במפנה הדורות

עמוד:13

נד ] שלושה יסודות כיוונו התווית דרכים זו ונתנו לה דמות ואופי : העלאת רצון הגאולה של העם לדרגת תנאי ראשון ועיקרי להגשמתה' הדגשת הקשר שבין ישראל לארצו כיסוד מהותי ' חיוני וממשי ' בעצם הוויתה של האומה' וציון התעוררות הפעילות ליישובה של ארץ ישראל כדרך הכרחית להכשרת הגאולה ולהחשתה . אמנם' שלושת היסודות האלה מהווים חלק עצמי ואורגאני של תפיסת הגאולה עוד מימי רבי יהודה הלוי ורבי משה בן נחמן ועוד לפני זה . 15 ברם' גיבושם בדור זה בא מתוך היאבקות מתמדת עם תהליכי החיים של האומה בדור של התבוסה השבתאית' אשר המשורר בן התקופה תיארו כימים שבאו אחרי שצבאהמבוכה פשט בעיר : הברית בין אמת והמון הופרה' יושר בן אמת יוצא ובא בתוך העם ולא יכירוהו' ובעזרת תרמית ניתנה התהילה לרהב בן תאווה אשר ' לוקח ביתה דמיוןי . 1 « המציאות הזרה התחילה למשוך אליה יותר ויותר את האדם מישראל' לתפוס אותו' לחדור גם אל עולמו הפנימי . ומן ההיאבקות הקשה במציאות זו נבעה ההכרה' כי אין לדבר על גאולה כל זמן שאין רצון לנתק את הקשרים עם המציאות הזאת ; וגם העלאת הרצון לגאולה לדרגת תנאי ראשון לגאולה ינקה מהיאבקות ממושכה זו . דרשנים בעלי עין חדה ומוכיחי עם נתונים לרשותה של התסיסה המשיחית' מקובלים וחסידים מצפי משיח וסופרים בעלי בתים מעורים בחיי קהילותיהם-הרבו בפיתוח היסוד הזה והשתדלו לעשות אותו לנחלת הרבים . גם הדגשת הקשר שבין ישראל וארצו באה לידי גיבוש מתוך פולמוס והיאבקות' מתוך תהייה והתבוננות ; מתוך פולמוס והיאבקות בתהליך ההתרקמות במסכת הוויתם הלאומית של העמים האחרים שפגע ראשונה ביסוד הארצישראלי של ההוויה הלאומית הישראלית' מתוך תהייה והתבוננות בתפיסה השבתאית שזלזלה למעשה בארץ ישראל הריאלית' שהתנדפה אצלה והיתה כמעט להוויה רוחנית' מיטאפיסית גרידה . באמשטרדם' אחד המרכזים של התסיסה המשיחית ומקום אחד היישובים היהודיים' שהתרקמותם של אנוסי פורטוגאל בחיי העמים הגיעה בה כבר בימים ההם לדרגה גבוהה של אינטנסיביות' נוסחו בפעם הראשונה על ידי יאיזה מעיינים' ממשכילי הספרדים' שאלות קושיות על כל העניין של ארץ ישראל ' בזמן הזה . איך יש להבין בכלל יבזמן הזה' את 'הגדר של קדושת ; 'הארץ האין בימינו 'העיר הנזכרת ירושלים' ככל שאר הארצות' שבאיזה מקום שנקרא את הי—יעננו ? ובכלל' האין היהודים הדרים בארץ 'עוברין ציווי השם אשר גזר היות אותה הארץ שוממת מבלי יושב מבניה ישראל ? ובהיות כן רצון השכינה' נראה היהודים הדרים בה . "'סוררים ספרו הקטן של רבי משה חאגיז 'שפת . 15 השווה ספרי 'ישראל בגולה' כרך ב' עמ' . 477—474 ' 318-315 ' 270-258 ' ' . 1 « פתשגן המשל ב'לישרים תהלה' לרבי משה דויים לוצאטו . . 17 שפת אמת לר"מ חאגיז ' דף א' ' הוצ' ירושלים .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר