השאלה הבוסנית

עמוד:98

החשובה כאן היא "הצענו . " הצעה יכולה להתקבל או להידחות . השמים , הארץ וההרים דחו אותה . אין משתמע מכך שיש לסמנם כשליליים . הכנעתם היא מוחלטת : הם הכניעו לחלוטין את רצונם לרצון האלוהים . קיומם תואם לחלוטין את רצון האל . מן העובדה שהאדם מקבל את ה"אמון" נובעת המסקנה שהוא בן עוולה ונבער מדעת . יש הבדל בין האדם לבין כל תופעות הבריאה האחרות : רק האדם חופשי לבחור בהכנעה או באי הכנעה בפני האל . בחירה זו יוצרת את הקרע בין ישותו של האדם לבין ידיעתו . בהתחשב בטבעו המותנה של הקיום האנושי , קרע זה מקביל לחירות על תנאי . סוג זה של חירות אינו אפשרי אלא אם כן רכיביה הם אלימות ובורות . נוכחותן של אלימות ובורות היא "אמת מידה" של ביטחון או אמון . מהותו של הנתיב המסורתי אל החופש נמצאת בהכחשתו למען אישורו בעצמי האמתי היחיד . האדם נמצא תמיד עם האחר , תמיד עומד מולו . זהו יחס של תנועה ושל מהות , שמשמעו הערכה . שום אמת מושלמת אינה יכולה בשום אופן לנבוע מן היחסים בין שתי המערכות הרלטיביות האלה . ביטחון משמעו כינון יחסים בין פרטים עם תחושת אחריות בפני האל : פני האחר הם גילוי של פני אלוהים . הקשר נשמר באמצעות המודעות לכך ש"אלוהינו ואלוהיכם הוא לעולם אחד . " בגידה באחריות של אדם כלפי זולתו היא הפרה של החובה כלפי אלוהים . הביטחון מקיים אפוא את זכירת האל . הוא קורס ונהפך לאלימות כל אימת שהאדם שוכח שאלוהים רואה את כל הווייתו ומעשיו של המין האנושי . יחסים אלה בין בני האדם , המתווכים על ידי יחסם כלפי אלוהים , מצטמצמים בעולם המודרני לכדי " אמון , " בעוד שהעצמי מכריז על הנחותיה של האוטונומיה שלו כמקור של הכרעה מוסרית שניתן להסתפק בו . לפיכך , השימוש במונח "אמון" אינו יכול לסמן אמונה כיחסים בין אלוהים לאדם , ואף לא ביטחון כיחסים בין בני אדם הנובעים מאמונתם באלוהים . את משמעותו אפשר להבין בכינון יחסים בין בני אדם , שאינם מתווכים על ידי אמונה משותפת בהוויה העליונה . במסה זו אנו מגדירים את מערכת היחסים 21 הזאת באמצעות המונח "מתן אמון . " אין היא אפשרית כשלמות הנובעת מטבעו המוחלט של הבורא . מכיוון שאלה יחסים בין כרואים , במשמעות של קיום על תנאי , הרי שתכונתם הבלתי נמנעת היא חוסר שלמות , המתגלה ב"עוולה ובבעתת . " פתרון המתח בין העולם הארצי וההשתתפות בו לבין העולם השמימי , הנתפס בישועה מסופיות וממוות , כולל תמיד את היחסים בין אלוהים לבני אדם יחידים כקריאה ממנו וכתשובה מהם . מכיוון שהן הקריאה הן המענה מתרחשים בעולם . 21 המשמעות המיוחסת למושג זה קרובה להגדרת המושג "אמון" ( trust ) ולקשר שלו למושג "ביטחון" , ( confidence ) כפי שמסביר אדם ב' סליגמן . ראו . Problem of Trust , p . 43 Seligman , The

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר