ד מסע ביבשה

עמוד:88

" גדולה" בסיפור יונה : סערה גדולה , עיר גדולה , יראה גדולה , דג גדול ועוד . משה מבקש מהאל שיסלח לעם . והוא מוכן לשמש כפרה על עוון העם . לעומתו , יונה מבקש מן האל שייטול את חייו דווקא בגלל הצלת אנשי נינוה . מלך נינוה מקווה שבאמצעות חזרה מן החטא אולי יצליח העם לשנות את גורלו "מי יודע ישוב ונחם האלהים ושב מחרון אפו ולא נאבד" ( יונה ג . ( 9 נוסח דומה מופיע בדברי משה : "ועתה אעלה אל יהוה אילי אכפלה בעד חטאלנכם" ( שמ' לב . ( 30 משה כמו מלך נינוה מבינים כי שונות דרכי האל מדרכי האדם ולא ניתן לדעת ולהבין את דרכי האל . לפיכך חזרה בתשובה אינה מבטיחה את ביטול העונש . נציין כי מלך נינוה , בדומה למשה , מתעניין וחרד לגורל אנשיו ואילו יונה מנבא את דבריו ומצפה דווקא לענישתם של אנשי נינוה " . יונה מסתפק בקריאת שליחותו ואינו מתערב באופן פעיל בנעשה בנינוה , 12 ודווקא מלך נינוה הוא זה שמבקש עבור עמו במקום יונה . משה מבקש לדעת את דרכי : 'ה "הלדעני נא # ת דרכך לאדעך" ( שמ' לג . ( 13 גם מלך נינוה והמלחים ( יונה א , 7 ג ( 9 תוהים על דרכי ההשגחה , ורק יונה פוסק בביטחון כי הוא יודע את דרכי האל : "על כן קדורני ל 5 ר ' ח תרשישה כי ילץתי כי אתה אל חנון ורחום" ( יונה ד . ( 2 יונה בטוח שהוא מבין ויודע את דרכי ה' כבר מתחילת העלילה . יונה מתקומם נגד התפקיד הנבואי , תפקיד הדורש מהנביא לדבר בשם האל , להיות מעין צינור להשמעת דבריו . הנביא מצווה גם לדבר " אליהו הנביא מבקש את מותו מעם ה' לאחר שנואש ממאמציו להשיב את העם אל אלוהיו ( מל"א יט . ( 6-3 1 דברי מלך נינוה מקבילים לדברי דוד המל ך המצדיק עליו את מידת הדין לאחר מות כנו . דוד מתפלל בתקווה שהאל יסלח לו על מעשיו הרעים 1 "וי י אמר בעוד ה ? לד חי צ >? תי ואבכה כי אמלתי מי יודע וחנני יהוה ( חי הילד" ( שמ"ב יב . ( 22 דוד מעולם לא ראה את הסליחה כמובנת מאליה . כאשר דוד שומע את קללת שמעי בן גרא אין הוא משיב לה : "אולי יו ^ ה יהוה בעיני והשיב יהוה לי טובה תחת קללתו היום הז-ה" ( שמ"ב טז ' . ( 12 התנהגותו של יונה שונה לגמרי מזו של אברהם המבקש על אנשי סדום ועל כך ראו : זקוביץ 1995 ) י . ( 46-44 נציין עוד כי בדברי מלך נינוה ניכרים דברי ירמיה הנביא ( יר' לו . ( 3

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר