7. "אני" - כוליות פתוחה

עמוד:127

וכל חי "נשען עליה" בפועל , אינסוף ניצוצות חיים במעוף נוירונים ושאר המלווים , "מלבה אותה , " "יונק אותה" ו"מאבד אותה" באותה העת , באמצעות הפלטפורמה הגנרית ונסיונות חייו הסובייקטיביים המחוללים את חייו , את דרכו האחת , את מסעו היחיד בזמן . ברגסון ראה זאת , אך לא ראה איך התופעה מתרחשת . הוא אומר : "החיים הם , בראש וראשונה מגמה לפעול על החומר הגולמי ... מן ההכרח אפוא שבשביל היצור החי יהיו אפשרויות של פעולה מצטיירות לפני עצם הפעולה . " אנרגיית החיות הינה השילוב בין משמעות לפעולה , היא רשת של מושגי החיות הגנריים הרוחשים ביחסים , במשמעויות הפועלות במרחב . היא האש הנוצרת בחיכוך ביניהן , התנועה , הגל , הפעולה . היא השיח הפועל בין זהה לאחר , המפגש , שורש השריפה , בעירת חיים , כפי שכבר ראה פלוטינוס בהתבוננותו הטרנסצנדנטית : "שבכלל החיים לא ביד הנפש הם , אלא ביד הזיווג . " חיים , בהגדרתם , הם מפגש בלתי פוסק מרמת החלקיק והגנום ועד לאדם היחיד , ההולם , הקונקרטי , הלוחץ על כפתור ההקלטה , כאן , ליד התעלה . בהיות היחיד חי בתוך וכחלק מהמרחב עם מנגנוני ההגנה המונחלים והנרכשים שלו , לייצובה האופטימלי ריאלי של אנרגיית חיותו במצבו במרחב , אזי מהותו , איכויות פעילויותיו הסובייקטיבית נובעות מרמת צלילותם ואיכויותיהם של מחולליו , המכוננים את תפיסת מציאותו ההולמת . פעמים רבות האופן של תפיסת המציאות יוצר את הסגירה האוטומטית של הכוליות הפתוחה , אותו צמצום אנרגטי המאפשר את הפנמת הפחד כראשית המניע . בפועל , ה"אני , " גוף נפש , חווה מפגש בלתי פוסק עם האחר , עם עצמו ; הזהה והאחר שבו והסביבה מניעים 107 אנרי ברגסון , ההתפתחות היוצרת ( תרגום : י . אור , ( ירושלים , , 1978 עמי . 82 108 פלוטינוס , אנאדות ( תרגום : נ . שפיגל , ( ירושלים , , 1978 עמ' . 203

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר