נמצאו 20 ספרים בקטגוריה
לכל הספרייה
מאת: יאיר זקוביץ, אביגדור שנאן
תיאור: מגילת איכה, על חמש הקינות שבה, מעלה בזיכרון קוראיה את זוועות חורבן יהודה וירושלים ואת מנת גורלם האכזר של יושביהן מיד נבוכדנאצר מלך בבל. אך "איכה" איננה רק קינה על חורבן הבית הראשון, וכל מי שקרא בה – ביאר אותה או הרחיב בדרכים מגוונות את יריעתה – קונן גם על חורבן הבית השני בימי הרומאים ועל כל צרה וצוקה שניחתה על ראש עם ישראל בשנות גלותם הארוכות, במזרח ובמערב גם יחד. סבלם היהודים לאורך הדורות עורר יוצרים רבים – סופרים ומשוררים, היסטוריונים ודרשנים – לתאר את אירועי זמנם כשהם שבים אל מגילת איכה ויונקים ממנה ומכאבה. ואין צריך לומר שהקורא במגילה בימינו אינו יכול שלא לחוש בכוחה של המגילה להכיל בקינותיה גם את שואת היהודים במאה העשרים. הספר המונח בזה בפני הקוראים הוא פירוש ספרותי-רעיוני למגילת איכה, אך הקורא יוכל למצוא בו יותר מזה: הספר יאפשר לו לעקוב גם אחרי הרושם שהותירה מגילת איכה בספרות עם ישראל לדורותיו: בספרות חז"ל, בתרגומי המקרא העתיקים, בספרות ימי הביניים, בדברי פרשנים ובשירת הקודש, ועד ליצירות העת החדשה, שירה ופרוזה, המוסיפות משלהן לאנחותיהן של קינות העבר. ההרחבות המלוות את הפירוש מפגישות אפוא את הקורא עם מדפים רבים בארון הספרים היהודי, אך גם עם הלשון העברית שבפינו ועם מראות הארץ בעבר ובהווה. כן שולבו בספר יצירות אמנות, כרזות ותצלומים המעידים בדרכם שלהם על יציאת המגילה מעולם הקודש אל עולם החולין והתקבלותה ופרשנותה בחיי הרוח של החברה הישראלית רבת הפנים.
משכל (ידעות  ספרים)
מאת: שמאי גלנדר
תיאור: ספר זה מבקש להתמודד עם עולמם הקסום של המזמורים, במגמה לחשוף את יסודות האמונה המושקעים בתפילות השונות. יש בו עיון מקיף בסוגיהן השונים של חוויות: כיצד קורה שאדם הסובל ממצוקה קשה מצליח לחוות מצב הפוך, כאילו אינו חסר דבר ואושרו מובטח מה נוסך באדם ביטחון שהאל חפץ בחייו ואינו חפץ במותו מניין שואב האדם את הביטחון שהצדק שולט בעולם ולרשע אין מקום בסדריו הטובים של היקום מהי תחושתו של האדם המבקש את קרבתו של האל, ובאיזה קירבה הוא חפץ מה לאדם הפשוט ולמלך, ומדוע הוא מתפלל לשלומו ספרי המקרא האחרים, רובם ככולם, מהווים ביטוי לאמונתם ולרעיונותיהם של מנהיגי העם הרוחניים: נביאים, כהנים וסופרים. אך ממזמורי תהילים אנו יכולים ללמוד במה וכיצד האמין אדם מן השורה. אין ספק שהדברים ששמו המשוררים בפיו, נקלטו על ידו והובנו, והפכו להיות ביטוי מובהק לחוויותיו הדתיות, מן הבחינה הרגשית והרעיונית. במילים אחרות, בעוד שרוב ספרי המקרא משקפים את מגמתם הרעיונית של המחברים, מזמורי תהילים משקפים את האמונה כפי שהיא נתפסת על ידי האדם המאמין. כל מי שמנסה להבין כיצד מתקשרת אמונה והגות עמוקה עם תחושותיו של האדם באשר הוא, באמצעות עיצוב אומנותי נפלא, מוזמן לעיין בספר זה.
מוסד ביאליק
מאת: משה גרינברג, שמואל אחיטוב
תיאור: "מקרא לישראל" הוא פירוש חדיש ומקצועי למקרא, הנסמך על רובדי התרבות היהודית לדורותיה. הפירוש שם לו למטרה את המשימות הבאות: להתחשב במיטב הידע על נוסח המקרא, בשים לב לעדות תרגומיו העתיקים ולגלגוליו במשך הדורות; להעריך את הצד האמנותי של המקרא, על סוגי הספרות השונים שבו, לאור המקבילות החוץ-מקראיות ובהתחשב בהישגי הפרשנות הקלאסית והחדשה; להביא את מיטב הידע על לשון המקרא, על יסוד חקר הלשונות השמיות, המילונאות והדקדוק המודרניים; להביא את סברות המחקר על התהוות הספרים, כולל בירור זיקתם ההדדית של חלקי המקרא השונים; לתאר את הצד הריאלי של המקרא לאור הממצאים הארכיאולוגיים האחרונים והסברות היסטוריות החדשות; לבחון את עולמו הרעיוני של המקרא לאור תולדות המחשבה המקראית והחוץ-מקראית, ולהביא לפני הקורא דיונים שהתעוררו במשך הדורות בקשר לסוגיות הגותיות-פרשניות או היסטוריות מיוחדות – דיונים המשקפים את מקום המקרא בתרבות ישראל והעמים.
האוניברסיטה העברית בירושליםעם עובדי"ל מאגנס
מאת: משה גרינברג, שמואל אחיטוב
תיאור: "מקרא לישראל" הוא פירוש חדיש ומקצועי למקרא, הנסמך על רובדי התרבות היהודית לדורותיה. הפירוש שם לו למטרה את המשימות הבאות: להתחשב במיטב הידע על נוסח המקרא, בשים לב לעדות תרגומיו העתיקים ולגלגוליו במשך הדורות; להעריך את הצד האמנותי של המקרא, על סוגי הספרות השונים שבו, לאור המקבילות החוץ-מקראיות ובהתחשב בהישגי הפרשנות הקלאסית והחדשה; להביא את מיטב הידע על לשון המקרא, על יסוד חקר הלשונות השמיות, המילונאות והדקדוק המודרניים; להביא את סברות המחקר על התהוות הספרים, כולל בירור זיקתם ההדדית של חלקי המקרא השונים; לתאר את הצד הריאלי של המקרא לאור הממצאים הארכיאולוגיים האחרונים והסברות היסטוריות החדשות; לבחון את עולמו הרעיוני של המקרא לאור תולדות המחשבה המקראית והחוץ-מקראית, ולהביא לפני הקורא דיונים שהתעוררו במשך הדורות בקשר לסוגיות הגותיות-פרשניות או היסטוריות מיוחדות – דיונים המשקפים את מקום המקרא בתרבות ישראל והעמים. "מקרא לישראל' מפרש גם את מגילת רות.
האוניברסיטה העברית בירושליםעם עובדי"ל מאגנס
מאת: שמואל אחיטוב
תיאור: "מקרא לישראל" הוא פירוש חדיש ומקצועי למקרא, הנסמך על רובדי התרבות היהודית לדורותיה.  הפירוש שם לו למטרה את המשימות הבאות: להתחשב במיטב הידע על נוסח המקרא, בשים לב לעדות תרגומיו העתיקים ולגלגוליו במשך הדורות; להעריך את הצד האמנותי של המקרא, על סוגי הספרות השונים שבו, לאור המקבילות החוץ-מקראיות ובהתחשב בהישגי הפרשנות הקלאסית והחדשה; להביא את מיטב הידע על לשון המקרא, על יסוד חקר הלשונות השמיות, המילונאות והדקדוק המודרניים; להביא את סברות המחקר על התהוות הספרים, כולל בירור זיקתם ההדדית של חלקי המקרא השונים; לתאר את הצד הריאלי של המקרא לאור הממצאים הארכיאולוגיים האחרונים והסברות היסטוריות החדשות; לבחון את עולמו הרעיוני של המקרא לאור תולדות המחשבה המקראית והחוץ-מקראית, ולהביא לפני הקורא דיונים שהתעוררו במשך הדורות בקשר לסוגיות הגותיות-פרשניות או היסטוריות מיוחדות – דיונים המשקפים את מקום המקרא בתרבות ישראל והעמים. "מקרא לישראל" מפרש גם את מגילת רות.
האוניברסיטה העברית בירושליםעם עובדי"ל מאגנס
מאת: שמואל אחיטוב
תיאור: "מקרא לישראל" הוא פירוש חדיש ומקצועי למקרא, הנסמך על רובדי התרבות היהודית לדורותיה.
הפירוש שם לו למטרה את המשימות הבאות: להתחשב במיטב הידע על נוסח המקרא, בשים לב לעדות תרגומיו העתיקים ולגלגוליו במשך הדורות; להעריך את הצד האמנותי של המקרא, על סוגי הספרות השונים שבו, לאור המקבילות החוץ-מקראיות ובהתחשב בהישגי הפרשנות הקלאסית והחדשה; להביא את מיטב הידע על לשון המקרא, על יסוד חקר הלשונות השמיות, המילונאות והדקדוק המודרניים; להביא את סברות המחקר על התהוות הספרים, כולל בירור זיקתם ההדדית של חלקי המקרא השונים; לתאר את הצד הריאלי של המקרא לאור הממצאים הארכיאולוגיים האחרונים והסברות היסטוריות החדשות; לבחון את עולמו הרעיוני של המקרא לאור תולדות המחשבה המקראית והחוץ-מקראית, ולהביא לפני הקורא דיונים שהתעוררו במשך הדורות בקשר לסוגיות הגותיות-פרשניות או היסטוריות מיוחדות – דיונים המשקפים את מקום המקרא בתרבות ישראל והעמים.
האוניברסיטה העברית בירושליםעם עובדי"ל מאגנס
מאת: שמואל אחיטוב
תיאור: "מקרא לישראל" הוא פירוש חדיש ומקצועי למקרא, הנסמך על רובדי התרבות היהודית לדורותיה.
הפירוש שם לו למטרה את המשימות הבאות: להתחשב במיטב הידע על נוסח המקרא, בשים לב לעדות תרגומיו העתיקים ולגלגוליו במשך הדורות; להעריך את הצד האמנותי של המקרא, על סוגי הספרות השונים שבו, לאור המקבילות החוץ-מקראיות ובהתחשב בהישגי הפרשנות הקלאסית והחדשה; להביא את מיטב הידע על לשון המקרא, על יסוד חקר הלשונות השמיות, המילונאות והדקדוק המודרניים; להביא את סברות המחקר על התהוות הספרים, כולל בירור זיקתם ההדדית של חלקי המקרא השונים; לתאר את הצד הריאלי של המקרא לאור הממצאים הארכיאולוגיים האחרונים והסברות היסטוריות החדשות; לבחון את עולמו הרעיוני של המקרא לאור תולדות המחשבה המקראית והחוץ-מקראית, ולהביא לפני הקורא דיונים שהתעוררו במשך הדורות בקשר לסוגיות הגותיות-פרשניות או היסטוריות מיוחדות – דיונים המשקפים את מקום המקרא בתרבות ישראל והעמים.
האוניברסיטה העברית בירושליםעם עובדי"ל מאגנס
תיאור: תנ"ך : תורה, נביאים, כתובים
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
מאת: יצחק קלימי
תיאור: ספר זה חושף מכלול עשיר של צורות ואמצעים ספרותיים ושיטות עריכה ועיבוד היסטוריוגרפיות שנקט מחבר ספר דברי הימים.
נפרשת כאן לפני הקורא יצירה ספרותית-היסטורית חדשה-ישנה, מרתקת בצורותיה ובתחכומיה, יצירה שלא כל השינויים שבה הם שינויי לשון מזעריים גרידא או שינויים טקסטואליים ותיאולוגיים, אלא יש בה שינויים רבים המעצבים את הטקסים הקדומים בעיצוב ספרותי מחודש ונותנים להם טעם חדש ומשמעות אחרת.
מן הספר עולה דמות שונה של מחבר הספר דברי הימים: סופר יוצר בעל כישורים ספרותיים-היסטוגרפיים רב גוניים, היסטוריון שלא רק בורר ומעתיק מתוך הספרים הקדומים, אלא גם מרענן, משכתב ומעצב את הכתוב בלבוש ספרותי חדש.
הספר אינו מניח מקום לרבים מן התיקונים הטקסטואליים, להשערות ולמחיקות של מתרגמים ופרשנים, ובעיקר של חוקרים בני זמננו, ומציע הבנה חדשה של הכתובים.
מוסד ביאליק
מאת: שרה יפת
תיאור: זהו מחקר שמגמתו לעמוד על האמונות והדעות שמייצג ספר דברי הימים, אשר באות לידי ביטוי בצורה עקיפה ובלתי שיטתית, מהיותו בעיקר ספר היסטוריוגראפי.
ספר דברי הימים מהווה נקודת מוצא לראיית דרכה של המחשבה המקראית עד זמן חיבורו ולהבנת קווים בהתפתחותה של המחשבה היהודית ממנו והלאה.
מוסד ביאליק
מאת: זלי גורביץ'
תיאור: בחשבונו של קוהלת מציע זלי גורביץ' קריאה חדשה בספר קהלת המחיה את חוכמתו של קהלת ואת שירתו המופלאה, פותחת ופורשת את מילות המפתח המקוריות שלו - כמו "הבל", "עניין" ו"חשבון", ומגלה מחדש את קהלת כאיש קרוב שניתן גם היום לקרוא בו ולשוחח איתו על החיים.
בספר קהלת הפסוקים לעתים אינם קלים, אולם ככלל קהלת מדבר פשוט, פשוט עד כדי כך שהוא ממצה את תורתו במילה אחת - הבל. אלא שכדי להגיע לפשט של הבל יש לקרוא את הספר כולו ולהיטלטל איתו בין יתרון לחיסרון, בין סתירה לאיזןו, בין ייאוש לשמחה, בין שרירותיות לחוק.
רוח קהלת היא רוח האדם היחיד העושה את חשבון עולמו בתחושה מתמדת של סוף, שכחה והיעלמות.
זהו ספר עתיק ומודרני כאחד, ניסויי וארכאי, של חכם מקומי וחכם כל הדורות, ויצירה חד פעמית של משורר שקשה לתאר את השפה העברית ואת תולדות השירה העברית בלעדיו.
משכל (ידעות  ספרים)הוצאת בבל בע"מ
מאת: אליהו עסיס
תיאור: במהלך הדורות התפרשה מגילת שיר השירים כאלגוריה ליחסים שבין ה' לישראל, ונלמדה ממנה השאיפה לדבקות בקודש. ואולם גם פרשני הפשט של המגילה, שנקטו את הדרך האלגורית, ראו בעיון בפשוטו של מקרא נדבך הכרחי להבנת משמעות זו.
ספרו של ד"ר אליהו עסיס, אהבת עולם אהבתיך: קריאה חדשה בשיר השירים מזמין את הקורא לקריאה מדוקדקת ומדויקת בפשוטו של הטקסט המקראי ובנבכיה של יצירת ספרות גדולה וחשובה זו. קריאה זו, שבוחנת את המגילה בכלים של חקר השירה, מחפשת את מבנה המגילה בתחום השייך לעניין שהשירים עוסקים בו - עולם החוויות של האהבה והמבנה הפסיכולוגי של האהובים.
אהבת עולם אהבתיך מצעיד את הקורא בדרכי האהבה והאוהבים כמו שהם מתוארים בשיר השירים. וזו דרך האוהבים: כאשר הם מגלים את סוד האהבה, הם חים תחושה של שלמות, אך עם זה תמיד עורגים לאהבה הטוטלית שאינה יודעת שובע. זה הספר וזה לקחו. אין שגרה אצלך האוהבים, וסיפוק וחוסר סיפוק משמשים בהם בערבוביה ומניעים את אהבתם.
אליהו עסיס הוא ראש המחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר-אילן. ספריו ומאמריו עוסקים בהיבטים ספרותיים ותאולוגיים של הסיפור, השירה והנבואה המקראיים.
משכל (ידעות  ספרים)
מאת: שמואל הוגו ברגמן
תיאור: בהקדמה מצביע המחבר על-כך שהתפתחות תורת ההיגיון היא טכנית בעיקרה. בפיתוח התחשיבים ההגיוניים ובהעמקת היסודות הפילוסופיים לא התווסף הרבה מימיו של אריסטו. עם התפתחות הטכניקה של תורת ההיגיון נוצרה הפרדה בין שני זרמים בתוכה: הזרם הפילוסופי והזרם המתמטי הסמלי.
מגמתו של המחבר להביא לידי סינתזה של שני הזרמים שבהתפתחות מדע הלוגיקה. ה
ספר נחתם במפתח שמות ומונחים.
מוסד ביאליק
מאת: אוריאל סימון
תיאור: תיאור מקיף של פרק מרתק בתולדות פרשנות המקרא היהודית - מחלוקת רבת-פנים בדבר מהותם של המזמורים ומעמדם הנבואי.
רב סעדיה גאון ראה את ספר התהילים כמעין תורה שניה, שכולה נבואה, ותפילה אין בה. ואילו המפרשים הקראיים יפת בן עלי וסלמון בן ירוחם ראו בו את סידור תפילות החובה של ישראל.
בניגוד גמור לכל קודמיו התייחס המפרש הספרדי הגדול רק ר' משה אבן ג'קטילה למזמורים כאל תחינות ותשבחות לא-נבואיות; ואילו רבי אברהם אבן-עזרא חזר לעמדה הקרובה למדיי לזו של חז"ל - המזמורים כשירת קודש נבואית.
פרופ' אוריאל סימון הוא חוקר בעל שם עולמי בתנ"ך, בעל הקתדרא לתנ"ך על שם הרב נורוק וראש המכון לתולדות חקר המקרא היהודי. שימש שנים רבות ראש המחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר-אילן. פרסם מחקרים רבים. שלושה מהם: שני פירושי ר' אבן עזרא לתרי עשר - כרך א' הושע, יואל, עמוס, ארבע גישות לספר תהילים - מרס"ג עד ראב"ע , ר' אברהם אבן עזרא- יסוד מורא וסוד תורה-יצאו בהוצאת אוניברסיטת בר-אילן.
הוצאת אוניברסיטת בר אילן
תיאור: עולם התנ"ך הוא פרוש מדעי למקרא. הספרים ערוכים לפי סדר הפרקים והפסוקים, כשלגוף הכתוב מצורפים הארות, תמונות, מפות, סיכומים של מחקרי רקע, חומר השוואתי מן המזרח הקדמון ומזירת ההתרחשות של העלילה המקראית. בחיבורו של עולם התנ"ך טרחו מיטב החוקרים במדעי המקרא, ארכיאולוגיה המזרח הקדמון והבלשנות באוניברסיטאות ישראל וארה"ב. עולם התנ"ך נועד לציבור התלמידים, לעוסקים בהוראה ומחקר ולכל שוחרי הספר.
דברי הימים הוצאה לאור בע"מ
תיאור: עולם התנ"ך הוא פרוש מדעי למקרא. הספרים ערוכים לפי סדר הפרקים והפסוקים, כשלגוף הכתוב מצורפים הארות, תמונות, מפות, סיכומים של מחקרי רקע, חומר השוואתי מן המזרח הקדמון ומזירת ההתרחשות של העלילה המקראית. בחיבורו של עולם התנ"ך טרחו מיטב החוקרים במדעי המקרא, ארכיאולוגיה המזרח הקדמון והבלשנות באוניברסיטאות ישראל וארה"ב. עולם התנ"ך נועד לציבור התלמידים, לעוסקים בהוראה ומחקר ולכל שוחרי הספר.
דברי הימים הוצאה לאור בע"מ
תיאור: עולם התנ"ך הוא פרוש מדעי למקרא. הספרים ערוכים לפי סדר הפרקים והפסוקים, כשלגוף הכתוב מצורפים הארות, תמונות, מפות, סיכומים של מחקרי רקע, חומר השוואתי מן המזרח הקדמון ומזירת ההתרחשות של העלילה המקראית. בחיבורו של עולם התנ"ך טרחו מיטב החוקרים במדעי המקרא, ארכיאולוגיה המזרח הקדמון והבלשנות באוניברסיטאות ישראל וארה"ב. עולם התנ"ך נועד לציבור התלמידים, לעוסקים בהוראה ומחקר ולכל שוחרי הספר.
דברי הימים הוצאה לאור בע"מ
תיאור: עולם התנ"ך הוא פרוש מדעי למקרא. הספרים ערוכים לפי סדר הפרקים והפסוקים, כשלגוף הכתוב מצורפים הארות, תמונות, מפות, סיכומים של מחקרי רקע, חומר השוואתי מן המזרח הקדמון ומזירת ההתרחשות של העלילה המקראית. בחיבורו של עולם התנ"ך טרחו מיטב החוקרים במדעי המקרא, ארכיאולוגיה המזרח הקדמון והבלשנות באוניברסיטאות ישראל וארה"ב. עולם התנ"ך נועד לציבור התלמידים, לעוסקים בהוראה ומחקר ולכל שוחרי הספר.
דברי הימים הוצאה לאור בע"מ
מאת: נחום מ. סרנה
תיאור: עולם התנ"ך הוא פרוש מדעי למקרא. הספרים ערוכים לפי סדר הפרקים והפסוקים, כשלגוף הכתוב מצורפים הארות, תמונות, מפות, סיכומים של מחקרי רקע, חומר השוואתי מן המזרח הקדמון ומזירת ההתרחשות של העלילה המקראית. בחיבורו של עולם התנ"ך טרחו מיטב החוקרים במדעי המקרא, ארכיאולוגיה המזרח הקדמון והבלשנות באוניברסיטאות ישראל וארה"ב. עולם התנ"ך נועד לציבור התלמידים, לעוסקים בהוראה ומחקר ולכל שוחרי הספר.
דברי הימים הוצאה לאור בע"מ
מאת: נחום מ. סרנה
תיאור: עולם התנ"ך הוא פרוש מדעי למקרא. הספרים ערוכים לפי סדר הפרקים והפסוקים, כשלגוף הכתוב מצורפים הארות, תמונות, מפות, סיכומים של מחקרי רקע, חומר השוואתי מן המזרח הקדמון ומזירת ההתרחשות של העלילה המקראית. בחיבורו של עולם התנ"ך טרחו מיטב החוקרים במדעי המקרא, ארכיאולוגיה המזרח הקדמון והבלשנות באוניברסיטאות ישראל וארה"ב. עולם התנ"ך נועד לציבור התלמידים, לעוסקים בהוראה ומחקר ולכל שוחרי הספר.
דברי הימים הוצאה לאור בע"מ
הצג עוד תוצאות