3. תפיסת מציאות סובייקטיבית

עמוד:203

רוחשים גם אינסוף "ישים" ייחודיים , תופעות דינמיות משתנות ; ייחוד ואיחוד בריבוי המחוללים את המציאות . ההבדל בין עקרון תפיסת המציאות השוררת אלפי שנים , מאריסטו , דקארט , שפינוזה וקאנט ועד היגל , הוסרל , סארטר ולוינס לבין תפיסת המציאות המושתתת על עקרון המשמעויות הפועלות הוא מהותי כיוון שעל פי האחרונה , כוליותו הפתוחה והדינמית של היחיד מתרחשת וחיה בתוך אינסופיות המרחב . ה"אני" היחידני הרציף מתהווה ומתממש בו . המרחב רוחש משמעויות פועלות המאפשרות את ההרמוניה במציאות הטבע . המציאות מאפשרת את התרחשות פעילויותינו וחוויותינו תוך חירות בחירה , אך גם בשילוב משך מסע אחד יחיד , קונקרטי סובייקטיבי , כהתרחשות חיה , הווה בהוויה . לתפיסת ; אין עניין של קדימות בין ייחודיות לאינסופיות . הן קשורות זו בזו , כרוכות זו בזו ייחוד ואיחוד בריבוי . יכולת בחירה אתית ( טוב עד רע ) קיימת כבר ביכולת המחולל הכרה טהורה כפלטפורמה הגנרית למערכות חיות . הפלטפורמה הגנרית מאפשרת לחי וליחיד האדם לזהות "טוב" כמעלה באנרגיית החיות שלו עד "רע" כמצמצם אותה , כאמור לעיל . האתיקה מתהווה , מתעבה ומשתנת תוך חיכוך בין הזהה לזהה ובין פנים לאחר בתוך וכחלק מהאינסופיות . לתפיסתו של לוינס , האתיקה נובעת מהחיכוך הזה יחד עם התשוקה , בעוד שעל פי תפיסתו של אריסטו היותו של האדם מדיני חברתי מטבעו מביאה אותו לבניית מארג אתי לחיים משותפים . לוינס נוגע במרחב המשמעויות הפועלות . הוא גם טוען שהאינסוף שביחס אליו המושגים מוגבלים , לא יכול להיות מוגדר , ומצביע על אפשרות של תפיסה הכרתית בעלת מבנה חדש , כפי שקרא מורו , הוסרל , לפיתוח מדע יסוד רדיקלי המאפשר אפריורי את עולם החיים , 158 ולפתיחת אופק חדש בהכרה . 158 אדמונד הוסרל , משבר המדעים האירופיים והפנומנולוגיה הטרנסצנדנטלית ( תרגום : ד . זינגר , ערכו : א . צ . בראון , י . גולומב , ( ירושלים , , 1996 עמי . 149-141

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר