4. עקרון החירות

עמוד:93

. 4 עקרון החירות ( 31-30 ) ( 30 ) אתיקה : התרחשות של ייחוד ואיחוד בריבוי דווקא מהיות האתיקה אופטיקה , כדברך עמנואל , אזי האתיקה היא מדויקת , משתנה וחמקנית באותה עת . אמנם מתרחשת כאן תופעה של מעבר ומעבר בין אחר לזהה וההפך , אבל המעבר מדויק , בעוד שהמעבר משתנה וחמקמק . כאשר אנו מתבוננים על אתיקה , מנסים להגדירה , אנו מזהים ומגדירים מארג של קטגוריות אפשריות , המהוות מסגרות התנהגותיות פועלות , אונטולוגיות , בתוך המציאות הרוחשת . אתיקה איננה תיאוריה טרנסצנדנטית או אידיאה תיאולוגית , אלא נקיטת עמדה פועלת , ממשית ומעשית , בין אם המדובר בהחלטה מעשית לאכול בשר או לאכול רק ירקות , או בהחלטה חברתית המגנה עושק וניצול ודואגת באופן מעשי לשלומם של יחידים חלשים בחברה . פעמים רבות יחיד או קהילה רק "מקבלים החלטה , " "מדברים" על דאגה לחלשים בחברה , אך בפועל לא נעשית כל פעילות תומכת ומרחיבה , כפי שאנחנו מכירים בהרבה מדינות בעולם , שהדברים אמנם כתובים בחוקה החברתית , אך לא מיושמים בפועל ( קהילות אנושיות ממזגות ומשלבות קטגוריות אתיות במסגרות חוקיות המיושמות על ידי הריבון . הרבה נכתב בנושא ואין בכוונתי להרחיב בכך . ( כלומר , עניינה של אתיקה אינו "כוונה" בלבד , המוציאה את היחיד והחברה ידי חובה . לתפיסתי , שיח אתי אמנם משרת את השיח בטהרתו , אך אין הוא ערובה ליחסים אתיים במציאות . כפי שאנו רואים במציאות שלנו , בסביבה , בחיי היומיום ובכל מקום על פני האדמה , שומעים ורואים את התרחשותו של השיח האתי , אך עדיין רוב קהילות האדם חיות בשעבוד , כאב ועיוורון .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר