סובייקטיביזם הלכתי ופלורליות רעיונית כבסיס לסובלנות

עמוד:284

וההשקפות ביטויים פרטיים של האמת הכוללת . לעמדה זו מתלווה יכולת וירטואוזית ליישב בין הפכים לבין סתירות מובנות ; ( ג ) עמדה המבחינה בעובדת קיומה של פלורליות הגותית ורעיונית ואינה מוטרדת מעמדה זו , גס אם מאמציה אינם בעלי השקפת עולם פלורליסטית ובוודאי לא רלטיביסטית . עמדה זו היא הפרדיגמה של הפלורליות הרעיונית שעל בסיסה ניתן לפתח עמדה סובלנית . השילוב של הכרה באופי הסובייקטיבי של התהליך ההלכתי והפנמתה של הידיעה שבעולם המחשבה היהודית דרות בכפיפה אחת אמונות סותרות והשקפות שאינן מתיישבות זו עם זו עשוי לשמש בסיס לסובלנות . סוף דבר עובדה היא שמספרם של אנשים סובלניים ושל אנשים לא סובלניים זהה בקירוב כמעט בכל קבוצת אנשים , מגזר או עם . אולם עובדה זו שייכת לסוג העובדות שאנשים רבים מתקשים לקבלן , משום ש"הכול יודעים" שקיים " שמאל קיצוני" ובעיקר "ימין קיצוני , " "אורתודוקסיה קיצונית" ו"פונדמנטליזם דתי , " ש"המתינות נמצאת במרכז , " ב"רוב הדומם" או "בדרך האמצע האריסטוטלית , " והסובלנות האולטימטיבית מיוצגת על ידי הליברליזם , ההומניזם , הפציפיזם , והדלאי לאמה . למי בכלל יש זכות להציג עובדה שתערער על הקביעה שהקבוצות הקיצוניות לוקות ביחסן ל"אחר" ול"שונה ? " מאמר זה לא דיבר על "תהליכי הסוציאליזציה של הסובלנות" ולא הציע דרכים ליישומם . סבורני שרוב הרעיונות והוגי הרעיונות לא חוללו תהליכים חברתיים אלא נוצרו מתוכם של תהליכים ונתנו להם ביטוי . אין באמירה זו משום הבעת יחס מבטל חלילה כלפי תפקידם של אנשי הרוח , התרבות והמוסר בעיצוב דרכה של החברה . אדרבה , רבה השפעתם של ההוגים והרעיונות בכך שהעצימו את התהליכים החברתיים . העצימו , אך לא חוללו . מבחינה זו לגישות סובלניות יכולה להיות השפעה מסוימת , העשויה לגדול אם מבטאיהן ישכילו לשזור אותן בשום תבונה ושכל אל תוך המרקם התרבותי החברתי הקיים . גישות של סובלנות יוכלו להתקדם , להתרחב ולהיעשות מקובלות יותר אם יתבססו על רכיבים עמוקים של התרבות האנושית כמו אלה שניסיתי לתאר במאמר זה . השתדלתי להציג שתי תמונות עולם : תמונה של עולם ההלכה ותמונה של עולם המחשבה , ולנסחן בצורה של פרדיגמות . תמונות עולם משמע שאני יודע את קיומן ומנסה לנסח ולתאר אותן לפני הקוראים כשם שתיארתי אותן לעצמי . מציאותן של תמונות אלה , הבאה לידי ביטוי בעצם האפשרות לתארן , היא תולדה של גישות של סובלנות בסיסית . וכל עוד הן יהיו חלק ממציאות חיינו , כלומר חלק מהתרבות היהודית , הן יוסיפו ללמד על המשך קיומה של אותה סובלנות בסיסית בתוכנו . ככל שתגבר ההכרה ברכיב

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר