ב שינוי בסדר הבריאה

עמוד:42

5 לאום או דת . ' יונה לעומתם עסוק בעולמו הפנימי ואינו נותן את 6 דעתו על המלחים . ' המלחים מזועזעים מתשובתו של יונה אך ממנה הם למדים מדוע הם נמצאים בסכנה שכזאת ומיהו האלוה העשוי להצילם . וכך בשעה שיונה מרחיק את עצמו מן האל , המלחים מתקרבים אל האל . בקשתו של יונה שיטילוהו לים נראית מוזרה . במקרא קיימת חשיבות מרובה לחיי אדם ( בר' ט ( 6-5 אולם קיימים כמה גיבורים שביקשו ליטול את חייהם : משה , אליהו , איוב ועוד . קיימות גם כמה דוגמאות של אנשים הנוטלים ממש את חייהם כמו אבימלך , אחיתופל , זמרי , שאול ונערו ושמשון ( שופ' ט ; 54 שמ"ב א , 16 , 10-9 7 יז ; 23 מל"א טז ; 18 שמ"א לא ; 5 שופ' טז ' . ( 30 יונה מבקש למות . הוא מרגיש שאין טעם עוד לחייו . האם הוא נמצא במצב רגרסיבי כתינוק בן יומו שאינו יכול לפעול בעצמו ולכן מבקש שיטילו אותו לים ? מדוע המלחים מסכימים ? במדרש תנחומא .-מצאנו "רבי שמעון אומר לא קיבלו האנשים מן יונה להפילו לים והפילו גורלות" ( תנחומא , ויקרא ח , ( כלומר לולא הטילו גורלות פעמים מספר ותמיד עלה יונה בגורל לא היו מסכימים להפילו לים . אבן עזרא בפירושו לספר יונה אומר : "ולא היה אומר להם ככה לולא שמע מפיהם כי . "ישליכוהו כלומר היוזמה לזרוק את יונה לים באה מן המלחים ; הוא שמע את דבריהם ועודד אותם . למעשה , התנהגות המלחים הייתה תמוהה עוד קודם : מדוע לאחר שהפילו גורלות הם תחקרו אותו ? מדוע היה צורך לתחקר אותו אם הם האמינו בגורל , הרי הגורל כבר נחרץ והופעל על יונה ? אפשר שהמלחים הרגישו שגורלם נחרץ , והם עשויים לטבוע כולם בסער הגדול , לפיכך העדיפו שיונה 1 יובנקס , ( 152 : 1990 ) לנדס . ( 282-281 : 1999 ) בדומה לתגובת העם המנסה להציל ולפדות את יונתן למרות שעלה בגורל . ראו שמ"א יד . 45-12 לעומתו עכן מעל בחרם ונמצא אשם באמצעות הפלת גורל . הציבור זעם על מעשהו והוא נסקל על ידי הבריות , ראו יהו' ז " . 25 יובנקס . ( 156 : 1990 ) 1 גלפז פלר . ( 179-177 : 2003 )

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר