3. תפיסת מציאות סובייקטיבית

עמוד:186

הטוב והרע ינבע ממנו כנקודת מוצא . " קיקרו מתבונן באופן סיבתי אך עיקר הבחנתו היא על האיך , על הבנת התהוללותם של הדחפים הטבעיים , בעוד שלפי תפיסתי דחפים טבעיים רוחשים בטבע החי בכללותו . מהתבוננות על בן האנוש נראה לי שכל אחד מכיר ויודע רגעים , ימים , זמנים של חוויות חולשה , ורגעים , יממות וזמנים של חוויית חיות בריאה , שמחה , המאפשרת לעזור לאחר , לחלש . כפי שכל אחד מאתנו בהיותו חלש , בעל אנרגיית חיות נמוכה , שמח ואוהב לקבל עזרה ללא בקשה , עזרה הנובעת מתוך ראיית הזהה והאחר , בתוך ומתוך השיתוף המשפחתי קהילתי חברתי . תכונות אנוש חברתיות אלו , תכונות אופי והתנהגות יסודיות , הינן בסיסיות מעצם הזיווג של ייחוד ואיחוד בריבוי המאפיין את התופעות במרחב לחיבור ההכרחי של זכר ונקבה , זרע וביצית , מאפייני החיבור בתכונות האנושיות שמזהות אותנו בייחודיותנו כמין מן החי . תכונת החיבור היא בטבע ההתרחשות כחלק ממשך השינוי הבלתי פוסק ; חיבור לשיח ושיתוף , חום של אהבת אם ואב , לקבלה מלאה של היותנו גנריים בהיותנו כולנו צוחקים , בוכים , נהנים , כואבים , חולים , פגועים , מאושרים , עצובים , מייחלים ומקווים כמפורט ב"תורת המחוללים . " לכן , ברמה בסיסית הישרדותית ה"טוב" הוא "טוב" לכולם . כשילד קטן רעב , זה לא משנה איפה הוא רעב . הוא רעב , ורע לו . כשמישהו סובל מפגיעה גופנית נפשית כואב לו " ) רע לו ;( " החולה חרד ונפחד . המקבל תשואות והוקרה " טוב לו" יותר , והמוחרם והנרדף "רע להם" יותר . כאמור לעיל , "טוב" ועד "רע" הינם סמני איכויות לפעולה סובייקטיבית קונקרטית כלשהי , המעלה ( מרחיבה ) או מורידה ( מצמצמת מפחיתה ) באנרגיית החיות של הסובייקט . כפי שכבר הגדרתי , "בתואר טוב אני מבין את מה שאני חש ( מרגיש ) בוודאות שהוא מועיל לי באותה עת . בתואר רע , לעומת זאת , 142 מרקוס טוליוס קיקרו , על תכליות הטוב והרע ( תרגום : א . אורי , ( רמת גן , , 1997 עמ' . 207

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר