מבוא

עמוד:1

מבוא העיסוק במתמטיקה , במהלך הדורות ואף היום , מקובל משני טעמים עיקריים : כדיסציפלינה לוגית מופשטת , שהיא חלק מהתרבות האנושית . ככלי שרת המסייע לתיאור המציאות בצורה כמותית , עקבית והגיונית , ובפתרון בעיות שונות בחיי היום יום ובמדעים . בבית הספר מחויב כל לומד ללמוד מתמטיקה הן לצורך המעשי ישימוש במדעים אחרים , למשל , ( והן כדי להכיר את אופיה המיוחד של דיסציפלינה ) , בישראל המתמטיקה היא מקצוע חובה עד כיתה י"א לפחות , ולומדים רבים נתקלים בקשיים בלמידתה . לאור -זאת , מתעוררת השאלה : כיצד יכולים מורים ומכשירי מורים לסייע ללומדים להתגבר על קשייהם ? הספרות המחקרית העשירה העוסקת בלמידת מתמטיקה מתארת אופנים שבהם מתפתחת הבנת מושגים מתמטיים . היא עומדת על קשיים אופייניים של לומדים ברכישת מושגים אלה ועל מקורות אפשריים של הקשיים . אנו מאמינים , כי חשוב שהמורה יכיר את אופני החשיבה של לומדים לגבי מושגים ותהליכים מתמטיים ספציפיים , ילמד את המקורות לקשיים , ומתוך הבנה זו יבחר את דרכי ההתייחסות להוראה וללומדים . באופן רחב יותר , חיוני לדעתנו בתהליך ההוראה לעקוב אחרי אופני חשיבה של לומדים . מובן כי ניתוח אופני חשיבה של לומדים ועמידה על מקורותיהם דורשים , בין היתר , הכרה של תכונות המתמטיקה כתחום דעת : ידע מעמיק בתחומים מתמטיים ספציפיים ; ידע על דרכי חשיבה אופייניות ועל קשיים אופייניים של לומדים לגבי מושגים ספציפיים . לדוגמה , מורה הרוצה להסביר ללומד מדוע שגה כשפתר : ט , / au / חייב לדעת מדוע לא הוגדר החיבור בצורה זו , שהיא כל כך פשוטה ואינטואיטיבית , מהן הדרישות מהגדרות מתמטיות , מהי הגדרת הפעולה הספציפית ( חיבור , ( ומדוע נוטים לומדים לחבר באופן המתואר כאן . הספר 'היבטים פסיכולוגיים בהוראת מתמטיקה' מיועד למורי מורים . הספר מציע לעוסקים בהכשרת מורים המתכשרים להוראת מתמטיקה בבית ספר יסודי ולמורי מורים העוסקים בקידום מקצועי של מורים למתמטיקה דרכים שונות להצגת התכנים המתמטיים הנלמדים בבית ספר יסודי . הספר מציע למורי המורים להורות את הנושאים המתמטיים מתוך פרספקטיבה רחבה , תוך הדגשת ההיבטים הבאים :

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר