סובלנות ואי־סובלנות במסורת היהודית ובישראל של ימינו

עמוד:191

היהודית בפועל . רק עליית המודרניות והפלורליזציה הבלתי נמנעת של עולמות החיים ומערכות המושגים שהתלוותה אליה , היא שהציבה , כפי שראינו , אתגרים חריפים לפני קונספציה זו . החיים היהודיים , גם במזרח אירופה במאה ה , 19 המשיכו לאפשר את קיומה של הפרדיגמה ה"מוניסטית" הבריתית של הקיום היהודי , במיוחד במישור היומיומי . כקבוצת מיעוט מרוששת של מתווכים , הפגינו היהודים דיפרנציאציה חברתית נמוכה יחסית . למרות זאת , האתגרים , הלחצים וההזדמנויות הפוליטיים , האינטלקטואליים , החברתיים והכלכליים שבמודרניות דחפו אינטלקטואלים לקרוא תיגר על תקפותו של אורח החיים ההלכתי המסורתי ולהציע דרכים שונות ומשונות להבניה מחדש של הציביליזציה היהודית . אחת הדרכים מרחיקות הלכת ביותר היתה הציונות ה"חילונית" המהפכנית . כך יצאה לדרכה דינמיקה של עימות המחזקת הדדית את שני הצדדים . בארץ ישראל הצליחה הציונות המהפכנית להקים מדינה לאומית יהודית , ישראל , ולבסס שלטון מונופוליסטי של השמאל החילוני ( אם כי באמצעות שיטת ממשל פחות או יותר דמוקרטית ) עד . 1977 על כן לבשה האורתודוקסיה מעטה שמרני מתגונן . אולם היה לציונות אופי כפול . נוסף על רצונה לחולל מהפכה חברתית תרבותית בחיים היהודיים , היא היתה גם תנועה לאומית המבקשת להגן על שלמות החברה היהודית ולקדם את האינטרסים היהודיים הלאומיים נגד אויבים חיצוניים , אנטישמים או ערבים אנטי ציונים . ובכן , כמו בפולין ובאירלנד , הדת והלאומנות קשורות זו בזו . כך נהנתה הציונות ( בדפוסה הלאומי הצר ) מלגיטימציה דתית ולאומית מצטברת במגזרים רחבים של הציבור המסורתי האורתודוקסי . צירוף זה מסביר את הדפוס הכפול של היחס לציונות . בגלל טבעה העימותי הדו קוטבי של החברה הישראלית , האנדמי לה , הרת בישראל היא מתגוננת ושמרנית ובעלת גבולות גבוהים ולא חדירים . בה בעת , בגלל העימות המתמשך עם אויבים מחוץ , חוגים רחבים בציבור האורתודוקסי מוכנים להעניק הכשר לאקטיביזם לאומי , גם אם הדבר כרוך ביסודות חילוניים . מכל מקום , בעיקרו של דבר , הכשר זה , או סובלנות זו , הם צרים ותלויים בגורמים קמאיים ולאומיים . וכך , מתוך רפרטואר אסטרטגיות הסובלנות האפשריות , האסטרטגיה הקמאית הלאומית היא שנבחרה ומוסרה . גבולות הסובלנות הזאת הועמדו למבחן אחרי , 1992 עם הסכמי אוסלו . Modernization and Consciousness , Harmondsworth : Penguin , 1974 Peter Berger , Brigitte Berger and Hansfried Kellner , The Homeless Mind : . 31 . 32 מחקר מאיר עיניים בנושא זה ראו The Formative Yearsof the Jewish Workers' Movement in Tsarist Russia , Ezra Mendelsson , Class Struggle in the Pale : . Cambridge , UK : Cambridge University Press , 1970

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר