פלורליזם בין־דתי: אתגרים ופרמטרים לקראת גיבוש תאולוגיה יהודית של דתות העולם

עמוד:344

ערכים מוסריים וקיומיים אחרים הן עצמן מהפכה דתית . ענייננו במאמר זה הוא בגיבוש תאולוגיה של דתות העולם . זו זקוקה לניסוח עקרוני , מעבר לנקיטת עמדות פרקטיות המתחייבות מן המציאות . האפשרות הפרקטית יכולה , באופן עקרוני , לזכות לעליית מדרגה אילו נוסחה בצורה מפורשת העמדה הבאה : להבדיל מן האופן שהדת נתפסה בעבר , כאשר הדגישה אמיתות מטפיזיות , יש לנסח תפיסה חדשה המדגישה אלמנטים אחרים כמהותיים לחיים הדתיים . תרומתה של הדת לעיצוב האישיות והחברה היא המבחן הדתי האולטימטיבי . לפיכך יש להעניק מקום מרכזי פחות לממד האמת של הדת , וממילא יודגשו פחות הסתירות שבין טענות האמת של הדתות . יש לראות כמהותיים דווקא את האלמנטים שבאמצעותם יכולה כל דת לתרום תרומה גלובלית חיובית . ניסוח מעין זה אינו בגדר ויתור עקרוני על טענות האמת שביסוד המחלוקות שבין הדתות , אך הוא מנטרל אותן דה פקטו . אפשרות זו היא בבחינת מהפכה שקטה יחסית , שדרגת המודעות המלווה אותה , כמו דרגת הקורבן התאולוגי שהיא דורשת להקריב , הן מינימליות . מבחינה אפיסטמולוגית ניתן לראות אותה כהפנמת עמדת המאירי , כאשר זו מוגדרת בזיקה לתפיסת האמת . העדות לתפיסת האמת אינה בתחום המושגי אלא בתחום המעשי . במידה רבה זהו האופן שהמקרא נזקק למונחים של אמת ושקר ביחס לדתות אחרות . ההקלשה הערכית של ערך האמת כערך על בעיצוב יחסי הדתות אינה חייבת להוביל לתפיסה רלטיביסטית של האמת , אך ודאי שהענקת מעמד מרכזי פחות לשאלות אמת תורמת לאימוץ עמדה רלטיביסטית . בכך אנו מגיעים לאפשרות השנייה , הנוגעת בסוגיית הרלטיביזם מזה ובמשמעות האמת הדתית מזה . האיום הקלסי שקיומן של דתות אחרות הטיל על היהדות היה ביטול קיומה של היהדות . ממילא , מובן מדוע השיח הבין דתי יכול לעורר את החרדה מפני המרת דת ואובדן זהות . אך בצדה של סכנה זו ניתן להציע כי קיימת סכנה אחרת , המאפיינת יותר את העידן החדש מאשר את העידן שאמיתות דתיות שונות התחרו בו ביניהן . את העידן המודרני , ועוד יותר את העידן הפוסטמודרני , מאפיינים הקלשת הזיקה לאמיתות אבסולוטיות וטיפוח תפיסה רלטיביסטית של האמת . ניתן להציע כי לפני מסורות דתיות עומדות שתי תגובות אפשרויות אל נוכח איום הרלטיביזציה . התגובה האחת היא עמידה מחודשת על תוקפה של האמת , כפי שזו נתפסה במהלך הדורות . אך דומה כי שחיקה מסוימת בתפיסת האמת הקלסית היא בלתי נמנעת בהקשר החדש . יעידו על כך מאמצי הכנסייה הקתולית לשמר את תפיסת האמת המסורתית , כפי שהללו באים לידי ביטוי במסמך הידוע "דומינוס יזוס" המציג עמדות תאולוגיות אבסולוטיסטיות . העמדות הרלטיביסטיות שתאולוגים קתולים מסוימים , שמסמך זה יוצא נגדם , וכן קשיי התקבלותו של המסמך בקרב העוסקים בשיח הבין דתי , מעידים עד

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר