קראו בכותר - מקובל נוצרי קורא בתורה
9
   פרק ראשון  ישן וחדש בהוכחת הנצרות על-פי הקבלה  תשע מאות התיזות הנודעות של פיקו אינן חסרות  פאראדוכסים . אחד מהם , ואולי הוא המפתיע שבכולם , מצוי בראש  הסידרה השנייה של התיזות הקבליות 1 'שבעים ושתיים תיזות  קבליות על-פי דעתי שלי , המאשרות במיוחד את האמונה  הנוצרית מתור גומי יסודותיהם של חכמי העברים' . הדבר  שאליו נתכוונתי כשאמרתי שיש כאן פאראדוכס הוא  לאודווקא עצם הניסיון להוכיח את הנצרות על-פי הקבלה , אלא  הוא העובדה שהרוזן ממיראנדולה כותב תיזות קבליות  secundum opinionem propriam ומציע לוויכוח פומבי עם  נוצרים ברומי את הוכחת אמיתותה של הנצרות על-פי יסודות  הקבלה .  לפני שנים אחדות , כשדיברתי על תיאולוגיה פיוטית  וקבלה בהגותו של פיקו , אמרתי בסון ! דברי , כי בו ביום  שיצאה מתחת מכבש הדפוס ברומי מהדורת-הבכורה של  תשע מאות התיזות , יצאה לרשות הרבים קבלה חדשה ,  קבלה נוצרית של נוצרי בן נוצרים . עתה מבקש אני  להסביר קצת ביתר הרחבה במה נתייחדה הקבלה הנוצרית של  פיקו . וסבורני שהוכחת אמיתותה של הנצרות בתיזות  הקבליות שלו מזמנת את הנתונים העיקריים לצורך זה . ארבע  התיזות הראשונות עוסקות בהבחנות והגדרות של הקבלה .  הוכחת הנצרות מתחילה בתיזה החמישית . נפתח אפוא את  דיוננו בארבע התיזות מן החמישית עד השמינית .  תיזה ; 5 לפי העקרונות והמאמרים של חכמת הקבלה אנוס  כל מקובל עברי להורות על-בורחו אודות השילוש וכל פרסונה אלוהית , האב הבן ורוח הקודש , בדיוק , בלי להוסיף
   ובלי לגרוע , מה שמניחה האמונה הקתולית של הנוצרים .  תיזה : 6 מי שהתעמק בחכמת הקבלה יכול להבין , כי  שלושת שמות-האלוהות הגדולים של ארבע אותיות  המצויים בסתרי המקובלים כך ראוי לשייכם על-פי שייר  מופלא לשלושת הפרצופים של השילוש . שם > אהיה <  לאב , שם > יהוה < לבן , שם > אדני < לרוח הקודש .  תיזה ; 7 שום מקובל עברי אינו יכול להכחיש כי שם ישו ,  אם נפרש אותו [ eum ] לפי דרך הקבלה ועקרונותיה ,  מסמל את כל זה בדיוק ולא שום דבר אחר , דהיינו אל בן  אל וחכמת אביו מתאחד באחדות העצמות עם טבע אנושי  באמצעות הפרסונה השלישית של האלוהות שהיא אש  אהבה לוהטת .  תיזה : 8 מתור התיזה הקודמת ניתן להבין למה אמר  פאולוס נפיליפיים ב , ט—י ] שניתן לישו שם נעלה על כל  שם ולמה נאמר [ שם ] בשם ישו תכרע כל ברף בשמים  ובארץ ובשאול , וגם זה עניו קבלי מאוד , ויכול להבינו  מעצמו מי שהתעמק בקבלה .  התיזה החמישית יותר מדי סתמית מכדי שאפשר יהיה ללמוד  ממנה דבר של ממש על דרכו של פיקו בהוכחת הנצרות  על-פי הקבלה ? לעומתה שלוש התיזות שלאחריה ספציפיות  כולן , ועל כן גם מאלפות . בתיזה השישית מתווה פיקו את  ההקבלה 'לפי שייר מופלא' שבין שלושת השמות אהיה , הויה ,  אדני מזה , ושלושת הפרצופים של השילוש , האב הבן ורוח  הקודש , מזה . הסדר ההיארארכי של שלושת שמות-האלוהות  הגדולים של ארבע אותיות איננו שרירותי . הוא משקנו את  הסדר ההיארארכי של עשר הספירות י אהיה 'שייר' לכתר  עליון ( הספירה הראשונה , ( שם הויה לתפארת ( הספירה השישית , ( ואדני למלכות ( הספירה העשירית . ( על המערכת