|
עמוד:11
הקדמה מעט ידוע לנו על קורות חייו של רבי דוב בער , הנודע בכינויו המגיד הגדול , 'ממזריץ האיש שהשפעתו על תולדות החסידות וקורותיה היא הרחבה והמקיפה ביותר מבין כל תלמידיו ומקורביו של רבי ישראל בעל שם טוב [ להלן : הבעש " ט , [ ובדמותו עוסק ספר זה . אמנם נשתמרו בידינו היגדים רבים , שחותם תורתו , נושאי עיונו וסגנונו הלשוני משוקעים בהם , דרשות ושברי דרשות המובאות בספריו או מובאות והיגדים בשמו המפוזרים בספרי תלמידיו ותלמידיהם . עם זאת דיוקנו ההיסטורי , קורות חייו קודם התקרבותו לבעש " ט והתמורה שעבר בעקבות מפגשם והשפעתה על כינון והבניית התנועה החסידית , נותרו עמומים למדי . בפרקי ספר זה אנסה לדלות מהמקורות המצויים בידינו כגון תורות , עדויות וסיפורים , הסכמות ואזכורים היסטוריים , שחלקם נאמרו בדרך אגב כמסיחים לפי תומם , קווים לדמותו , אישיותו , תורתו הייחודית ואורחות חייו בשנות חייו הראשונות , בבגרותו ובשנים שבהן הנהיג , ארגן והדריך את מרבית מורי התנועה החסידית בדור השני-שלישי . קווים אלו מלמדים רבות על דיוקנו של רבי דוב בער , אבל גם על תנועת החסידות בכללותה ועל רעיונות היסוד העומדים בבסיס התפתחותה והתעצמותה . רבי דוב בער נולד בתחילת המאה הי " ח , ונפטר בי " ט כסלו שנת תקל " ג , [ 1772 ] למעלה משתים-עשרה שנים לאחר פטירת הבעש " ט , שנולד בשנת ת " ס [ 1700 ] או תנ " ח [ 1698 ] ונפטר בחג השבועות שנת תק " כ . [ 1760 ] בשנים אלו ובשנים לאחר מכן התעצמה החסידות והפכה להיות מנחלת עולמם הרוחני של חבורת צדיקים ומקובלים מצומצמת בפודוליה , אזור בפריפריה של פולין לפני חלוקתה , לכדי תנועה מוכרת ובעלת השפעה , שיש לה תומכים ומתנגדים בקרב הציבור היהודי במזרח אירופה ומרכזה . תהליך זה של התרחבות
|
|