מאת:
דלית שמחאי, אורנה בלומן, ציון ברנץ
תיאור:
שירותי אנוש הוא תחום ידע ייחודי שצומח בעשורים האחרונים באקדמיה ומשקף שני שינויים משמעותיים. הראשון — המעבר הטכנולוגי־חברתי לכלכלה המבוססת על פעילות בענפי השירותים השונים (פיננסים, בריאות, חינוך, רווחה, ביטחון, אירוח וכדומה); השינוי השני — ירידה מתמשכת במענה הקהילתי לצרכים אנושיים והעברת הטיפול בהם לארגוני שירות. כאזרחים, כתושבים, כלקוחות, כמנהלים וכעובדים אנו מוקפים במפגשי שירות מגוונים. ארגוני שירות והמפגש עימם כה מרכזיים בחיינו עד שקשה מאוד להפריד בין איכות השירותים לבין איכות החיים, סיכויי החיים ותוחלת החיים. תיאור קצר זה פורס בפנינו את העושר הכלול בתחום הידע של שירותי אנוש ומצביע על רב־תחומיות (אינטרדיסציפלינריות) כמאפיין מאתגר שלהם. בשירותי אנוש משלבים תובנות ומושגים ממגוון תחומים שכנים, כגון פסיכולוגיה, משפטים, סוציולוגיה, ניהול, אנתרופולוגיה, כלכלה, עבודה סוציאלית ותקשורת. זאת במטרה לנסח תובנות המחוברות לעולם המעשה: לייזום, לארגון ולניהול מקצועיים של שירותים כדי שיענו באופן מיטבי על הצרכים האנושיים. הפרקים הקצרים שבספר מציגים את המושגים המרכזיים שרלוונטיים לעוסקים בשירותי אנוש. ביחד הם מציעים דיון תיאורטי־מחקרי בגובה העיניים וגם מרכזים ידע מעשי רב ערך. הספר מיועד לסטודנטים, לחוקרים, לאנשי הוראה ולאנשי מעשה — מנהלים ועובדים במגוון עולמות השירות. אנו בטוחים, כי בעת הנוכחית, בעידן השירותים, הספר יסייע לכולנו לנווט את דרכנו ביתר הצלחה במארג המורכב של שירותי אנוש בישראל.