הניסיון האמריקני: חופש דת, קתולים וחזונו של ג'ון קורטני מאריי

עמוד:158

הכנסייה , כפי שהיא מוצגת למשל . Syllabusof Errors" ! ואכן , השאלה האם הכנסייה יכולה להרשות התפתחות של דוקטרינה עוררה ויכוח עצום על " ההצהרה על חופש הדת" במועצת הוותיקן השנייה . מאריי טען שאת הדיונים הקודמים על סובלנות יש להבין בהקשרם ההיסטורי , ובכללם האיום שהיוו הרפורמציה , שפיכות הדמים במלחמות הדת באירופה והמהפכה הצרפתית . האפיפיור לאו ה 13 לא היה יכול לשוות בנפשו את המושג המלא יותר של חופש דת שמאריי הטיף לו . בהקשרו ההיסטורי , בתפיסתו הפטרנליסטית את המושג למשול , היה אפיפיור זה יכול לקבל את הסובלנות רק כרע הכרחי , לצורך השגת שלום בתוך ציבור . סובלנות היתה אפוא אז "עצת החוכמה המעשית . " אולם בימינו יכולה הדרישה לחופש להתקבל , במיוחד בהקשר האמריקני , כתביעה צודקת המשתלבת בהגדלת היקף האחריות האנושית וגם מועילה לטובת הכלל האזרחית . חובה עלינו להתייחס להיסטוריה ברצינות , טען , משום שהכרת האל מתרחשת באופן פרוגרסיבי בהקשרים היסטוריים שונים . מועצת הוותיקן השנייה הדגישה את חשיבותה התאולוגית של ההיסטוריה באותו האופן כאשר ביקשה "לקרוא את סימני התקופה . " מה היו השלכותיו של המעתק ההמשגתי של מאריי מסובלנות לחופש ? מה היתה המשמעות המגולמת בכל אחד מן המונחים , ואיזה מהם קידם את הניסיון להשיג קהילה אזרחית שלמה בדתה ? בסובלנות מרומז שיפוט שלילי ; אנו סובלים את מה שאנו חושבים לתעייה . חופש דת , לעומת זאת , הוא מונח ניטרלי יותר , שמשתמעת ממנו הנחה מראש בדבר התנאים המאפשרים את כבוד האדם , ולא שיפוט של אמונותיו או מנהגיו הפרטיקולריים . ניתן להצדיק את הסובלנות הדתית ואת חופש הדת כאחד בנימוקים של ספקנות או יחסיות . אולם קבוצות דתיות חייבות לדבר בעד סובלנות או חופש , בלי לגלוש לשוויון נפש דתי , דהיינו להאמין שכל הדתות חד הן . נזכור שמבקריהם התקיפים ביותר של מאריי ושל "ההצהרה על חופש הדת" חששו שטיעונים אלה יובילו לאדישות כזו . האם עדיין ראוי אפוא השימוש במונח "סובלנות ? " ניתן להבחין במפורש בין סובלנות לשוויון נפש דתי . הסובלנות טוענת לאמת פרטיקולרית אחת . ואכן , מאריי התנגד מפורשות לרעיון שסובלנות פירושה "היכולת לחיות עם דעות שונות ולדבוק באחת מהן . " סובלנות מצריכה איפוק וזהירות למען דרך ארץ וטובת הכלל . שוויון נפש , לעומת זאת , אין בו שום להט שיש לרסן או לכוון . שוויון נפש דתי מוחק בקלות רבה מדי את האחרות ואת הקהילה ; אין הוא Interpretation" [ 1949 ] , ibid ., p . 241 Murray , "On the Necessity for Not Believing a Roman Catholic . 16 Bridging the Sacred and the Secular , p . 198 Murray , "The Declaration of Religious Freedom " , in Hooper ( ed . ) , . 15

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר