להמציא מחדש את המוות: בעקבות פואמה נשכחת של אורי צבי גרינברג

עמוד:5

הסתיו הרך שפתח את 'זהו העצב . ' מי ששהה עם המשורר בשדות השמים הריקים , ה'כחולים ותחוחים כאחרי מחרשה , ' שקהילות הקודש שהושמדו מחפשות בהם לשווא מלאך או אל שייתן לבו לאסונן ' ) קהילות הקודש במרום , ' ה : , ( 119 התקשה לרדת עמו לשדות סתיו רכים כפשוטם , ול'רוך עפר ערוגות , ' שהגשם הסתווי בכה עליהן כל הלילה עד שנעשו תחוחות ורוויות ו'ציפורים אחרות מדלגות' על אדמתן הנשית המופרה . כיצד יכלו שירי 'זהו העצב' לעלות בקנה אחד אפילו עם השירים שפורסמו כשבועיים לאחריהם ( כאמור , בין שני חלקי הפואמה פרסם אצ"ג שירים אחרים , ( 'שיר גוף ענן צער' ו'שיר מים אל ים , ' שבהם עשה המשורר חשבון מר וקשה לא רק עם 'מריביר מכחישי נבואתו , אלא גם עם עצמו , כנביא שהתגשמות נבואתו המיטה חורבן על עולמו ' ) אבוי לנביא שצדק בבורקו ברקים ללבות המונים . ובא איד וא י נ ם , ' 'שיר גוף ענן צער , ' ו : . ( 89 ראוי לציין שבשעה שפורסמו פרקי 'זהו העצב' עדיין לא ניכרו בשירי החורבן של אצ"ג כל מרכיביהם המטפיזיים והפוליטיים , שהבליטו את הקשרים העמוקים בינם לבין חלקיה האחרים של שירת המשורר . בשירי 'ספר רחובות הנהר' אמנם אפשר למצוא פרקים לא מעטים שבהם מנסה המשורר לקיים דו שיח מחודש עם היקום , עם ההרמוניה והדיסהרמוניה שבטבע , וייתכן ששיר הסתיו הרך הפותח את ' זהו העצב' לא היה נראה זר אילו נכלל בפואמה כמו 'עיני הנפש בעיני הבשר , ' בצד שירים כגון 'פחד אביב , '— 'שיר אחרית אהבה , ' .. 'בסוד כינרת וירדן , ' ובעיקר 'שיר העוגבר . ' אבל 'עיני הנפש בעיני הבשר' לא ראה אור אלא בסוף תש"ז , ובסתיו תש"ו עדיין נראה המשורר רחוק מרחק רב מהלוך הרוח הרך 4 המהורהר , הכמעט מפויס , הפותח את אופקיו לנופים ולמראות שלא יכלו למצוא מקום בשירת החורבן קודם לכן . אם קוראים את שירי 'ספר רחובות הנהר' על פי סדר פרסומם בדפוס , ולא על פי מקומם בספר , נוכחים כי מקיץ תש"ה , ובמשך כל שנת תש"ו , הצטייר המשורר בעיני הציבור בעיקר כמשורר חורבן , שמתדיין עם אלוהי האומה על שלא הפר את שתיקתו השמימית ולא נחלץ לעזרת בניה , ומלין על העם עצמו על שלא זיהה בעוד מועד את המהלך שהביא בהכרח לחורבנו . השירים שיצרו בזמן ההוא את הרושם הכולל של שירת החורבן היו 'כי זה כבר בכי , ' 'כתר קינה / לכל בית ישראל , ' 'אחותי דוכיפד , 'שיר הייחוד / עלי נבל , ' ' ריקוד על קבר אבות , ' 'על דעת לאן , ' 'דממת מערה ואבל דורות , ' ושאר שירי קינה נסערים ושירי תוכחה נוקבים , מכוונים כלפי מטה וכלפי מעלה , כגון 'אימת הדין , ' 'שיר הפנים הקדוש / לכל בית ישראל' ו'בקץ הדרכים עומד רבי לוי יצחק 4 ראו 'מטה זעמי נשברי , י ; . 7

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר