|
עמוד:13
, 'ישנים יחסם לעולם הזה ומתכונת עבודתם . לאחר מכן ארחיב את היריעה ביחס לשתי מסורות , המתעדות את סיפור מפגשם הראשוני של רבי דוב בער והבעש " ט . במרכזן של שתי מסורות אלו עומדים ' סיפורי , 'סוסים ועל כן נדון בסיפורי סוסים בספרות החסידית ומשמעותם וכן בשימוש בסיפורי מעשיות בכלל ככלי לחולל תמורה לא רק בקרב המון העם אלא דווקא בקרב דמויות רבניות שאינן מורגלות בסיפורי חולין . נראה כיצד בעקבות רבו , גם רבי דוב בער משתמש במפגשיו הראשוניים עם תלמידיו במתודה זהה . שני פרקים נוספים בסיומו של חלק זה עוסקים בתיאור התנהלותו של רבי דוב בער קודם להיכרותו עם הבעש " ט , בימי פעילותו בקלויז הקבלי בקהילת מזריץ' גדול , ולאחר מכן למן התקרבותו לבעש " ט , התנהלות המאפשרת את היווצרותה של חבורת תלמידים מגובשת ומהווה לימים מקור השראה לעיצובה של החצר החסידית . במרכז הספר עומד החלק השלישי , המתאר על רקע החלקים הקודמים כיצד רבי דוב בער עובר תמורה מהותית בתפיסת עולמו ביחס לשאלת ייעודו של האדם ותכלית בריאתו , מראייתו כשותף המסוגל לבצע תהליך תיקון רוחני , למי שלכתחילה ערך מעשיו איננו יכול להיות ממשי . לפיכך ייעודו ותכלית בריאתו איננה לתקן במובן האונטולוגי אלא לעורר שחוק שעשוע בלבד , רעיון המהווה ליבת התפיסה החסידית בהגותו . גישה זו איננה רק טקטיקה , זוהי תשובה חדשה לשאלת תכלית הבריאה וייעודו של האדם , פרשנות המתוארת במשלי ציפור המדברת ובמשלי אב ובנו הקטן , כפי שנרחיב בכך . תפיסת עולם זו מבוססת על הבנת תהליך הבריאה במושגי צמצום של קבלת האר " י ולא במינוחי עילה ועלול . הדגשת השעשוע והמשחק ביחסי אלוקים אדם עוררה התנגדות רבה , ובכך נעסוק , ובפרט בדיוקנו של הגאון מווילנא ושורשי מחלוקתו עם החסידות . נרחיב את היריעה ביחס ל'יראת , 'הרוממות ולאחר מכן , בפרק המהווה תמצית חלק זה ובמובן מסוים סיכומו של הספר , נציג את מושגי יש ואין מזווית שונה מהקריאה המקובלת שלהם . ההשלכות של תפיסת האין מתבטאות ביחס של רבי דוב בער לעבודת התפילה ולמקומן של תורה ומצוות ובכלל עשייה ארצית , כמתואר בפרקים האחרונים של הספר .
|
|