|
עמוד:9
הוסיף לעמת את הו מב " ם והרמב " ן " . ספר תפארת ישראל , והם ששה דרשות נחמדות כלולות משבע חכמות , " מאת שלמה בן צמח דוראן ( ויניציאה [ שנ " ו או שנ " ט , ([ משתמש בהגותו בספרי פילוסופים כמו רמב " ם , רלב " ג , רשב " ץ , ר' יצחק עראמה וכדומה . בשו " ת יכין ובעז , ח " א , סימנים קלד-קלה קיימים דיונים מסועפים , המצביעים על היכרות רחבה של המחבר , ר' צמח בן שלמה דוראן , עם הספרות הפילוסופית , אך מתבטאת בהם ביקורת נגד הפילוסופיה בעיקר מתוך חשש של העדפתה על פני תלמוד תורה וקיום מצוות . ר' שמעון לביא מזכיר כמה פעמים 5 פילוסופים , או " החיצונים , " ואפילו את ויכוחיו עמהם . למשל " , בא אלי 6 איש אחד מתהולל בפלוסופיותו " ומאשים את המקובלים בהגשמה . או : " כאשר שמעתי באזני א' התמפלספים נ [! שאמר זה ביום ר " ה אחת בבית 7 הכנסת דרך שחוק . " ואין צריך לומר שהוא מרבה מאוד להזכיר את מורה 8 נבוכים . אצל ר' וידאל הצרפתי ( מחצית שנייה של המאה הט " ז בפאס ) דרים בכפיפה אחת קבלה ופילוסופיה . בדרושים שבספר יוסיף דוד ( ליוורנו תרט " ז ) ניכרת ידיעה בספרות הפילוסופית , אם כי תוך ביקורת נגדה . אולם ר' רפאל משה אלבאז כתב חיבור גדול , באר שבע ( ירושלים תשמ " ג , ( על 9 שבע החכמות , ואף כתב פיוט 'יעל שבע חכמות " ובשבחן . רי רפאל בירדוגו כותב את חיבורו רב פנינים , הכולל עיונים פילוסופיים . שמואל בן אברהם טייב , שהיה רב בסוסא , כתב את אילת השחר ( תונס תרמ " א , ( והוא כולל דרושים על דרך המחשבה הפילוסופית . רעיונות אלה משמשים למחבר נקודת מוצא בדיוניו בנושאים כמו : בריאת העולם , גמול , השגחה וכו . ' את הפילוסופים הוא מזכיר גם בספרו כנפי שחר ( ג'רבה תרע " ז , ( והוא פירוש להגדה של פסח . בתונס תש " ח הוא כתב את עפעפי שחר ונדפס בג'רבה תש " ט , והוא פירוש לתורה הנושא אופי הגותי ופילוסופי ( עם שהוא כולל גם דברי קבלה . ( לעומתם , איש המאה העשרים , ר' מסעוד הכהן , בספרו י " ג שרשי היהדות ( ירושלים תשל " ג , ( יוצא בחריפות נגד הפילוסופיה וממצאי המדע , ולעומתם מעלה על נס את הקבלה . בספרים שונים פזורות ידיעות על ספרי הגות , אך אלה אבדו . כך ארע , כנראה , לספרו של ר' חביב טולידאנו ( נפטר ח בחשון תע " ו . ( בדף שמעבר לשער ספרו תרומת הקדש ( ליוורנו תרכ " א ) הוא מציין שיש עמו , בין היתר , חיבור בשם " נזר הקדש , ליישב ההשגות שעשו על מורה הנבוכים . " הוא קורא אפוא לתרום כסף להוצאות ההדפסה . וכנראה שזו לא באה לכלל מעשה . אולם חשיבות רבה נודעת לדבריו בהקדמת תרומת הקדש , בה הוא כואב על ספרי המינים והמסיתים כי רבו , ולנוכח תופעה זו " קצר המצע מחכמי זמננו שהורגלו כי אם בש " ס ובפוסקים ולא תועיל חכמתם
|
|