|
עמוד:7
היוונים אורתודוכסים בירושלים הפטריארכיה היוונית , היא הקדומה והחשובה ביותר מבין הפטריארכיות של ירושלים . הכנסיה הקדומה בירושלים , שעל יסודותיה הוקמה הפטריארכיה היוונית , ראשיתה לפי המסורת עם שחר הנצרות , בתקופה בה יעקב אחי ישו היה הבישוף הראשון של ירושלים . החשיבות שנודעה לכנסיה זו כ"אם כל הכנסיות בירושלים" באה לידי ביטוי בתקופת הקיסר קונסטנטינוס , כאשר זוהו והונצחו המקומות הקדושים לנצרות בירושלים , וכן בועידה האקומנית בחלקדון , 451-ב בעת שירושלים הועלתה לדרגת פטריארכיה . מתקופה זו ואילך , במשך 1500 שנה , היתה ירושלים לאחת הערים המרכזיות בעולם הנוצרי , אשר בראשה עמדה הפטריארכיה היוונית אורתודוכסית . אף שבמאה הי"ט נוסדו גורמים ומוסדות דת נוספים בירושלים ( ובראשם הפטריארכיה הקאתולית שהוקמה , ( 1847-ב מהוה עדיין הפטריארכיה היוונית אורתודוכסית את הסמכות הדתית והכנסייתית הדומיננטית ביותר בירושלים . המונח "אורתודוכסי" מרמז על דבקות ברת ( הנוצרית ) האמיתית והמקורית , כפי שהיא באה לידי ביטוי בדברי ישו והשליחים , וכן בכתבי הקודש הנוצרים . היא עומדת מעבר ובניגוד לאלה שסטו ממנה ( הטרדוכסים . ( במובנה כדת הנוצרית האמיתית , היא מופיעה כבר במאה 2-ה לספה"נ . המונח " אורתודוכסי" כוון תחילה לכנסיה הנוצרית בכללה , ורק ברבות הימים , כאשר חל הפרור בין הכנסיות המזרחית והמערבית , הוא יוחד לזו הראשונה בעוד הכנסיה המערבית אמצה לה את השם קאתולית . מאחר והחלק הארי של הכנסיה המזרחית נפל בידי יוון היא נקראת גם "הכלסיה היוונית" , כשם נרדף לזו האורתודוכסית , אף שמבחינה מעשית הכינוי כיום הוא אנכרוניסטי , שכן מבין 100-כ מיליון יוונים אורתודוכסים , מונים היוונים 8-כ מיליון בלבד . שם מקובל אחר הוא הכנסיה המזרחית ( אך שם זה כולל גם את הכנסיות האחרות כגון הנסטוריאנית והמונופיזיתית . ( יורגש כי במאות הראשונות לספירה הכנסיה בכללה היתה יוונית , כולל זו של רומא . הנצרות התפשטה ביתר קלות בקרב דוברי היוונית וספרי הברית החדשה וכמוהם ספרי התאולוגיה הראשונים , נכתבו יוונית . השפעת העולם היווני על הנצרות היתה רבה והטביעה עליה את חותמה ( כגון השילוש הקדוש , ספרות אפולוגטית ומונחים רבים אחרים . ( ניתן לראות בתקופה זו את תולדות הכנסיה כתולדות הנצרות היוונית אורתודוכסית .
|
|