הניסיון האמריקני: חופש דת, קתולים וחזונו של ג'ון קורטני מאריי

עמוד:171

מאביהם דרך ישו ברוח הקודש , מבטאים אותו בכנסייה וגם בעולם , תמיד למען העולם והכנסייה . " נזכור כי מאריי נפטר ב , 1967 תקופה של אי שקט חברתי עצום בארצות הברית , תקופה של התפכחות ודחיית סמכות , תקופה שבה השתלטה על הכנסייה הקתולית סערת ריסון הילודה . דוח הוועדה האפיפיורית לעניין ריסון הילודה בדיוק הודלף לעיתונות האמריקנית , וקתולים אמריקנים רבים תמכו ב"התפתחות" בפסיקה בענייני אמצעי מניעה מלאכותיים . מאריי עצמו אמר כי 54 בסוגיה זו תפסה הכנסייה יותר מדי דברים כמובנים מאליהם . ובכל זאת , ב , 1968 פרסם האפיפיור פאולוס השישי את , Humanae Vitae המגנה את השימוש באמצעי מניעה . טיעוניו של האפיפיור התבססו בעיקר על סמכות ועל תקדים אפיפיורי . אם כן , בתוך שלוש שנים , ההצהרה על חופש הדת פתחה שאלות על חופש ושינוי Humanae Vitae" \ סגר אותן . לא נשאר לנו אלא לבחון כיצד טיעונים בעד חופש דת מתפקדים בהיסטוריות הפנימיות של קהילות דתיות שונות , ובמיוחד כיצד טיעונים כאלה עשויים לאיים על הסמכות הדתית או להגדירה מחדש . סיכום מאריי הניח שהניסיון האמריקני יכול לפעול רק בגוף אזרחים ממושמע , מוסרי וישר . עמדתו היתה שחופש מצריך אזרחים הקשורים יחד באמונות מוסריות משותפות המעוגנות ב"צווים המקובלים של החוק המוסרי האוניברסלי . " מובן שאנו חיים בהקשר היסטורי שונה מזה שכתב בו מאריי . האם לאזרחים האמריקנים יש די אמונות מוסריות בסיסיות משותפות כדי לקיים חופש ודמוקרטיה ? מבקרים אחדים טוענים שמאריי ייפה את אמריקה , אף על פי שבכתביו המוקדמים מתח בבירור ביקורת על התרבות האמריקנית . בין כך ובין כך , כעת מתחייבת השאלה האם טיעוניו של מאריי תקפים במצב של פלורליזם קיצוני , שבו "מלחמות תרבות" ששורשיהן בעימותים נורמטיביים יסודיים מאיימים על קשרים משותפים כאלה ? . 54 // , p . 674 Murray , "Religious Freedom " , in Abbott ( ed . ) , The Documentsof Vatican . 53 ראו Thought of John Courtney Murray " , Communio 19 ( 1 ) ( Spring 1992 ) , p . 139 William J . Gould , Jr ., "The Challenge of Liberal Political Culture in the . 56 Murray , We Hold These Truths , p . 36 . 55 . 5 . 5 . 1967 "Murray Says Church Was Too Sure " , Toledo Catholic Chronicle ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר