השאלה הבוסנית

עמוד:101

עצמו ( בעבר , ה"נטל על עצמו" הזה היה "נטלנו עלינו ( " להשוות את השוק ולהושיט יד לחלק הטוב יותר שבעצמנו . כעת , באמצעות השוברים , השוק מאיים להראות לחינוך הציבורי מי שווה יותר . מצב העניינים האומלל אינו פרי עמלם של רשעים או נבערים . הוא נובע בטבעיות רבה מדי מתרבות עולם המק בעידן של מעבר בין עמים , שבו ממשלות כבר אינן פועלות כדי לקבוע מהי טובת הכלל או להגן עליה . בתמונה זו של המצב האנושי נעלמה נקודת המבט האוניברסלית על השלמות המקורית של האדם , שממנה הוא יכול לרדת עד שפל המדרגה . אולם אפילו שם , בפוטנציאל הזה להשפלה הגדולה ביותר , השלמות עודנה הסיבה לבריאתו . אפילו בנקודה שאין הוא מאבד את מודעותו לקובייה , סמל הבנייה , הכולל את הסתירה הקיימת בכל ברייה - השפלה ועמה רוממות : "בראנו את האדם בצלם רב יופי , ואז עשינוהו נחות שבנחותים" ( קוראן , סורה , 95 פסוקים . ( 5-4 האופקים הנמוכים של החיחת בעולם של כניעה נשכחת , מתחלפת הכניעה בחירות גמורה , שבה יש לתופעות פרטניות אבות טיפוס שהם הפוטנציאלים המקוריים והנצחיים , בחירות " שמתחת לרמת הדעת . " במסורת , דעת ( או שכל , או חשיבה reason - באנגלית ) היא שיקוף של האינטלקט בעולם של ריבוי ושל תנועה . היא מקבילה לריבוי ותנועה , ואין לה פוטנציאל מוגדר . הדעת עסוקה בכל אחד מן הפוטנציאלים האלה , ביחד ולחוד , אולם אין היא משתכנת אף לא באחד מהם . משום כך המוחלט העליון , שהוא אחד , אינו משל הדעת . אולם האדם רוצה במוחלט העליון . לפי השקפה זו , שבה הדעת היא רמת ההוויה הגבוהה ביותר , אין שום דבר מעליה . העולם מרשה לעצבו מחדש לפי ההיבטים האנושיים " שמתחת לרמת הדעת . " זהו עולם המק : פארק שעשועים - פארק הנקרא "מרקטלנד , " שבו כל דבר מוצע למכירה ומישהו אחר תמיד אחראי ואין שום טובת הכלל או אינטרס ציבורי ושם כולם שווים כל עוד הם יכולים לשלם את מחיר הכניסה וצופים וצורכים בחפץ לב . אלא שעולם המק כ"מרקטלנד" אינו ישות טבעית שתוכננה בידי אלוהות מיטיבה כלשהי . הוא מלאכותי והוא בבעלות , ואופן הבעלות עליו מסגיר לנו רבות על אודות טבעו . . 25 Barber , Jihad vs . McWorld , p . 117 . 24 שם , עמ' . 136

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר