ג טקס חניכה

עמוד:67

במקורות נוספים הבליעה מתארת מוות ( במ' טז , ( 33-32 והשאול מדומה לישות הפוערת את פיה ( יש' ה ( 14 או את בטנה , ולעולם לא תשבע , ( מש' כז ( 20 ואליה יורדים המתים ( תה' ל , 4 פח . ( 5-4 הבליעה היא חלק מן העולם שאין ממנו מוצא ( איוב ז . ( 9 יונה נבלע בבטן הדג ונושע , ואילו המצרים נבלעים במים וסופם מוות . בליעה המתארת כיליון וירידה אל השאול מופיעות גם בתיאור נדודי העם במדבר לאחר יציאת מצרים , אלא שהפעם הבולע אינו דג או מים אלא דווקא היפוכו של יסוד המים , היבשה . בסיפור קורח ועדתו , הם מתלוננים על ההנהגה הרשמית של העם , על משה ואהרון . קורח טוען שהקדושה ניתנה לעם כולו ( במ' טז ( 3 ולא רק למשה ואהרון . עונשם של המורדים מיידי . משה מכריז בשם האל כי יתחולל דבר שטרם היה כמותו . האדמה תפתח את פיה והמורדים ירדו שאולה ( במ' טז . ( 30 הכרזת משה באה להדגיש שהאירוע שיתרחש אינו מקרי אלא נסי , התגלות אלוהית . משה מסיים את דבריו ואז פותחת הארץ את פיה ובולעת את המורדים ואת רכושם והכול נבלעים ויורדים חיים שאולה ( במ' טז . ( 33-31 הבליעה בסיפור יונה אינה מסמלת כיליון אלא דווקא הצלה וחיים . המים סובבים אותו עד מעל גרונו , והסוף הגדל על שפת המים נכרך סביב ראשו . תיאור ירידתו של יונה למעמקי הים כמוהו כתיאור המצרים היורדים למצולות כמו אבן , הצוללים כעופרת במים אדירים . הסוף הנכרך סביב ראשו של יונה - כמוהו כמו הסוף הנכרך בגלגלי המרכבות , משתק אותם ומביא לאובדנם ( שמ' יד . ( 25 התעברות ולידה מופיעות בסיפורו של עם ישראל . העברים ירדו מצרימה ולאט לאט נבלעו במנגנון הממלכה המצרית . התעברות העם החלה כתכנית אלוהית בימי יוסף וכאבי הלידה התרחשו לאחר מותו . הלידה של בני ישראל מתרחשת באמצעות האל המכריח את פרעה לשלח את העם . גם הקאתו של יונה מבטן הדג , לידתו מחדש , נעשית בציווי האל . בשני התיאורים , בולט יסוד הזמן . רגע היציאה , הפליטה , על הקשיים בפרשה ועריכתה ראה ; ליכט ( תשנ"א ; , ( 120-109 גלפז פלר . ( 162-159 12007 )

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר