקר מפי נשים מבוגרות – לבנוניות, סוריות ופלסטיניות – אשר המשיכו את המסורת האוראלית של סיפורי העם מן הלבנט (בִּלַאד אַלשַּאם). חלק מהסיפורים מקומיים, וחלקם יובאו ממסורות מערביות ועברו אדפטציה מקומית.
הסיפורים הללו מסגירים מידע רב על הנשים שסיפרו אותם. הם חושפים את ההרגלים שלהן, את המבנה המעמדי של החברה שלהן, את יחסיהן עם הממלכה ואת האופן שבו הן תופסות את הסדר החברתי ואת עולם הטבע. עלילותיהם נעות בין מציאות לבדיון, ובין הסביר למה שאינו בתחום האפשר או הלשון, ולפעמים משולבים בהם גם קטעי נוֹנְסֶנְס החותרים תחת חוקי הלוגיקה וההיגיון.
במסגרת התזה על "הסרת הקסם מהעולם", הראה מקס ובר כיצד החליפו המערכות הרציונליות – של המדינה, הביורוקרטיה, המשפט, החוק והסדר חברתי – את המקום שנשמר ליסודות הפלאיים של העולם. באחרית הדבר שלהם מציעים פרופ' יהודה שנהב־שהרבני ולואי ותד לראות בסיפורי העם שיירים של עידן קדום, המחזירים את הקסם אל העולם.
מכון ון ליר בירושליםפרדס הוצאה לאור בע"מ
מאת: חגי איתן
תיאור: עיר. רחוב. מונית. מוניות מסתובבות ברחבי העיר… באחת מהן יושב מחברו של ספר זה, מעביר נוסעים מפה לשם, ועל הדרך גם מנהל מחקר-שדה אוטו-אתנוגרפי. רואה ואינו נראה. במונית נרקמים דרך שגרה יחסי-גומלין בין זרים, בין בני-אדם שאינם מכירים זה את זה: עובדה יסודית זו עוררה את סקרנותו, ולמעשה דחפה אותו אל השדה, אל עורקי התנועה של הג'ונגל העירוני. תחילה הוא שאל את עצמו: מה קורה, מה עשוי לקרות, בין נהג לנוסע.ת במהלך נסיעה במונית? מהם המאפיינים המבניים של היחסים הללו? אילו דפוסים של יחסי-גומלין ניתן יהיה לזהות במונית (אם בכלל) – ומה כל זה עשוי ללמדנו אודות התרבות העירונית-ישראלית בת-זמננו? במהלך מחקר השדה, שנמשך כ-18 חודשים, עלו שאלות וסוגיות נוספות, כמו למשל "על בחירת מקום הישיבה במונית", "על שיחת החולין", "על התשר" ועוד.
"מה שאולי הכי מוצא חן בעיני בעבודה כנהג מונית זה הזמן הריק, הפתוח, של השוטטות ברחובות… נהיגה, מעין ריחוף קל על הכביש, מעוררת מחשבות, מעלה זיכרונות, מחוללת חלומות. רק צריך להתנתק מהקריזה שמעלה בך הפקק (ואולי גם מהתוגה שבאה עם הבדידות), ולהתמסר לקצב, לנהיגה, למה שקורה ברחוב. קצת כמו הליכה, רק יותר מהר ובלי להתאמץ. ובמזגן. ואז לפתע מישהו מגיח מאיזה בניין ומניף לעברך אצבע מורה. אתה מחסיר פעימה, מתגלגל לעברו, עוצר לצידו. בן-אדם נכנס לך למונית, מתיישב לצידך או מאחוריך, מבקש להגיע מפה לשם. עם או בלי מונה. רק בבקשה דרך המלך ג'ורג'. מרגע זה מתחיל לך סרט חדש. אתה עדיין משוטט בעיר, אלא שעתה יש לך יעד מוגדר וכיוון ברור, ובן-אדם בשר ודם שיושב פה אתך. לפעמים נשתוק ביחד, נתגלגל ונבהה ונאזין לרדיו; לפעמים תתלקח שיחה. כך או כך, בכל מקרה, תמיד יקרה שם משהו בין אדם לאדם. ואת ה'משהו' הזה יצאתי לחקור, על ה'משהו' הזה ניסיתי לעמוד…" (מתוך הספר).
רסלינג
הצג עוד תוצאות