השאלה הבוסנית

עמוד:83

ביטוים . יש לראות בהם את החוכמה הנצחית או את המסורת בת הקיימא . משמעות הדבר היא שניתן לבטא כל מורכבות ב"לא" וב"כך . במילים אחרות , זהו הדיוק של שיפוט לוגי על הריבוי והאחדות : סוד , אחדות וריבוי , ולא כלום , יחידיות ודואליות . וזה מה שמצרף ופותח את העדות שאין אלוה מבלעדי אלוהים . העושר המורכב של נרטיבים על בוסניה , המכיל שפות , משמעויות וסמלים , מצריך תרגום . שכן שנאות גלויות נובעות מן הזרות שבשפות שונות על נושא שהוא אחד ויחיד . רק באמצעות תרגום משפה אחת לרעותה תתחלף הזרות בקרבה . הדרך הטובה ביותר להבהיר את משמעותן של מילים לא ברורות היא בראש ובראשונה לאסוף , להשוות ולקשר את כל המילים הדומות , הנוגדות זו את זו והמתאימות זו לזו . העניין הבוסני הוא אפוא קבלת ההנחה שכל דבר בכל שפה ניתן לתרגום . האמת האחת והנצחית נמצאת הן מאחורי כל סימן הן בתוכו . השנאה היא התייחסות אינדיבידואליסטית לשפות , למשמעויות ולסימנים שסבורים כי אי אפשר לתרגמם , והסברה הזאת אינה אלא ליקוי במיומנות ההאזנה כדי לתרגם . אותו אל אחד ויחיד הודיע לכל אומה את הדרך הנכונה ואת הנתיב הפתוח . לכל אחד יש כיוון שאליו הוא פונה , וכל אחד נקרא להשתפר בעשיית מעשים טובים . דרכים , נתיבים וכיוונים אלה מעידים על האחד והיחיד הנצחי . בכל אחד מהם שוכן אותו יופי אחד ויחיד , המתגלה במגוון בלתי מוגבל . אולם חייבים ללמוד , להאזין ולתרגם . אחדות השונויות הבוסנית קוראת להאזין ולתרגם מצורה אחת לחברתה , מן המודרניות אל המסורת ולהפך . המתחים המאיימים על השלום ומגרשים אותו לא יבואו על פתרונם מתוך שחצנות שבידיעה מדומיינת . ענווה בחלוקת ידע מתבטאת בפתיחות , במטרה להתגבר על הבורות , שהיא המציאות המקיפה כל ישות אינדיבידואלית . שתי היסטוריות אדם מגדיר דואליות באמצעות ה"עצמי" שלו : את הווייתו הכוללת את תשוקותיו , ואת העולם הכולל את כל צורותיו . ה"עכשיו" שלו מפריד בין העבר לעתיד , בעבורו ובעבור העולם כאחד . יש שתי נקודות מבט על הדואליות הזאת , והן שונות במהותן : באחת הוא רואה את העבר כטוב מן העתיד , ובשנייה הוא רואה את העתיד כטוב מן העבר . אימוצה של ההשקפה הראשונה על העתיד כזמן שבו יגדל הסבל ויכריע אותנו גורם לנו לחשוש ולהיות אחראים יותר . השקפה זו נדירה ביותר בזמננו , ואפילו מתקבלת באי אמון בסביבת החשיבה הרווחת , הרואה את העתיד בהצטברות של רצון טוב והרמוניה , עתיד שבו יבואו הרע והעימותים על פתרונם ויחדלו להתקיים .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר