סובלנות ואי־סובלנות במסורת היהודית ובישראל של ימינו

עמוד:181

כללי לכל המצוות , אם מדאוריתא אם מדרבנן . ואכן , הרמב"ם פוסק במגוון 6 מקרים שניתן להשתמש בכפייה באלימות . אמנם ברייתא אחרת מרחיבה את השימוש בכפייה בכוח הזרוע אפילו למעשים שיש לעשותם מרצון , מתוך מעשה כן של רצייה . מעשים אלה הם הבאת קורבן מרצון ומתן גט : '" יקריב אותו' [ ויקרא א - [ 3 מלמד שכופין אותו . יכול בעל כרחו ? תלמוד לומר : לרצונו . הא כיצד ? כופין אותו עד שיאמר רוצה אני ... וכן אתה אומר בגיטי 8 7 נשים ( ושחרורי עבדים , ( כופין אותו עד שיאמר רוצה אני" ( בבלי , בבא בתרא מח ע"א ; קידושין נ ע"א . ( ההסבר המקובל להלכה זו הוא ש"רצונו האמתי" של אדם "הרוצה להיות יהודי" הוא למלא אחר דרישות הדת וכי רק יצרו הרע הוא שמדיחו להפר את הנורמות . מכאן , שכאשר הוא מכריז , אפילו בכפייה , "רוצה אני , " הדבר מבטא למעשה את רצונו האמתי . 9 הרמב"ם , בפירושו למשנה , מסכם את ההוראה הזאת לכפייה ככלל גורף : " וידוע שיש לדיין לכוף את האדם על מתן הצדקה לפי שהוא מכלל מצוות עשה שחובה להלקות את האדם עד שיקיים אותה המצוות עשה שחל עליו חיוב עשייתה באותה בעת עד שימות , וזה כלל בכל מצוות עשה" ( פירוש למסכת כתובות ד , ו . ( שורשיו של כלל הכפייה נעוצים בערבות ההדדית של כל יהודי להבטיח חברה של קדושה וצדק . מאותה סיבה יש מקור חשוב מאוד הטוען אפילו שאדם רשאי להשתמש בכוח כדי למנוע מאדם אחר לעבור עברה . הדעה הרווחת יותר , המעניקה את הזכות הזאת לדיינים , רק גורסת שמנקודת מבט משפטית , כל יהודי באשר הוא האציל את החובה הזאת לבית הדין הרבני . כפי שכתב במפורש ר' משה סופר ( פרסבורג / ברטיסלבה , המחצית הראשונה של המאה ה : ( 19 "וב"ד [ בית דין ] שליחותיהו דכל ישראל עבדי , שנתמנו שלוחא דישראל ועי"ז נפטרו כל אחד ואחד מלהשגיח . " ובהמשך לאותו קו מחשבה נדרשו כמה כותבים לנוסחה המשפטית של ערבות הדדית בהקשר זה : "כל ישראל ערבים זה לזה . " לכן , בגלל חטא של יהודי אחד , נמצאים כל היהודים חייבים ( בדיוק כפי שערב חייב בגין חוב של אחר . ( כותבים אלה טענו שבעטיו . 6 רמב"ם , מעשה הקרבנות יד , טו-יז ; גניבה ח , כ ; ממרים ה , , 0 ראו אליאב שוחטמן , "חקיקה דתית בחברה חילונית , " מרונ"ם , ( 1996 ) 13 עמ' . 7 . 293-270 ההלכה היהודית מצהירה שבנסיבות מסוימות ( למשל , אם הבעל לקה במחלה מסוכנת ומידבקת מאוד ) רשאית אשה לדרוש גט ובית דין רבני יחייב את בעלה לתיתו לה . ראו בנציון שרשבםקי , דיני משפחה , מהדורה ד מורחבת , ירושלים : ראובן מס , תשנ"ג , עמ' . 300-285 . 8 המילים "ושחרורי עבדים" מופיעות רק במסכת קידושין . . 9 ראו שוחטמן , "חקיקה דתית בחברה חילונית , " עמ' . 10 . 272 מצוטט אצל שוחטמן , שם . . 11 נתיבות המשפט על שלחן ער 1 ך , חושן משפט , סימן ג , ס"ק א . . 12 שריח חח"ם 0 רפר , חושן משפט , סימן קעז .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר