קראו בכותר - עולם בנוי וחרב ובנוי : הרב יהודה עמיטל לנוכח זיכרון השואה
7
   פתיחה  רישומה של השואה נחתם בתמונת העולם שהרב יהודה עמיטל' הציג  בפני שומעיו במשך שנים רבות : ״אני רואה את השפעת השואה בכל . ״ ...  בפרספקטיבה שמתייחסת לחורבנות ולאסונות אחרים , רואה הרב עמיטל  את השואה כחורבן הנורא ביותר בהיסטוריה היהודית :  יש דבר שחמור יותר מחורבן בית המקדש ... אם אדם לא מרגיש  שאיכה וקינות מחווירות לעומת השואה , פירושו של דבר - העלמת  השואה .  . 1 הרב יהודה עמיטל ( קליין ) נולד בשנת תרפ״ה ( 1924 ) בטרנסילבניה , הונגריה . בשנות  מלחמת העולם השנייה נלקח הרב עמיטל עם כמה מחבריו למחנה כפייה . אנשי  קהילתו ובני משפחתו נשלחו למחנות ונרצחו . בהגיעו לארץ בחנוכה תש״ה , המשיך  את לימודיו בישיבת חברון , והוסמך לרבנות על ידי הרב איסר זלמן מלצר . היה חבר  . 'הגנה'ב במלחמת השחרור שירת בגדוד . 79 למד ולימד בפרדס חנה , וייסד עם חותנו  את 'ישיבת הדרום' ברחובות . במלאת שנה לשחרור גוש עציון במלחמת ששת הימים ,  נקרא לכהן כראש ישיבת ההסדר הר עציון . בתקופת מלחמת לבנון פנה הרב עמיטל  אל הציבור בישראל על מנת להציג עמדה דתית מתונה ( ראה : הרב י' עמיטל , 'מסר  פוליטי או מסר , 'חינוכי עלון שבות , 100 תשמ '' ג , עמ' ; 54-34 הנ״ל , 'לשמוע קול  בךיו של , 'תינוק עלון שבות בוגרים א , תשנ״ד , עמ' . ( 88-83 בשנת תשמ '' ח ייסד הרב  עמיטל את תנועת מימד . בשנת תשנ״ו כיהן כשר בממשלת ישראל . לאחר מכן חזר  הרב עמיטל להתמסר לעבודתו החינוכית כראש ישיבה .  רוב פרסומיו של הרב עמיטל נאמרו לראשונה בשיחות שבעל פה ונרשמו על ידי  תלמידים , או נכתבו אל תלמידים המצויים בפרקי השירות הצבאי . הם פורסמו  במסגרות 'אינטימיות' של ישיבת הר עציון , כגון ו דפ קשר , עלון שבות , ועלון שבות  בוגרים . גם הקובץ המעלות ממעמקים , ירושלים-אלון שבות תשל״ד , כולל בעיקרו  דברים שבעל פה שנאמרו לאחר מלחמת יום הכיפורים . ביבליוגרפיה של כתבי הרב  יהודה עמיטל התפרסמה בעלון שבות בוגרים ג , תשנ״ד , עמ' . 110-103 מאז פורסמו  עוד עשרות שיחות ומאמרים . חלק גדול מהדברים נדפסו כדרך אמירתם וסמוך לזמן  אמירתם , אך חלק מהם עובדו על ידי תלמידים ושומעים , ולכן יש להתייחס אליהם  בזהירות .  . 2 הרב י' עמיטל , 'אספרה שמך לאחי בתוך קהל , 'אהללך עלון שבות בוגרים ג , עמ' . 88  לנוחות הקוראים , השיחה נדפסת להלן , עמ' 107 ואילך .  . 3 הרב י' עמיטל , 'אף על פי שמיצר ומימר , 'לי עלון שבות בוגרים יג , תשנ '' ט , עמ' 45  ( שיחה שנאמרה בישיבה במנחם אב תשנ״ח . ( לנוחות הקוראים , השיחה נרפסת להלן ,  עמ' 118 ואילך . נציין שכבר האדמו״ר מפיאסצ'נה כתב , בהגהה שנרשמה בספרו אש קודש בי״ח בכסלו תש״ג בגטו ורשה : ״כהצרות שהיו עד שלהי דשנת תש״ב היו כבר ,
   זיכרון השואה וכאבה צובעים את תמונת העולם שלאחריה : ״השואה  חדרה עמוק לתודעתו של . ״העם היא חלק מההוויה היהודית של דורנו  ושל הדורות הבאים : ״הטראומה הזו תרדוף , חרף כל מנגנוני ההדחקה ,  את העם הזה עוד . ״דורות  גם תמונת העולם הדתית נבחנת מחדש לאחר השואה . דוגמה  לבחינה כזו מצויה בדבריו של הרב עמיטל באשר ל״יסוד עבודת ה' בזמן  : ״הזה  בעל חובות הלבבות פיתח את יסוד עבודת ה' על בסיס הכרת הטוב .  ' שער היחוד' ו'שער הבחינה' קודמים ל'שער עבודת ה . '' ב'שער  הבחינה' מרחיב רבינו בחיי בעל חובות הלבבות את הצורך  בהתבוננות בחסדי . 'ה החיוב בעבודת ה' נובע מאמונת היחוד  ומהכרת הטוב , ורבינו בחיי מתייחס לכך גם בפתח 'שער . 'העבודה  לא מעט דרשנים ורבנים בני זמננו ממשיכים להציג את הכרת הטוב  כיסוד עבודת האלהים . כך , למשל , התבטא הרב דסלר זצ״ל לפני  השואה ( הרב א' דסלר , מכתב מאליהו א , בני ברק תשל״ג , עמ' . ( 50  השאלה היא , כמובן , האם גם לאחר החורבן הנורא שעבר על עם  אבל כהצרות משונות , ומיתות רעות ומשונות , שחרשו הרשעים הרוצחים ... משלהי  תש״ב , לפי ידיעתי בדברי חז״ל ובדברי הימים אשר לישראל בכלל , לא הי' כמותם״  ( הרב ק״ק שפירא , אש קודש , ירושלים תש '' כ , עמ' קלט . ( והשווה לדבריו של הרב  הוטנר בדרשה שנשא בי '' ב בסיוון תשל״ו ( נדפסה ב- the JEWISH Observer ,  . ( Vol . XII , no . 8 , October 1977 ועיין : י' אליאך , 'תגובה לאסון השואה  במסגרת יהודית , 'מסורתית השואה בהיסטוריוגראפיה , ירושלים תשמ״ז , עמ' -591  ; 604 מ' , 'פיקאז חסידות פולין בין שתי המלחמות ובגזירות ת '' ש-תש״ה  השואה״ ) , ( ״ ירושלים תש״ן , עמ' . 353-349  הדיון מצתי לדיון על הייחודיות של השואה . ראה למשל : א' פקנהיים , על אמונה  והיסטוריה , ירושלים תשמ״ט , עמ' ; 164-163 הן '' ל , 'השואה כארוע חסר תקדים  בפילוסופיה , 'ובתיאולוגיה דעות , 15 תשמ״ה , עמ' 121 ואילך ; אי שביד , 'האם  השואה היא ״מאורע חסר תקדים , ''' עיון לז , תשמ״ט , עמ' 271 ואילך ; י' באואר , 'האם  יש הסבר , 'לשואה ילקוט מורשת , 1992 , 52 עמ' 123 ואילך .  . 4 'אספרה שמך' ( לעיל , הערה , ( 2 עמ' . 88  5 . 'רב שיח טלוויזיוני - עולם בנוי וחרב , 'ובנוי ילקוט מורשת כב , תשל״ז , עמ' . 27  6 . הרב י' עמיטל , 'עם ישראל לפני ארץ , 'ישראל סביבות , 1988 , 22 עמ' . 12 ועיין גם : המעלות ממעמקים ( לעיל , הערה , ( 1 עמ' . 74