פתיחה

עמוד:9

ישראל בשואה , עדיין ניתן לומר שעבודת האלהים שלנו בנויה על הכרת הטוב ? דרכו של רבנו בחיי , דרך המבססת את עבודת השם על 'הכרת , 'הטוב אינה אפשרית עוד . לאחר השואה , ההודאה על חסד האל עם ברואיו אינה יכולה להיות נקודת המוצא של עובד השם . רק התעלמות מהשואה מאפשרת נקודת מוצא כזו . הנכונות לבחון מחדש את הבסיס שעליו עומדת עבודת , 'ה מניחה שזו צריכה לעמוד על אמת , "ולא על כזב . "וחנופה האמירה כי השואה סתמה בפני האדם דרך מסוימת בעבודת , 'ה היא אמירה שקשה למצוא כמותה בקרב היהדות האורתודוקסית . הרב עמיטל מציע דרך אחרת כיסוד לעבודת , 'ה דרך שבסיסה אהבת ה' בבחינת "הן יקטלני לו א ? חל" ( על פי איוב י"ג , טו . ( זהו חיפוש נואש של מי שדרכים אחרות נחסמו בפניו . הרב עמיטל מצטט בהקשר הזה את דבריו של רבנו בחיי , בעל חובות הלבבות ו אם תשרפני באש לא אוסיף כי אם אהבה אותך ושמחה בך . דומה למה שאמר : 'הן יקטלני לא [ לו קרי ] איחל' ( איוב י"ג , טו ... ( ואמרו רז"ל על דרך הדרש r 'אף על פי שמיצר ומימר לי דודי - בין שדי ילין' ( שבת פח ע"ב . ( יש כאן חיפוש מתוך תחושת נוכחות אלוהית עמוקה t אין כאן שמץ של טענת היעדרות או אפילו 'הסתר . 'פנים הזעזוע של השואה מאיים על תמונת עולם דתית של אל שעיניו משוטטות בכל , ריבון עולם הנוכח בו והמתערב בתולדותיו . בדיון . 7 'אף על פי שמיצר ומימר לי' ( לעיל , הערה , ( 3 עמ' . 48 . 8 שם , עמי . 49 עמדה המצדדת בעמידה מול הרע בלי ניסיון לכסותו אנו מוצאים אצל חז"ל : "יודעין הן הנביאים שאלוהן אמיתי , ואינן מחניפין לו" ירושלמי ברכות פ"ז ה"ג , יא ע"ג , ? מגילה פ"ג ה"ז , עד ע"ג . והשווה בבלי יומא סט ע"ב . וראה ? 'אף על פי שמיצר ומימר לי' ( לעיל , הערה , ( 3 עמ' . 50-48 . 9 רבנו בחיי , תורת חובות הלבבות , ווארשא תרל"ה , שער אהבת , 'ה פרק א , עמי . 154 . 10 טענת 'הסתר הפנים' מצויה בהרבה מן התגובות התאולוגיות המודרניות לשואה . תחושת הנוכחות האלוהית העולה כאן אינה יכולה לקבל את הטענה הזו . ועוד נדון בכך בהרחבה להלן . . 11 השפעתה של השואה על האמונה ועל המחשבה הדתית היא עניין שנדרשו וחזרו ונדרשו לו . ראה למשל רשימת הספרות אצל ד' מכמן , 'השפעת השואה על היהדות , 'הדתית תמורות יסוד בעם היהודי בעקבות השואה , ירושלים תשנ"ו , עמ' , 613

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר