מעשה נורא בעיר דמשק

עמוד:312

אזי נפל השי"ך לרגלי הרב ויאמר אליו : אם נא מצאתי חן בעיניך , למדני נא את החכמה הזאת כי היא נעלמה ממני . אמר לו הרב : אדוני , אני , כשלמדתי כל אלו החכמות , ביוקר עמדו לי , ולא למדתי אותם בחנם ! גם אני לא אלמד אותך בחנם . אמר השי"ך להרב : נקבה שכרך עלי ואתן ככל אשר תשית עלי , מאחר שאני שלם בכל החכמות , ואם אני נותן כסף וזהב לרוב כדי להשיג זאת החכמה ולא יחסר ממני דבר - הלא מצער היא . אז אמר לו הרב : חלילה לי אם אמכור החכמה הזאת במחיר כסף או זהב , כי אם בחכמה אחרת שתלמדני . אמר לו השי"ך : וכי נעלם דבר ממך ? הלא כל מה שאני יודע אתה בקי יותר ממני , ומה החכמה אשר אני יודע ואין אתה יודע ? אמר לו הרב : יש בך חכמה נפלאה , והיא רחוקה ממני . אמר לו : מה היא החכמה הזאת ? אמר ת ! שאתה מתפלל על החולים , וספרי החיים וכר' לפניך הם גלויים ; זאת החכמה היא נעלמה ממני . אם אתה תודיעני סוד החכמה הזאת , גם אני אודיעך החכמה אשר ממך נסתרה . אז אמר לו השי"ך : הקשית לשאול . ולא יתכן שאגלה הדבר הזה לשום נברא שבעולם . אמר לו הרב : וגם אני אי אפשר שאגלה החכמה הזאת אשר ממך נעלמה , אם לא על ידי 1 x 0 * חכמה תחת חכמה . אמר לו השי"ך : דע ידידי שאני מושבע מאבותי שלא אגלה הדבר הזה לשום אדם . אמר לו הרב : וגם אני מושבע שלא ללמ ( ו ) ד החכמה הזאת לשום נברא . אבל , אני אומר : כיון שהוא לטובתי , כדי ללמוד חכמה אחרת מה שאין בי , בודאי מותר לי , ואין כאן שבועה . אם כן , גם אתה מותר לך , מאחר שאין אתה מוכר החכמה בדמים , כי אם בחכמה אשר . 29 "חכמה נעלמה ... חכמה נסתרה" - רמיזה לחוכמה נשגבת , אלוהית , על פי "והחכמה מאין תבוא ... ונעלמה מעיני כל חי ומעוף השמים נסתרה" ( איוב כח . ( 21-20

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר