עמוד:11
חבורות ואגודות' יאנשי שלומנו' ויבאים בבריתי . מכל השדרות בעם . הכל עטוף סוד ומסתורין ; כרכורים ופרפורים' להטים והבלים' זיופים ושקרים ; ומדעת' ובכוונה תחילה' לשם מטרה ברורה ומסוימת : הגאולה . כולם חדורים רוח אחת' רוח חיה ותוססת' המחזקת אותם ומקיימת אותם' היא רוח המרד בגלות . לא לתת לכסות באפר את גחלת ההתעוררות לגאולה שבעם . יש להחזיק בה בכל הדרכים ובכל האמצעים . כי רק בה הישועה . כי הדרך היחידה לגאולה שהיא בידנו ובאפשרותנו היא דרך ההתעוררות המשיחית . ייש כח בבן אדם לעורר את הגאולהי-אפילו יאיש אחד ממשפחת ישראלי אם הוא 'יקנא לשם השם או לשכינתו אשר היא בגלות ומשים עצמו בעובי הקורה בכח יכול לגאול אותנוי . 1 לא נכונה היא דרשת הקדמונים שדרשו : 'אם תעירו ואם תעוררו את האהבה עד שתחפץ—שהשביע הקדוש ברוך הוא ששום אדם לא יעורר את הגאולה עד שהוא . 2 'יחפוץ אדרבה' איפכא מםתברא . מן הפסוק הזה גופו . כוונת הכתוב כך היא : אם תעירו—תהיה ההתעוררות גדולה' התעוררות שאין לה קצבה ; שיאם עתידין להפסיק את ההתעוררות' יותר טוב שלא תעוררו .. / ההתעוררות צריכה להיות מתמדת' ללכת הלוך וגדול עד שתתרצה השכינה . 3 גאולה על ידי התעוררות אינה תלויה בשום קץ . לפי עצם מהותה היא גאולה שלא בזמנה' היא תלויה רק בנו . ציפייה משיחית זו לא פסקה גם בחוגי יריביה הפעילים של התנועה השבתאית ומזנבי נחשליה . גם הם היו תחת השפעתם העצומה של כיסופי הגאולה שהמוני ישראל נתפסו להם . גם לרבי יעקב עמדן אין ספק שהיתה אז ( בימי שבתי צבי ) יעת גאולה וישועה / יכי באמת זה המעשה לא היה בדרך הטבעי ' ורק החטא גרם ויבלבל את הכל והפך השעה הטובה לרעהי ' . > ובחוגי המקובלים רווחה הדעה' כי יעת רצון' זו שבה היו ראויים להיגאל התחילה עוד עם ראשית האלף השישי ... 5 כי מלבד הקץ האמתי ' והוא 'קץ סתום' ' יש עוד כמה קצים מיוחדים שבהם היה לנו פתח תקווה' וזוהי אשמת הדור שלא ידע להשתמש בשעת הרצון . וגמ לרבי משה חאגיז' מראשי הלוחמים בתנועה השבתאית' גם לו יאין ספק' כי ביום מן הימים הללו יעלה ויבא' יגיע' יראה וירצה' ישמע ויפקד' ויזכר זכרוננו וזכרון משיח בן דוד עבדו אשר יבא ויגאלנו ויחוס וירחם על פליטתנוי ... ° ציפייה . משיחית זו המלאה מתיחות וכמיהה חייבה את בני הדור להתמיד בחיפושי דרכי גאולה' הכריחה אותם להעמיק עיון והתבוננות במסיבות המשכת הגלות אשר סבלה 'הולך ומתגבר ואין סוף ואין קץ בעוונותינו הרבים וכלו כל הקצין"י . השאלה אינה פוסקת מלהטריד את כל בני הדור . דרשנים ומקובלים' בעלי מוסר ואנשי אגדה' בעלי תריסין ומוכיחי עם' חכמים ואנשים מן העם' חסידים ואנשי . 1 נחמיה חיון' דברי נחמיה' פרשת בהר סיני . אמשטרדם תע"ג . . 2 כתובות קי"א ע"א . . 3 דברי נחמיה שם' שם . . 4 תורת הקנאות' הוצ' דולף / עמ' ; 2 והשווה שם' עמ' . 138 3 . דרכי נועם לר' שמואל בר' אליעזר' קניגסברג תק '' כ' פתיחה' דף ח . 5 שפת אמת' עמ' מ"ד' הוצ' ורשה . . 7 יערות דבש' ח '' ב' ל"ה ע"ב .
|