ההנהגה העצמית של היהודים בארצות האסלאם במאות ה־7 עד ה־12

עמוד:12

הגם שעליית האסלאם יצרה מסגרת אחידה לפעילות האוטונומיה היהודית בארצותיו , לשינויים הפוליטיים בעולם האםלאם נודעה משמעות רבה לחיי המיעוטים שבו , ובמיוחד לפעילותן של המסגרות הארגוניות של בני המיעוטים . בישויות הפוליטיות העצמאיות , שלכל אחת מהן היה אופי שלטוני מיוחד , התגבשו עקרונות ודפוסים מיוחדים ביחס לבני המיעוטים הלא מוסלמים . באמצע המאה ה 8 התרחשה מהפכה בח'ליפות , וקואליציה של כוחות העבירה את השלטון מידי בני בית אמיה לידי בית עבאס ואת מוקדו מדמשק שבסוריה לעיראק , ושם בנו את הבירה בגדאד . מעתה הייתה בגדאד , מקום מושב הח'ליפים מבית עבאם , המרכז הפוליטי , הארגוני , הכלכלי והתרבותי של העולם המוסלמי . מבחינה פורמלית נמשך שלטון הח'ליפים מבית עבאם בבגדאד עד לאמצע המאה ה , ( 1258 ) 13 עת נכבשה העיר בידי המונגולים . אלא שהערעור על סמכות הח'ליפות , תוך בניית מסגרות פוליטיות חלופיות , החל סמוך להצלחת המהפכה העבאםית . עם זאת חרף ערעורים אלו , מהם של בני משפחות מיוחסות שיכלו לטעון כי הישות הפוליטית העצמאית שהקימו היא הח'ליפות האמתית , במשך כ 200 שנה ( עד לשנות העשרים של המאה ה ( 10 לא נוסדה ח'ליפות חלופית לזו שבעיראק . היחידות הפוליטיות החלופיות קמו בספרד , במגרב , במצרים ובתימן . צאצא מבני בית אמיה הצליח להימלט לספרד ולהמשיך בה את שלטון בני המשפחה . גם לאחר ירידת כוחם של בני בית אמיה בספרד ( בשנת , ( 1021 עלייתן של מלכויות הפרובינציות ולאחר מכן סיפוח ספרד לממלכה המראבטית והמוחדית של מרוקו ( בשנת 1090 ובשנת , ( 1195 לא נקשר חצי האי האיברי לח'ליפות שבמזרח . רבים מן השותפים בקואליציה של בני בית עבאם חשו מקופחים לאחר השלמת המהפכה , כיוון שלא זכו לנתח הראוי להם בעוגת השלטון החדש . מן הראשונים שהצליחו לתרגם את כוחם לישות פוליטית נפרדת היו מי שטענו נגד הבלעדיות של שלטון של בני המשפחות המיוחסות , הח ' ואךג ; הללו הקימו ממלכות עצמאיות לזמן קצר בפרס ( הצפארים , ( 883-867 ולזמן ארוך יותר בצפון אפריקה ( האבאד'ים , . ( 909-776 הבולטים שבהם היו אנשי השיעה , התומכים בצאצאי עלי , הח'ליפה הרביעי , בן דודו של מחמד שלקח לאישה את פאטמה בתו של מחמד . מחוגים אלו יצאו מי שהקימו בראשית המאה ה 10 את השלטון העצמאי הזידי בתימן ( 901 ) והפאטמי בצפון אפריקה ( 909 ) ובמצרים . ( 969 ) הפאטמים הכריזו על עצמם ח'ליפים ( 925 ) וסמוך להכרזה זו עשו כן גם האמיים בספרד . ( 929 ) ולבסוף היו מי שנשלחו על ידי השלטון המרכזי לפעול בשמו והקימו שושלות של שליטים שניהלו מדיניות עצמאית . כאלה היו הטולונים והאחשידים ( 969-938 , 905-878 ) במצרים , ששלטו גם בארץ ישראל ובסוריה , וכן האיובים , יורשי הפאטמים באותם האזורים . ( 1250-1170 )

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר