מבוא

עמוד:10

הספר סוקר את עבודתן של קבוצות נשים שמתאימות להגדרה "תיאטרון קהילתי" ושפעלו , או עדיין פועלות , בישראל , משנות התשעים ואילך . במרכזו ניסיון לעמוד על משמעויותיה תוך התייחסות לשני היבטים מרכזיים — התוצר והתהליך . ההיבט הראשון — התוצר — עוסק במשמעותם של הטקסטים התיאטרוניים שהעלו קבוצות הנשים תוך בדיקת תוכנם , סגנונם , דרכי הצגתם ושפתם הוויזואלית . ההיבט השני — התהליך — מתמקד במשמעותה של עבודת היצירה בתיאטרון הקהילתי עבור הנשים היוצרות ועבור מעגלים אנושיים נוספים הנפגשים עמו : הקבוצה , הקהילה והחברה . נבחנות הזיקות ההדדיות בין שני היבטים אלה על רקע ההקשר החברתי וההיסטורי בו פועלות הקבוצות . לתופעה בה עוסק מחקר זה — תיאטרון קהילתי של נשים — היבטים חברתיים ואמנותיים . משום כך בחרתי בשילוב של שיטת המחקר האתנוגרפית , שהיא מתודה פרשנית שמנסה לחשוף את פשרם של ביטויים חברתיים , עם בדיקה טקסטואלית המתמקדת בלימוד הטקסטים התיאטרוניים של הקבוצות מהיבט חברתי . מאחר והטקסטים התיאטרוניים שיוצרות הנשים עוסקים , רובם ככולם , בהוויה הנשית ובמקומה של האשה בחברה , בחרתי להיעזר בנקודת מבט פמיניסטית — הן לצורך בחינת התכנים המעסיקים את הקבוצות , והן ללימוד ההיבטים השונים של תהליכי עבודתן . רפרטואר ההצגות שיתואר בהמשך מתבסס על מספר רב של קבוצות , שהן בעלות מאפיינים משותפים מחד וקווים ייחודיים מאידך . לכן נוצר צורך לבחור בין "מחקר רוחב" שיקיף את כל הקבוצות ב"מבט על , " לבין "מחקר עומק" שיתבונן מקרוב במספר מצומצם של קבוצות ויתייחס אל השאר כהקשר וכמקור להשוואה . מתוך רצון לבחון את התופעה מקרוב , בחרתי באפשרות השנייה . לצורך כך נערכו הקבוצות הנחקרות כאן במבנה המורכב משלושה מעגלים , שנתונים זה בתוך זה . במעגל המרכזי הוצבה קבוצת נשים אחת — הקבוצה הלסבית פמיניסטית "זו שואו . " קבוצה זו נחקרה מקרוב במשך שלוש שנים , והיא משמשת כמקרה מבחן ומושא ללימוד מפורט במיוחד . את המעגל האמצעי החובק אותה מרכיבות שלוש קבוצות : תיאטרון אסירות הפועל בכלא "נווה תרצה , " קבוצת תיאטרון שהוקמה במרכז לשלום המשפחה בהרצליה וחברות בה נשים שחוו אלימות במשפחה , וקבוצת נשים קשישות הפועלת במסגרת פעילות המתנ"ס "בני ברית" בשכונת יפו ג . ' קבוצות אלה נבדקות במבט קרוב , יחסית , באמצעות צפייה בהצגותיהן וריאיונות עם הבמאי / יות ועם השחקניות . בדיקה זו מרחיבה את ההתבוננות בתופעה תוך השוואתן לקבוצה שבמרכז המחקר . במעגל החיצוני נמצאות שאר הקבוצות , הנלמדות יותר "מרחוק" ומספקות נתונים נוספים לצורך הבנה כוללת לגבי תיאטרון הנשים הקהילתי .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר