מבוא

עמוד:9

תוקף לתחושה של גורל משותף , שהוא חיוני לתחושה של 'ביחד' שמעבר לכאן , לעכשיו , לאישי ולפרטי . במובן זה , הזיכרון הקולקטיבי הוא דמוקראטי במובהק . כולנו שותפים שווים בזיכרון , ללא הבדל מעמד : כולנו יצאנו ממצרים , וכולנו היינו בהר סיני . מעבר לממדים הקיומיים , הטרנסצנדנטליים , של הזיכרון כזהות קולקטיבית , הרי שצריך לזכור כי תרבות ההנצחה והזיכרון עצמם הם חלק מהמורשת התרבותית הלאומית , וכך , גם ההיבט של הזהות הלאומית . בהקשר זה ניתן לקבוע כי תרבות הזיכרון שהתעצבה בישראל היא בין ההישגים הבולטים של התרבות העברית המתחדשת . יש חשיבות רבה בהקשר זה לא רק ל'מה' אנו זוכרים , אלא ל'איך אנו זוכרים , כי ה'מה' וה'איך כרוכים זה בזה בתהליך התגבשותה של תרבות הזיכרון . מצד אחד אנו מוצאים את ההיבטים היהודיים בטקסי הזיכרון , ומצד שני אנו מגלים את התבניות שאימצנו - אולי העתקנו - מעמים אחרים . הצפירה , למשל , הועתקה מאנגליה . שם הופיע דגם זה של סנכרון הזיכרון לאחר מלחמת העולם הראשונה . ויש כמובן את האנדרטות , שהן דגם הנצחה אוניברסלי . אבל האנדר טות , ובאופן ספציפי - הגלעדים , הם חלק מהמטען התרבותי שלנו , כפי שניתן ללמוד מהתנ"ך . הגלעד הוא דוגמא מובהקת לדגם הנצחה שהשתלב באופן טבעי כמעט בתרבות ההנצחה הישראלית החדשה . גלעד , פירושו גל אבנים המשמש כעד . האבנים הן שמספרות את הסיפור , אך עוצמתן היא בכך שהן משמשות עדות למי שחווה את הדברים , ולכן יש להן אמינות . כאשר אנו מייבאים דגמי הנצחה מעמים אחרים , אנו מסגלים אותם כמובן לתנאים המקומיים . האנדרטות הישראליות הן לא אנדרטות אירופיות או דרום אמריקניות . הן מיוחדות ומייחדות , ואנו מזהים אותן כישראליות . האנדרטה הישראלית מובנת לתרבות הישראלית , וכל אחד , כמעט מבלי משים , יכול לזהות אנדרטה כישראלית . המדובר בתהליך של הרמוניזציה בין דגם ההנצחה , שיכול להיות אוניברסאלי , לבין התרבות המקומית המאמצת ומנכסת את הדגם . היהודים , שלא הקימו אנדרטות בגולה כי הם לא שלטו במרחב הציבורי , החלו בכך עם שובם למולדתם . בניית האנדרטות הייתה גם הכרזה של בעלות על הטריטוריה . הם יצרו את המולדת כשילוב של ההיסטוריה והגיאוגרפיה . ההנצחה מאדירה את הקונצנזוס , אך היא רוויה בקונפליקטים , המעידים שהה נצחה משרתת אינטרסים וצרכים , וההתנגשות היא כמעט בלתי נמנעת . אין בכך כדי להפחית מערך ההנצחה ומחשיבות הזיכרון . להיפך , הדבר מצביע על חשיבות הנושא , שיש לו השלכות רבות על עיצוב הזהות הקולקטיבית . מעוז עזריהו

הוצאת ספרים אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר