2. עקרון השינוי

עמוד:78

עם עצמה ועם הטבע הסובב , הסביבה . בהתבוננות ההיסטוריוסופיה נראית האנושות כנתונה במאבק בלתי פוסק . הנרטיב בסיפור התנכ"י הוא מאבק , ממאבקו של האל לכונן מציאות הרמונית עם בני אנוש לתיאור מסעם של יחידים , משפחות וקהילות במאבקם לחיים הולמים את תפיסתם את המציאות הרוחשת לאורך תקופה של 1400 שנה . כל תולדות האנושות - באירופה , סין , אפריקה ובמקומות אחרים בעולם במשך אלפי שנים - מלווים במאבקים אכזריים בלתי פוסקים . חיי היחיד והאנושות בכללותה הם התרחשויות של מאבק , של נקיטת עמדה , בחירה בלתי פוסקת בין אפשרויות פעולה לאיזון חיותנו , בעור תפיסת המציאות שלנו טעונה בחרדה עצומה ופחד . בחירותינו המודעות מלוות במאבק לשמירת חיותנו . מאבק לחיים , מאבק לכוח ושליטה , ולו רק על אנרגיית החיות , יום אחר יום , עד מאבק ל"הצלחה" ל"ניצחוך על האחר . בימינו הפערים החברתיים גדלים , הסיסמאות והכותרות בשם החירות והחופש מנצלות בציניות ממוכנת את הכמיהה ל"אושר , " ל"הצלחה , " ל"ניצחון ; " ובמיהות אלה מדהירות את היחיד והקהילה למסדרונות העבדות , הסבל והעיוורון . לוינס , בהיותו דואליסט אמוני בתפיסתו , טוען שאילו האתיקה היתה נובעת מהממשי , היינו נשארים באידיאליזם של תודעת מאבק . לוינס מפרש את התבוננותו הטרנסצנדנטית בהתאם לתפיסתו את המציאות בפועל . אבל זאת עובדה - האתיקה היא ממשית , היא לא באפיפניה של הפנים . אמנם הבחנתו נכונה , קיימת אפיפניה של המרחב האינסופי , אך משמעותה הפועלת היא בהתרחשות החוויה תופעה במרחב ; הטרנסצנדנטיות רוחשת באונטולוגיה . משחר האנושות היחיד והקהילה פועלים על פי עקרונות אתיים , הנשענים על עקרון הסיבתיות והשלמות , אשר הביאונו הלום . האתיקה פועלת ונובעת מחפיסת מציאות הולמת של היחיד במצבו בקהילה ובסביבה . היא מתממשת בפעילויותיו ההתנהגותיות השלובות בתכונות אופיו של היחיד , בכוח ובפועל , בהתנהגות ובאופי הקהילתי של אותו יחיד ובמאת היחסים

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר