הקדמה

עמוד:10

עקרונותיו של איינשטיין לגבי 'שדה , ' היא רב-ממדית , היא מהללת את המרחב על ידי הריסת כל פטישיזם וטאבו הנוגעים לו , על ידי הפיכתו לנוזלי , מתוכנן כך שיתאים לצורכי האדם , אורגת מבנה ונוף . במונחים בלשניים , משמעות הדבר היא הבניה מחדש של הצורה , דחייה של כל אפריורי פילוסופי , כל ניסיון להאדיר לשם האדרה : ארכיטקטורה פעילה , המכוונת לכבוש אזורים נרחבים ככל הניתן לטובת חירות לאדם . מוזיאון גוגנה"ם של פרנק גרי בילבאו ס 3 רד בתכנון מוזיאון גוגנהיים בבילבאו , עלה פרנק גרי על רייט בהגשמת עקרונות צורניים של אדריכלות חדשה , דינמית ואקטיבית , השונה בתכלית מזו היוונית-רומית . גרי סיפר כי בילדותו בקנדה שיחק עם קרפיונים חיים ששטו באמבט של סבתו , ממתינים למותם לשם הכנת גפילטע-פיש לשבת , וכי תנועות הגוף הנמרצות של הדגים היוו השראה לתכנון של המוזיאון הדינמי שלו , דמוי הדג " . כחלק אינטגרלי ממעין מהלך של חינוך לאדריכלות העומדת בזיקה לזמן ולתנועה - לוקח גרי את תלמידיו להחלקה על הקרח מצוידים בציוד הוקי מלא , כדי שיפעלו זה עם זה ועם הסביבה בתנועה מהירה , היוצרת שיווי משקל . עיקרון היציבות בתנועה מיוצג גם בחיפוי הטיטניום של מוזיאון בילבאו המעניק לו מראה של כלי תעופה עתידני . גרי מעצב את בנייניו כמו שכוריאוגרף מעצב את רקדניו . די בהתבוננות ברישומיו כדי להבין את דרך חשיבתו . הסטודיו שלו נראה כמו חזרה לפני הצגה . הידע שרכש באמנות ובמגעיו עם אמנים בתהליך התכנון , הובילו ליצירת החללים הזורמים של המוזיאון בבילבאו , המתאימים באופן ייחודי להצגת צורות חדשניות של אמנות . גרי יוצר זיקה תנועתית בין המבנה לבין סביבתו , על שפת המים , ובין המבקרים לבין המרחבים הנפרשים . המבנה הענק דמוי הדג ממזג בריכות מלאות מים עם הנהר , כדי ליצור יחסי גומלין בין המבנה לאתר . הוא מטשטש

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר