|
עמוד:143
פסיכולוגיה ו"מארזי אושר" שפינוזה , בדיונו על מקור הרגשות וטבעם ועל שעבוד האדם , מבאר את אופן התרחשותה של חוויה רגשית או חושית תוך הפרדה ברורה בין גוף לנפש ; הנפש פועלת על / עם הגוף ולהיפך בטבע הסובב . ב"משנה הסדורה : ארץ תקווה" ישנם ביאורים רבים הנוגעים לנקודות אלו , תוך ביקורת על מגבלותיה של תפיסת מציאותו של חברי לדרך , המתבונן ברוך שפינוזה , הנשענת על עקרון הסיבתיות ועל אלוהות אימננטית שהיא היא העצם , מלך התארים , סיבת הסיבות ועילת העילות . אבל בפרספקטיבה רחבה יותר , בהתבוננות דיאכרונית על תפיסת הרגשות והחושים , אפשר לראות כיצד תפיסה זו השפיעה גם על התרחשות ההכרה האנושית במאה וחמישים השנים האחרונות . לאחר המפץ של ניוטון התפתח המדע האמפירי באופן מואץ , ובמקביל לו התפתחה חשיבה נטורליסטית רציונליסטית . אמנם יום , קאנט , היגל , ברנטאנו , הוסרל , ברגסון והוגים אחרים התבוננו בתופעת התרחשותו של היחיד החי , הסובייקטיבי קונקרטי , אך עדיין נשארו פילוסופים דואליים בתפיסתם את המציאות ואת התחוללותו של ה"אני" היחידני כפסיכיזם וגוף , מונאדה וגוף , נפש וגוף , תודעה כללית וגוף וכוי . בעוד זרם התודעה הפילוסופי פסיכולוגיסטי מחפש פשר לסיבתיות התחוללותו של ה"אני" היחידני הרציף , הופיעו הפסיכולינגוויסטים לסוגם , כפרויד , יונג ואחרים , ומילאו את החסר , תיארו את הפשר . המכונים פסיכולוגיים הסתכלו על האדם ההווה כמערכת דואלית דינמית , גוף פיזיולוגי ונפש עלומה . לתפיסתם , התחוללות הנפש נעה בין n id לאגו עליון תיאורטיים , תוך שיוך סברות שונות להתרחשות התופעות , כמו פסיכוסקסואליות , הכרה ותת הכרה , תת מודע וכרי , בניסיון להסביר את התחוללות הזיכרון , ההתנהגות והאופי האנושי . גם בימינו הפסיכואנליטיקה , הפסיכואנליזה והפסיכיאטריה עדיין 119 ברוך שפינוזה , אתיקה ( תרגום : י . יובל , ( תל אביב-יפו , חלק ג-ד , , 2003 עמ' . 191
|
|