פרק ראשון ישן וחדש בהוכחת הנצרות על-פי הקבלה

עמוד:9

פרק ראשון ישן וחדש בהוכחת הנצרות על-פי הקבלה תשע מאות התיזות הנודעות של פיקו אינן חסרות פאראדוכסים . אחד מהם , ואולי הוא המפתיע שבכולם , מצוי בראש הסידרה השנייה של התיזות הקבליות 1 'שבעים ושתיים תיזות קבליות על-פי דעתי שלי , המאשרות במיוחד את האמונה הנוצרית מתור גומי יסודותיהם של חכמי העברים' . הדבר שאליו נתכוונתי כשאמרתי שיש כאן פאראדוכס הוא לאודווקא עצם הניסיון להוכיח את הנצרות על-פי הקבלה , אלא הוא העובדה שהרוזן ממיראנדולה כותב תיזות קבליות secundum opinionem propriam ומציע לוויכוח פומבי עם נוצרים ברומי את הוכחת אמיתותה של הנצרות על-פי יסודות הקבלה . לפני שנים אחדות , כשדיברתי על תיאולוגיה פיוטית וקבלה בהגותו של פיקו , אמרתי בסון ! דברי , כי בו ביום שיצאה מתחת מכבש הדפוס ברומי מהדורת-הבכורה של תשע מאות התיזות , יצאה לרשות הרבים קבלה חדשה , קבלה נוצרית של נוצרי בן נוצרים . עתה מבקש אני להסביר קצת ביתר הרחבה במה נתייחדה הקבלה הנוצרית של פיקו . וסבורני שהוכחת אמיתותה של הנצרות בתיזות הקבליות שלו מזמנת את הנתונים העיקריים לצורך זה . ארבע התיזות הראשונות עוסקות בהבחנות והגדרות של הקבלה . הוכחת הנצרות מתחילה בתיזה החמישית . נפתח אפוא את דיוננו בארבע התיזות מן החמישית עד השמינית . תיזה ; 5 לפי העקרונות והמאמרים של חכמת הקבלה אנוס כל מקובל עברי להורות על-בורחו אודות השילוש וכל פרסונה אלוהית , האב הבן ורוח הקודש , בדיוק , בלי להוסיף

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר