|
עמוד:41
המתגלגלים קדימה ומתהווים במשך התופעה המתהווה . בהתבוננות אמפיריציסטית על המציאות אנחנו רואים ותופסים את התרחשותה כמעבר מסובב למסובב ; דהיינו , אנו מסבירים את סדר ההתרחשות של התופעה בדיעבד , מסיבה לתוצאה , על פי עקרון הסיבתיות ; התבוננות " אחורה" על מנת להסיק ולפעול "קדימה . " עקרון הסיבתיות מניח , שהעבר מייצר ואחראי להיות ההווה והעתיד ; דהיינו , באופן מרחיק לכת , העבר מכיל בתוכו את העתיד . לעומת זאת , עקרון המשמעויות הפועלות המהווה בסיס לתפיסה הכרתית של המציאות כמרחב אימננטי אינסופי של משמעויות פועלות , אמנם מכיל את עקרון הסיבתיות בקיים , אך רק בהתבוננות שבדיעבד , לאחור , לאחר מעשה , בהתבוננות אל עבר , לאחור , עבר שכבר איננו קיים ; התופעה היתה , השתנתה , איך שהיה היה ( וגם לא באופן שלם , רציף , ברור ומדויק . ( דהיינו , אפשר בהווה לדמות את שהיה , איך היה . ואת מה שהיה ניתן להבין בהכרח רק דרך תפיסת המציאות ההווה . לתפיסתנו , יש סדר סיבתי בהתרחשות התופעות , ואנו בוחרים את פעילויותינו ביומיום דרך הגיון סיבתי , מנסים לשלוט ולהנהיג עצמנו בהן ומוצאים את עצמנו שוב ושוב במצבים ובמקומות לא צפויים על גלי משך החיים הממשיכים , אוחזים בהקשרי זכרונות עבר ונושאים מבטנו בתקווה ובתפילה . עקרון המשמעויות הפועלות על פי תפיסתי את המציאות , אמנם אנחנו מתבוננים וחווים תופעה הווה , התרחשות נמשכת של ממשות רוחשת ה"מתגלגלת" לכאורה " קדימה , " אך למעשה היא מתרחשת בחלל מרחב משתנה , כפי שברקלי כינה אותה "חללים אינסופיים , " ולו רק בגלל הממד האונטולוגי שיושב ונשען על גרעין של אטום , פרוטונים , נויטרונים , 42 להבדיל מתפיסות חדישות בתורות המיתרים והקוונטים ובייחוד גילוייהם של פרופסורים דיויר בוהם ויקיר אהרונוב .
|
|