4. התחלקות ואיסוף

עמוד:282

תפיסת המציאות , כמו סיבה תוצאה שלמות , פועלים עדיין כהרגלם . הצדק הוא יחסי וסובייקטיבי לקהילות אנוש . מושג הצדק נטמע בתוך מערכת משפט חוק , , Code of Law בתוך מארג החוקים שקהילה אימצה בנסיונותיה לגיבוש חיים מאוזנים . פעמים רבות מתרחשים מאבקי כוח קשים ואיומים בתוך אותה הקהילה עד הגעה להסדר , הסכם , המבוסס על חוקים משפטיים אזרחיים לייצוב חיותה , או לפירוקה והיעלמותה . איך ומי משנה וקובע את החוקים בקהילה ? איך מוגנים החלשים בקהילה ? גם בקהילת אמסטרדם יש חלשים ; בכל קהילה חיים יחידים מוחלשים וחלשים . חולשה וכוח הינם מושגים יחסיים המבטאים מצבים שונים , קונקרטיים , באנרגיית חיותו של היחיד החי או הקהילה בכללותה , במצבם במרחב . אלו מצבים ניידים ומשתנים , הרוחשים באותה העת . חולשה וכוח שזורים זה בזה , כקבוע יותר עם המשתנה יותר , כבכל "יש" במציאות האונטולוגיה , הנבנה והולך והנסתר והולך , כפי שברגסון ראה את הממשות : "לעולם אינה דבר מוגמר ועומד . " התפתחות התרחשות האתיקה דרך החיכוך , השיח , המאבק , אמורה לייצר את ערכי היסוד הבסיסיים לחיים הוגנים ומכובדים של יחיד בקהילה , בסביבה משתפת ותומכת . המפתח לאיכותם של ערכי יסוד אתיים כשוויון ערך האדם , נמצא בתפיסת המציאות של יחידי הקהילה והקהילה בכללותה . מכיוון שהמציאות אפשרית ולא הכרחית , ומתקיימת בה חירות הבחירה של הפעולה , ומאחר שלמשמעות הקיימת במערכות חיות ישנן בכוח הרבה פעולות אפשריות , חשוב שנדע איך לברור ולבחור את הפעולה הקונקרטית , תוך קבלת אחריות על הבחירה . אנו רוחשים במרחב המשמעויות , ובהיותנו בהכרה מודעת אנו רואים , 209 אנרי ברגסון , ההתפתחות היוצרת ( תרגום : י . אור , ( ירושלים , , 1977 עמי . 191

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר