השאלה הבוסנית

עמוד:109

לדחות זאת היא צורה של הכחשה , של צביעות ושל שיתוף . כל תופעה - בין שהיא תאווה בין שהיא רעיון , פרט יחיד , קבוצה , מבנה או כל דבר אחר - נחשבת לאלוהים בכל פעם שנשללת ממנה תלותה המלאה בזה שאין לתארו ובמציאות העליונה . התופעות עצמן נחשבות אז לאלים , וזה הופך ל"שיתוף עם אלוהים" או ל"עבודת אלילים . " באסלאם , בנצרות וביהדות זהו החטא הגדול ביותר האפשרי , מכיוון שיש בו מטעמה של הכחשת טיבו של האדם כברוא בשלמות ולמען השלמות . הכחשה מעין זו נמצאת בלבה של ההתפכחות מקסמו של העולם וביטול קדושתו , משום שאז הוא מצומצם לכלל פרספקטיבה שבה אין שום דבר אחר אלא אי ודאות תלויה ועומדת ואפשרות לשינוי . השתייכות ישירה ולא מודעת לכל צורה דתית , אין משמעה לקבל מראש את התוכן הנצחי של המסורת ולהעיד עליה . קבלה ועדות כאלה הן תמיד יחסים פרטניים בין האדם לאלוהים , הכוללים מודעות והוויה כאחד . מזווית הראייה הדתית , טיבם של יחסים אלה קובע מה יהיה הדבר שישיג היחיד בסופו של דבר . השונויות העיקריות נוגעות לשמות האלוהים . התכוונות כלפי המציאות , שהיא תמיד גבוהה ורבה מכל תופעה יחידה וגם מכל התופעות כשהן מצורפות , משמעה ידיעה של כל מה שנמצא במסגרת האופקים החיצוניים והעצמי הפנימי כהתגלות השמות : "לאלוהים יאים השמות הנאים , על כן קראו לו בהם , וסורו מעל המטילים דופי בשמותיו , במעלליהם ישולם להם" ( סורה , 7 פסוק . ([ 180 ] 179 הכחשת אחדות האל מתבטאת בנשיאת שמו לשווא , מה שמוביל לעיוותים של תפיסות הצדק ומשמעות המעשים הטובים . כך משתעבדים החיים , על שפתם , על משמעויותיהם ועל סמליהם , ליצירי דמיון , שאינם מביאים לא אל המקור ואף לא אל המטרה : "אם תפנו אליהם בתפילה , לא ישמעו את קריאתכם , ואם ישמעו , לא ייענו לכם . ביום תחיית המתים יכחישו כי עבדתם להם כשותפי אלוהים" ( סורה , 35 פסוק . ( 14 כך אנו נתקלים בקוראן בגינוי ובשבח ליהודים ולנוצרים . כדאי להבחין בסיבות לכל אחד מאלה , כדי להביא את המקור לסובלנות אל לב לבה של המסורת , שם מוצהר עליה בבירור : "המאמינים והיהודים והנוצרים והצאבאים - כל המאמין באלהים וביום האחרון ועושה את הטוב - שכרם שמור להם אצל ריבונם , ולא ייפול עליהם פחד ולא יצטערו" ( סורה , 2 פסוק . ( 62 מנקודת מבט דתית כזאת עמדתו של כל פרט תלויה באמונתו באלוהים וביום הדין , ואישורו הנוגעת לאחדותו ולייחודו ומתנגד לקשור אותו בכל צורה שהיא עם כל דבר אחר : " אני ראשון ואני אחרון ומבלעדי אין אלהים . ומי כמוני" ( ישעיה מד : ( 7-6 "ואל מי תדמיתי ואשוה" ( מ ;( 25 "אינכם יכולים לעבוד את האלהים ואת הממון" ( מתי כד . ( 6 שאלות אלה , שגלומות בהן תשובות , מהדהדות גם בהתגלויות הקוראניות : " אין אלוה מבלעדיו" ( סורה , 2 פסוק ;( 255 "הוא ראשון והוא אחרון , הוא נגלה והוא נסתר ; כל דבר הוא יודע" ( סורה , 57 פסוק ;( 3 "אין דומה לו" ( סורה , 42 פסוק ;( 11 "שווה לו אין גם אחד" ( סורה , 112 פסוק . ( 4

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר