סובלנות למרות אי־הסכמה במצרים הימי ביניימית: רבי אברהם בן הרמב"ם והמיסטיקנים המוסלמים

עמוד:289

למרות תנאים חברתיים וכלכליים רגועים יחסית , היו היהודים נתונים להטפה דתית ולהכחשה מתמדת של אמונותיהם . הפולמוס התאולוגי לא התנהל בתנאי פתיחות , שוויון והוגנות : על היהודים והנוצרים חל איסור מוחלט להכחיש את 5 אמתותם של הקוראן ושל אמונות אסלאמיות . מעמדם הראלי של היהודים היה פונקציה של כדאיות כלכלית ולאו דווקא תולדה של עמדות תאולוגיות 6 עקרוניות . למעשה , היהודים היו בני חסות של הסולטן שהפעיל עליהם , בגמישות התלויה באינטרס מערכתי נסיבתי מקומי , את החוקים הרשמיים הדורשים אפליה דתית ודיכוי חברתי . מה גם שלפרקים מטעמים פוליטיים פנימיים לא מנע השליט מן האספסוף המדוכא לשפוך את כעסו על המיעוט היהודי חסר האונים . האסלאם בעיני וזומב " ם בניגוד לשאר חכמי זמנו , הרמב"ם ( 1204-1135 ) ראה באסלאם אמונת ייחוד ללא דופי . אף על פי שלא ראה בבשורה המוסלמית שום חידוש תאולוגי והכחיש את עצם נבואתו של מוחמד ( הוא מכנה אותו "משוגע" באיגרת השמד , ( הוא סירב לגנות את טוהרת אמונתם של המוסלמים . למרות הרדיפות הדתיות האכזריות שהוא עצמו התנסה בהן מצד שושלת אל מוחדון ( המאמינים בייחוד האל ) בספרד ובמרוקו , הוא סירב בעקיבות להתפתות ולפסול את האמונה המתחרה בטענה שהיא נגועה בהגשמת האל , וזאת למרות מודעותו לפולחנים העממיים שרוב המוסלמים קיימו בפועל . בתשובתו לעובדיה הגר כותב הרמב"ם : וכן אלו הישמעאלים היום כולם טף ונשים נכרתה ע"ז מפיהם וטעותם וטפשותם בדברים אחרים היא שאי אפשר לאומרו בכתב מפני פושעי ורשעי ישראל , אבל ביחוד השם אין להם טעות כלל . 7 הוא מבהיר את דעתו בחיבורו ההלכתי הגדול משנה חררה כשהוא דן בביאת המשיח , ובהזדמנות זו מתייחס למהלך ההיסטוריה האנושית . קטע זה , שהוא . 5 הקורא המודרני , המעוניין לנתח את עמדת היהודים כלפי הלא יהודים מקריאה בחיבורים האפולוגטיים היהודיים צריך להביא בחשבון את הצנזורה העצמית של חכמי ישראל ולשחזר בקריאה בין השורות את כוונתם האמתית . Fairleigh Dickinson University Press , 1985 French by David Maisel , Paul Fenton and David Littman , Rutherford , NJ : Bat Ye ' or , The Dhimmi : Jews and Christians under Islam , trans . from the . 6 mnwn . 7 הרמב"ם , ב , סימן רמה , עמ' . 726 "פושעי ורשעי ישראל" הם יהודים משומדים שהתאסלמו .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר