סובלנות ואי־סובלנות במסורת היהודית ובישראל של ימינו

עמוד:177

הוא זה שהמשיך להיות ישראל של הברית - הוא ולא איזה שהוא ישראל שברוח ' . במתח עם האוריינטציה הזאת , שמשתמע ממנה סוג של דטרמיניזם ביולוגי או מטא ביולוגי כלשהו , עומד הדגש על השתתפות מרצון בברית . הברית אינה נשמרת כמצוות אנשים מלומדה אלא היא מבוססת על הזדהות עם מערכת הערכים היסודית . זה עולה בבירור מן הפסוקים הבאים בספר יהושע : ועתה יראו את ה' ועבדו אותו בתמים ובאמת והסירו את אלהים אשר עבדו אבותיכם בעבר הנהר ובמצרים ועבדו את ה . ' ואם רע בעיניכם לעבד את ה' בחרו לכם היום את מי תעבדון אם את אלהים אשר עבדו אבותיכם אשר בעבר הנהר ואם את אלהי האמרי אשר אתם ישכים בארצם ; ואנכי וביתי נעבד את ה' ( יהושע כד . ( 15-14 הברית קיימת גם בזמן . ניצניה הראשונים מופיעים אצל אברהם , בברית בין הבתרים , והיא חוזרת במדבר ובעת ההתנחלות בארץ . תמיד מושמעת אפוא ההכרזה עליה כהבטחה , שמילויה צפוי בעתיד . השאלה מתי וכיצד תתמלא הברית היא נושא יסודי בהיסטוריה המקראית והיהודית . חברת הברת כבסיס לאי סובלנות דומני כי הבסיס לאי סובלנות נעוץ בטיבה של הברית כמוסד המארגן חברה של קדושה וצדק . אי סובלנות מכוונת כלפי יחידים או קבוצות המפרות את עקרונות הברית של החברה המקראית או היהודית ובכך מונעות ממנה לממש את האופי שייחד לה אלוהים . במקרא , חברת הברית היא חובקת כול ; אין היא מכירה ברשות רבים ורשות יחיד : כי יסיתך אחיך בן אמך או בנך או בתך או אשת חיקך או רעך אשר כנפשך בסתר לאמר נלכה ונעבדה אלהים אחרים אשר לא ידעת אתה ואבתיך . מאלהי העמים אשר סביבתיכם ... לא תאבה לו ולא תשמע אליו ולא תחוס עינך עליו ולא תחמל ולא תכסה עליו . כי הרג תהרגנו ידך תהיה בו בראשונה להמיתו ויד כל העם באחי י נה ... כי בקש להדיחך מעל ה' אלהיך המוציאך מארץ מצרים מבית עבדים . וכל ישראל ישמעו ויךאון ולא יוספו לעשות כדבר הרע הזה בקרבך ( דברים יג . ( 12-7 אף על פי שהקטע עוסק בעבודת אלילים הנעשית בסתר , ברור שזהו עניין לכלל הציבור . החוק בנושא הוא דוגמה פרדיגמטית לחוק מעניש , נוסח אמיל דורקהיים . המעשה גורר עונש משום שהוא פוגע בנורמות ובערכים של הציבור . Los Angeles : University of California Press , 1993 Daniel Boyarin , Journal Israel : Reading Sex in the Talmud , Berkeley and . 1

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר